Till den grad att även hyfsat jämställda par ramlar tillbaka till 50-talet när de semestrar i sommarstugan. Det är helt absurt.Ja, det är nog helt klart så. Jag tycker generellt att jämställdheten ofta släpar efter på landsbygden, tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till den grad att även hyfsat jämställda par ramlar tillbaka till 50-talet när de semestrar i sommarstugan. Det är helt absurt.Ja, det är nog helt klart så. Jag tycker generellt att jämställdheten ofta släpar efter på landsbygden, tyvärr.
Nej där är det svårare! Tycker det är den allra kämpigaste delen!Har ni fått till det med projektlederiet? Alltså så att du inte initierar och "leder" hushållspysslet?
100% identifikation.Nej där är det svårare! Tycker det är den allra kämpigaste delen!
Min sambo initierar oftast matlagning och att handla mat men sen blir det värre.
Det värsta är att jag typ projektleder mig själv i mitt försök att sluta projektleda.. Jäkla otyg!
Ja, det är nog helt klart så. Jag tycker generellt att jämställdheten ofta släpar efter på landsbygden, tyvärr.
Nej där är det svårare! Tycker det är den allra kämpigaste delen!
Min sambo initierar oftast matlagning och att handla mat men sen blir det värre.
Det värsta är att jag typ projektleder mig själv i mitt försök att sluta projektleda.. Jäkla otyg!
Det är nog inte så märkligt , med tanke på hur röstandet ser ut på politiska inriktningar. I min valkrets (landsbygd) måste jag bilda fikagrupp med alla som röstar på både MP och V tillsammans med de 2 som röstar L, för att få ihop ett halvt dussin att kunna diskutera jämställdhet med. KD/M/SD skulle få en förkrossande majoritet här - och den politiska viljan till jämställdhet där är inte bara obefintlig , den är en kärnfråga i motstånd.
Tyvärr har ju SD/KD/M esset i rockärmen att om de bara lyckas få bort frågan från dagordningen och begrava den så kan ojämställdheten återstå och patriarkatet långsamt stärkas.
Det jag menar är att på landsbygden finns det ett ganska aktivt stöd bland människor för att inte låta jämställdheten gå för långt. Jag älskar det uttrycket![]()
Jag håller med dig om att man kan se mönster av det slaget, och de mönstren är rätt lätta att få syn på.Det är nog inte så märkligt , med tanke på hur röstandet ser ut på politiska inriktningar. I min valkrets (landsbygd) måste jag bilda fikagrupp med alla som röstar på både MP och V tillsammans med de 2 som röstar L, för att få ihop ett halvt dussin att kunna diskutera jämställdhet med. KD/M/SD skulle få en förkrossande majoritet här - och den politiska viljan till jämställdhet där är inte bara obefintlig , den är en kärnfråga i motstånd.
Tyvärr har ju SD/KD/M esset i rockärmen att om de bara lyckas få bort frågan från dagordningen och begrava den så kan ojämställdheten återstå och patriarkatet långsamt stärkas.
Det jag menar är att på landsbygden finns det ett ganska aktivt stöd bland människor för att inte låta jämställdheten gå för långt. Jag älskar det uttrycket![]()
För mig är inte jämställdhet att dela 50% på allt utan att dela på det som är skittråkigt som ingen vill göra och att dela upp resten efter ork och vad man gillar och är duktig på.
Jag håller med dig om att man kan se mönster av det slaget, och de mönstren är rätt lätta att få syn på.
Sen är det lite deppigt att den här numera omtalade klyftan mellan stad och land är så djup och omfattar så många olika saker.
Och för att inte skönmåla något i onödan, detta är ju trots allt en problematiserande tråd, så skulle jag säga att tillsammans med den där fikagruppen där ni diskuterar jämställdhet, är det just det ni kan göra. Om du istället vill ge dig på att praktisera jämställd livsstil så är min gissning att högst en av de där 6, mer troligt ingen av dem, levererar.
Det tror jag också. Men vägen visar sig hela tiden ha ännu en svår kurva med skymd sikt, tycker jag.Jag, i min enfald, tror att en öppen och rak diskussion är vägen även till praktiserande.
Det tror jag också. Men vägen visar sig hela tiden ha ännu en svår kurva med skymd sikt, tycker jag.
Viktiga frågor. Ansvaret för att något blir gjort är tyngre att bära än själva utförandet. Så länge ansvaret inte fördelas också når vi inte någon jämställdhet.Har ni fått till det med projektlederiet? Alltså så att du inte initierar och "leder" hushållspysslet?
Det jag tycker mig se bland typ jord- och skogsbrukare är att kvinnorna klarar av i stirt sett alla förekommande arbetsupogifter både ute och inne.