Bukefalos 28 år!

Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag tror att de som väljer bort AZ-vaccinet räknar med att få ett annat vaccin i fas 4, så speciellt länge till behöver de inte isolera sig.

Alla 65+ är inte sjukliga. Jag tror det finns 65+ för vilka det är mycket troligt att de kan isolera sig ett tag till. På individnivå kan det mycket väl vara en större risk att ta AZ-vaccinet än inte ta AZ-vaccinet. T.ex. säger de att risken med vaccinet är mindre än risken med covid för alla över 65+, trots att dödligheten för kvinnor är mindre än dödligheten för män i covid. Åldersgränsen borde inte vara samma för män som kvinnor. Om gränsen borde vara högre än 65 för kvinnor eller lägre än 65 för män vet jag inte, men den borde inte vara samma.
Jag tror det finns få personer så är 65+ som faktiskt är så pass friska att de inte behöver uppsöka sjukvård alls. Som inte har någon sjukdom som behöver kontrolleras eller som de tar medicin för. Visst ett halvår mer skulle de väl klara, men om det blir krångel, som med Astras leveranser tidigare, och det tar längre tid? Man kanske ska tänka på vad som kan hända om man blir sjuk, istället för att tänka "det händer inte mig".

Och det är intressant att de väntar till fas fyra, där släpps det enligt åldersgrupp och har man inte vaccinerat sig går man alltså först. Igen. Så den som är 18 får vänta. Borde man som 65+ som tackat nej till vaccin tidigare inte då istället få vänta till efter den där 18 åringen som väntat? Samtidigt behöver de ju vaccineras så fort som möjligt...
 
Danmark ligger idag högt i en klunga, men jag syftade på hur de låg till då vaccinbeslutet togs för 3-4 veckor se'n. Hur såg det ut då?

Ungern kan inte jämföras i sammanhanget, då deras siffror bygger på att de använder både kinesiska och ryska vacciner som inte är godkända av EU.
UK är väl de som ligger längst fram i Europa.
Aha, det är så du menar. Jag håller dock inte med, några procent hit eller dit spelar ändå mindre roll i synnerhet som EU ligger långt sämre till än man velat i vaccinationstakten. UK tillhör inte EU så det avstod jag som exempel på som EU-land :)
 
Nu klippte du bort stora delar av inlägget och jag kan inte se hur ditt svar har relevans för det jag skrivit. Min fråga handlar allts inte om vårdens kapacitet utan jag ifrågasätter att man ska utesluta vaccinvägrare från att få vård oavsett hur vårdtrycket ser ut. Och utifrån det så undrar jag vilka fler som inte förtjänar vård utan straffat ut sig utifrån sina val hur de lever. Jag citerar mitt inlägg igen nedan. Hur hänger det du skriver ihop med det?
Fast det är ju viktigt NU att vaccinera sig! Inte minst för sjukvårdspersonalens skull som har slitit i ett år, fått indragen/mindre semester och har ännu en tuff sommar framför sig nu. Det är nu det är viktigt att ta sprutan, vill man inte för sin egen skull får man kanske fundera ut att göra det för alla andras skull.
 
Fast det är ju viktigt NU att vaccinera sig! Inte minst för sjukvårdspersonalens skull som har slitit i ett år, fått indragen/mindre semester och har ännu en tuff sommar framför sig nu. Det är nu det är viktigt att ta sprutan, vill man inte för sin egen skull får man kanske fundera ut att göra det för alla andras skull.
Ja, men får du verkligen folk att vaccinera sig genom att hota att de inte får vård om de blir sjuka? Jag tror att det snarare blir en motreaktion. Jag vill dessutom inte leva i ett land som tvingar folk till vaccination och utesluter folk från att få vård.

Idag är det vaccination, vad blir det man tvingas till nästa vecka?
 
Ja, men får du verkligen folk att vaccinera sig genom att hota att de inte får vård om de blir sjuka? Jag tror att det snarare blir en motreaktion. Jag vill dessutom inte leva i ett land som tvingar folk till vaccination och utesluter folk från att få vård.

Idag är det vaccination, vad blir det man tvingas till nästa vecka?
Jag tycker inte alls man ska hota folk att inte få vård om de väljer att inte vaccinera sig. Jag anser att vård är till för alla oavsett val man gör eller inte gör. Däremot tycker jag att man borde förstå bättre och välja inte bara ur sig själv i åtanke utan andra människor. De man kan smitta, de man belastar när man blir sjuk osv.

Att hota om att man inte får vård eller diskussionen som golit här för är ju överdriven, trodde du förstod det, gammal på buke som du är, så för mig är det lite av en ickefråga helt enkelt. Men däremot kanske man kan fundera på hur man ska få folk att faktiskt förstå vikten av att vaccinera sig? Jag ser mycket lite info om hur viktigt det är för en själv, för andra, för samhället, för sjukvården och väldigt väldigt mycket info om hur jävla farligt allt är med covid, vaccination, blodproppar, biverkningar, möjliga biverkningar osv.
 
Jo rattfylleri är straffbart, men inte har vi dödsstraff där, det du föreslår för de som inte vaccinerar sig och blir allvarligt sjuk. Och dessutom en otrevlig död där man kvävs till döds.

Vill du verkligen införa dödsstraff för att man inte vill vaccinera sig? Så där lite slumpavis för de som har oturen att bli riktigt sjuka.
Fast för rattfylleristen blir det ju ett dödsstraff när intensivbäddarna är slut pga de coronapatienter som hamnat där av egen ovilja att vaccinera slg och eller är för blåsta för att ens följa enkla direktiv som att stanna hemma!!

Där jag bor gick flera sjukhus in i code black häromveckan vilket innebär att de inte kan klara av svåra olycksfall och planerade operationer utan måste välja vem som ska få vård och vem som inte kan få den vård de desperat behöver. Om detta gällde dig eller dina nära anhöriga skulle du garanterat ha en annan syn på saken!
 
Be om att få lugnande. Det är verkligen inte ett alternativ att låta bli.

Edit: Det går också att komma över spruträdsla. Jag fick tidigare panik vid sprutor och provtagning... sedan blev jag rejält sjuk. Första medicinen de satte mig på krävde till en början blodprov två gånger i veckan. Det trubbade av mig ganska ordentligt (jag hade inte fått ta medicinen utan dem, jag kunde få så stor njur- och leversvikt att jag kunde dö så de är tvungna att hålla koll på värdena). Sedan la de till en medicin som tas i sprutform. Dvs jag sticker mig själv en gång i veckan. Det går utan problem numera.
och kl*

Fast ett alternativ är det ju faktiskt egentligen, på riktigt. Det är inte mandatory att vaccinera sig och folk Får välja själva, tack och lov.
Nu VILL jag ju vaccinera mig, men tanken på att behöva ta inte bara en jävla spruta utan TVÅ är otroligt otäck och jag har inte en aning om hur jag ska lösa det. Kan man få lugnande? Kanske. Eventuellt. Jag vet inte. I så fall blir det en helt ledig dag för mig och då är sprutan långt ifrån gratis längre.
Tycker tonen i tråden är rätt fördömande. Folk har väl sina skäl, och vem säger att det ena väger tyngre än det andra?
 
Jag tycker inte alls man ska hota folk att inte få vård om de väljer att inte vaccinera sig. Jag anser att vård är till för alla oavsett val man gör eller inte gör. Däremot tycker jag att man borde förstå bättre och välja inte bara ur sig själv i åtanke utan andra människor. De man kan smitta, de man belastar när man blir sjuk osv.

Att hota om att man inte får vård eller diskussionen som golit här för är ju överdriven, trodde du förstod det, gammal på buke som du är, så för mig är det lite av en ickefråga helt enkelt. Men däremot kanske man kan fundera på hur man ska få folk att faktiskt förstå vikten av att vaccinera sig? Jag ser mycket lite info om hur viktigt det är för en själv, för andra, för samhället, för sjukvården och väldigt väldigt mycket info om hur jävla farligt allt är med covid, vaccination, blodproppar, biverkningar, möjliga biverkningar osv.
Varför säger du då emot mig i ett inlägg där jag ifrågasätter att de som inte vaccinerar sig ska få sjukvård, när du i själva verket håller med mig. Det blir en smått absurd diskussion då.
 
Fast för rattfylleristen blir det ju ett dödsstraff när intensivbäddarna är slut pga de coronapatienter som hamnat där av egen ovilja att vaccinera slg och eller är för blåsta för att ens följa enkla direktiv som att stanna hemma!!

Där jag bor gick flera sjukhus in i code black häromveckan vilket innebär att de inte kan klara av svåra olycksfall och planerade operationer utan måste välja vem som ska få vård och vem som inte kan få den vård de desperat behöver. Om detta gällde dig eller dina nära anhöriga skulle du garanterat ha en annan syn på saken!
Missade du att de som inte vaccinerade sig inte skulle få vår helt oberoende om det finns plats eller inte som diskussionen rörde, att de inte var värda att få vård? Det är en helt annan diskussion vad man gör om vårdplatserna tar slut, i dagsläget så skickas patienterna mellan sjukhus och regioner.

Menar du att folk som är blåsta inte ska få vård eller vad är syftet med inlägget? Är du tillräckligt "oblåst" för att själv få vård? Vem ska bedöma det? I dagsläget så är det chansen att överleva som är måttstocken för om man får vård om det inte finns plats, inte vem som skött sig bäst, menar du att det är fel eller?
 
Varför säger du då emot mig i ett inlägg där jag ifrågasätter att de som inte vaccinerar sig ska få sjukvård, när du i själva verket håller med mig. Det blir en smått absurd diskussion då.
🙄
Ok, du har rätt. Så korkat av mig.
Jag lär mig aldrig att jag inte ska föra diskussioner med dig.
 
Rattfylleri är straffbart. Kräver inte att vi ska gå så långt med de som inte vill vara med i sjukvården. Bara att de tar konsekvenserna av sitt val. Vill man inte vaccinera sig, slipper man, utan straffansvar. Men man tar också de fulla konsekvenserna av det valet och avstår vård för c19.
Varför inte bara tvinga alla människor, med eller utan medicinska hinder att ta vaccin? Sen kan vi alla leva lyckliga i en diktatur.
 
och kl*

Fast ett alternativ är det ju faktiskt egentligen, på riktigt. Det är inte mandatory att vaccinera sig och folk Får välja själva, tack och lov.
Nu VILL jag ju vaccinera mig, men tanken på att behöva ta inte bara en jävla spruta utan TVÅ är otroligt otäck och jag har inte en aning om hur jag ska lösa det. Kan man få lugnande? Kanske. Eventuellt. Jag vet inte. I så fall blir det en helt ledig dag för mig och då är sprutan långt ifrån gratis längre.
Tycker tonen i tråden är rätt fördömande. Folk har väl sina skäl, och vem säger att det ena väger tyngre än det andra?
Jag lider med dig att du är så rädd:heart. du kan förmodligen få lugnande men det blir nog knepigt med massvaccinerandet. Hypnos kanske kunde vara något, många har blivit av med fobier den vägen. Det går att göra på distans.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
och kl*

Fast ett alternativ är det ju faktiskt egentligen, på riktigt. Det är inte mandatory att vaccinera sig och folk Får välja själva, tack och lov.
Nu VILL jag ju vaccinera mig, men tanken på att behöva ta inte bara en jävla spruta utan TVÅ är otroligt otäck och jag har inte en aning om hur jag ska lösa det. Kan man få lugnande? Kanske. Eventuellt. Jag vet inte. I så fall blir det en helt ledig dag för mig och då är sprutan långt ifrån gratis längre.
Tycker tonen i tråden är rätt fördömande. Folk har väl sina skäl, och vem säger att det ena väger tyngre än det andra?
Kunde inte sagt det bättre själv. 👍
 
Jag lider med dig att du är så rädd:heart. du kan förmodligen få lugnande men det blir nog knepigt med massvaccinerandet. Hypnos kanske kunde vara något, många har blivit av med fobier den vägen. Det går att göra på distans.
Tack. Det är ju en rätt vanlig fobi, jag tror inte att jag är ensam om att gå med en knut i magen i väntan på att det där jäkla brevet ska dimpa in genom brevlådan (här får vi kallelese via post).
Hypnos vet jag inte om jag tror på. :D Det känns också som en lång, plågsam process för två sprutor oavsett.
Nåja. På något vis löser det sig säkert, men att folk tycker att jag inte ska få läkarvård ifall jag väljer att vänta tills löpande-band-processen är över till exempel tycker jag känns rätt radikalt.

kl*
Sedan Önskar jag att alla som kan vaccinerar sig så snabbt, lätt och smärtfritt som det bara går förstås och kan tycka att det är rätt korkat att gå på skrämselpropaganda och haka på antivaccrörelsen, men jag antar att de människorna har sina egna spöken.
 
@Sel Är du verkligen inte ensam! Vill ta vaccinet men bävar för sticket (blir ju inte bättre att det är två som sagt), hoppas sambon kan få följa med eller iallafall åtminstone förtående sköterska eller vem det nu är som sticker. Har oro personen kanske inte tar ens rädsla på allvar, utöver oron för sticket, jippi liksom :arghh:. Jag hoppas går bra för både dig och mig när våra brev dimper ner. :up:
 
@Sel Är du verkligen inte ensam! Vill ta vaccinet men bävar för sticket (blir ju inte bättre att det är två som sagt), hoppas sambon kan få följa med eller iallafall åtminstone förtående sköterska eller vem det nu är som sticker. Har oro personen kanske inte tar ens rädsla på allvar, utöver oron för sticket, jippi liksom :arghh:. Jag hoppas går bra för både dig och mig när våra brev dimper ner. :up:
Precis, just det där att de ska tycka "äsch, det står ju trettioelva personer i kön." och att det är folk runtomkring och överallt gör det hela ännu värre. Samt, som sagt, att det inte är ett stick och sedan över... utan sedan är det x antal månader av ågren till nästa dessutom. Jag vet verkligen inte.
 
Tack. Det är ju en rätt vanlig fobi, jag tror inte att jag är ensam om att gå med en knut i magen i väntan på att det där jäkla brevet ska dimpa in genom brevlådan (här får vi kallelese via post).
Hypnos vet jag inte om jag tror på. :D Det känns också som en lång, plågsam process för två sprutor oavsett.
Nåja. På något vis löser det sig säkert, men att folk tycker att jag inte ska få läkarvård ifall jag väljer att vänta tills löpande-band-processen är över till exempel tycker jag känns rätt radikalt.

kl*
Sedan Önskar jag att alla som kan vaccinerar sig så snabbt, lätt och smärtfritt som det bara går förstås och kan tycka att det är rätt korkat att gå på skrämselpropaganda och haka på antivaccrörelsen, men jag antar att de människorna har sina egna spöken.
Jag kan tycka att det är en viss skillnad på personer som inte kan/vågar vaccinera sig av olika orsaker och personer som aktivt väljer bort det för att det är fel vaccin eller för att de inte "tror" på vaccin, eller som ett par bekanta, som inte ens tror på att vi har en pandemi här just nu. De lever som vanligt. Han väger över 200 kg, följer inga restriktioner what so ever och förutom högt BMI då så har han andra sjukdomar också. Hans dumhet riskerar att göra att han hamnar på sjukhus och bli en ganska kraftig belastning på sjukvårdspersonal. Jag kan förstå att tonen är lite hård när det finns människor som resonerar så här vars aktiva beslut att avstå vaccinering riskerar att påverka så många andra människor på olika vis. Jag är inte för att vård inte ska ges om de får covid, däremot tycker jag att man borde försöka nå ut mer för att "övertala" och få människor att agera förnuftigt, eller åtminstone att fatta förnuftiga beslut. En del gör faktiskt inte det. Man skräms upp av media tex, i den vågskålen väger skrämselpropagandan ofantligt tung, men i andra vågskålen där förnuftets rapportering ska finnas, känns det skralt och tunt, och man når inte fram. Media röst hörs högst liksom.

Visst finns info om man lär sig googla och källkritik, å andra sidan finns det en stor del människor som inte använder Google och källkritik i sin vardag och inte har intresse eller förståelse för att det är så man ska göra. De lyssnar på den som gapar högst, och det är oftast medias skrämselpropaganda om något som når fram först.

Och någonstans kan jag även förstå resonemanget- vill du inte vaccineras så ta inte emot vård när du får covid, belasta inte vården och andra människor. Jag tycker dock inte att det är så det ska vara, jag tycker vi ska ha lika vård för alla, men var och en borde kunna förstå att för att få måste man bidra. Man ska hjälpas åt i den situation vi är nu, så gott man kan. Och det är tragiskt att det finns människor som inte tycker att de ska bidra till detta.
 
Det är lätt att säga till andra att ta ett vaccin en själv inte kommer behöva ta!

Jag kan berätta vad min mamma går igenom nu pga den här vaccincirkusen i Sverige. Hon är stressad och mår dåligt över hela situationen.
Hon är 70+ med KOL (nej hon har aldrig rökt i sitt liv så tänk inte att hon får skylla sig själv ). Hon har varit skeptisk till vaccin och särskilt Astra (vilket är förståeligt med tanke på mediernas skriverier). Jag har pratat med henne massor om detta och hon bokade tid och gick till vaccinstället (det var Pfizer hon skulle få). Där skulle hon fylla i en hälsodeklaration där en fråga handlade om de reagerat allvarligt på vaccin tidigare. Mamma fyllde i JA då hon fått väldigt hög feber vid svininfluensa vaccinet samt något tuberkulosvaccin från när hon var ung (dvs inte relevant för denna spruta). Trots att sköterskan pratade med mamma så hon kunde fråga exakt vilka symtom hon haft så sa sköterskan att hon inte vågade vaccinera mamma. Hon skickades sedan till en vårdcentral där ingen fanns som kunde ta emot henne och sedan någon annanstans.
Hennes husläkare ringde upp henne och sa att hen inte visste vad hen skulle göra så hen skickade remiss till astmaenheten (WTF, sa jag! Hon hade ju inte ens allergiska symtom utan relativt vanliga symtom på vaccin som dessutom inte ens används längre).

Sedan efter 2 veckor ringer läkaren och spelar in ett meddelande där hen säger att hen gjort fel och mamma inte ska till asmaenheten). Mamma får inte tag på läkaren utan får en telefontid om 2v!!! Tillslut får hon tag i en sköterska som säger att hon bör boka tid igen för vaccination då den frågan i hälsodeklarationen handlar om allvarliga biverkningar som krävt sjukvårdinte om det mamma varit med om :grin:.

Mamma har nu bokat tid på samma ställe som innan och hoppas hon ska få Pfizer som hon skulle fått tidigare. Tyvärr ändrades reglerna under denna tid (den 27 april) så hon får troligen Astra.

Så nu är vi där igen. Jag försöker övertala mamma med alla argument som finns men så fort hon blir lite övertygad så googlar hon lite och blir skrämd igen.

Jag hoppas mamma får annat än Astra. Inte pga biverkningar eller att hon ev. ej kommer ta vaccinet då, utan för att hon är gammal och skör och behöver ett vaccin med bra skyddseffekt och som även klarar andra mutationer (Astras skyddseffekt är ca 63, jämfört med RNAvaccinen som var över 90%, samt skyddar Astra dåligt mot den Sydafrikanska varianten som finns där hon bor).

Detta är en etisk fråga! Hur värderar vi de äldre? Hur har vi skyddat dem under pandemin? Vilka är det som har dött? DE ÄLDRE! Om de nu ska skyddas bör de bli erbjudna de mest effektiva vaccinen och vi övriga yngre borde inte ha något emot att ta Astra eller hur?
 
Varför inte bara tvinga alla människor, med eller utan medicinska hinder att ta vaccin? Sen kan vi alla leva lyckliga i en diktatur.
Ingen tvingas, man får bara ta konsekvenserna av sitt val. Antingen är man en del av sjukvården eller inte.
 
Fast för rattfylleristen blir det ju ett dödsstraff när intensivbäddarna är slut pga de coronapatienter som hamnat där av egen ovilja att vaccinera slg och eller är för blåsta för att ens följa enkla direktiv som att stanna hemma!!

Där jag bor gick flera sjukhus in i code black häromveckan vilket innebär att de inte kan klara av svåra olycksfall och planerade operationer utan måste välja vem som ska få vård och vem som inte kan få den vård de desperat behöver. Om detta gällde dig eller dina nära anhöriga skulle du garanterat ha en annan syn på saken!
Nej det fick de inte. Det finns ingen code black. Men visst, det är ett bekymmer att folk inte tar ansvar och vaccinerar sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp