Att ta Licens!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 221
F

fethajja

Hej allihopa!
jag har dom senaste veckorna funderat litegrand på att ta tränar licens då jag tränar många "egna" travhästar hemma.

Dock har jag INGEN aning om hur man gör / hur mycket det kostar & vart man gör det. Hittar ingenting på tex. google.

Någon som vet eller har någon länk ?

Hoppas på svar! :bump:

Sv: Att ta Licens!

Skellefteortens Travsällskap
Travbanan
931 63 Skellefteå

Telefon
0910-71 11 60
Mån - Fre: 9.00 - 12.00

någon som har en susning om vad det kan kosta?
ska man vara lärling m.m. ?

kan ju inte ringa förns på måndag :(

har du någon att vara lärling hos? proffs eller amatör? annars kan du ju ta amatörlicns då får du träna egenägda eller delägda hästar. kostar väl runt 2000 om jag inte minns fel. lärlingslicens kostar vl bara nån hundring

Gick kurs i Boden och den kostade kring 1000:- för några år sen
Så räkna kring 1000-1500:-, sen tillkommer licenskostnaden + försäkring

Man får väl inte träna häst om man är lärling om det inte har ändrats?

för att bli amatörtränare (få träna egna hästar) behöver du inte vara lärling. Ta bara kontakt med banan och anmäl intresse för en B-tränar kurs så hör dom nog av sig när dom ska starta en.
Jag gick själv den kursen för ca 1år sen men kommer inte ihåg exakt hur mycket den gick på...

jag har en proffstränare jag kan vara lärling hos, jag vill kunna träna mina "egna" hästar först och främst.

har du någon att vara lärling hos? proffs eller amatör? annars kan du ju ta amatörlicns då får du träna egenägda eller delägda hästar. kostar väl runt 2000 om jag inte minns fel. lärlingslicens kostar vl bara nån hundring

det var lite det jag var ute efter !

men fråga någon som ahr licens då amatör elelr proffas. men du får inte träna hästar då på egen lista.

Sen måste du ha tillgång till en häst som du kan köra upp med på banan även om de bara är tränarlicens.

Finns inte så mycket mening med att ta tränarlicens om man inte har en travhäst att träna... ;)

Finns inte så mycket mening med att ta tränarlicens om man inte har en travhäst att träna... ;)
Jo de finns de visst det!! Jag har ingen häst att träna men tog licensen ändå!
Det kan ju alltid dyka upp en häst nån stans!
Men jag fick plocka ut den nu då dom tre åren börja gå ut!

Sen måste du ha tillgång till en häst som du kan köra upp med på banan även om de bara är tränarlicens.

jag har en som jag rår om själv & en som jag står som delägare på +de som står på gården. så nog har jag det! :d

för att bli amatörtränare (få träna egna hästar) behöver du inte vara lärling. Ta bara kontakt med banan och anmäl intresse för en B-tränar kurs så hör dom nog av sig när dom ska starta en.
Jag gick själv den kursen för ca 1år sen men kommer inte ihåg exakt hur mycket den gick på...

Ska man gå en teorikurs och sånt eller vad ska man riktigt göra?

Ska man gå en teorikurs och sånt eller vad ska man riktigt göra?
Ja, utbildningen omfattar mellan 10-15 träffar. Tar upp TR, besök hos nån proffstränare, foder mm. kommer inte ihåg allt.
Även en "uppkörning", du ska visa att du kan sela, sätta på gamascher, slagjord och köra ett bakvarv samt göra en överlämning av hästen på korrekt (säkert) sätt

Gamascher, slagjord behöver du inte ha på senare men du ska visa att du kan sätta på dessa på korekt sätt, finns många sätt att sätta på dessa :angel:

Kontakta seket i Skeå, kör säkert igång en kurs i höst.

jag har en proffstränare jag kan vara lärling hos, jag vill kunna träna mina "egna" hästar först och främst.

Som lärling får du inte stå som tränare på hästar

När du har en tränar/amatör licens får du anmäla och träna dina/anhörigas hästar.

HAr du lärlingslicens får du inte anmäla dina hästar, de måste stå på din tränarlista. Kontroll av stallet mm skall göras innan du får din licens.

Mkt att tänka på.

Good luck!;)

Så man får inte inneha B-tränarlicens samtidigt som man är lärling hos en proffstränare..? :(

Vad händer med min B-tränarlicens om jag nu skulle börja jobba som hästskötare i ngt proffstränarstall? :smirk:

Jo de finns de visst det!! Jag har ingen häst att träna men tog licensen ändå!
Det kan ju alltid dyka upp en häst nån stans!
Men jag fick plocka ut den nu då dom tre åren börja gå ut!

Nu var jag lite ironisk så att fräsa gör varken dig eller mig gott... :mad: men, men...

Men (för att skapa debatt, eller nåt :D);
Att ta ut licens "ifall" det "dyker upp en häst nån stans" känns lite overkill - om man har en häst på G, letar häst osv känns det väl som ett steg i rätt riktning. Om du (på något vis) vet att du är på väg att skaffa häst/skaffa häst att träna/motsv inom snar framtid (typ 3 år) så kan det vara klokt att gå licenskurs men inte plocka ut den. Men att göra det "ifall att" känns snarare som "vill men kan inte" eller önsketänkande.

NÅGON form av plan bör man ha om man ger sig in i den här branschen överhuvudtaget. Att på måfå gå licenskurser och hoppas att en häst trillar över en låter tyvärr inte så planerat, ansvarstagande eller trovärdigt i mina öron. Det är en ganska stor apparat du drar igång när du skall vara tränare, oavsett på vilken nivå. Hästägandet i sig är en stor och ansvarsfull roll, att lägga på träning för tävling (oavsett inrikning) kräver kunskap, engagemang, hängivenhet, uthållighet och ekonomi. Det räcker tyvärr inte med tro, hopp och god vilja.

Men det är bara min åsikt och i slutänden gör alla som de vill ändå. Det är helt okej oxå, så länge ingen levande varelse far illa i processen!

//Draken

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
713
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 538
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka