Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
<snip>
Men från detta till att ta på människor är steget för mig stort. Kanske är det så för att jag inte gillar beröring själv?
Ja åh vad det är störigt. Det måste kommenteras, förstoras upp och göras en grej av. Som om det vore en stor del av min person, att jag undanber mig kramar i parti och minut. Blir folk nervösa av att inte få kramas? Eller varför kan de inte nöja sig med att hälsa verbalt?
Om du vander pa situationen kanske du forstar battre. En taktil () person mar ofta lika daligt av att inte kunna vidrora den de pratar med som du som inte vill bli vidrord. Det ar helt enkelt bara tva sidor av ett mynt. Det innebar inte att jag tycker att andra har ratt att vidrora nagon som inte vill ... men det kanske blir lattare att forsta varfor vissa helt enkelt inte forstar att de inte ska rora folk hur som helst ... precis som du inte kan forsta hur nagon kan ha en kansla av att masta vidrora hela tiden.
Jag brukar normal inte spontant ta på folk om jag inte känner dem väl eller är på gosigt humör, men har inget emot om andra rör vid mig. Det har förändrats de senaste åren, upp till jag var 20 tyckte jag det var VÄLDIGT obehagligt med fysisk kontakt, som jag tror beror på att jag hade mycket negativa känslor inför min kropp. Nu när jag är äldre (är 28 nu) märker jag att ju bättre jag tycker om mig själv desto mer tycker jag det är trivsamt med fysisk kontakt![]()
<snip>men det jag undrar är varför man tar sig sådana friheter?[/B]
<snip>
Jag tror inte en endaste sekund på att den som inte får röra mig mår lika dåligt av det som jag skulle må om den rörde vid mig mot min vilja. Det finns en anledning till att vi har reglerat i lag att man inte får ta på andra människor hur som helst. Man kränker en människas integritet om man tar på hen utan tillåtelse. Det är ingen som blir kränkt av att inte få ta på någon.
Jag förstår absolut att människor kan ha en önskan att röra vid någon (eller göra något annat med något som tillhör någon annan) men det jag undrar är varför man tar sig sådana friheter? Om man nu hemskt gärna vill göra något så frågar man väl först? Oavsett hur gärna man vill göra något så gör man det ju inte bara. Jag tar ju inte grannens motorcykel och drar en sväng bara för att jag så hemskt gärna vill det utan jag frågar ju självklart först.
Jag tror inte en endaste sekund på att den som inte får röra mig mår lika dåligt av det som jag skulle må om den rörde vid mig mot min vilja. Det finns en anledning till att vi har reglerat i lag att man inte får ta på andra människor hur som helst. Man kränker en människas integritet om man tar på hen utan tillåtelse. Det är ingen som blir kränkt av att inte få ta på någon.
Precis som de som inte vill kramas kommenterar en som kramas hela tiden. Vi ar alla olika och har ibland svart att se den andra sidan av myntet.
Jag gissar att ett av svaren på ursprungsfrågan, varför vissa människor rör andra, kan vara att beröring är ett grundläggande mänskligt behov och att det för många inte kan tillgodoses inom familjekretsen helt enkelt eftersom denna saknas.