Bukefalos 28 år!

Att tvätta en fårskinnspadd

A

ang

... kommer jag att få göra så småningom. Köpte en fluffig Kefly-pad i lördags som verkligen gör sitt jobb väl vad det verkar på hästen :) (en sån med "medicinskt fårskinn" neråt och vitt tyg uppåt mot sadeln).

Men, hur tvättar ni dem? Står 30 grader på min tror jag. Maskin? Borde vara tvättmedel avsett för det hela misstänker jag, men finns något mera man bör veta?!
 
Hm, jag har faktiskt inte den blekaste aning! Måste kolla mera... Vad har du för tvättmedel?
 
jag har ingen sån själv, tyvärr. Min är från Hööks. Den ska man sträcka och dra i och hålla på när den torkar *suck*
 
Fast min *får* gärna dra ihop sig nån cm på längden, för den är väl tilltagen. Ponnystorleken passade tyvärr inte alls :(
 
Jag tvättade min i maskin (det gick bra) men sen så slarvade jag tyvärr och läste inte skötselrådet :crazy: Vojlocken ska sträckas regelbundet under torktiden, annars krymper den. Min stora fina fårskinnsvojlock blev till en ponnyvojlock (dessutom försvann det pluffiga och fina och den blev alldeles tovig) :cry: Fick jobba många timmar med att få tillbaka "fluffet", men som den var innan tvätt kommer den nog aldrig att bli.
 
Min har *inte* krympt! :crazy: För den var ju lite stor, och inte fasen har jag sträckt den heller...

Om du tänker på fårskinnets goda egenskaper, så tror jag de är kvar - fastän inte i lika vackert skick kanske?!
 
Jag har en från Christ, men har inte tvättat den än. Man ska använda specialtvättmedel eller tvålflingor, och ljummet vatten. Skulle nog inte våga maskintvätta.....
 
ja du kan tvätta i maskin. eller för hand, om du vill va på den säkra sidan.
hööks m fl har fårskinnstvättmedel, köp det
 
Jodå det går visst att tvätta dem i maskin! :)

Tvättade min fina Mattes fårskinnspad i maskinen. Körde den i 30 grader och med låg centrifugering. Använde fårskinns-tvättmedlet som finns på Hööks. Behövde inte sträcka min i vått tillstånd, men det är nog olika för olika märken.
Efteråt blir den dock lite tovig, det går inte att komma ifrån. Men då borstade jag den med en "karda" (borste till hundar). Den blev så fluffig och som ny igen! :idea:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: Liten
·
Utrustning Hur tvättar man Mattes Fårskinnspadd på bästa sätt? 30 grader har jag förstått, men vilket program? Ska man centrifugera, eller inte...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: domesticus
·
Fritid Köpte en beg komatta idag där säljaren sa det går utmärkt att tvätta den i 30 grader med sköljmedel i maskin. Hon hade gjort de två...
Svar
2
· Visningar
1 188
Utrustning Hur ska man tvätta sin pad för att den ska vara lika mjuk och fluffig efter tvätten som innan tvätten? Har haft min i flera år nu...
Svar
3
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp