Att utvecklas som ryttare

Tycker det är så tråkigt och synd att många inte verkar se det underbara i att rida en individ på dens bästa nivå, att få känna den glädjen och samhörigheten med hästen oavsett om hästens bästa är att kunna mäta sig på lätta nivåer.

Att tävla på msv nivåer kanske många hästar kan rent tekniskt, träna på msv nivå kan dom flesta hästar men att tävla det är en helt annan sak. Det är ofta hög konkurrens och risken är att man känner sig sämst även om hästen har presterat sitt bästa. Ridning ska ju i första hand vara roligt men tävla på nivåer som kräver otroligt mycket av ekipaget kan lätt bara leda till en väldig frustration. Sett så många köpa bra hästar som klarar högre nivåer men eftersom inte ryttaren kan så får dom inga vidare procent att prata om ändå.

Har en vän som rider sin gamla lilla d ponny på msvb med stora hästar och visst, dom vinner aldrig pga att den aldrig kan få steget som dom andra har men dom är godkända med bra omdömen.

Tycker inte man ska stirra sig så blind på nivåer utan fokusera på att sträva efter känslan man får när man verkligen får fram det bästa ur en häst..när hästen och ryttaren verkligen är ett liksom. Sen vilken nivå på tävlingen, det bör spela mindre roll om det inte är så att det ska satsas på riktigt och man vill upp till toppen då.
 
Tycker det är så tråkigt och synd att många inte verkar se det underbara i att rida en individ på dens bästa nivå, att få känna den glädjen och samhörigheten med hästen oavsett om hästens bästa är att kunna mäta sig på lätta nivåer.

Att tävla på msv nivåer kanske många hästar kan rent tekniskt, träna på msv nivå kan dom flesta hästar men att tävla det är en helt annan sak. Det är ofta hög konkurrens och risken är att man känner sig sämst även om hästen har presterat sitt bästa. Ridning ska ju i första hand vara roligt men tävla på nivåer som kräver otroligt mycket av ekipaget kan lätt bara leda till en väldig frustration. Sett så många köpa bra hästar som klarar högre nivåer men eftersom inte ryttaren kan så får dom inga vidare procent att prata om ändå.

Har en vän som rider sin gamla lilla d ponny på msvb med stora hästar och visst, dom vinner aldrig pga att den aldrig kan få steget som dom andra har men dom är godkända med bra omdömen.

Tycker inte man ska stirra sig så blind på nivåer utan fokusera på att sträva efter känslan man får när man verkligen får fram det bästa ur en häst..när hästen och ryttaren verkligen är ett liksom. Sen vilken nivå på tävlingen, det bör spela mindre roll om det inte är så att det ska satsas på riktigt och man vill upp till toppen då.
Min fetning. Förra medishästen var ju mer häst än jag klarade av att rida. Han kunde allt upp till St George i dressyren https://www.bukefalos.se/threads/svar-ft-och-svar-hoppning-vilka-gjort-bada.1066428/post-18586930 men jag kunde inte hantera hans gång så jag hade inte ens klarat en LC med honom :o för jag lärde mig aldrig sitta ner i traven. (Om jag fick honom i form så gick det lite halvdant i alla fall om han fjöstravade.)

Här är en duktigare ryttare på honom:
 
Jo, jag har hört det påstås det, att det inte blir någon viktförflyttning. Samtidigt kan jag inte låta bli att ifrågasätta det. I den vanliga dressyren ingår inte levad, pesad eller skolor ovan mark. Men ser man till de två förstnämnda så är vikten till 100% på bakbenen eftersom frambenen är i luften. Det närmaste man kommer detta inom den vanliga dressyren är piaff. Kvalitén på piaffen är nog rätt betydelsefull. Det är alltför många gånger som hästar på svår nivå inte riktigt har styrkan till en korrekt piaff, där de bär för lite på bakbenen så att frambenen är in under magen på hästen och hästen är framtung.

Även om man på låg nivå (eller medelnivå) inte är i närheten av detta, så tycker jag ändå det är värdefullt att ha den målbilden i huvudet. Och visst är det en skillnad i känsla mellan en häst som är framtung och en som använder bakbenen aktivt.

Jag red f.ö. några gånger för en tränare som var inriktad på akademisk ridkonst. Jag förstod inte att det var hennes inriktning från början. Det var väldigt mycket handridning. Man skulle göra både ditten och datten med händerna. Jag blev helt förvirrad. Och ändå så kan de som kommit långt inom detta göra levad/pesad. Jag får inte riktigt ihop det.

Jag tillhör ju de som tror den undersökningen inte stämmer. Det finns många GP-ryttare som inte rider hästen på bakdelen. Och använder man såna till dyliks tester blir resultatet därefter.
Det är sällan styrka som saknas på en GP-häst med halvdan/dålig piaff. Det är teknik och inlärning av piaffen som brister.
Nu när piaffen är slutmålet och inte ska leda vidare tror jag man får en kvalitetssänkning. Den är inte arbetsbar. Det är inget som tex leder till levad etc. Där måste mer samling till.

Man kan ju påverka viktfördelningen redan i halt. Om en häst är skolad nog att vara formgiven och lösgjord och eftergiven kan man stillastående gunga bak vikten på dem. Det synd ju tydligt om man sas flyttar kroppsklumpen bakåt och benen står still att tex framkotor rätas ut och bak komprimeras.

Jag håller på med Levad-jobb nu med min. Där flyttar man ju vikten bakåt i piaffen tills hästen är så samlad att frambenen inte bär mer.

Min ena tränare sysslar med skolsprång etc. Det är syns samma i luften i en capriole som i ”halt-gungan”. Om en häst inte landar med bak först är det inte en capriole iom att den ska vara samlad.
Så de måste hoppa upp, sparka ut och sen samla sig i luften så att bak landar först.
Exakt det, att få ner bak och upp fram, går att göra i ridning med. Men då kan man behöva jobba mer med samling än gemene man och många proffsryttare gör.

Sen att använda handen behöver inte vara fel. En häst som håller huvud/hals i ett spänt läge kan man om man vet vad man gör lära att slappna av och söka sig framåt nedåt. I det läget ger man rygg och bål möjlighet att arbeta korrekt. Och bakdel likaså.
Men gör man det ska det vara ett rätt kvickt övergående läge. Och det görs eg oftast bäst avsuttet.
Det är i min värld bättre att lite snabbt ta igenom en formproblematik avsuttet än att sitta och hoppas spänningarna släpper bara man får igång bakkärran. För det blir väldigt mycket svårare att få igång den när det är blockerat fram.
 
Min fetning. Förra medishästen var ju mer häst än jag klarade av att rida. Han kunde allt upp till St George i dressyren https://www.bukefalos.se/threads/svar-ft-och-svar-hoppning-vilka-gjort-bada.1066428/post-18586930 men jag kunde inte hantera hans gång så jag hade inte ens klarat en LC med honom :o för jag lärde mig aldrig sitta ner i traven. (Om jag fick honom i form så gick det lite halvdant i alla fall om han fjöstravade.)

Här är en duktigare ryttare på honom:

Grejen med att sitta på hästar är ju lite dubbel. Dels måste man som ryttare kunna sitta korrekt och vara genomsläpplig på rätt ställen och stadig på andra. Jättesvårt!
Men det är också så att hästen måste ”släppa ner dig”. En häst som inte är lösgjord kommer vara svår att sitta på. Och man sitter just på dem, ovanför. Inte i dem som man kan uppleva om man kommer ner.

Så man måste också jobba på att få hästen lösgjord och avspänd för att underlätta att sitta korrekt.

Tycker man det är svårt finns det massor med sitsövningar som leder till att man hittar sin balans och följsamhet. De går att nöta på med på vilken häst som helst och även i skritt om inget annat finns att tillgå.
 
Jag har idag ridit en av medishästarna och fått instruktioner av ägaren att bredda händerna och ha dem vid knäna för att guida hästen att komma ner med huvudet :grin:. Och så skulla jag luta mig bakåt för att flytta vikt till bakbenen.

Det är svårt för mig att bli konsekvent med min ridning när de instruktioner jag får är i konflikt med varandra.

Förstår absolut att du blir förvirrad, men tänkte ändå påpeka att de instruktioner ägaren givit dig inte behöver vara "fel". (för denna häst i denna situation) Dock kan det tänkas att den förklaring du fått inte varit tillräckligt bra. "Luta sig bakåt för att flytta vikt till bakbenen" låter onekligen inte som någon hit, men om jag ska gissa så kan det vara ett förenklat sätt att förmedla att i det läget där du brädder och sänker händerna så får inte din överkropp följa med framåt (då det istället skulle lägga för mycket vikt på framdelen).

Så om jag vore du skulle jag försöka testa att göra så som du blir ombedd, och känna efter vad som händer. Börjar hästen använda sin kropp annorlunda? På vilket sätt? Fråga om feedback och försök ha ett öppet sinn. Om du känner att hästen går sämre så har du ändå lärt dig något, det är det vi har diskuterat tidigare i tråden om att öva upp sin ryttarkänsla genom att rida så mycket som möjligt.

Givetvis ska du inte sitta och korrektionsrida hela tiden, och på en lite mer skolad häst får du inte ha dina händer vid knäna. Men om du någonsin får din egen häst kan det vara nyttigt att ha varit med på att rida hästar med olika typer av problem, det kan läggas till i erfarenhetsbanken (även om det inte är precis vad du såg för dig att du ville lära dig just nu).
 
Förstår absolut att du blir förvirrad, men tänkte ändå påpeka att de instruktioner ägaren givit dig inte behöver vara "fel". (för denna häst i denna situation) Dock kan det tänkas att den förklaring du fått inte varit tillräckligt bra. "Luta sig bakåt för att flytta vikt till bakbenen" låter onekligen inte som någon hit, men om jag ska gissa så kan det vara ett förenklat sätt att förmedla att i det läget där du brädder och sänker händerna så får inte din överkropp följa med framåt (då det istället skulle lägga för mycket vikt på framdelen).

Så om jag vore du skulle jag försöka testa att göra så som du blir ombedd, och känna efter vad som händer. Börjar hästen använda sin kropp annorlunda? På vilket sätt? Fråga om feedback och försök ha ett öppet sinn. Om du känner att hästen går sämre så har du ändå lärt dig något, det är det vi har diskuterat tidigare i tråden om att öva upp sin ryttarkänsla genom att rida så mycket som möjligt.

Givetvis ska du inte sitta och korrektionsrida hela tiden, och på en lite mer skolad häst får du inte ha dina händer vid knäna. Men om du någonsin får din egen häst kan det vara nyttigt att ha varit med på att rida hästar med olika typer av problem, det kan läggas till i erfarenhetsbanken (även om det inte är precis vad du såg för dig att du ville lära dig just nu).
Jag testade det där med tyglarna. De skulle vara rätt långa och sen red jag på små volter och åttvolter. Hästen blev mjukare. Att luta mig bakåt klarade jag inte, så jag nöjde mig med att sträcka på mig mer. Det vet jag hur man gör i alla fall utan att förstöra sitsen/få spänningar.
 
Jag testade det där med tyglarna. De skulle vara rätt långa och sen red jag på små volter och åttvolter. Hästen blev mjukare. Att luta mig bakåt klarade jag inte, så jag nöjde mig med att sträcka på mig mer. Det vet jag hur man gör i alla fall utan att förstöra sitsen/få spänningar.

Du kan inte förflytta vikt till bakben genom att bara luta dig bakåt.
En skolad häst kan du samla genom att vinkla bäckenet. Men det låter ju inte som en skolad häst du sitter på.
Så att bara räta upp dig och sitta i lod/balans och försöka störa så lite som möjligt är ett bra första steg. Så det tycker jag du gör rätt i.
 
Du kan inte förflytta vikt till bakben genom att bara luta dig bakåt.
En skolad häst kan du samla genom att vinkla bäckenet. Men det låter ju inte som en skolad häst du sitter på.
Så att bara räta upp dig och sitta i lod/balans och försöka störa så lite som möjligt är ett bra första steg. Så det tycker jag du gör rätt i.
Det är precis så jag också tänker.
 
Det jag menar med poängen är att oavsett vilken gren/inriktning/disciplin vi sysslar med, så är vi ju hästmänniskor hela högen. Oavsett vad vi tävlar, OM vi tävlar, så är ju hästen det gemensamma vi har. Jag tycker att alla olika inriktningar har sin charm och även om jag inte är hoppintresserad så är det ändå kul att hoppa ibland (nåja, med skräckblandad förtjusning...) för att hästarna brukar bli så glada av det. Oavsett ras jag haft.

Instämmer precis! Kommunikationen och flytet tillsammans med hästen, känslan av att det blir lätt när både jag själv och hästen gör rätt, är densamma oavsett disciplin tycker jag! Den känslan har jag haft på ridlektion på ridskola, på en grusväg på uteritt, när jag tävlat hoppning och när jag tävlat islandshäst (och vid ett flertal andra tillfällen - även när jag tränat häst från marken, faktiskt). Tror säkert att jag skulle kunna ha den känslan om jag provade western, WE eller akademisk ridning också! För mig är känslan tillsammans med hästen det centrala i all ridning och all träning av hästar. Sedan är det givetvis så att man kan vara olika intresserad av de olika grenarna. Jag gillar hoppning mer än dressyr, till exempel, och tycker det är roligare med fem gångarter än tre. Men det betyder ju inte att jag tycker att varken dressyr eller ridning av hästar med bara tre gångarter är meningslös på något vis!
 
Nej, du kommer kanske inte kunna tävla med islandshästen.
Men du kan lära dig att bli en skickligare ryttare.
Det är ju så med alla hästar jag rider. Jag utvecklas på dem. Det som stör mig är att det aldrig leder till en tävlingsstart. Jag bara tränar och tränar, till ingen nytta alls. Jag har ibland funderat på om jag borde sluta rida för att jag aldrig kommer till start. Hur många år ska det ta innan jag kan starta LC? När jag inte kommer till start känner jag mig bara obildbar och dålig.

Som sagt, islänningen är bara någon att träna med. Inget mer.

Det är 7 år sedan jag blev återfallsryttare. Jag kan ju tycka att på den tiden borde jag kommit någon vart.
 
Senast ändrad:
Det är ju så med alla hästar jag rider. Jag utvecklas på dem. Det som stör mig är att det aldrig leder till en tävlingsstart. Jag bara tränar och tränar, till ingen nytta alls. Jag har ibland funderat på om jag borde sluta rida för att jag aldrig kommer till start. Hur många år ska det ta innan jag kan starta LC? När jag inte kommer till start känner jag mig bara obildbar och dålig.

Som sagt, islänningen är bara någon att träna med. Inget mer.

Det är 7 år sedan jag blev återfallsryttare. Jag kan ju tycka att på den tiden borde jag kommit någon vart.
Vad är det du väntar på då? Även islänningen kommer lätt starta en LC ifall den är i hyfsad kondition. Sen måste man inte vänta på att tävla tills allt är extremt perfekt på hemmaplan, man lär sig mycket av att åka på en tävling ändå. Det som funkar borta kanske inte funkar perfekt hemma medans det som funkar hemma inte fungerar borta. Det är bara att ge sig ut och testa.
 
Vad är det du väntar på då? Även islänningen kommer lätt starta en LC ifall den är i hyfsad kondition. Sen måste man inte vänta på att tävla tills allt är extremt perfekt på hemmaplan, man lär sig mycket av att åka på en tävling ändå. Det som funkar borta kanske inte funkar perfekt hemma medans det som funkar hemma inte fungerar borta. Det är bara att ge sig ut och testa.
Hästen är under igångsättning. Jag har inte ridit den på bana mer än två gånger. Galoppfattningarna sitter inte. Hästen är bara van vid promenadridning i skogen, inte mycket mer än så faktiskt. Jag har aldrig kunnat göra en galoppfattning nedsuttet på den och de som blir är lite i stil med hej-kom-å-hjälp-mig. Jag skulle inte anse oss vara i tävlingsmässigt skick om vi inte kan göra exakta övergångar.
 
Hästen är under igångsättning. Jag har inte ridit den på bana mer än två gånger. Galoppfattningarna sitter inte. Hästen är bara van vid promenadridning i skogen, inte mycket mer än så faktiskt. Jag har aldrig kunnat göra en galoppfattning nedsuttet på den och de som blir är lite i stil med hej-kom-å-hjälp-mig. Jag skulle inte anse oss vara i tävlingsmässigt skick om vi inte kan göra exakta övergångar.
Då skulle jag satsa på ridskolan. Det är ju möjligt att de har klubbtävlingar eller att man kan hyra en häst och åka till en annan klubb och tävla?
 
Hästen är under igångsättning. Jag har inte ridit den på bana mer än två gånger. Galoppfattningarna sitter inte. Hästen är bara van vid promenadridning i skogen, inte mycket mer än så faktiskt. Jag har aldrig kunnat göra en galoppfattning nedsuttet på den och de som blir är lite i stil med hej-kom-å-hjälp-mig. Jag skulle inte anse oss vara i tävlingsmässigt skick om vi inte kan göra exakta övergångar.
Som islandryttare själv så hade jag kanske provat galoppfattning under uteritt först under kontrollerade former. Har själv en häst som gärna passar istället för galopperar på ridbana när kondition och styrka saknas
 
Som islandryttare själv så hade jag kanske provat galoppfattning under uteritt först under kontrollerade former. Har själv en häst som gärna passar istället för galopperar på ridbana när kondition och styrka saknas
Det är evigheter kvar innan vi kan galoppera. Just nu skrittas han för hand så jag rider honom inte ens i dagsläget.
 
Det är ju så med alla hästar jag rider. Jag utvecklas på dem. Det som stör mig är att det aldrig leder till en tävlingsstart. Jag bara tränar och tränar, till ingen nytta alls. Jag har ibland funderat på om jag borde sluta rida för att jag aldrig kommer till start. Hur många år ska det ta innan jag kan starta LC? När jag inte kommer till start känner jag mig bara obildbar och dålig.

Som sagt, islänningen är bara någon att träna med. Inget mer.

Det är 7 år sedan jag blev återfallsryttare. Jag kan ju tycka att på den tiden borde jag kommit någon vart.

Eftersom du inte äger egen häst så är det ju ganska förhoppningsfullt att tänka dig en tävlingskarriär.
Det är klart att all träning är till nytta.
All utveckling är till nytta.

Om man inte har möjligheter att fortlöpande rida samma häst, är det rätt självklart att man inte utvecklas raket-artat som ryttare, lite beroende på vad det är för häst man får låna eller hyra.

Bara någon att träna med.
Eftersom du inte har egen häst, kanske du ska vara glad att du får möjligheten att låna någon annans här för att rida och träna med.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp