Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

B

Borin

hej! Jag sitter här med mitt examinationsarbete och vill jätte gärna ha tips och råd i från er ang. vad ni tycker och tror om att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter, om barn och ungdomar som alltid har haft en eller flera hästar att sköta har samma undom som andra barn? tror ni att dom mår bättre, och håller sig borta ifråna festandet och allt sånt längre än andra? eller söker de kanske frihet dit då de ALLTID har haft ett måste och ansvar i stallet som väntar dag ut och dag in.. säg alllt ni tror? i från fysik till inre ansvar och utveckling? kansek har ni några egna exempel till och med?

Även om ni har hållt på med någon annan sport och vet hur det är jämfört med hästar och ridning, VÄLKOMMEN att skriva och delamed dig av dina erfaranheter!
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

Spännande ex-jobb!

En teori jag skulle tycka det vore intressant att få belyst är i vilken grad uppväxt inom ridsporten påverkar "duktig flicka-syndromet".

Väldigt många (duktiga) hästtjejer har dåligt självförtroende och jobbar som f-n för att bevisa (för andra) att de klarar saker. Även upp i åldrarna och i yrkeslivet. Jag har flera teorier och iaktagelser, men hinner inte utveckla just nu. Återkommer :)
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

det finns en tråd på gnägg nu som heter "läs och begrunda" eller nåt sånt. läs den :bow:
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

Jag kan ju bara svara för mig personligen. Men skulle kanske kunna tänka mig att andra passar in i beskrivningen också.
Jag fick min första häst (en enveten, vanvårdad men ack så underbar ponny) när jag var tio.
Mina föräldrar har alltid ställt upp till hundratio procent men... Det har alltid varit mitt ansvar. Och den dagen jag inte skulle tagit det så hade dom sålt honom utan att tveka (kanske lite tvekande från min mamma som älskade hästen. :P).
Och det har dom alltid varit tydliga med. Och att mina handlingar ger konsekvenser för min häst. När jag kom upp i rätt ålder så kunde jag inte gå ut och festa hela tiden och vara med kompisar för min häst krävde sin tid och sin omsorg. Och jag ser absolut inget negativt i det.
Jag har lärt mig väldigt mycket om ansvar för andra, ansvar för sina handlingar och vad konsekvenser allting ger. Lärde mig detta tidigt och när jag ser tillbaka så ser jag inte det hos mina kompisar som var i samma ålder.
Där var det deras föräldrar som tog konsekvenserna av deras barns sätt och handlande. Curlingföräldrar tror jag det skulle kunna kallas idag. :p

Jag har aldrig sökt någon frihet så sätt. Min frihet har varit i stallet. Just eftersom jag också har fått fria händer att göra lite vad jag vill. Min mamma har alltid övervakat mig så att inget händer och att fel beslut aldrig togs. Men jag kan nog inte komma ihåg en enda gång då hon har ifrågasatt eller tyckt att mina beslut har varit dumma och felaktiga. Från dag 1...
Så min frihet var hos min häst för där var det jag och han som styrde våran värld.

Kan ju också säga att som mobbad och retad i skolan så var hästen och stallet en tillflyktsort som räddade mig under många svåra år. Det har ju också lärt mig extremt mycket om livet och människor.

Tyvärr ser jag väldigt många unga tjejer med hästar som inte alls får frihet i stallet och jag tror att man tröttnar då. Där deras ponny-mamma står och talar om allting dom ska göra. Hur dom ska mocka, hur dom ska borsta, vad dom ska ha för schabrak den dagen m.m. m.m.
Föräldrar idag måste försöka släppa kontrollen lite och lite mer lita på att ens barn faktiskt kan ta hand om hästen. Självklart med övervakning men utan pekfinger... :P
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

Jag tror att man som hästtjej/kille får lära sig att tänka på säkerhet, regler och rutiner. Alla vet ju att om man följer reglerna och rutinerna är risken för skador mindre. Det är ett moget sätt att tänka och det får man lära sig redan som liten.

Man får även lära sig om respekt, både för andra människor men också för djur. tex att det ska vara lugnt och tyst i stallet, man får inte springa osv.

Fysiskt tror jag man blir jäkligt stark helt enkelt. Jag är uppvuxen i ridsporten och pysslat mycket i stallet. Bära sadlar, vatten, hö, dra kärror med mat, mocka, sopa, borsta hästar osv. Allt detta är tungt jobb. Jag har alltid kännt mig starkare än alla andra tjejer rent fysiskt.

Negativa sidan är att man även får lära sig att de som har pengar också har bättre förutsättningar att lyckas. Men det kanske är en bra sak att lära sig acceptera. Jag hade bara råd att rida en gång i veckan, vilket fortfarande är fallet. (jag bor i centrala sthlm och det vet alla som bor här att hästägandet här endast är för de mest förmögna. Bara stallhyran ligger högre än hyran för den 3:a jag bor i med make, son och hund)

Hoppas det går bra med ditt arbete! Kolla även på svenska ridsportförbundets hemsida, där finns nog mycket att hämta.
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

*kl*
Jag tror absolut att man lär sig ansvar, blir tuff och självständig. Jag kommer ihåg att jag som ung verkligen inte kunde förstå hur tjejerna i min klass kunde oja sig över en massa småsaker, jag tänkte alltid "det är väl bara att ge sig fan på det och försöka!"
Sen håller jag med om vad någon tidigare sa, stallet blev en fristad där man som tonåring kunde slippa mammas och pappas "tjat" om allt. Nu red jag iofs på elitnivå i fälttävlan som 15 åring, så man slapp dem ju inte hela tiden...
Jag kunde uppleva prestationsångest och "duktig flicka"-pressen, men det visade sig att det satt hos mig. Mina föräldrar blev helt förskräckta när jag berättade det. Jag fick sluta tävla och rida precis när jag ville för dem, medan jag ville visa mig så otroligt tacksam för att de ställde upp med pengar och skjuts och allt runt om= prestera.

Nåväl. Nu när jag blivit äldre har jag sett tendesen till att de hästintresserade vänner jag haft som köpt ponny till sina barn i tidig ålder, inte riktigt "får igång" intresset hos barnen. Jag tror att det är jätteviktigt att sätta barnen på ridskola, ha första ponnyn och hästen uppstallad där det finns fler personer/barn/ungdomar i rätt ålder och ge just "fristaden".
Det är en jättefin tanke med att jag som mamma rider på min häst och dottern/sonen på ponnyn och att man delar ett härligt intresse på gården där man bor. Men bland bekanta har jag upplevt att det är då det blir ett måste och att mamma/pappa inte riktigt duger som sällskap och ridlärare, vilket ger att barnen tappar intresset, framförallt i tonåren.
Jag hade ju blivit galen om min mamma varit med varenda dag i stallet OCKSÅ.... :P

Där fick du lite av mina tankar!
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

Har man ett intresse och får möjlighet att göra det man är intresserad av är det positivt. Är man däremot tvingad, mer eller mindre, kan det slå helt fel oavsett vad det handlar om.

Får man allt serverat kan det på sikt ge motsatt effekt, kan jag tänka mig. Tror på att man ska få jobba lite för att få göra det man vill, som ridning t.ex. Dock inte i alla fall, finns många som fått det serverat och som bibehållit intresset.

Jag ser inte ridningen som mer "skolande" än någon annan sport. Jag själv är uppvuxen in en simbassäng, vilket jag dock inte var intresserad av. Hade mycket hellre bott i stallet, något jag ändå gjorde all ledig tid som jag kunde uppbringa. Simningen krävde disciplin och laganda som på ridskolan men med skillnaden att jag tränade mig och ingen annan ;) .

Jag spelade även fotboll, handboll och basket. Fann dessa lika skolande som all annan sport.

För mig var det viktigt att ha något att göra. Har ju en släng av en känd bokstavskombination. Kunde lika gärna ha hamnat heltokigt men inte p.g.a. brist på sporter (ridning involverat) utan för att jag hade lite taskig impulskontroll och svårt att tygla humöret om jag inte hade nåt att göra med kroppen. Var lugn som en filbunke när jag hade mina sporter igång.

Det som jag kan tänka mig är av vikt i sammanhanget är att man har någonstans att ta vägen. En ridskola, simhall etc. istället för att hänga runt i gäng som inte har något att göra...som skapar det själva på gott och ont.
 
Sv: Att växa upp med ridsporten jämfört mot andra sporter.

jag jobbar inom barnomsorgen och jag ser stor skillnad på de praoelever vi får. De som är "hästtjejer" har mycket större ansvarskänsla än övrig- De frågar om de kan hjälpa till med något och har vi haft en aktivitet är de med och plockar undan efter. De har mer koll på att det krävs för o efter arbete. Liknar det med att rida. Innan och efter måste det göras iordning. Man kan inte bara göra de roliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 790
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 386
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 545
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp