Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

men faktum är att man vet genom forskning idag att de psykiska skälen till att inte kunna arbeta, tendenser att isolera sej, må dåligt. inte komma ut osv ÖKAR ju längre sjukskrivningen varar.
Till slut blir det ett handikapp i sej. Det vet man numera och därför har man krav på att anställda aldrig ska tappa kontakten med sin arbetsplats man ska gå dit, vara med på det man kan, även när man är sjukskriven, eftersom det annars blir svårt att öht komma tillbaka.

det stämmer nog, men jag som aldrig lyckades få nått jobb och fick kontakt med läkare så sent har ju inget att hålla mej kvar i. jag har bara blitt sämmre och isolerar mej mer och mer. jag mår numera sämre bland folk, har ingen livsglädje kvar. det suger veerkligen. jag är mer eller mindre handikappad.

Nu känner jag inte till något om just dej, men faktum är att man vet genom forskning idag att de psykiska skälen till att inte kunna arbeta, tendenser att isolera sej, må dåligt. inte komma ut osv ÖKAR ju längre sjukskrivningen varar.

Kan hålla med om att det gäller vid lättare depressioner och liknande då man ju mer man isolerar sej ju sjukare blir man i längden. Men det är långt ifrån alla psykiska sjukdomar som fungerar på det sättet.

Och uppenbarligen har iallafall dom jag träffat, läkare och dom på FK väldig förståelse för det, och jag aktiverar mej och träffar folk genom hästen. Var där och fick allt förnyat förra hösten.

Tror det är ganska omöjligt att förstå varför folk inte klarar av att jobba men klarar av att sköta om en häst om man inte vart med om det själv. Arbete är en helt annan grej, går inte för mej att jämföra med att ha en häst.

Jag menar inte de som ÄR sjuka, utan där det är tvivelaktigt o att man faktiskt kan bli helt frisk på 10 år;) o en ny prövning som då bör göras.

det stämmer nog, men jag som aldrig lyckades få nått jobb och fick kontakt med läkare så sent har ju inget att hålla mej kvar i. jag har bara blitt sämmre och isolerar mej mer och mer. jag mår numera sämre bland folk, har ingen livsglädje kvar. det suger veerkligen. jag är mer eller mindre handikappad.

Ja jag har full förståelse hur livet kan bli, och att du har en jättejobbig situation. Jag hoppas att du hittar någon hjälp! Men även en depression är en sjukdom som alla andra och väldigt plågsam.

Så jag menar inte alls dej eller andra som har stora problem som blir ett handikapp utan människor som förstör så att de som verkligen är sjuka ska behöva ifrågasättas.:crazy:
Jag pratar absolut inte om någon här som jag inte ens känner till utan exempel runt mej som har funnits genom åren, irl.
Det finns människor som konsekvent utnyttjar systemen, och en hel del hästägare tyvärr, så det är inte konstigt om FK kollar hästägare.
Det är tråligt att det drabbar folk som verkligen har stora problem fysiskt eller prsykiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det går genom arbetsgivaren som har ett stort ansvar. Har man ingen arbetsgivare ska det väl till ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen FK och läkaren som sjukskriver. Problemet om man mår dåligt kan vara att kräva den hjälpen. Men man måste ha kontakt med Arbetsförmedlingen gissar jag.

KL*

Jag tycker det är viktigt att man tänker på att det personen visar utåt inte alltid stämmer.

tex jag är sjukskriver 100% har 3 hästar och visst, det låter ju redan där som att jag är riktigt aktiv...

en av hästarna är dräktiga=står
En av dem är 8 mån och står då naturligtvis
den tredje ska ridas men efter omständigheter så står även hon.

visst jag mockar 3 boxar då o då, gör det att jag kan arbeta? nej, det säger bara att jag kan mocka dessa 3 boxar, men det säger inget om hur jag mår när jag är färdig, utifrån ser det säkert ut som att jag gör massor och jag kan tänka mig att det finns "många" som är avundsjuka på det man ser utifrån

*går hemma och bara har det bra, har 3 hästar, en hund och en sambo som ställer upp på mig*

det de inte ser är ju just det att det är det enda jag klarar av oxå, tackolov tycker inte hunden om att gå promenader så det behöver jag inte göra, de ser även inte att jag går o lägger mig när jag har tagit hästarna, eller när jag sitter i fosterställning o skakar av smärta.

min sambo han ser ju allt, och när jag pratar med honom så finns det inte en frågan om varför jag är sjukskriven, han vet att jag idag efter att ha mockat och smörjt 5 träns är helt slut och gick o la mig o han fick laga mat o allt till mig.

för er som nu ändå inte tycker att jag borde vara sjukskriven så kan jag lugna er, inte ett öre av era skattepengar går till min sjukpenning, jag får nämligen pengar av mitt privata försäkringsbolag.

Sen kan jag förstå TS rädsla, skulle försäkringskassan göra världens utredning på mig så skulle jag oxå bli lite halvrädd och inte veta hur de skulle tolka saker o ting, dock litar jag på mina läkare o de säger att jag ska fortsätta med hästarna, och skulle de nån gång undersöka mitt fall så hoppas jag bara att de lyssnar på mina läkare.

Det är en väldigt stor skillnad mellan att ha en häst att ta hand om och att yrkesarbeta. Som anställd är du förväntad att prestera medans du i arbetet med hästen kan utföra saker i din egen takt.
Sedan kan man räkna ridning mm både som sjukgymnastik och arbetsterapi. Du kan tex få ridning utskrivet på recept i vissa landsting.
Även som sjukpentionär måste man ha rätt till ett meningsfullt liv, och är det hästar som tänder ljuset i mina ögon.:laugh:

Jag är också en sjukskriven person som har hästar,två stycken och jag rider på en och jag försöker göra det på heltid med tränig ibland.
Jag har Bechtrews, det är en reumatisk sjukdom som sitter i ryggslutet ochjag har röntgenförändringar både där och i fötter,äve händer, och även så sätter sig sjukdomen på senor och muskelfästen.
Jag medicinerar hårt med cortison,cellgift,biologiskt dropp, antiinflammatoriskt.När inte det räcker till sprutar jag lederna och senorna med cortisonsprutor.
Men jag hoppas, hoppas att jag i år ska kunna åka ut några gånger på tävling.
För sex år sedan var jag själv frisk och hade ett jobb i äldrevården som jag älskade,jag har själv då arbetat med reumatiker och hade visst förståelse men kunde aldrig i min vildaste fantasi tro eller förstå att det gör så ont och att det onda i sin tur suger musten ur kroppens ork och hjärnans tänkande.
Jag mockar för det mesta två boxar varje dag, vad är det i det som gör att jag är arbetsför? Jag rider en häst varje dag, men inte då jag är dålig och sprutas upp, det gör jag i snitt fyra gånger per år och då är det begränsat sprutantal till nio.
Ett sätt att hålla min kropp i schack är att anstränga den när jag orkar och när jag kan jag har funderat och ge mig ett enda jobb som fungerar på de villkor som ges, när ork finns, när kroppen kan?
Ryggproblematiken gör att stolsarbete går fett bort,samma problematik gör att nattsömnen blir hackig och störd och vissa nätter obefintlig, måste därför dela upp dagen i rörelse, liggande vila, sömn, rörelse, liggande vila.
Men jag hoppas, hoppas, att jag i år ska kunna åka ut några gånger på tävling.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har full förståelse hur livet kan bli, och att du har en jättejobbig situation. Jag hoppas att du hittar någon hjälp! Men även en depression är en sjukdom som alla andra och väldigt plågsam.

Så jag menar inte alls dej eller andra som har stora problem som blir ett handikapp utan människor som förstör så att de som verkligen är sjuka ska behöva ifrågasättas.:crazy:
Jag pratar absolut inte om någon här som jag inte ens känner till utan exempel runt mej som har funnits genom åren, irl.
Det finns människor som konsekvent utnyttjar systemen, och en hel del hästägare tyvärr, så det är inte konstigt om FK kollar hästägare.
Det är tråligt att det drabbar folk som verkligen har stora problem fysiskt eller prsykiskt.

förstår att du inte menade mej, men man blir lite i försvarsställning när man nästan aldrig blir trodd. sen jag håller med dej om dom som fuskar och utnyttjar systemet fördärvar för oss som verkligen är sjuka. dom ska granskas.

Kl
Blir upprörd över hur en del har åsikter om sjuka/hästägare
Inte många utomstående har en susning om hur jag mår på insidan,
med psykiska problem är man så dum ibland att man går där med sitt leende och låtsas att allt är ok, för att man inte orkar bemöta oförstående människor.
Det som syns på utsidan stämmer verkligen inte alltid in på verkligheten.
Jag skulle göra vad som helst för att vara frisk och kunna jobba,
jag har tidigare jobbat även med riktigt monotona slitsama jobb men skulle utan tvekan föredra det igen än att vara sjuk.

Ett tips. Vilket husdjur som helst ger livskvalité o en riktigt sjuk människa kanske skulle nöja sig med hund..
Har haft hund men klarar inte av det på heltid medans hästen är det inge större problem med. Hon är inackorderad på lösdrift och man har bara 2 pass per vecka. Bor i lägenhet så är inte bara att släppa ut hunden medans när man inte klarar att ta sig till stallet så ordnar det sig ändå med hjälp av stallkompisar och stallägarna. Så runt hästen är det nog sammanlagt max 1,5 tim måste jobb i veckan resten tar man hur mkt man klarar och hade gdk från FK för 5 tim vecka

Kl
Blir upprörd över hur en del har åsikter om sjuka/hästägare
Inte många utomstående har en susning om hur jag mår på insidan,
med psykiska problem är man så dum ibland att man går där med sitt leende och låtsas att allt är ok, för att man inte orkar bemöta oförstående människor.
Det som syns på utsidan stämmer verkligen inte alltid in på verkligheten.
Jag skulle göra vad som helst för att vara frisk och kunna jobba,
jag har tidigare jobbat även med riktigt monotona slitsama jobb men skulle utan tvekan föredra det igen än att vara sjuk.
Känner igen det där. Har Fibro och det syns ju inte och varierar hela tiden. Masken med leendet finns där men när man stängt dörren så sjunker man ihop. Dock när det är tungt som nu så räcker inte masken alls. Sen så försöker man hålla psyket uppe och vara som de sa på utredningen inbillningsfrisk :D. Ibland lyckas man och mår riktigt ok tills man är så dum att man gör något för mkt.

Ett tips. Vilket husdjur som helst ger livskvalité o en riktigt sjuk människa kanske skulle nöja sig med hund..

En hund kan INTE vara mina ben i skog och mark
En hund har INTE dokumenterad bra effekt på min cp skada som jag har i botten som ridning har. I mitt landsting finns INTE ridning att få på recept. Den handikappridning som erbjuds i närheten skulle inte ge mig bråkdelen av den träning jag får hemma och kosta Samhället mer då jag skulle behöva åka färdtjänst till och från ridskolan

Anna-Carin

Jag tycker inte det är alls konstigt att de ifrågasätter det du gör, precis som de gör om man söker socialbidrag eller andra liknande bidrag som betalas av folk som jobbar(!)
Hästar är/kan vara jobbigt att äga (även om de inte rids så måste man ju sköta dem), och det finns ju många jobb som är betydligt mindre påfrestande än hästeriet.

Jag tycker hästar är ett utmärkt djur för folk som av någon anledning inte kan jobba, men jag tycker också att om man har häst så BORDE man nog åtminstonde kunna jobba litegrann.
Visst finns det säkert ett antal människor i sverige som bara har ork att göra något en kort stund om dagen (som kan variera från dag till dag), men så många som är sjukskrivna tror jag inte har så stora problem.

Det fuskas ju inom alla sorters bidrag så jag tycker det är klokt av dem att granska ordentligt så folk som verkligen behöver det får det, och folk som kan jobba inte får det.

Med risk för att verka tjatig så påpekar jag återigen skillnaden mellan yrkesarbete och hästar på hobby-nivå. I mitt hästliv kan jag låta saker ta den jag behöver. Jag kan låta det ta en timma att mocka en box. Sedan kanske jag måste vila en bra stund innan jag fortsätter med nästa sak. Säg den arbetsgivare som ställer upp på dom villkoren!

Jag likställer ridning med all annan fom av träning, sjukgymnastik mm.
Denna tillbakagång i sjukförsäkringssystemet har lätt till en klappjakt på oss sjukpensionärer. Visst, fuskare ska sättas dit, men inte till priset att man tar ifrån oss andra rätten till livskvalitet.

Jag har genom mitt arbete skaffat mig både en trasig kropp och en trasig själ men jag tänker banne mig inte lägga mig på rygg och spela död. Lite krut finns det kvar i kärringen men sista tänker jag spara till sånt som gör mig lycklig!:devil:

Då får jag också göra min röst hörd här. Tillhör också 50% förtidspension 50% arbetsförd med häst.

Har en älskade make som ställer upp med både förståelse, kärlek, pengar och tid. Han är egenföretagare.
Även min dotter är en klippa som ställer upp.
Har häst på fullservice minus mockning.

Något som misssas här i diskusionen är arbetsplatser som vi sjukskrivna alt %-förda personer provar på att arbeta för.

Jag kan dra oääändligt med platser som ser ett yyyyypperligt tillfälle att utnyttja oss.
Jag har själv varit på några stycken.
Har varit i sjukkarusellen i snart 11 år, INGET har knäckt mig så mycket som bemötandet av arbetsgivare, tilltänkta arbetskamrater.
Idag är jag, inte ett nervvrak men f*n så rädd för att bränna mer energi på ännu ett nytt företag, förnedra mig genom att berätta om min vardag, komma med mössan i hand, tigga om att få arbeta men inte med för tungt, inte för mkt krav, behöva gå i från när kroppen säger i från, äta varannan timme, inte ha för mkt ljud runt mig, inte för mkt spring runt mig. Stressöverkänslig mm mm..
Hur många arbetsplatser tror ni verkligen ställer upp på alla dom här kraven som jag behöver för att ens kunna arbeta 50%? EN!!! EN arbetsplats. Gick lysande, jag gav allt, spydde ett par gånger när jag kom hem av överansträngning för mig men säkert inga problem för dig och dig och dig...
Avancerade på detta arbete med resultat att 2 60 åriga gubbar blev sotis för att jag fick annan arbetsbörda. Hotade med att säga upp sig om jag blev anställd på lönebidrag. Chefens son behövde ett arbete så man gjorde det enkelt för sig, man fotade ut mig när jag arbetat ett år på aktivitetsstöd (lika mkt pengar som när man "går hemma" arbetade jag för) och anställde chefens son.

Jag kan berätta om arbetskollegor som benämner dig med "sånna som dig".. Chefer som nickar när AF är med på förhandling, säger att dom ska ställa upp på det och det och det, när AF vänt ryggen i dörren gör han precis tvärt om vilket resulterade i att jag på 14 dgr insjuknade i mitt sjukdomsförlopp igen med hysteriskt dåligt samvete, kände mig som världens sämsta människa, klarar ju inget. Kontaktade AF omedelbart och blev förflyttad med omedelbar verkan.

En arbetsplats fick jag en anställning på lönebidrag. Även där kämpade jag mig blå!!!!
Efter ett år hade dom gjort sin "plikt" till samhället. Man hade anställt en "sån som mig" och gjort gott PR uttåt i samhället som företagare. Tack och god bye.. Detta säger man till mig, rätt upp i huvudet 14 dagar innan hemgång. Behöver jag förklara hur jag mådde?

Jag kan fortsätta men hoppas ni förstår vart jag vill komma..

Att hitta en arbetsplats som orkar/kan/vill/har möjlighet att anpassa sig är hysteriskt svårt. Att på den platsen som lyckas, även finnas förstående/empatiska kollegor..

JAAAAAAAAAAAAAGGG vill inget hellre än att arbeta. Min man vet, han sliter sitt hår ibland....

Så alla ni som tycker att "vi sjukskrivna alt %-are" ska ta oss i kragen tänker jag nu vara lite oförskämd och säga: Ta alla ni friska er i kragen! TA hand om oss så vi KAN komma ut på arbetsmarknaden och TJÄNA våra egna pengar även om det är med ett lönebidrag VI kan då betala skatt precis som ni. Dessutom känna oss OTROLIGT stolta över att kunna vara "NORMAL" precis som du, du och du...

Allvarligt, NI friska, ställ högre krav på era chefer, era arbetskollegor. Bestäm på ett möte att ni minst ska ha en %-are alt sjukskriven på er arbetsplats, se det som ett projekt till samhället. Ni hjälper då personen i fråga och även samhället att på lång sikt få in mer pengar. Ni gör även en otroligt god gärning som medmänniska i samhället.
Då kan VI "sjuka" våga oss ut, testa våra vingar, känna oss behövda och vara stolta medborgar i samhället.

Jag tycker inte det är alls konstigt att de ifrågasätter det du gör, precis som de gör om man söker socialbidrag eller andra liknande bidrag som betalas av folk som jobbar(!)
Hästar är/kan vara jobbigt att äga (även om de inte rids så måste man ju sköta dem), och det finns ju många jobb som är betydligt mindre påfrestande än hästeriet.

Jag tycker hästar är ett utmärkt djur för folk som av någon anledning inte kan jobba, men jag tycker också att om man har häst så BORDE man nog åtminstonde kunna jobba litegrann.

Det är ingen diskussionom är man sjukskriven då ska f-kassan göra grundliga kontroller med ingående frågor, det får man ta med ett glatt humör.

Ge mig ett enda jobb som för min del är mindre påfrestande än hästeriet, min enda häst, där ridningen är sjukgymnastik och ryktens rörelser också. Så någon här tala om med vad jag ska jobba? varsegoda, jag som rider en häst om dagen och därför klarar av ett jobb litegrann?

Känner igen det där allt för väl. Innan jag brakade helt och blev tidsbegränsad sjukpensionär (gick ut vid nyaår) så fick man glirningar om varför måste du vila och ha andra förutsättningar än oss.

Är väll inga problem att göra lite mer typ var kommentarerna. Och "duktig flicka" som jag var/är så blev det mer och mer och fick knapra mer och mer smärtstillande. Sen kom den dagen då kroppen sa ifrån på skarpen när man inte hade lyssnat på den före. Gick med rullator i 1 år och tog över 2,5år innan jag var som innan igen.

Finns fler företag här som gjort det till busness att en stor del av personalen är från AF och när "gratis" tiden är slut så åker de ut

KL

Problemet är väl att många har fuskat genom åren och nu blir det en ordentlig utredning, vilket jag tycker är bra!

För det är inte roligt om man verkligen är sjuk och sedan inte får något pga att andra fuskat med detta, det är tråkigt och inte rättvist.

Sedan finns det dom som inte vill jobba, dom har ont lite i en axel eller arbetsskygga mm. Men dom sköter hästar, har eget stall, fixar och donar mm, dessa personer tycker inte jag har rätt till ersättning.

Nu menar jag att dom har flera hästar och sköter dom precis som vilken människa som helst. Kör hit och dit och sitter framför datorn i timmar, är det verkligen bra?

Något som misssas här i diskusionen är arbetsplatser som vi sjukskrivna alt %-förda personer provar på att arbeta för.

Jag kan dra oääändligt med platser som ser ett yyyyypperligt tillfälle att utnyttja oss.
Jag har själv varit på några stycken.
Har varit i sjukkarusellen i snart 11 år, INGET har knäckt mig så mycket som bemötandet av arbetsgivare, tilltänkta arbetskamrater.
Idag är jag, inte ett nervvrak men f*n så rädd för att bränna mer energi på ännu ett nytt företag, förnedra mig genom att berätta om min vardag, komma med mössan i hand, tigga om att få arbeta men inte med för tungt, inte för mkt krav, behöva gå i från när kroppen säger i från, äta varannan timme, inte ha för mkt ljud runt mig, inte för mkt spring runt mig. Stressöverkänslig mm mm..
Hur många arbetsplatser tror ni verkligen ställer upp på alla dom här kraven som jag behöver för att ens kunna arbeta 50%? EN!!! EN arbetsplats. Gick lysande, jag gav allt, spydde ett par gånger när jag kom hem av överansträngning för mig men säkert inga problem för dig och dig och dig...

Kunde inte ha sagt det bättre själv, just så här har jag just nu... fullt ös medvetslös på jobbet de timmar jag ska jobba. I övrigt försöker jag sova, träna och sköta lägenheten. Hästen ser jag en timme om dagen, hejar i hagen, mockar om jag hinner, annars gör pappa det och sen klappar jag lite på hästen vid nattfodring...

Folk med sjukersättning och/eller möjlighet till fullt lönebidrag är guldgruvor för många företag. - Vem vill inte ha "gratis" arbetskraft?

Tänk om någon ville kolla över DET också och inte bara jaga efter de med förtida sjukersättning och få DEM att se ut som skurkar, för att de försöker sätta hälsan i främsta rummet, med lite hjälp från vänner och genom att sätta guldkant på tillvaron. :bow: Varför ska man behöva sitta bakom dörr och lås, för att man har sjukersättning?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka