att vänja vid gräs

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 908
E

emindy

Det är ju konstaterat att även stora hästar kan få fång, och att ett häftigt betessläpp kan vara livsfarligt.

Hur långsamt bör man vänja en häst vid gräs innan den kan leva på det?

Vilka är era rutiner inför betet?

Jag brukar beta dem vid hand så fort gräset börjar komma upp. Därefter ett par veckor med kvällsbete (30 min-en timme som ökas på). Sedan blir det halvdagar och därefter heldagar. Slutligen fullt bete.

I år har jag handbetet sedan mitten av april.

Sv: att vänja vid gräs

Mina hästar går i en hage som det är gräs i hela våren så de får den naturligaste övergången de bara kan få, eftersom det växer upp i den takt de kan beta. Sedan brukar jag beta dem på någon sådd vall med mycket klöver också :D

samma här, dom äter eftersom det kommer upp...

tror nog det är det allra bästa, så mkt mer naturligt går det ju inte att få till det.

Min häst får lätt fång och har redan varit sjuk av det i ett år (fick hovbensrotation) hon fick det dock på våren (redan i mars) då det var ett år då det rann mycket smältvatten och hon grävde fram det gräset som kommer fram allra först och åt av det. Men det var för att våran dåvarande stallchef började skita i att ge hästarna mat i hagen tyvärr :mad:.

Men nu på sommaren går hon på magert bete, vilket hon klarar sig utmärkt på och med vanlig motion.

För att vänja in henne går jag först ut och betar henne i någon vecka, sen släpper jag henne i våran beteshage i olika långa etapper (och ökar på mer och mer) sen lägger jag av med kraftfodret när hon börjar få beta mer.
När hon sen kommer till sommarbetet så brukar hon stå inne de första nätterna och bara gå ute på dagarna. Sedan går hon dygnet runt.

Det fungerar jättebra för mig, det viktigaste är dock att hon får komma ut och röra på sig mycket så hon gör av med energin och inte får gå på kraftigt bete, men det brukar alltid finnas någon tjockis häst som också behöver gå på magert bete ;) så sällskap finns alltid.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 025
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 210
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 004
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka