Att vara feminist

Jag tror de menar att "kvinnor förtrycker sin kvinnlighet och sin kvinnliga essens." Nedan är från kursinnehållet.

Kvinnor i dagens Sverige är mycket självständiga och kunniga. Vi kan fixa allt ifrån familj och hushållsarbete till karriär och företagande. Som följd hamnar vi till stor del i den maskulina delen av oss själva, med mycket ”görande” – fatta beslut, organisera o s v. Det handlar om riktning, att få saker och ting gjorda. Den feminina delen, ”varandet”, blir lätt bortprioriterat. Där har vi (bland annat) det mjuka, följsamma, intuitiva och omhändertagande. Vi har kontakt med vårt inre och njuter av livet.

På den här kursen ska vi ta hand om det mjuka i oss, för att uppnå balans.
Jag går helt i baklås när jag läser det. Jag blir utan tvekan exakt sådan som den kursen vill hjälpa mig att sluta vara! Ska en skratta eller gråta?
 
Jag går helt i baklås när jag läser det. Jag blir utan tvekan exakt sådan som den kursen vill hjälpa mig att sluta vara! Ska en skratta eller gråta?
Med andra ord så behöver du och jag denna kursen.
Det står ju att när vi är i kontakt med det mjuka och följsamma har vi kontakt med vårt inre och njuter av livet... oj oj... jag njuter nog inte av livet :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::cautious::cautious::cautious::cautious:
 
Intressant ändå, att feminiteten inte är mer naturlig för kvinnor än att den kräver en kurs!

Haha! Jag tänkte samma sak... Att bli en autentisk kvinna kräver övning minsann, för att hitta sin essens. :rofl:

Allmän kommentar:
Blir inte så provocerad av sånt, det ploppar upp lite könsuppdelade "kurser" ibland. Självaste Alexander Bard har ju manskurser ute i skogen. Jag hoppas att en kvinnokurs innehåller mindre dans runt fejksnoppar och mer rödvind och choklad. :angel:
 
Haha! Jag tänkte samma sak... Att bli en autentisk kvinna kräver övning minsann, för att hitta sin essens. :rofl:

Allmän kommentar:
Blir inte så provocerad av sånt, det ploppar upp lite könsuppdelade "kurser" ibland. Självaste Alexander Bard har ju manskurser ute i skogen. Jag hoppas att en kvinnokurs innehåller mindre dans runt fejksnoppar och mer rödvind och choklad. :angel:
Åh! Rött vin, praliner och bra böcker skrivna av kvinnliga författare. En sån feminitetskurs vill jag gärna gå!
 
Hon som håller i den kursen om kvinnlig essens är om något anti-SD så man får leta efter "varför" någon annanstans än där.
 
Hon som håller i den kursen om kvinnlig essens är om något anti-SD så man får leta efter "varför" någon annanstans än där.

Vissa saker är man medveten om, andra inte. Sen kanske det inte är så intressant ändå varför det står nästan ordagrant lika, det var bara en såndär observation som förbryllar.
 
Haha! Jag tänkte samma sak... Att bli en autentisk kvinna kräver övning minsann, för att hitta sin essens. :rofl:

Allmän kommentar:
Blir inte så provocerad av sånt, det ploppar upp lite könsuppdelade "kurser" ibland. Självaste Alexander Bard har ju manskurser ute i skogen. Jag hoppas att en kvinnokurs innehåller mindre dans runt fejksnoppar och mer rödvind och choklad. :angel:
Ajdå jag som trodde att kvinnokurserna innehöll dans runt fejksnoppar och manskurserna dans runt snippor (eller kanske fuktig våtmark... (som översättning av annat ord)) , tänk vad fel man kan ha. Det är nog naturligt att det är tvärtom såklart. (*stryker diskret anmälan och googlar choklad och vinprovning och manskurs*, jag gillar skogen, hugga ved och sådant.)
 
Senast ändrad:
Apropå kvinnokurser, "Retorik för kvinnor" verkar sälja som smör i min bransch men på vårt jobb har vi dragit oss för att göra den då vi ansett det vara kontroversiellt. Vad anser ni?

https://www.confex.se/Oeppna-kurser...nnor?ProsID=SEICS0141-1904636CS012003&city=33
Jag kan tycka att det är skönt ibland att vara i grupper med bara kvinnor men...
vissa uttryck där i kursbeskrivningen får mig att... tja... känna mig lite obekväm
"Målet med kursen är inte att du ska lära dig kommunicera ”manligt”, utan att utveckla dina personliga styrkor och få koll på vanliga falluckor."
Det finns en fara att man förstärker att kvinnor är si och män är så. Och att det är viktigt att vara kvinnlig enligt en viss norm bara för att man ska vara det.
Jag tycker det är dubbelt för det är synd när jag hör kvinnor som säger att de förväntas "bli traditionellt manliga" i arbetslivet. Men jag tycker det är lika synd om man måste vara "traditionellt kvinnlig".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp