Bukefalos 28 år!

Att ta valpar - tidsåtgång?

Miljah

Trådstartare
Jag planerar inte att ta valpar på någon av våra tikar, vill bara klargöra det direkt. Men, några av våra bästa kompisar har parat sin tik och jag känner att de inte har riktig koll på hur tidskrävande det är när tiken valpar och den närmaste tiden därefter. Jag har fött upp två kullar på 90-talet och som jag minns det krävde det en hel del. Jag jobbade då som djurskötare på en mjölkgård och hade perfekta förutsättningar att även sköta tik och valpar, vilket var helt fantastiskt roligt.

Är jag ute och cyklar, jag kanske minns helt fel? Funkar det bra trots att de båda jobbar heltid?
 
Senast ändrad:
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

De uppfödare jag känner tar semester/komp/tjänstledigt från ca 1 v före planerad valpning o under valparnas första veckor, om de inte har turen att arbeta omlott.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Jag kommer ta 9 veckors semester/kompledighet i samband med valpkullen i höst.
Minns iofs inte att det var speciellt "jobbigt" förra gången (samma ledighet då), men det var bara två valpar och kraven på mig i början var ju mest bara att vara närvarande och städa när tiken slutade med det :) Allt pillande med dem när de var större var ju bara roligt... Däremot kan jag tänka mig att det blir mycket jobb om det är många valpar av en större ras.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Ja du. Det beror på vilken tur man har!

Blir det en lätt förlossning och alla valpar tar sig fint så kan man åka till jobbet ganska snart. Jag skulle inte våga det men verkligheten är ju sån att inte alla har råd att ta mer än ett par veckor ledigt från jobbet. Säga vad man vill om det men det är sanningen.

Blir det komplikationer för tiken eller valparna och valparna måste stödmatas så kan man inte jobba. Då kan det hända att man måste vaka i veckor, handmata varannan timme dygnet runt och hålla ett öga på att de kissar och bajsar som de ska, försöka få dem att äta själva av tiken etc.

När de blir större börjar de ju klättra på galler, risken finns att de fastnar lättare (har haft bekanta vars valpar fastnat med huvudet eller ett ben i gallret och brutit det). En av mina egna små fastnade med tänderna i gallret (flera gånger på fem minuter!! Såklart hon skulle prova igen och igen..) så jag fick sätta plast runtom hela hagen direkt. Hade jag inte varit hemma kunde den kanske tagit sig loss eller möjligen brutit av ett par tänder/sin käke. Man vet ju inte alls vad som händer när man inte är hemma.

Men några av mina bekanta har jobbat när de haft valpar utan problem. Har man en bra valplåda och hage så går det oftast bra. Trist bara om något händer och man inte är där.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Säger verkligen djurskyddslagen att man får ha en tik med en hel valpkull ensamma hemma i typ 9 timmar? Enl ts så jobbade ju båda ägarna heltid,har för mig att en valp under 16-20 v får bara vara ensam i typ 3-4 tim.
Sen så ska ju valparna ha mat ca var 4:e timme när dom blir större och efter 9 tim så ser valphagen ut som hos hon hundimportören i djurskydds programet.
Nej,det är inte ok i min värld,vill man ta valpar så får man också ta ansvaret för att sköta det hela på ett ok sätt.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Jag planerar inte att ta valpar på någon av våra tikar, vill bara klargöra det direkt. Men, några av våra bästa kompisar har parat sin tik och jag känner att de inte har riktig koll på hur tidskrävande det är när tiken valpar och den närmaste tiden därefter. Jag har fött upp två kullar på 90-talet och som jag minns det krävde det en hel del. Jag jobbade då som djurskötare på en mjölkgård och hade perfekta förutsättningar att även sköta tik och valpar, vilket var helt fantastiskt roligt.

Är jag ute och cyklar, jag kanske minns helt fel? Funkar det bra trots att de båda jobbar heltid?

Nu ställde jag in mina planer på en valpkull i år, men hade jag fortföljt det så skulle jag tagit tjänstledigt i 8 v, och sen eftersom jag skulle behållt en valp själv så hade jag lagt mina 4 v semester i direkt anslutning till tjänstledigheten.

Jag skulle personligen aldrig ta en kull valpar och sen inte vara hemma med tiken under valptiden.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Säger verkligen djurskyddslagen att man får ha en tik med en hel valpkull ensamma hemma i typ 9 timmar? Enl ts så jobbade ju båda ägarna heltid,har för mig att en valp under 16-20 v får bara vara ensam i typ 3-4 tim.
Sen så ska ju valparna ha mat ca var 4:e timme när dom blir större och efter 9 tim så ser valphagen ut som hos hon hundimportören i djurskydds programet.
Nej,det är inte ok i min värld,vill man ta valpar så får man också ta ansvaret för att sköta det hela på ett ok sätt.

Att de jobbar heltid är väl inte detsamma som att hunden automatiskt är ensam nio timmar. Det finns de som kan komma hem på lunchen. Eller fixa en rastare. En ensamvalp får inte vara ensam längre än så men en tik med kull är annorlunda som jag tolkar lagen eftersom den gör skillnader på kull och "om du har en valp" eftersom den ska rastas. En valpkull rastas inte ute på det viset när de är små.

Jag tycker inte det är optimalt. Jag har inte gjort så. Men folk gör så. Och med all laglig rätt.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

*KL*
Tack för era svar, jag har pratat med mina kompisar och de inser nog att de behöver lägga lite semester omlott och det kommer nog att bli bra :)
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Säger verkligen djurskyddslagen att man får ha en tik med en hel valpkull ensamma hemma i typ 9 timmar? Enl ts så jobbade ju båda ägarna heltid,har för mig att en valp under 16-20 v får bara vara ensam i typ 3-4 tim.
Sen så ska ju valparna ha mat ca var 4:e timme när dom blir större och efter 9 tim så ser valphagen ut som hos hon hundimportören i djurskydds programet.
Nej,det är inte ok i min värld,vill man ta valpar så får man också ta ansvaret för att sköta det hela på ett ok sätt.

Varför utgår alla ifrån att heltid = 8-17 måndag - fredag? I dagens samhälle jobbar ju otroligt många skift. Min heltid tex innebär 4 timmar jobb på morgonen och sen 6 timmar fritid och sen 3-4 timmars jobb på kvällen.
 
Sv: Att ta valpar - tidsåtgång?

Valpar yngre än 4 månader får endast lämnas ensamma tillfälligt o då korta stunder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 548
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 835
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 553
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 005
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp