Att testa nya bett...

KrullTroll

Trådstartare
Håller nu på att testa mig fram bland lite olika bett. Har ett som funkar ok, men är sugen på att hitta ett som herr von kräsen kuse accepterar fullt ut. Därav botaniseradet i bettdjungeln :p
Men blev nyfiken på hur andra gör när ni testar nya bett. Hur länge/många ggr rider ni innan ni avfärdar eller "godkänner" ett bett?

Min kräsna herre har svårt för förändringar så det kan ibland vara svårt att avgöra om det är förändringen han reagerar på eller om det är att han helt enkelt inte gillar bettet. Därför brukar jag vilja rida några pass med bettet, och gärna i olika situationer (dressyrpass, ute, hoppning och ev från marken) innan jag beslutar om det är ok eller inte.

Finns det tillfällen där ni plockat av bettet efter bara några minuters ridning då det inte funkade alls?
Och finns det tillfällen där det var som att "rida en ny häst" åt det positiva hållet med en gång?

Just den positiva förändringen upplevde jag när jag bytte till micklem-träns. Men ännu inte i ett bettbyte.
 
när jag provade baucher så märkte jag mer eller mindre direkt att det inte funka. samma när jag provade kimblewick med tungfrihet.
första gången jag prövade hackamore var det en helt ny häst att rida.
men jag vill gärna prova ett par gånger innan jag vet. om det inte visar sig väldigt tydligt direkt då.
 
Jag brukar ha inställningen när jag ändrar på något att jag ska ha det så tre veckor (eftersom jag har olika träns/Hackamore för uteritt, dressyr och hoppning innebär det att jag testar den nya prylen några dagar i veckan) men det beror självklart på reaktionen jag får. Remontnosgrimma tex testades ett pass under vilket hästen var svårriden och kastade med huvudet konstant, ingen idé att fortsätta testa den. När jag provade rakt bett såg jag direkt att pålle inte stängde läpparna helt men han kändes trevlig att rida på det, det red jag dressyr på i säkert fem veckor innan jag hade resonerat mig fram till att jag ville prova Bombers barrel. När jag provade det tog hästen det, lade det på plats i munnen och sedan red jag ett härligt pass, det var jättebra från början och är det fortfarande:)

Samma gäller tex foder, glömmer aldrig en hästägare i stallet som ojade sig över hästens synliga revben och ville åka till butiken och köpa ett nytt foder bums. Tills hennes man påpekade att hästen ätit sitt senaste kraftfoder i fem dagar och att det kanske var värt att vänta några dagar till på en förändring :p
 
Håller nu på att testa mig fram bland lite olika bett. Har ett som funkar ok, men är sugen på att hitta ett som herr von kräsen kuse accepterar fullt ut. Därav botaniseradet i bettdjungeln :p
Men blev nyfiken på hur andra gör när ni testar nya bett. Hur länge/många ggr rider ni innan ni avfärdar eller "godkänner" ett bett?

Min kräsna herre har svårt för förändringar så det kan ibland vara svårt att avgöra om det är förändringen han reagerar på eller om det är att han helt enkelt inte gillar bettet. Därför brukar jag vilja rida några pass med bettet, och gärna i olika situationer (dressyrpass, ute, hoppning och ev från marken) innan jag beslutar om det är ok eller inte.

Finns det tillfällen där ni plockat av bettet efter bara några minuters ridning då det inte funkade alls?
Och finns det tillfällen där det var som att "rida en ny häst" åt det positiva hållet med en gång?

Just den positiva förändringen upplevde jag när jag bytte till micklem-träns. Men ännu inte i ett bettbyte.

Jag tycker man känner ganska direkt oftast vad de tycker om något bett.
Så jag testar sällan mer än något pass.
 
Jag rider flera gånger på det nya bettet, säkert 5-10 ggr i alla fall (fördelat på 2-3 veckor). Om hästen inte gillar det efter ex. antal provridningar vill hon inte öppna munnen. Supertydligt. :up:
 
Bett med tungfrihet på min förra häst, red en halv tur, sen fick det vara nog. Hon bara gapade och försökte få ut bettet, det är annars en häst som accepterar typ allt i munnen.
 
Och finns det tillfällen där det var som att "rida en ny häst" åt det positiva hållet med en gång?

Just den positiva förändringen upplevde jag när jag bytte till micklem-träns. Men ännu inte i ett bettbyte.
Och idag hände det :D
Har testat ett 3-delat golden wing under nästan 2 veckor som jag aldrig riktigt fått en bra känsla med. Fick hem ett 2-delat bomber med fasta ringar och lock up idag, satte på det och hästen verkligen söt tag i det och "la det till rätta". Kändes supermjuk och härlig hela ridturen.:love:
Ska fortsätta testa och hoppas känslan håller sig kvar :)
Likheten mellan de bett han gillat är att de är 2-delade.

Kul att höra hur andra tänker och gör. Tror att min häst är rätt tydlig med vad han gillar och inte, men jag vill gärna ge honom chansen att vänja sig eller ångra sig.
Red på rakt med fasta ringar en gång, men bytte tillbaka till hans vanliga efter 15 min. Och genast var min härliga häst tillbaka igen. Med det raka blev han stum och tung.
 
Min säger till direkt när han inte gillar något och det är skönt. Provade ett stübben baucherbett och har aldrig haft en så sur häst, likadant med vanligt rakt tränsbett. Micklemtränset älskade han vid första användning. Tror nog man lär sig känna ganska direkt om det är något man ska rida vidare på, även på en något kräsen häst. Där måste ju finnas nyanser.
 
Det beror lite på. Jag känner ganska snabbt om det är någon idé att prova fler gånger. Min häst gillar inte att byta bett så jag behöver oftast rida med samma några gånger för att få en känsla för hur det kommer att fungera. Det bett jag rider med nu är ett 3delat sötmalmsbett och det kände jag redan från början att det kanske kunde bli bra (vilket det blev!). Ett vanligt rakt bett kände jag direkt att det aldrig skulle gå och nu håller jag på att testa ett tredelat Golden wing. Premiär vid tömkörning idag och hon tuggade så nöjt så det kan nog bli ett alternativ.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 981
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: tinjan
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp