Att välja optiker.

Tramptass

Trådstartare
Det är dags att göra en ny synkoll och förmodligen köpa nya glasögon.
Jag har flyttat 65 mil från min gamla optiker och nu är det dags att välja en ny Och det finns några att välja mellan.

Hur är egentligen de billiga kedjorna?
Var sparar de in sina pengar?
Såg att smarteyes hade kompletta glasögon för 1495. Jag betalade en del mer för de glasögon jag har från synsam.
Har sneglat på synoptik också men inte kommit längre.

Hur tänker ni när ni väljer optiker?

I Umeå blev det min bästa väns optiker som efter rekommendation av nämnda vän fick mina surt förvärvade slantar. Här i Örebro råkade jag följa med en kursare när hon skulle hämta sina glasögon och eftersom kursaren blev nöjd (hen är en kräsen typ) testade jag också att gå dit sen och blev kvar.

Har inget emot (billiga) kedjor men jag går uteslutande på kompetens, kvalitet och som synes gärna rekommendationer. Hittills har jag funnit det jag söker främst hos mindre, dyrare optiker.

Jag har hittills bara valt efter bågar. Jag går till alla stadens optiker och kollar på bågar och lånar hem. Sen väljer jag de jag gillar bäst. I flera år har jag gått till specsavers (fast det hette de inte när jag gick dit först). Har en optiker jag trivs med som är duktig på linser också vilket är bra eftersom jag har ärr på ögonlocken och inte kan använda linser hur som helst. Har haft andra optiker i samma butik som inte är lika bra.

Har fått superbra bemötande även i andra butiker, men har blivit kvar. En stor fördel för mig är att man kan köpa två bågar för samma pris som en och att de inte är hutlöst dyra så jag kan byta ganska ofta. Jag använder glasögon mycket och de slits mycket både i jobbet och i stallet, sen så tröttnar jag fort och vill kunna variera bågar. Då är det prefekt att ha två att välja mellan, plus linser då.

Hade jag inte varit nöjd med optikern hade jag gått till en annan för synundersökning men köpt glasögon där jag hittar några jag gillar. Man måste ju inte köpa i samma butik, även om det är smidigt.

Och jag går bara till optiker för receptet och sedan skickar jag efter glasögon och linser på nätet. Funkar klockrent. Man får låna hem bågar och prova hemma, sedan kommer de nya glasögonen på en dryg vecka. Till väldigt låga priser. Har köpt de senaste fem paren från ett par olika butiker och är jättenöjd.

När jag skulle skaffa mina första glasögon för några månader sen så frågade jag runt bland vänner och bekanta vilken optiker dom rekommenderade. Valde till slut en lokal, ganska dyr men otroligt duktig optiker och blev supernöjd!
Blev dock i samma veva rekommenderad Specsavers. Dom ska tydligen vara mycket prisvärda om man inte vill lägga hutlösa summor på glasögon :)

Jag kör på billigt.

Kvaliteten på glasögonen blir förstås inte lika bra men jag använder mest linser.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 622
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 177
Senast: cirkus
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de... 15 16 17
Svar
320
· Visningar
27 579
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 423
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V