Bukefalos 28 år!

Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Ja, men får du verkligen folk att vaccinera sig genom att hota att de inte får vård om de blir sjuka? Jag tror att det snarare blir en motreaktion. Jag vill dessutom inte leva i ett land som tvingar folk till vaccination och utesluter folk från att få vård.

Idag är det vaccination, vad blir det man tvingas till nästa vecka?
Du tvingas inte till vaccin, men vill du inte vara en del av sjukvården så slipper du.
 
Nu klippte du bort stora delar av inlägget och jag kan inte se hur ditt svar har relevans för det jag skrivit. Min fråga handlar allts inte om vårdens kapacitet utan jag ifrågasätter att man ska utesluta vaccinvägrare från att få vård oavsett hur vårdtrycket ser ut. Och utifrån det så undrar jag vilka fler som inte förtjänar vård utan straffat ut sig utifrån sina val hur de lever. Jag citerar mitt inlägg igen nedan. Hur hänger det du skriver ihop med det?
Det blir ju bara ett problem när vården inte klarar av mera.
Just nu så är vi i det läget.
Jag är övertygad om att resonemanget som du svarar på och ifrågasätter gäller läget just nu.
Det är ju just nu som vi har att förhålla oss till.
 
Ja, men får du verkligen folk att vaccinera sig genom att hota att de inte får vård om de blir sjuka? Jag tror att det snarare blir en motreaktion. Jag vill dessutom inte leva i ett land som tvingar folk till vaccination och utesluter folk från att få vård.

Idag är det vaccination, vad blir det man tvingas till nästa vecka?
Det är ingen som tvingas.
Men vården i Sverige är en sjukförsäkring.
I en försäkring kan finnas villkor.
Precis som i alla andra försäkringar.

Vi kommer snart att nå en nivå när det inte är möjligt att ge "allt åt alla", på något vis måste det hanteras.
 
Du tvingas inte till vaccin, men vill du inte vara en del av sjukvården så slipper du.
Det finns andra tvångsmetoder än att bokstavligen hålla fast någon och ge dem sprutan. En är den du föreslår, hot om att man inte får sjukvård som i förlängningen är ett dödshot.

Jag noterar också att du konsekvent duckar gör frågan om det bara är vaccinering som ska leda till undanhåller vård. Det är knappast vaccinvägrarna ( där det ofta är rädsla som är grunden) som gör I dina ögon felaktiga beslut som leder till fara för andra.
 
Det är ingen som tvingas.
Men vården i Sverige är en sjukförsäkring.
I en försäkring kan finnas villkor.
Precis som i alla andra försäkringar.

Vi kommer snart att nå en nivå när det inte är möjligt att ge "allt åt alla", på något vis måste det hanteras.
Fast mitt inlägg var en reaktion på @golit af bukefalos som förespråkar att folk som inte vaccinerar sig inte ska få vård om de får covid vilket indirekt är ett dödshot.

Att vi Sverige inte har något tvång vet jag och är liksom utgångspunkten, hade vi haft det hade diskussion om att införa det inte varit relevant.
 
Det är lätt att säga till andra att ta ett vaccin en själv inte kommer behöva ta!

Jag kan berätta vad min mamma går igenom nu pga den här vaccincirkusen i Sverige. Hon är stressad och mår dåligt över hela situationen.
Hon är 70+ med KOL (nej hon har aldrig rökt i sitt liv så tänk inte att hon får skylla sig själv ). Hon har varit skeptisk till vaccin och särskilt Astra (vilket är förståeligt med tanke på mediernas skriverier). Jag har pratat med henne massor om detta och hon bokade tid och gick till vaccinstället (det var Pfizer hon skulle få). Där skulle hon fylla i en hälsodeklaration där en fråga handlade om de reagerat allvarligt på vaccin tidigare. Mamma fyllde i JA då hon fått väldigt hög feber vid svininfluensa vaccinet samt något tuberkulosvaccin från när hon var ung (dvs inte relevant för denna spruta). Trots att sköterskan pratade med mamma så hon kunde fråga exakt vilka symtom hon haft så sa sköterskan att hon inte vågade vaccinera mamma. Hon skickades sedan till en vårdcentral där ingen fanns som kunde ta emot henne och sedan någon annanstans.
Hennes husläkare ringde upp henne och sa att hen inte visste vad hen skulle göra så hen skickade remiss till astmaenheten (WTF, sa jag! Hon hade ju inte ens allergiska symtom utan relativt vanliga symtom på vaccin som dessutom inte ens används längre).

Sedan efter 2 veckor ringer läkaren och spelar in ett meddelande där hen säger att hen gjort fel och mamma inte ska till asmaenheten). Mamma får inte tag på läkaren utan får en telefontid om 2v!!! Tillslut får hon tag i en sköterska som säger att hon bör boka tid igen för vaccination då den frågan i hälsodeklarationen handlar om allvarliga biverkningar som krävt sjukvårdinte om det mamma varit med om :grin:.

Mamma har nu bokat tid på samma ställe som innan och hoppas hon ska få Pfizer som hon skulle fått tidigare. Tyvärr ändrades reglerna under denna tid (den 27 april) så hon får troligen Astra.

Så nu är vi där igen. Jag försöker övertala mamma med alla argument som finns men så fort hon blir lite övertygad så googlar hon lite och blir skrämd igen.

Jag hoppas mamma får annat än Astra. Inte pga biverkningar eller att hon ev. ej kommer ta vaccinet då, utan för att hon är gammal och skör och behöver ett vaccin med bra skyddseffekt och som även klarar andra mutationer (Astras skyddseffekt är ca 63, jämfört med RNAvaccinen som var över 90%, samt skyddar Astra dåligt mot den Sydafrikanska varianten som finns där hon bor).

Detta är en etisk fråga! Hur värderar vi de äldre? Hur har vi skyddat dem under pandemin? Vilka är det som har dött? DE ÄLDRE! Om de nu ska skyddas bör de bli erbjudna de mest effektiva vaccinen och vi övriga yngre borde inte ha något emot att ta Astra eller hur?

Experter säger att det inte är så enkelt att man bara kan jämföra de olika vaccinens % rakt av. Alla vaccin som blivit godkända är bra och effektiva vaccin och alla har mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom och död. De väljer vilka som ska få vaccinet så att det ska bli så bra som möjligt för alla. Hade man haft råd (d.v.s. haft vaccin nog) så hade man nog valt bort Astra p.g.a. att Pfizer och Moderna är mRNA-vaccin och därmed lättare att modifiera framöver så att de kan funka även för nya mutationer. Men så som läget är nu då vi MÅSTE vaccinera så många som möjligt på så kort tid som möjligt (för att förhindra dödsfall och kollaps inom sjukvården) får de som Astra passar bäst för det vaccinet. I framtiden gissar jag att vi bara kommer ha vaccin av mRNA-typ eller annan modernare typ som är lätta för vaccinbolagen att snabbt ändra så att de passar de virus som cirkulerar just då. Det betyder inte att Astras vaccin är ett dåligt vaccin nu. Jag hade tagit det utan att tveka om det var det jag erbjöds. Jag tycker att riskerna är så minimala jämfört med allt pandemin ställt till med i världen och kommer ställa till med.

Jag hoppas verkligen att din mamma tar det vaccin hon erbjuds! För sin egen skull inte minst. Min uppfattning av hysterin kring Astras vaccin är att media har blåst upp det rejält och gjort en höna av en fjäder. Media borde skämmas över hur de betett sig under pandemin och inse att de har skrämt upp folk mer än nödvändigt och troligtvis orsakat/orsakar en hel del dödsfall (och massor med oro i onödan hos folk) i sin jakt på klick och pengar. Och politiker i en del länder har sett sin chans att se handlingskraftiga ut bidragit till hysterin och paniken.
 
Experter säger att det inte är så enkelt att man bara kan jämföra de olika vaccinens % rakt av. Alla vaccin som blivit godkända är bra och effektiva vaccin och alla har mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom och död. De väljer vilka som ska få vaccinet så att det ska bli så bra som möjligt för alla. Hade man haft råd (d.v.s. haft vaccin nog) så hade man nog valt bort Astra p.g.a. att Pfizer och Moderna är mRNA-vaccin och därmed lättare att modifiera framöver så att de kan funka även för nya mutationer. Men så som läget är nu då vi MÅSTE vaccinera så många som möjligt på så kort tid som möjligt (för att förhindra dödsfall och kollaps inom sjukvården) får de som Astra passar bäst för det vaccinet. I framtiden gissar jag att vi bara kommer ha vaccin av mRNA-typ eller annan modernare typ som är lätta för vaccinbolagen att snabbt ändra så att de passar de virus som cirkulerar just då. Det betyder inte att Astras vaccin är ett dåligt vaccin nu. Jag hade tagit det utan att tveka om det var det jag erbjöds. Jag tycker att riskerna är så minimala jämfört med allt pandemin ställt till med i världen och kommer ställa till med.
Ska det bli så måste hanteringsfrågan kunna lösas bättre först. Är inte hållbart att knappt kunna ordna tider på en del platser för att det är så komplicerat att få dit vaccinet.
 
Tack. Det är ju en rätt vanlig fobi, jag tror inte att jag är ensam om att gå med en knut i magen i väntan på att det där jäkla brevet ska dimpa in genom brevlådan (här får vi kallelese via post).
Hypnos vet jag inte om jag tror på. :D Det känns också som en lång, plågsam process för två sprutor oavsett.
Nåja. På något vis löser det sig säkert, men att folk tycker att jag inte ska få läkarvård ifall jag väljer att vänta tills löpande-band-processen är över till exempel tycker jag känns rätt radikalt.

kl*
Sedan Önskar jag att alla som kan vaccinerar sig så snabbt, lätt och smärtfritt som det bara går förstås och kan tycka att det är rätt korkat att gå på skrämselpropaganda och haka på antivaccrörelsen, men jag antar att de människorna har sina egna spöken.
Där jag vaccinerades fick jag dels skriva i hälsodeklaration och jag fick också frågan om jag hade svimmat vid tidigare injektioner så det bör finnas en back up för de som är väldigt rädda. När det är din tur så ta upp det med den mottagning du ska till och gör det innan du kommer dit. Ja det blir dyrt att vara borta en hel dag men får man covid lär det ju bli mer än en dag.
 
Det blir ju bara ett problem när vården inte klarar av mera.
Just nu så är vi i det läget.
Jag är övertygad om att resonemanget som du svarar på och ifrågasätter gäller läget just nu.
Det är ju just nu som vi har att förhålla oss till.
Och det är principen om tvång och hot för att få folk att göra något mot deras övertygelse som jag diskuterar. Jag är för att folk vaccinerar sig men emot tvång och hot.

Anser du det rätt eller fel att de som inte vaccinerar sig ska uteslutas från vården? Och om ja, att alla andra som handlar så att de riskerar att de själv eller andra behöver sjukvård får samma behandling, dvs nekas sjukvård?

Det är det jag diskuterar. För mig är det en mycket viktig princip att alla ska ha rätt till vård och att eventuell prioritering vi tvingas göra baseras på medicinska avgöranden och inte på hur väl personen följt lagar och myndighetsbeslut. Det är fler än de som vägrar vaccin som tar beslut som belastar vården.
 
Experter säger att det inte är så enkelt att man bara kan jämföra de olika vaccinens % rakt av. Alla vaccin som blivit godkända är bra och effektiva vaccin och alla har mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom och död. De väljer vilka som ska få vaccinet så att det ska bli så bra som möjligt för alla. Hade man haft råd (d.v.s. haft vaccin nog) så hade man nog valt bort Astra p.g.a. att Pfizer och Moderna är mRNA-vaccin och därmed lättare att modifiera framöver så att de kan funka även för nya mutationer. Men så som läget är nu då vi MÅSTE vaccinera så många som möjligt på så kort tid som möjligt (för att förhindra dödsfall och kollaps inom sjukvården) får de som Astra passar bäst för det vaccinet. I framtiden gissar jag att vi bara kommer ha vaccin av mRNA-typ eller annan modernare typ som är lätta för vaccinbolagen att snabbt ändra så att de passar de virus som cirkulerar just då. Det betyder inte att Astras vaccin är ett dåligt vaccin nu. Jag hade tagit det utan att tveka om det var det jag erbjöds. Jag tycker att riskerna är så minimala jämfört med allt pandemin ställt till med i världen och kommer ställa till med.

Jag hoppas verkligen att din mamma tar det vaccin hon erbjuds! För sin egen skull inte minst. Min uppfattning av hysterin kring Astras vaccin är att media har blåst upp det rejält och gjort en höna av en fjäder. Media borde skämmas över hur de betett sig under pandemin och inse att de har skrämt upp folk mer än nödvändigt och troligtvis orsakat/orsakar en hel del dödsfall (och massor med oro i onödan hos folk) i sin jakt på klick och pengar. Och politiker i en del länder har sett sin chans att se handlingskraftiga ut bidragit till hysterin och paniken.

Precis detta tog de upp när vi fick info om studien jag ska vara med i. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad de hade för yrkestitel men det var väl överläkare el dylikt och forskar alltså på vaccinen. En av läkarna där jag jobbar frågade om det verkligen skiljer så mycket i procent mellan Astra och mRNA delvis eftersom han hade läst att man utfört studierna på olika sätt. Svaret var i princip det du skriver, det är mycket bra vaccin som kommer att ge oss ett bra skydd, men i framtiden blir det troligen mRNA för att de är lättare att ändra när det kommer nya mutationer. Det var olika beställare på studierna och har inte gjorts likadana jämförelser så det blir fel när de jämför % rakt av. Taget från mitt huvud nu då, vad jag kommer ihåg från föreläsningen men det verkar ju stämma bra med det du skriver.
 
Ska det bli hur? Vad menar du?
Att det bara ska finnas m-RNA vaccin? Var det inte det du menade?
Nu med en koncentrerad och specialorganiserad massvaccinering så ordnas det lösningar som inte är rimliga att behålla på en permanent basis. Det lär även vara fler platser som behöver kunna ge lite mindre mängder om det ska bli fortsatta påfyllningar/nyvaccineringar under mer normaliserade former.
 
Jag tycker verkligen inte att vi ska tvinga folk till vaccinering men jag skulle vilja se mer i medierna kring hur BRA och VIKTIGT det är att vaccinera sig istället för all skrämselpropaganda. Däremot anser jag att alla som kan borde vaccinera sig, och då tycker jag inte att ett giltigt skäl är att man är rädd för AZ vaccin och vägrar det eller att man inte tror på vaccin. Att man däremot är rädd för sprutor överhuvudtaget, har sjukdom som gör att man inte kan ta osv osv det känns helt okej. Och om alla som kan vaccinerar sig så behöver ju inte dessa grupper som inte kan göra det.
Om man har bokat en vaccintid och kommer till sin bokade tid och sen vägrar för att det är AZ man ska få, då tycker jag att det ska finnas något straff för detta. Exempelvis faktura för uteblivet besök el liknande. Man har ju tagit upp en massa tid som kunde lagts på någon annan patient som faktiskt hade tagit vaccinet och dragit sitt strå till stacken sas.

Jag tycker inte att man ska vägras sjukvård även om jag kan tänka det när jag blir arg över alla foliehattar som sitter och skriver på fb. 🙄 Men alla har rätt till vården, oavsett hur dum jag tycker att man är.
 
Och där någonstans ligger kanske kärnan i diskussionen. Skall vi villkora vård så kan det vara andra grupper än vaccinvägrare som ligger sämre till.
Ja, först är det ju en principfråga (eller två) man behöver ta ställning till
Ska vi diskvalificera individer från att ta del av vård?
Ska vi ersätta principen att den som bäst behöver vården ska få den med någon annan prioriteringsprincip?

Sen, om man svarar ja på någon av dessa så behöver man ta ställning till vilka villkor/prioriteringsgrunder som ska användas. Och då kommer frågan om en rad alternativ upp, inte bara covidvaccinet.
Där behöver man, om man ska göra lagändringar, motivera sig vilka av de alternativen som ska genomföras och varför. (eller varför inte)
 
Att det bara ska finnas m-RNA vaccin? Var det inte det du menade?
Nu med en koncentrerad och specialorganiserad massvaccinering så ordnas det lösningar som inte är rimliga att behålla på en permanent basis. Det lär även vara fler platser som behöver kunna ge lite mindre mängder om det ska bli fortsatta påfyllningar/nyvaccineringar under mer normaliserade former.

Vad betyder egentligen rimlig i det här fallet? Är det rimligt att behöva åka litelängre för att skydda sig själv och samhället mot en pandemi? Ja, det tycker jag att det är. Men jag är övertygad om att de löser det. Framöver kommer de ha mer tid på sig och då kan man få till lösningar som man inte haft tid med nu i det akuta skedet.
 
Ja, först är det ju en principfråga (eller två) man behöver ta ställning till
Ska vi diskvalificera individer från att ta del av vård?
Ska vi ersätta principen att den som bäst behöver vården ska få den med någon annan prioriteringsprincip?

Sen, om man svarar ja på någon av dessa så behöver man ta ställning till vilka villkor/prioriteringsgrunder som ska användas. Och då kommer frågan om en rad alternativ upp, inte bara covidvaccinet.
Där behöver man, om man ska göra lagändringar, motivera sig vilka av de alternativen som ska genomföras och varför. (eller varför inte)

Sen får man ju tänka rent praktiskt om hur det faktiskt kan komma att bli i framtiden. Det kan bli en praktiskt uppdelning av vaccinerade och ovaccinerade baserat på smittrisk. En jag känner blev inlagd för nåt annat än covid-19 nu för några månader sen. Hen fick vänta på akuten tills ett test visat att hen inte hade covid-19 innan hen fick åka upp till avdelningen hen skulle behandlas på. Man kan tänka sig att i framtiden så kan ens vaccinationsstatus påverka andra saker inom vården. Inte för att man förnekar någon vård utan för att man för personalens och andra patienters säkerhet måste vidta vissa åtgärder vid/innan behandling av icke-vaccinerade patienter jämfört med vaccinerade.
 
Vad betyder egentligen rimlig i det här fallet? Är det rimligt att behöva åka litelängre för att skydda sig själv och samhället mot en pandemi? Ja, det tycker jag att det är. Men jag är övertygad om att de löser det. Framöver kommer de ha mer tid på sig och då kan man få till lösningar som man inte haft tid med nu i det akuta skedet.
Beror ju på vad "lite längre" ska vara då? 10 mil eller 20? Möjlighet att bruka kollektivtrafik utan att behöva övernatta? Och om man fortfarande ska ha det så att det inte går att få sjukresa för de som inte kan ta sig på annat sätt?
Kan man ha olika åsikter om vad svaret ska vara, men aspekten behöver ju hanteras ihop med frågeställningen om ett ev. framtida upplägg.
 
och kl*

Fast ett alternativ är det ju faktiskt egentligen, på riktigt. Det är inte mandatory att vaccinera sig och folk Får välja själva, tack och lov.
Nu VILL jag ju vaccinera mig, men tanken på att behöva ta inte bara en jävla spruta utan TVÅ är otroligt otäck och jag har inte en aning om hur jag ska lösa det. Kan man få lugnande? Kanske. Eventuellt. Jag vet inte. I så fall blir det en helt ledig dag för mig och då är sprutan långt ifrån gratis längre.
Tycker tonen i tråden är rätt fördömande. Folk har väl sina skäl, och vem säger att det ena väger tyngre än det andra?

Nu är jag väl lite hård men att välja bort något som vaccin är inte ok i min värld, oavsett anledning. Jag FÅR inte ta vaccin mot mässling och har inte en fullgod grundvaccinering mot mässling (pga spruträdsla i högstadiet...). Idag skulle jag vilja ge mitt tonårsjag en spark i röven och säga bit ihop. Jag var livrädd när det började spridas mässling för något år sedan och det var då jag kollade upp hur mitt skydd såg ut och pratade med min mottagning om att ta en boosterspruta vilket jag då inte fick.

Att vägra vaccination är en lyx vi inte kan ta oss. Jag har förståelse för rädsla oavsett vad det gäller men i de flesta situationer finns det som sagt hjälp att få.

Edit: Och ja, jag är rädd för vissa sjukdomar som tex mässling pga att jag inte har fullgott vaccinationsskydd... men det betyder inte att jag slutat leva för det och går omkring med bacillskräck. Men jag hoppas att så få som möjligt behöver känna känslan av att klarat sig från någon smitta än en gång, dvs med största sannolikhet sluppit bli väldigt sjuk och kanske dö i förtid. Den känslan är riktigt, riktigt fruktansvärd. Jag kommer att få leva resten av mitt liv med medicinerna som gör mig känsligare, de är inga jag kommer att klara mig utan.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp