Att ta Licens!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 221
Sv: Att ta Licens!

Så man får inte inneha B-tränarlicens samtidigt som man är lärling hos en proffstränare..? :(
B-tränar, b-kör- & lärlingslicens är ju olika saker. Börjar du jobba hos en A-tränare och plockar ut en lärlingslicens för att köra så får du inte ha kvar hästar på b-tränarlicens.
En lärlingslicens tar man ut hos en A-tränare för att köra lopp

Vad händer med min B-tränarlicens om jag nu skulle börja jobba som hästskötare i ngt proffstränarstall? :smirk:
Om du börjar jobba som hästskötare händer ingenting, du har kvar din B-licens och tränar dina hästar som vanligt på din fritid.

Okej....:p

**Min drömlicens**:love:: Jobba och köra arbetsgivarens hästar i lopp samtidigt som jag tränar egna hästar på amatörnivå och kör även dom i lopp. :D

förstår inte alls varför det skulle vara dumt att ta en tränarlicens om man inte har häst..??? Funderar själv på det ... Har ju haft körlicens i flera år nu och har inga planer på att skaffa eget direkt, men det kan ju vara bra att ha licensen ifall man skulle ramla över nån häst, det underlättar ju lite ifall man hittar en starklar som man vill köra lopp med... annars skulle det ju ta en himla tid att fixa licensen och man skulle missa en massa tävlingar...

Okej....:p

**Min drömlicens**:love:: Jobba och köra arbetsgivarens hästar i lopp samtidigt som jag tränar egna hästar på amatörnivå och kör även dom i lopp. :D

Fast det kan du ju, bara du inte byter till lärlingslicens!:idea:
Du kan ju köra arbetsgivarens hästar med amatörlicens (ifall han ger dej styrningar) och då ändå träna och köra dina egna!

Äru säker...? :confused:

Det är väl bara speciella amatörlöp man får köra i då...jag skulle vilja köra i alla lopp :devil:

Iofs..från i år är det ju ändrade körsvenskrav...får läsa igenom det där!

Senast ändrad:

Fast det kan du ju, bara du inte byter till lärlingslicens!:idea:
Du kan ju köra arbetsgivarens hästar med amatörlicens (ifall han ger dej styrningar) och då ändå träna och köra dina egna!
Om man uppfyller loppkategori 3, se nedan
Enligt STC's licenbestämmelser:

Särbestämmelser för olika licenstyper
Med körbehörighet:
A-1 Egna och andras tränade hästar.
A-3 Endast egentränade hästar (ej V75).
E-1 Arbetsgivaren och andras tränade hästar.
E-2 Arbetsgivaren och andras tränade hästar
.
B-1 Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2och 3.
Delägda hästar i kategori 3 och 4.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras i alla lopp utom V75 på mellan- och småbanor.
-Loppkategori 3. Köra på mellan- och småbana i V65.
Minst 25 totalisatorlopp senaste fem åren varav minst 5 senaste två åren.
Minst kategori 3 krävs för att få köra i V65 och V64 på mellan- och småbanor (ej Solvalla, Åby eller Jägersro). Aktuella lopp markeras i propositionen. Lärlingslopp/amatörlopp enligt propositionen.-

B-2 Bolagets tränade hästar i loppkategori 1, 2 och 3.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras i alla lopp utom V75 på mellan- och småbanor.
D-1 Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2och 3.
Delägda hästar i kategori 3 och 4.
F-1 Ungdomslicens 16-17 år. Alla hästar oavsett ägarskap eller tränare.

Monté
Alla licenskategorier kan kompletteras med M.
Montéryttare får rida alla hästar oavsett ägarskap eller tränare.

Uppfyller du det så är det ju bara att tuta & köra :D

hmm 25 starter måste jag göra då med mina egna/delägda hästar isåfall innan jag kan köra arbetsgivarens hästar...

*...i alla lopp utom V75 på mellan- och småbanor.*

Aha så då får man köra V75 på storbanor då menar dom? :angel: :rofl:

Hej!

Har tagit amatörtränarlicens nu i våras, och måste säga att det var en jättebra och nyttig kurs även fast man som jag inte har någon yngre häst "på G" närmaste året/åren. När jag kontaktade min hemmabana (Romme) för att höra vad det fanns för kurser inom travet så lämpade den här sig bäst i det läget. Även dom tyckte det var synd att det inte finns fler vuxenkurser för allmänt travintresserade, för att locka fler människor till sporten. Men som sagt, den var jättebra -man fick lära sig både foderlära, hovvård, sjukdomslära och såklart regler inom travet. Helt otroligt vad mycket det finns att lära som man inte hade en susning om när man mest ägnat sig åt ridning tidigare. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: tanten
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
713
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 537
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka