Bukefalos 28 år!

Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Sen får man ju tänka rent praktiskt om hur det faktiskt kan komma att bli i framtiden. Det kan bli en praktiskt uppdelning av vaccinerade och ovaccinerade baserat på smittrisk. En jag känner blev inlagd för nåt annat än covid-19 nu för några månader sen. Hen fick vänta på akuten tills ett test visat att hen inte hade covid-19 innan hen fick åka upp till avdelningen hen skulle behandlas på. Man kan tänka sig att i framtiden så kan ens vaccinationsstatus påverka andra saker inom vården. Inte för att man förnekar någon vård utan för att man för personalens och andra patienters säkerhet måste vidta vissa åtgärder vid/innan behandling av icke-vaccinerade patienter jämfört med vaccinerade.
Vaccinationsstatus har jag svårt att se som något avgörande eftersom vaccinen inte har 100% skydd. Det är huruvida en patient är sjuk (läs: smittsam) eller ej som är, och kommer att fortsätta vara, relevant. Jag tror och hoppas att vi kan vänta oss en konstruktiv utveckling av snabbtester.
 
Beror ju på vad "lite längre" ska vara då? 10 mil eller 20? Möjlighet att bruka kollektivtrafik utan att behöva övernatta? Och om man fortfarande ska ha det så att det inte går att få sjukresa för de som inte kan ta sig på annat sätt?
Kan man ha olika åsikter om vad svaret ska vara, men aspekten behöver ju hanteras ihop med frågeställningen om ett ev. framtida upplägg.

Här i min kommun kommer det finnas 2 vaccinationsställen för fas 4. Ett i en buss eller liknande och en i en privat vårdcentral. Sånt kommer lösa sig. Speciellt framöver när man haft mer tid på sig att lösa det.
 
Jag tycker verkligen inte att vi ska tvinga folk till vaccinering men jag skulle vilja se mer i medierna kring hur BRA och VIKTIGT det är att vaccinera sig istället för all skrämselpropaganda. Däremot anser jag att alla som kan borde vaccinera sig, och då tycker jag inte att ett giltigt skäl är att man är rädd för AZ vaccin och vägrar det eller att man inte tror på vaccin. Att man däremot är rädd för sprutor överhuvudtaget, har sjukdom som gör att man inte kan ta osv osv det känns helt okej. Och om alla som kan vaccinerar sig så behöver ju inte dessa grupper som inte kan göra det.
Om man har bokat en vaccintid och kommer till sin bokade tid och sen vägrar för att det är AZ man ska få, då tycker jag att det ska finnas något straff för detta. Exempelvis faktura för uteblivet besök el liknande. Man har ju tagit upp en massa tid som kunde lagts på någon annan patient som faktiskt hade tagit vaccinet och dragit sitt strå till stacken sas.

Jag tycker inte att man ska vägras sjukvård även om jag kan tänka det när jag blir arg över alla foliehattar som sitter och skriver på fb. 🙄 Men alla har rätt till vården, oavsett hur dum jag tycker att man är.
Det känns lite motsägelsefullt att du inte vill ha tvång men att vissa anledningar att inte är giltiga. Hur tänker du här, för mig innebär frivillighet att det inte är villkorat till vilka skäl man har för att det ska vara okej att avstå. Vidare så kan jag inte se någon avgörande skillnad på olika rädslor det känns konstigt att det är okej att vara rädd för sprutor men inte för ett visst vaccin (eller alla).

Jag håller inte med om att det ska vara något straff för att man vägrar en viss sorts behandling (men väl för att man bokar tid men inte dyker upp) vård ska vara frivillig - ska den som vägrar andra behandlingar också straffas? Hade man vetat på förhand vilket vaccin som erbjuds så jovisst men nu är det upplagt så att man inte får veta i förväg och att straffa folk för att de är rädda för ett visst vaccin känns direkt olustigt. Jag tyckte det var bra när Stockholm deklarerade att det enbart erbjöds AstraZeneca för folk över 65 då försvann osäkerhetsmomentet och behovet och man kunde ta ställning till det på förhand och det var ingen idé att jaga efter annat vaccin.

Vi är i vart fall eniga om grunden, att alla ska ha samma rätt till vård :).
 
Sen får man ju tänka rent praktiskt om hur det faktiskt kan komma att bli i framtiden. Det kan bli en praktiskt uppdelning av vaccinerade och ovaccinerade baserat på smittrisk. En jag känner blev inlagd för nåt annat än covid-19 nu för några månader sen. Hen fick vänta på akuten tills ett test visat att hen inte hade covid-19 innan hen fick åka upp till avdelningen hen skulle behandlas på. Man kan tänka sig att i framtiden så kan ens vaccinationsstatus påverka andra saker inom vården. Inte för att man förnekar någon vård utan för att man för personalens och andra patienters säkerhet måste vidta vissa åtgärder vid/innan behandling av icke-vaccinerade patienter jämfört med vaccinerade.
Det är en helt annan fråga. Där handlar det om medicinska bedömningar som man redan i dag kan göra. Hur vården organiseras, och att patienter behöver hanteras olika beroende beroende på olika medicinska förutsättningar, smittrisker osv.

Det klassiska exemplet vid det här laget är väl att rökare ibland nekas vissa operationer. Men poängen är då att det är baserat på att den rent medicinska värderingen faller ut annorlunda, typ ökad risk för komplikationer och vad det kan vara som gör det för osäkert/ger sämre förväntad nytta. Precis om ex. ålder, vikt kan utgöra begränsningar för vilken vård som är rekommendabel.

I fall man skulle neka för att de gjort val som försämrar deras hälsa eller andra principiella skäl så är det en annan typ av beslutsgrund (och annan typ av beslutsprocess). Även om det praktiska utfallet i några specifika situationer kan te sig likartat, så är det viktigt att hålla isär det som formellt sett är olika frågeställningar.
 
@Sel Är du verkligen inte ensam! Vill ta vaccinet men bävar för sticket (blir ju inte bättre att det är två som sagt), hoppas sambon kan få följa med eller iallafall åtminstone förtående sköterska eller vem det nu är som sticker. Har oro personen kanske inte tar ens rädsla på allvar, utöver oron för sticket, jippi liksom :arghh:. Jag hoppas går bra för både dig och mig när våra brev dimper ner. :up:

Precis, just det där att de ska tycka "äsch, det står ju trettioelva personer i kön." och att det är folk runtomkring och överallt gör det hela ännu värre. Samt, som sagt, att det inte är ett stick och sedan över... utan sedan är det x antal månader av ågren till nästa dessutom. Jag vet verkligen inte.

Skulle det fungera bättre om ni inte ser sprutan? För själva sticket gjorde verkligen inte ont alls. Nu ville ju jag ta kort när hon gav mig den :D men hon hade med lätthet kunna dölja den för mig, den är väldigt liten.
 
och kl*

Fast ett alternativ är det ju faktiskt egentligen, på riktigt. Det är inte mandatory att vaccinera sig och folk Får välja själva, tack och lov.
Nu VILL jag ju vaccinera mig, men tanken på att behöva ta inte bara en jävla spruta utan TVÅ är otroligt otäck och jag har inte en aning om hur jag ska lösa det. Kan man få lugnande? Kanske. Eventuellt. Jag vet inte. I så fall blir det en helt ledig dag för mig och då är sprutan långt ifrån gratis längre.
Tycker tonen i tråden är rätt fördömande. Folk har väl sina skäl, och vem säger att det ena väger tyngre än det andra?

Kan det hjälpa om du sätter ett embla-plåster där du ska stickas innan så att du vet att stället är bedövat? De borde ju kunna berätta för dig i förväg var sticket ska ske om du förklarar varför du vill veta det.
 
Missade du att de som inte vaccinerade sig inte skulle få vår helt oberoende om det finns plats eller inte som diskussionen rörde, att de inte var värda att få vård? Det är en helt annan diskussion vad man gör om vårdplatserna tar slut, i dagsläget så skickas patienterna mellan sjukhus och regioner.

Menar du att folk som är blåsta inte ska få vård eller vad är syftet med inlägget? Är du tillräckligt "oblåst" för att själv få vård? Vem ska bedöma det? I dagsläget så är det chansen att överleva som är måttstocken för om man får vård om det inte finns plats, inte vem som skött sig bäst, menar du att det är fel eller?
Om man vägrar vaccin borde man även vara kaxig nog att vägra coronarelaterad sjukvård. End of story.

Där jag bor är det i slutändan LOTTEN som avgör vem som får vård när triagekommittén inte kan skilja patienter åt.. och när fem sex sjukhus i landet är satta i code black samtidigt som i förra veckan kan man bara hoppas på att man inte behöver sjukvård what so ever.
 
Nej det fick de inte. Det finns ingen code black. Men visst, det är ett bekymmer att folk inte tar ansvar och vaccinerar sig.
Code black existerar överallt men heter säkert olika beroende på vart man bor. Hos oss gick ett av de största sjukhusen i landet in i code black förra veckan vilket skulle motsvara att man släckte ner operationsverksamheten på om Karolinska/Huddinge.

För att undvika framtida nerstängningar måste folk ta ansvar och vaccinera sig så vi får den här skiten under kontroll!
 
Fast mitt inlägg var en reaktion på @golit af bukefalos som förespråkar att folk som inte vaccinerar sig inte ska få vård om de får covid vilket indirekt är ett dödshot.

Att vi Sverige inte har något tvång vet jag och är liksom utgångspunkten, hade vi haft det hade diskussion om att införa det inte varit relevant.
Jag kan inte ens föreställa mig en sån situation i Sverige, att svårt sjuka människor vägras vård. Det låter som nåt extremt krigstillstånd, slagfält mer eller mindre. Dit har vi inte nått än. Och det skulle ju gå emot alla våra värderingar, all moral, all empati. Nä, det är en fullständigt orimlig tanke.
 
Fast det finns ju många vittnesmål om att just det gjordes under första vågen- resursbrist ledde till hårda prioriteringar för att inte alla sjuka kunde erbjudas full vård.

För att inte tala om hur många svårt sjuka vars vård nu skjuts upp pga överbelastade sjukhus.
Jag kan inte ens föreställa mig en sån situation i Sverige, att svårt sjuka människor vägras vård. Det låter som nåt extremt krigstillstånd, slagfält mer eller mindre. Dit har vi inte nått än. Och det skulle ju gå emot alla våra värderingar, all moral, all empati. Nä, det är en fullständigt orimlig tanke
 
Fast det finns ju många vittnesmål om att just det gjordes under första vågen- resursbrist ledde till hårda prioriteringar för att inte alla sjuka kunde erbjudas full vård.

För att inte tala om hur många svårt sjuka vars vård nu skjuts upp pga överbelastade sjukhus.

Det har också inträffat dödsfall som de tror hade gått att förhindra om belastningen inte varit så hög på IVA. Det fanns helt enkelt inte personal nog att hålla den koll som behövs (tror det var i Umeå).
 
Fast det finns ju många vittnesmål om att just det gjordes under första vågen- resursbrist ledde till hårda prioriteringar för att inte alla sjuka kunde erbjudas full vård.

För att inte tala om hur många svårt sjuka vars vård nu skjuts upp pga överbelastade sjukhus.

Jag bor i UK, ej sverige sa jag vet inte om svensk sjukvard har hanterat/prioriterat annorlunda, men jag har en van vars mastektomi har skjutits upp i over ett ar pa grund av ronan, och hon ar bara en av manga cancer patienter som fatt mindre eller forsenad vard pa grund av coronaprioriteringarna.

Visst, blir du typ skottskadad sa gors det nog plats, men mangder av manniskor kommer att leva kortare och/eller mer smartfulla liv pa grund av uppskjuten eller avbliven vard av icke akuta besvar
 
Jag kan inte ens föreställa mig en sån situation i Sverige, att svårt sjuka människor vägras vård. Det låter som nåt extremt krigstillstånd, slagfält mer eller mindre. Dit har vi inte nått än. Och det skulle ju gå emot alla våra värderingar, all moral, all empati. Nä, det är en fullständigt orimlig tanke.

Fast hamnar vi i läget att det inte finns tillräckligt med personal eller material kommer vi att hamna i det läget (även om vi inte riktigt är i den extrema situationen ännu). Det har inget med moral och empati att göra utan fysiska begränsningar.
 
Jag bor i UK, ej sverige sa jag vet inte om svensk sjukvard har hanterat/prioriterat annorlunda, men jag har en van vars mastektomi har skjutits upp i over ett ar pa grund av ronan, och hon ar bara en av manga cancer patienter som fatt mindre eller forsenad vard pa grund av coronaprioriteringarna.

Visst, blir du typ skottskadad sa gors det nog plats, men mangder av manniskor kommer att leva kortare och/eller mer smartfulla liv pa grund av uppskjuten eller avbliven vard av icke akuta besvar

Ja, tyvärr har vi till viss del samma situation här att även canceroperationer skjutits upp även om de försöker prioritera den typen av vård. De har också märkt en rejäl minskning av cancerdiagnoser, dvs folk har inte vågat söka vård pga eventuell smitta. Det i sig lär göra att vi får en ökning av dödsfall i cancer senare pga sen upptäckt.
 
Är det inte lite själviskt också att förvänta sig att andra tar ett vaccin de är rädda för för att du ska få chansen att vaccinera dig något snabbare? Jag tror inte att någon avstår från vaccinet till förmån för andra och väntar för att de tycker det är kul och att de anser att Astras vaccin är ett bra alternativ för dem.

Jag önskar också att alla som får chansen ska ta astrazenecas vaccin och att det ska gå så fort som möjligt med vaccineringen (och jag får chansen snarast), men inte vill jag tvinga folk till något de absolut inte vill/vågar.

Ajjemen, det är själviskt som fan att tycka så, det skrev jag i början av mitt inlägg att det är rövhålsaktigt att tycka och jag vet det. Jag är så säker på att jag kommer ta vilket vaccin som helst och därmed resonerar jag inte likadant som de som inte vill ta Astras, för jag litar på vaccintillverkarna och blir inte rädd av aftonbladets stora rubriker av "Astra orsakar blodpropp!!!!", för att jag vet att procenten är låg för att det skall hända. Så ja, det är själviskt som fan, men det är också själviskt att inte vaccinera sig i en pandemi om man ska röra sig ute bland annat folk. Vill de inte vaccinera sig med Astras, fine för mig då, det är ett fritt land där man inte behöver göra det.
 
Fast hamnar vi i läget att det inte finns tillräckligt med personal eller material kommer vi att hamna i det läget (även om vi inte riktigt är i den extrema situationen ännu). Det har inget med moral och empati att göra utan fysiska begränsningar.
Men då är frågan fortfarande om vi ska behålla den nu gällande principen att prioritera efter behov.
Eller om man ska införa andra kriterier som man ska neka folk tillgång till vård utifrån?

Prioriteringar görs ju redan nu, de har bara blivit vanligare när belastningen har varit extra hög, så frågan är inte specifik för detta läge.
 
Det känns lite motsägelsefullt att du inte vill ha tvång men att vissa anledningar att inte är giltiga. Hur tänker du här, för mig innebär frivillighet att det inte är villkorat till vilka skäl man har för att det ska vara okej att avstå. Vidare så kan jag inte se någon avgörande skillnad på olika rädslor det känns konstigt att det är okej att vara rädd för sprutor men inte för ett visst vaccin (eller alla).

Jag håller inte med om att det ska vara något straff för att man vägrar en viss sorts behandling (men väl för att man bokar tid men inte dyker upp) vård ska vara frivillig - ska den som vägrar andra behandlingar också straffas? Hade man vetat på förhand vilket vaccin som erbjuds så jovisst men nu är det upplagt så att man inte får veta i förväg och att straffa folk för att de är rädda för ett visst vaccin känns direkt olustigt. Jag tyckte det var bra när Stockholm deklarerade att det enbart erbjöds AstraZeneca för folk över 65 då försvann osäkerhetsmomentet och behovet och man kunde ta ställning till det på förhand och det var ingen idé att jaga efter annat vaccin.

Vi är i vart fall eniga om grunden, att alla ska ha samma rätt till vård :).
Det är samma här att AZ enbart erbjuds till de över 65.

Om en patient inte dyker upp på sin bokade tid eller kommer på sin bokade tid men vägrar att ta vaccinet så är ju resultatet den samma, det är tid som kunnat användas av andra patienter. Om en patient avviker från besök så skickar vi uteblivna fakturor ja, eller så får patienten inte tillbaka sina betalade pengar för besöket - för den har upptagit en tid. Om det är okej då varför ska det inte vara okej för någon som vägrar vaccin? Vården har den ju nekat oavsett.

Jag tycker att det är skillnad. Jag vet att du inte tycker det. Vi kommer inte att ha samma åsikt om det. :)
 
Ja, tyvärr har vi till viss del samma situation här att även canceroperationer skjutits upp även om de försöker prioritera den typen av vård. De har också märkt en rejäl minskning av cancerdiagnoser, dvs folk har inte vågat söka vård pga eventuell smitta. Det i sig lär göra att vi får en ökning av dödsfall i cancer senare pga sen upptäckt.
Ja och visst har det väl även varit färre stroke/hjärtinfarkt den typande av tillstånd pga att folk inte vågar söka vård? Har för mig att jag läst det.

Många äldre uttrycker att de inte vill komma till oss på vårdcentralen, de är rädda. Och de är ju oftast de som behöver de regelbundna kontrollerna, men folk vågar inte uppsöka vården. Det kan ju också orsaka dödsfall.

Känns som att det kommer ta lång tid för vården att komma i kapp.
 
Ajjemen, det är själviskt som fan att tycka så, det skrev jag i början av mitt inlägg att det är rövhålsaktigt att tycka och jag vet det. Jag är så säker på att jag kommer ta vilket vaccin som helst och därmed resonerar jag inte likadant som de som inte vill ta Astras, för jag litar på vaccintillverkarna och blir inte rädd av aftonbladets stora rubriker av "Astra orsakar blodpropp!!!!", för att jag vet att procenten är låg för att det skall hända. Så ja, det är själviskt som fan, men det är också själviskt att inte vaccinera sig i en pandemi om man ska röra sig ute bland annat folk. Vill de inte vaccinera sig med Astras, fine för mig då, det är ett fritt land där man inte behöver göra det.

Inte ens pocentnivåer man kan se nästan.
About 17 million.
Reported 37 cases of Venous Thromboembolism (VTE) in total.

2 tusendels procent.

Så, det här med att ta biverkningar på allvar har gått överstyr i rapporteringen i media när såna rubriker finns på löpsedlarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp