Att utbilda och skaffa Assistanshund - Psykisk Hälsahund

Sazlight

Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt tanken på hur det skulle kunna hjälpa mig om jag hade haft en Assistanshund, Psykisk hälsa hund.

Jag funderade på om det faktiskt skulle vara något som skulle kunna hjälpa mig, jag vet att det krävs ett läkarintyg och att man har en permanent funktionsnedsättning av något slag. Men jag har läst att psykiska hälsa hund är just mot personer med Autism, adhd, eller social ångest eller annan psykisk ohälsa.

Jag har i stort sett social ångest, jobbigt i situationer som kräver att gå in i en butik, gallerior, social sammankomster av något slag, ringa folk, äta på restauranger eller liknande. Jag är mycket tveksam och är i stort sett beroende av att ha sällskap om jag ska iväg. Vill inte hamna i diskussioner med andra, helst inte prata med någon jag känner överhuvudtaget. Det påverkar min vardag och det sociala mycket..
Jag hamnar också ofta i perioder med depression. Där gör hundarna stor nytta för mig.

Jag har dock ingen diagnos eftersom dessa grejer är något inte många i min närhet vet om hur stort problem det faktiskt är.
Så jag har inte sökt hjälp och det bör jag ju göra.

Jag jobbar med hundar, tjänstehundar till annat och i dom situationerna klarar jag av betydligt mera, men även där är jag ofta nervös, blyg och mycket annat. Men där känner jag att jag kan jobba med det just för att dom jag är med har hundintresse eller tex. om jag är ute och tränar en hund på stan och någon kommer fram för att fråga om hunden så klarar jag av det mycket lättare än vad jag skulle göra utan hunden vid min sida. Men jag kan ändå stöta på svårigheter där med.

Jag tänker ändå det kan vara värt att ta reda på allt kring att ha Assistanshund.

  1. Om jag nu själv utbildar en samt tränar ihop med instruktör hur lång tid brukar det normalt ta och hur många timmar bör läggas ner med instruktören?
  2. Permanent psykisk ohälsa? Jag tror min social ångest kommer bi lite bättre om jag väl kan jobba med den steg för steg men det kommer ju ta sin tid, men är det verkligen permanent/kronisk?
  3. Vad för egenskaper är viktigt hos en blivande Assistanshund?
  4. Har ni eller känner ni någon som utbildat en Assistanshund och vad kostade det på ett ungefär?
  5. Allt annat ni vill tillägga eller som ni har erfarenheter får ni gärna dela med er.
  6. Har en Assistanshund hjälpt er på något sätt?
 
Jag har tyvärr ingen praktiskt erfarenhet, men har själv tänkt i banorna NPF-hund (jag är autistisk) och därför läst på en del, och vad jag har förstått så är det ett absolut krav att du ska ha någon form av livslång diagnos för att assistanshund alls ska kunna bli aktuellt. Så börja där först och främst, är mitt råd.

Spontant tänker jag att det är svårt att ge några konkreta svar alls på vilken tid det kan ta, det är lite "hur långt är ett snöre". Förare och hundar är ju olika, men runt ett år totalt är nog inte alls orimligt. Vad gäller vilka egenskaper hunden ska ha och allmänna krav för att få börja utbildning så kan du läsa lite om det här (hoppas det är ok att länka)
http://www.soshund.se/krav-pa-hund-och-forare_a/
https://www.brukshundklubben.se/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-assistanshund/
 
Jag har ingen koll, men vore det inte bättre med terapi än att vara beroende av en hund?
Social fobi är ju trots allt något som går att terapia bort rätt rejält.
 
Jag har tyvärr ingen praktiskt erfarenhet, men har själv tänkt i banorna NPF-hund (jag är autistisk) och därför läst på en del, och vad jag har förstått så är det ett absolut krav att du ska ha någon form av livslång diagnos för att assistanshund alls ska kunna bli aktuellt. Så börja där först och främst, är mitt råd.

Spontant tänker jag att det är svårt att ge några konkreta svar alls på vilken tid det kan ta, det är lite "hur långt är ett snöre". Förare och hundar är ju olika, men runt ett år totalt är nog inte alls orimligt. Vad gäller vilka egenskaper hunden ska ha och allmänna krav för att få börja utbildning så kan du läsa lite om det här (hoppas det är ok att länka)
http://www.soshund.se/krav-pa-hund-och-forare_a/
https://www.brukshundklubben.se/assistanshund/om-assistanshund/grundlaggande-krav-assistanshund/
Ja att börja med och se om jag har någon diagnos är ju en start. Något jag även känt att jag behöver ta tag i då min depression och livssituation just nu är väldigt på botten. Måste bara våga ta det klivet först.

Vet att det kan ta olika lång tid, tränar som sagt hundar till annan tjänst och det är ju alltid individuellt hur lång tid det tar.
Tack för tipsen på sidor, ska kolla dom 👍
 
Jag har ingen koll, men vore det inte bättre med terapi än att vara beroende av en hund?
Social fobi är ju trots allt något som går att terapia bort rätt rejält.
Att jag behöver gå hos psykolog eller terapi för att få hjälp är säkert något, men även där skulle jag hamna i väldigt påfrestande situationer. Även om jag skulle gå dit för att jobba med dom.
Jag har redan hundar idag och är beroende av dom till 100%. 🐕 Utan hundarna hade det inte funnits mycket kvar för mig och jag hade haft ännu svårare att hantera situationer.

När jag har en hund vid min sida kan jag känna att saker blir enklare eller tryggare kanske i jobbiga situationer. Hunden kan få bort mig ifrån mina tankar.
 
Jag har inga sådana problem själv men ja visst sjutton är hund en trygghet jag är betydligt bekvämare i hundsammanhang än på fina fiket.
Du har helt rätt.
Min tanke är mer är du nöjd med situationen som den är eller känner du att du behöver vara mer social?
 
Jag har inga sådana problem själv men ja visst sjutton är hund en trygghet jag är betydligt bekvämare i hundsammanhang än på fina fiket.
Du har helt rätt.
Min tanke är mer är du nöjd med situationen som den är eller känner du att du behöver vara mer social?

Bra fråga.
Just nu är jag inte nöjd med situationen, då jag inte kan ta mig hemifrån pga av fysiska problem. Så jag har i stort sett inget socialt umgänge förutom mina familj/släkt.

Men om det inte varit för det så skulle jag både säga ja och nej.

Jag vill ju kunna umgås med andra i mina kretsar utan att tycka att det är jobbigt. Jag vill kunna gå in i butiker och handla utan att få panik. Eller som nu låter jag någon annan gå in i stället.

Jag vill kunna göra saker istället för att undvika dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundträning Har någon erfarenhet av psykisk hälsahund? Jag har en vän/bekant med kronisk psykisk diagnos som funderar på om en psykisk hälsahund...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp