Bukefalos 28 år!

Utsmycka minifönster?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har ett litet fönster mellan sov/vardagsrummet och kokvrån som ser sådär lagom trist ut (precis som resten av lägenheten iofs, men ändå :p). Skulle vilja utsmycka det med nån liten gardin och lite små prydnadssaker. Men hur får jag upp en gardin där?

Det ska väl nämnas att det inte finns gardinstång eller nåt att sätta upp en gardinstång på, gardinstång öht vore lite att ta i :D Smidigast vore att helt enkelt hänga upp ett sånt där snöre som vissa har gardiner hängande på. Brukar vara vitt vad jag har sett, typ 3-4 mm tjockt ungefär, gummi eller med gummiöverdrag (har inte klippt isär ett och sett hur det ser ut inuti :p)... Är det nån som vet vilken sorts snöre jag menar? Vad kallas det, och var får man tag på det?

Och hur får jag upp snöret utan att göra alltför mycket skada på listen? Märlor är väl det jag kan komma på, finns det bättre sätt?

Och slutligen när det gäller gardin - hur får jag fast snöret på märlorna utan att det blir en skitful knut på varje sida? Snöret jag syftar på är ju inte direkt världens smidigaste att knyta med eller så, det borde ju ha satts upp på nåt sätt utan att ha blivit fastknutet där jag sett de iaf... Men jag har aldrig tänkt på att jag kan kolla fästet heller tyvärr.

Förutom gardin så finns ju liiite utrymme för prydnadssaker också :D Fönstret är väl en sisådär 25-30 cm högt, minus åtminstone 10 cm för gardinen, och så ska ju prydnadsgrejerna inte stå och slå "huvudet" i gardinen heller samtidigt som det finns väldigt liten yta - 4-5 cm från kant till fönster ungefär. Var kan jag hitta prydnadsgrejer i den storleken, finns det nån butik på nätet kanske? Tycker det är svårt att hitta sånt häromkring.
Är det kanske nån som vet nån butik i Stockholm som har smågrejer annars? Jag ska neröver snart och får jag lite tid över så vore det ju trevligt om man kan hitta nåt där också :)
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Jag skulle inte hänga upp någon gardin alls i ett så litet fönster.

Om du vill förhindra insyn så köp nåt fint mönstrat insynsskydd, sen skulle jag ha några miniväxter (t.ex. ormbunke och murgröna, finns minivarianter som trivs i krukor som bara är 3-4 cm i diameter) stående på rad och kanske någon liten prydnadsfigur.
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Här är förresten fönstret det gäller, sett från rummet in till kokvrån :)

DSC00602.jpg
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Insyn är inga problem, det är bara det att det ser så tråkigt ut :D

Blommor dör i min omvårdnad tyvärr, inte ens garderobsblommor och kaktusar överlever :o Men plastväxer skulle däremot kunna bli görbra! :bump:
 
Sv: Utsmycka minifönster?

hade nog inte hängt nån gardin i ett så litet fönster. jag har själv ett fönster i modell mindre, dock större än ditt o där har jag blommor och ett fotografi i ram
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Vi hade ett smalt fönster i förra boendet. Där blev det bara konstigt med gardin. Vi köpte en snygg tapetbård och limmade upp som en ram kring fönstret. Det blev jättebra!
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Jag hade aldrig satt upp en gardin i ett sådant fönster, dö-läckert litet fönster som det är :)
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Snöret du menar heter gardinspiral och är en klädd metallspiral. För att fästa den sätter man öglor i ändarna och krok i vägg/karm
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Det finns en plastfilm har jag sett som är skitsnygg. Det är nog räknat som insynskydd men passar till annat också. Den är i tonade frostade delar mot lite mer genomskinligt och mönstret är pelargoner i krukor på rad. Såg det i något hempyssel program på TV för kanske ett halvår sedan och trodde att det bara skulle se dumt ut men så såg jag den i en färgaffär, tror jag det var och den var supersnygg. Jag tror att den skulle se hel snyggt ut just i ett sånt fönster som du har.
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Ah smart! Låter görsnyggt ju :laugh:
Vet du nåt ställe man kan se såna på nätet på? Måste se om det är så snyggt som det låter :D
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Här har du det som jag menade. Pelargon heter den.

http://www.kungsfarg.se/Insynsskydd/insynsskydd.htm

Jag vet inte hur man gör ett sån där blå mening som man klickar direkt på för att komma dit :confused: men hoppas det funkar så här med.

Aaahhhh det funkade ju som jag gjorde!
Drag sedan listen nedåt så kommer du på den som jag menade, pelargon alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsmycka minifönster?

Ska lägga till att den ligger ganska långt ned på listan mot slutet, så dra på du :laugh:

Hoppas du tycker om den!
 
Sv: Utsmycka minifönster?

Där ja! Görsnygg :d Dock inget mönster som passar i fönstret riktigt. Ska kolla runt och se om man kan hitta nåt annat paddande :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 995
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp