Bukefalos 28 år!

Att välja rätt gardin!

LindgrenV

Trådstartare
I veckan har det varit fullt ståhej med besök på gardinaffärer, mätning av fönster och grejer för att få till snygga lamellgardiner till mitt fönster.

Sedan fick jag för mig att ta ned "rullgardinen" (Den går ju inte att rulla vare sig uppe eller ned så just rullgardin känns väl lite fel att säga, men vet inte vad det heter) samt de tunnare gardinerna som satt bakom de stora, de är i normal storlek och började under rullgardinen så det gick inte att ta bort rullgardinen utan att ta bort dom, det skulle sett helgalet ut.

När jag väl fick bort "skiten", insåg jag att lamellgardiner kommer vara helt fel. Det kommer ge ett hårt och kantigt intryck, vilket kommer få hela lägenheten att se kantig ut. Min soffa är rak i alla vinklar, likaså de hårda möblerna. Att även ha raka, platta lamellgardiner tror jag skulle ge ett väldigt hårt intryck. Så jag vill byta ut de långa, gräddvita och superfula gardinerna till ett par ljusa med stort mönster av grenar och kanske löv. Något naturmönster helt enkelt!

Och det är där min fråga kommer in, vart hittar jag det bästa tyget till mina nya gardiner? Måste nämligen sy egna eller specialbeställa, då fönstret är 360 cm högt och 220 cm brett.


Fönstret efter (hittar ingen förebild just nu):

9692DFA3-C458-4EDF-A425-04AF0B3D574A-6179-000009B3B991AC10_zps1e752ddc.jpg
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Marimekko kanske har något som passar? Dels har de massor med grenar, blommor och blader men när jag tänkte LindgrenV och tyg dök den här faktiskt upp i huvudet, så jag tar med den. :D

kevatjuhla_610.jpg


(Sen kanske den inte alls passar varken smak eller lägenhet, tror dessutom att rapporten är för kort men man kan ju skarva med annat tyg och få det att se bra ut. Och så är den rätt kul. :D )
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Åh vilket fint fönster! Tycker gardinerna du redan har passar jättefint till, fast själv hade jag nog valt vita i stället
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Gardinerna som de är just nu funkar väl, men de är väldigt plastiga i materialet, har ett superfult mönster (som inte syns på bild) och bara skriker "tant Asta 87 år". Det faktum att det dessutom är "tant Asta"s gamla gardiner gör det inte bättre. Det är nämligen förra ägarens (90-åring) gardiner, och de är verkligen inte Jag :p

Jag vill gärna ha en grundfärg som är vit, med mörkare mönster, tror det kan vara snyggt :idea:
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Ååååh vad fiint :love:

Skulle lätt kunna ha det där tyget som draperi till sovalkoven eller något, eller bara som ett tygstycke i en ram :D
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Haha, dom såg bättre ut än din förklaring av dom i alla fall ;)

Själv har jag såna här i vardagsrummet, inte min stil alls egentligen men jag gillar dom. Från tråkiga Ikea, finns ju även att köpa på metervara.
janette-gardinpar__0143315_PE302829_S4.JPG
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Jättefint fönster :)!!

Varför inte kika på Jotex? Mamma köpte precis en hissgardin åt mig till mitt kök, och den blev jag jättenöjd med. Stort härligt mönster och fina "glada" färger :).

Så här ser min ut:



Den finns även som längder, dock verkar den inte finnas som metervara. Men de har ju många andra tyger att välja på!
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Ikeas Älgört kanske kan vara något? Väldigt färgstark men med naturmotiv och jag tror det skulle kunna bli häftigt :)
 
Sv: Att välja rätt gardin!

Kl


Indiska har extralåna gardiner i sortimentet numer, alltså 360 långa.
Jag har liknande fönster och har valt bort gardiner, tycker det är överflödigt med så vackra fönster:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett litet fönster mellan sov/vardagsrummet och kokvrån som ser sådär lagom trist ut (precis som resten av lägenheten iofs, men...
Svar
14
· Visningar
2 115
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp