Att ta körkort...

Tongue

Trådstartare
Hej Buke.

Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen kunna boka tid för uppkörning och köra mina 6 lektioner jag har kvar av paketet tills dess. Har kört mycket privat senaste månaderna (har kört på körskola innan dess) i fyra olika bilar, både i stad och på landsväg, motorväg etc. Har lite att finslipa på, t ex parkering och motordelar m.m, och alla som åkt med säger "men varför har du inte kört upp för länge sen??". Trots mitt extremt dåliga självförtroende och känsla av att jag aaaaaldrig kommer att köra så perfekt jag tycker att man behöver göra för att få ha körkort (har hållit på med körkortet mer eller mindre aktivt i 5 år nu :crazy:) så har t o m jag känt att nu, nu är börjar jag faktiskt bli good enough. Det finns en ljusning även för mig! (Och så har jag åkt med folk som haft körkort i flera år som ärligt talat kör sämre än mg...O_o)

Men. Jag känner mig USEL nu. Körde en bil som är helt olik de andra bilarna jag kört, körde i en annan stad än jag är van vid och med en ny körlärare. Jag VET att "jamen, det är helt normalt bla bla". Men hur ska jag någonsin kunna klara en uppkörning då om jag inte ens klarar att köra under snälla förhållanden idag? Om jag ska lära mig att klara alla olika bilar på första försöket och med en ny granskare i bilen kommer det ta mig tills jag är 75...!

:(
Vet inte vad jag ville med detta, ni kan ju inte hjälpa mig här precis. Men finns det fler som håller på i all oändlighet?
 
Sv: Att ta körkort...

Det är bara att traggla - till slut sitter det oavsett biltyp, stad och omständigheter med granskare.

Kör mycket privat! På något sätt måste du få nervositeten kring hela situationen "att köra bil" att släppa litegrann.

När jag körde upp (hoppsan, 1994) så var inspektören så kaffesugen att det räckte med 10-12 min runt kvarteret och upp på en motortrafikled, sedan tillbaka. Jag trodde givetvis att jag lyckats kugga på någon skum regel - men allt var grönt...
 
Sv: Att ta körkort...

Kan passa på att ställa några frågor:

I bilen jag mest kör privat (5-växlad bensin) använder jag enbart 1:an till att starta med, och växlar alltid snabbt upp till 2:an. På tvåan kan man nästan bromsa till krypkörning utan nedväxling, så på t ex parkeringsplatser etc kör jag på tvåan. Bilen på körskolan (6-växlad diesel) har sånt eget driv att jag måste bromsa om jag kör på 2:an och vill köra sakta, så då gick jag ner på ettan istället. Men det går ju emot allt jag lärt mig tidigare om att 1:an enbart ska användas till vid start!? Men körläraren sa inget om det...Är det bättre att köra på tvåan men bromsa farten än att köra på ettan när man vill köra sakta? Båda går, men det är ju bekvämare att inte behöva bromsa när man kör omkring på gångfartsområde eller parkeringsplats.

Och så är det det här med kopplingen...:meh: Jag vet att jag trycker ner kopplingen alldeles för ofta (ibland när jag bromsar/stannar/svänger) och jag vet också att man inte alls ska göra så så därför håller jag på att träna bort det. Men exakt hur ska man göra? Jag använder den ju för att jag är rädd att få motorstopp annars, men när får man det? Om jag inte använder den när jag stannar så får jag ju det, det vet jag för det har jag testat :D, och det ligger till grund för mitt kopplingpedalsmissbruk, men jag har ju inte vågat testa i andra situationer O_o Så hur ska man göra? Exempel: ”Har man rätt växel i vid sväng (vilket man ju i bra körning har sett till att ha innan man börjar svängen) så behöver man inte använda kopplingen”. Men problemet för mig är att jag bromsar först ner till en hastighet som känns bra att svänga i (med koppling nedtryckt eftersom jag sänker hastigheten och kommer att behöva växla), svänger och väljer sedan växel efter den hastighet som det blev. Jag borde ju växla innan jag påbörjar svängen, men jag tycker att det är svårt att hinna upp med koppling och ge gas men ändå minska hastigheten innan kurvan...någon som känner igen sig? Eller kan man släppa upp kopplingen utan att möta med gasen, och istället bromsa (t ex om jag ligger på fyran: bromsar, lägger i 2:an och släpper upp kopplingen och fortsätter att bromsa hela tiden). I svängar där jag har kört går det förstår mycket bättre, men jag måste ju kunna köra i alla svängar jag stöter på eftersom jag troligtvis kommer att köra upp i en stad jag inte är van att köra i.

Och när man kommer till en korsning och ska stanna eller åtminstone bromsa, när ska man då trycka ner kopplingen? Jag fattar att jag ofta gör det alldeles för tidigt även där, men när ska man göra det? Väntar man tills man stannat så blir det ju motorstopp...

Och så den sista frågan. Jag ska boka halkkörning och kan välja mellan två olika ställen. På det ena kör man med vanlig bil på naturligt underlag och är ensam i bilen. På det andra stället kör man med specialbil där man kan ställa in friktionen manuellt och på så sätt skapa upplevd halka, och då sitter en person med i bilen som ställer in åt en. Jag vet dock inte om personen hjälper till på annat sätt. Vad är bäst? Jag skulle gärna ha en körlärare i bilen som man kan resonera med, men jag vet inte om det är så den där personalen fungerar och på det andra stället (där man kör själv på naturligt underlag) ingår fler saker i riskutbildningen som krocktester. Vilket skulle ni valt?
 
Sv: Att ta körkort...

Själv lärde jag mig inte köra förrän lektionen innan uppkörningen.
Det var som ett ljus gick upp för mig och jag fattade vad jag sysslade med.
Innan dess gjorde jag bara vad körläraren sa, men nu hängde jag med på riktigt.
Klarade även uppkörningen.
 
Sv: Att ta körkort...

Det är lite av det jag menar. Det gäller att bli så trygg att man hittar det där "flowet" som gör att man inte hänger upp sig på alla små tekniska detaljer hela tiden. Då blir det jobbigt och det känns som att allt går fel.

När man blivit trygg, kan man sedan slipa på en detalj i taget i stället.

Man kan bromsa till nästan helt stillastående utan att koppla.

Kör på den växel som gör att bilen inte hackar/går dåligt. Typiskt kan du köra på ettan mellan 0-20 km/h.
 
Sv: Att ta körkort...

Haha, får hoppas på en sådan inspektör då :) Men man får väl anta att du gjorde ett gott intryck så han kände sig trygg i att du kan köra bil.

Man har ju liksom hört allt från de som blir godkända trots att de kör på stolpar vid uppkörningen O_o till de som kuggar för att de inte motorbromsar tillräckligt mycket. Det som gör mig nedslagen inför uppkörningen är att jag vet att det som är avgörande inte bara är hur jag kör, utan hur jag visar det. Som på lektionen idag, när läraren ställer frågor om regler och skyltar och trots att jag HAR en klar uppfattning så ger jag ändå en öppning för att det kan vara på ett annat sätt när jag svarar. Och lägger till "eller är det inte så?", eller när jag svarar "jag tror att det är 50 här" trots att jag såg skylten och inte har sett någon efter det så det rimligtvis ÄR 50 så låter det ju som att lika gärna skulle kunnat chansa. Och det är ju inte till min fördel...

Jag insåg idag att trots att jag själv innan idag kände mig hyfsat säker på själva körningen (med viss tid för att träna bort kopplingsmissbruket m.m.) så insåg jag att jag nog ger ett mycket mer osäkert intryck än vad jag egentligen känner mig. Men hur fort går det att träna bort sin personlighet...ja, det blir kanske lagom till 50-årsdagen då :crazy:
 
Sv: Att ta körkort...

Kör på den växel som gör att bilen inte hackar/går dåligt. Typiskt kan du köra på ettan mellan 0-20 km/h.

Fast jag har fått lära mig att man ska köra på den högsta växeln som går, dvs om det går att köra på 2:an så SKA man göra det? Ecodriving sägs vara väldigt viktig faktor på uppkörningen dessutom...
 
Sv: Att ta körkort...

Fast jag har fått lära mig att man ska köra på den högsta växeln som går, dvs om det går att köra på 2:an så SKA man göra det? Ecodriving sägs vara väldigt viktig faktor på uppkörningen dessutom...

Jag håller med om det är längre sträckor. Är det bara korta så blir det ingen eko ändå. Fast på min tid körde man bara ecodriving för att minska belastningen i plånboken. Det var inget som anbefalldes av Trafikverket.
 
Sv: Att ta körkort...

Man kan bromsa till nästan helt stillastående utan att koppla.

Gäller det även om man har t ex fyran eller femman i och bromsar in vid en korsning? Min handledare sa något om det någon gång har jag för mig, att kopplingen (och växlingen) endast behövs när man ska köra iväg. Men jag kan minnas det fel, för varför får man annars motorstopp om man inte trycker ner kopplingen när man kör sakta med ettan i om man inte får det när man kör sakta med fyran i?
 
Sv: Att ta körkort...

Jag håller med om det är längre sträckor. Är det bara korta så blir det ingen eko ändå. Fast på min tid körde man bara ecodriving för att minska belastningen i plånboken. Det var inget som anbefalldes av Trafikverket.

Vad är långt och kort då? I den här staden finns en del gångfartsområden som är populära för både trafikskolor och uppkörningar, dvs ett par hundra meter åtminstone, och parkeringar är väl motsvarande.

Förlåt för min frågeladdning, men jag vill verkligen förstå för då är det lättare att göra :) Och jag tackar så mycket för att du svarar!
 
Sv: Att ta körkort...

Vad gäller kopplingen, märker du inte när du behöver använda den? Jag har inte körkort men har övningskört privat en hel del och kopplingen var just en sådan sak jag hade problem med, men som mamma lät mig träna en hel del på trots att hon också är lite av en kopplingsmissbrukare. Hon har haft körkort i 35 år nu ändå :)

Att stå i en korsning hade jag också svårt för för där skulle jag ju använda dragläget så jag motorbromsade, tryckte ner kopplingen, bromsade, la i ettan och körde sedan i väg och växlade sedan upp till tvåan kvickt. Jag stod alltså på bromsen i korsningen. Lite fusk! :o

När jag lärde mig vilka växlar som passar när så hörde jag det på motorljudet, men man kan se det på varvmätaren också fick jag veta.

Tycker du det är roligt att köra bil? Jag tror att om man tycker att det är roligt har man lättare för att slappna av och tro på sig själv! Tro att du KAN det här, acceptera att vissa saker är svårare än andra och tänk på att det finns människor som kör sämre och har körkort så klappa dig själv på axeln!

Efter att ha övningskört i några år så fick jag beröm för att det inte såg ut som om jag var nybörjare egentligen. Sånt är kul att höra, så ta till dig berömmet du får!


En fråga till de som vet:

Ska man inte motorbromsa en del? Min mamma gör inte det så mycket som jag känner att jag hade gjort och som jag har lärt mig en gång i tiden.

I en sväng motorbromsar man inte först, trycker ner kopplingen och lägger i lämplig växel och sedan kör? Eller bromsar man under tiden man svänger också? Så gör mamma och jag tycker det känns lite bakvänt :o Men hon har gjort det i 35 år så det funkar ju bevisligen.
 
Sv: Att ta körkort...

Jag tog mitt i onsdags! Jag ansåg mig vara ett hopplöst fall. Varit inskriven på tre körskolor, men den 14e maj tog jag min första körlektion någonsin.

En sak som hjälpte mig på uppkörning tror jag faktiskt var att jag hade körskolans bil som jag var van vid att köra. Det var i alla fall en trygghet!

Jag är också en frikoppla-älskare. Nu har jag dock lyckats få bort det, men det har krävt intensiv körning varje dag sen 14/5 och en trafiklärare som hostar till varje gång jag hållt nere frikopplingen.

Ang. halkbanan så körde jag där läraren satt med och styrde det via en dosa. Eller rättare sagt vi alla elever satt i bilen med läraren. Och jag lovar dig det var faktiskt riktigt roligt och jag var världens pessimist gällande halkbanan. Det är inte alls mycket körning på halkbanan som man tror några varv fick vi köra och vår trafiklärare tycker det är egentligen alldeles för lite.

Om du vill ha stöd och pepp pma mig gärna!!!
 
Sv: Att ta körkort...

Jag började övningsköra som 17½ ungefär. Jag var livrädd! Totalt skräckslagen "Men tänk om det hoppar upp något djur nu?"
"Tänk om den jag möter får psykbryt o vejar över på min sida? Om han är full eller har somnat?

Sånt härjade jag om hela tiden.
Är iår 25. Mellan 18-24 körde jag inget alls.

Förrän i vinter då jag fick ett telefonsamtal om att min häst hade kolik. Tio i tolv en fredagkväll.
Springer till sambon i panik säger att han måste köra mig. Han hade druckit. Innan jag hinner tänka rycker ja åt mig bilnyckeln och sticker. Kör till stallet (obs. Automat) och hem fram och tillbaka ex antal vändor under den natten.
Sen släppte mycket.

Jag började köra automaten oftare (dock med min sambo i bilen :D) och jag märkte att jag fick mer och mer självförtroende. Automat är ju tacksamt på det viset. Gas, broms, ratt. Punkt :)
Sen fick vi byta bil ett tag så jag fick även prova på att köra manuell och helt plötsligt kändes det inte svårt eftersom jag blivit så lugn i hela situationen. :)

Ps. Jag är också kopplingsmissbrukare ;)
 
Sv: Att ta körkort...

Vissa av oss behöver längre tid än andra. Jag kände som du, tragglade på med körlektioner och privat. Körde upp. Gick åt helvete.

För tio år sen gjorde jag min sjätte uppkörning och lyckades!

Du kommer också att lyckas, ge inte upp, det går till slut om man verkligen anstränger sig!
 
Sv: Att ta körkort...

Fast jag har fått lära mig att man ska köra på den högsta växeln som går, dvs om det går att köra på 2:an så SKA man göra det? Ecodriving sägs vara väldigt viktig faktor på uppkörningen dessutom...
Fast om du använder 2:an men måste bromsa för att motorns tomgångsvarv(!) ger för hög hastighet, så kan man i det här sammanhanget inte säga att det går att köra på 2:an - utan då behöver du använda en lägre växel.

Jo, ecodriving är en viktig bit. Till det hör bland annat just att inte frikoppla i tid och otid, eftersom bilmotorer i allmänhet drar mindre bränsle (läs: nästan ingenting) vid motorbroms än på tomgång. Att accelerera på hyfsat kort tid upp till rätt hastighet är en annan pusselbit, liksom att köra på så hög växel som möjligt där motorn fortfarande går jämnt och bra.
 
Sv: Att ta körkort...

Att stå i en korsning hade jag också svårt för för där skulle jag ju använda dragläget så jag motorbromsade, tryckte ner kopplingen, bromsade, la i ettan och körde sedan i väg och växlade sedan upp till tvåan kvickt. Jag stod alltså på bromsen i korsningen. Lite fusk! :o

Jag fattar inte? Menar du när man står still och väntar vid korsning? Då måste man ju bromsa?
 
Sv: Att ta körkort...

Nu vet jag inte hur olika det är, men alla (inklusive mig själv) som kört upp här i närheten har haft nya, fina och framförallt lättkörda bilar. Alltså inga bilar med knepigt dragläge eller så.
 
Sv: Att ta körkort...

Försök om möjligt köra med samma lärare och bil. Du kan säkert få låna just "din" bil på uppkörningen, så är du van vid bilen (värt den extra kostnaden!).

Jag körde med en sexväxlad diesel på körskolan och enligt min lärare krävde motorn mer fart/gas för att köra på högre växlar än på bensinbilar, alltså kunde jag inte krypköra på tvåan med den. Jag tycker att du ska ställa alla dina frågor till din lärare! Jag hade läst mycket själv och ställde motfrågor till läraren, typ "nu kör jag ju på en parkering men om jag lägger i tvåan så kommer bilen dö, alltså måste det vara rätt att köra på ettan?". Typ få lite bekräftelse, annars brukar de mest sitta tysta tycker jag (min lärare satt tyst vid mina misstag också, fick motorstopp i en brant uppförsbacke med bilar bakom eftersom jag hade för hög växel, har aldrig gjort om det misstaget!!).

Kopplingen skall du bara använda när du växlar, står still eller ska krypköra (t.ex. vid parkering). Innan motorn dör kommer den hacka, så då är det bara att växla ner. Försök lyssna på motorljudet och lär dig när det är dags att växla, man hör ganska tydligt när det är dags (annars kolla varvantalet).

Motorbromsa så gott det går, närmar du dig ett trafikljus som är rött så släpp gasen i god tid t.ex. så att du använder bromsen minimalt. Försök att inte stanna vid trafikljus utan rulla hellre sakta, sakta fram. Växla upp så fort du kan (dock inte överdrivet snabbt med dieseln ;)).

Det känns som att det är mycket "basic"-frågor du har, skriv ner ALLT och fråga din lärare!! Sen en tröst, dagen innan min uppkörning körde jag med ny bil och ny lärare, det gick fruktansvärt dåligt! Fick så mycket kritik, trodde inte att jag hade en chans. Klarade det på första försöket!! :D Men försök att köra med samma lärare och samma bil. Jag körde ingenting privat så jag vet faktiskt inte hur mycket nytta det gör (den man kör med kan ju ha en del olater som man sen får träna bort på körskolan istället).

Lycka till! :)
 
Sv: Att ta körkort...

Helst ska man inte stanna alls men då måste man planera noga så man slipper bromsa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 198
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 854
Senast: Vallmo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 451
Senast: Hedinn
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 677
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp