Att vara pank

Jag vet att detta typ diskuterats förut men oj vad orden jag har inte råd alternativt jag är pank betyder olika.
För mig betyder det att jag knappt har pengar till mat
Vilket oftast är varje månad pga utmätning av lön
Men för andra betyder det att de inte kan köpa saker som kostar 1000kr eller mer
Hur ser ni på att vara pank??
Jag håller med dig, jag har inte råd med vissa saker men jag har råd att betala räkningar och mat. Alltså är jag inte pank, jag har pengar men måste prioritera vad de används till. Hade jag varit pank så hade jag inte kunnat köpa mat och betala mina räkningar
 
Men det var ju du som gav detta som tips? Jag ifrågasatte om det ens var möjligt. Vilket jag vet att det inte är i större städer, tyvärr. Vad är det som är oklart med det?

Sen håller jag med om att vi har en icke-fungerande hyresmarknad, absolut. Väldigt många flyttar runt mellan dyra och osäkra andrahandskontrakt. De som inte har råd att betala ockerhyra får bo kvar hemma i vuxen ålder.
Ja eller så får man ändra sina planer och se realistiskt på tillvaron och sina möjligheter i den. Att köpa en bostadsrätt till sina vuxna barn är ju en fantastisk möjlighet som tyvärr inte är alla förunnat, och den bistra verkligheten för många är att det där jobbet kanske inte är en reell möjlighet om en inte har möjlighet till bostad eller annan möjlighet till att ta sig till det där jobbet - då får man kanske ändra sina planer i livet. Verkligheten liksom.
 
Studenter tenderar att vara unga, ha begränsad ekonomi samt bo i universitetsstäderna.

Alltså. Bostadsfrågan är katastrofal på jättemånga vis. Bostadspolitiken är ju typ helt utplånad av marknadsintressena. Givetvis skapar det en djävla orättvisa.
Plus så kan man inte bosätta sig hur långt ut som helst, bil är dyrt och något som man inte alltid har råd med. Tex studenter. Dvs man måste kunna pendla med buss/tåg/tunnelbana, och de kan ta hur länge som helst :crazy:
Min syster var tvungen att bege sig långt ut utanför för att kunna ha råd med någonstans att bo, och pendlar nu ca två timmar - inte tur och retur, utan då är det ca 4 timmar per dag :crazy:
 
Plus så kan man inte bosätta sig hur långt ut som helst, bil är dyrt och något som man inte alltid har råd med. Tex studenter. Dvs man måste kunna pendla med buss/tåg/tunnelbana, och de kan ta hur länge som helst :crazy:
Min syster var tvungen att bege sig långt ut utanför för att kunna ha råd med någonstans att bo, och pendlar nu ca två timmar - inte tur och retur, utan då är det ca 4 timmar per dag :crazy:

Oj, en halv arbetsdag på pendling. Låter varken roligt eller hållbart hur länge som helst.

Mina föräldrar hade inte sparat/fixat något boende till mig när jag flyttade hemifrån. Det fick jag lösa själv och det har ju gått bra det med. Jag och min sambo sparar för att kunna köpa lgh till dottern när hon blir vuxen, känns som enda möjligheten. Dottern är 3 och har ca 80k på sitt sparkonto. Så mkt hade inte jag ens när jag var 18-19-20.
 
Jag har tur
Har en hyresrätt med tåget och bussen utanför dörren bokstavligt.
Men har promenadavstånd till jobbet
 
Plus så kan man inte bosätta sig hur långt ut som helst, bil är dyrt och något som man inte alltid har råd med. Tex studenter. Dvs man måste kunna pendla med buss/tåg/tunnelbana, och de kan ta hur länge som helst :crazy:
Min syster var tvungen att bege sig långt ut utanför för att kunna ha råd med någonstans att bo, och pendlar nu ca två timmar - inte tur och retur, utan då är det ca 4 timmar per dag :crazy:
Det är vad jag också har, från min ytterdörr till att min arbetstid börjar/slutar och hem igen blir det 4 timmar sammanlagt. Jag anser det vara fullständigt normalt och att mitt jobb och boende är värt den tiden.
 
Inte direkt. Just det där var nog lite krisartat, eftersom UNGEN var bortskämd med statusadress under uppväxten, i alla fall status i just hens kretsar.

När vi skrev in de ekonomiska villkoren i sökmotorn på HemNet, hamnade vi undantagslöst på de 5-6 billigaste lägenheterna som överhuvudtaget var till salu i vår kommun vid tidpunkten. Vidgade vi till regionen, hade vi kunnat köpa en lägenhet kontant i tex Grästorp, men jag lyckades inte få UNGEN att nappa på den idén. Inte ens när jag sa att hen kunde få lägenheten som en present av mig. (Och frågan är om inte det hade blivit dyrare på lång sikt. Hur försörjer en sig i Grästorp? Bostadsmarknaden tycks tyda på att det gör en inte.)
Dessutom finns det mycket nazism i Grästorp har jag hört. Jag brukar köra igenom där då och då och jag är alltid så rädd där och låser dörrarna . Okej jag fattar att det är synnerligen fördomsfullt men jag kan inte hjälpa det.
 
Ja eller så får man ändra sina planer och se realistiskt på tillvaron och sina möjligheter i den. Att köpa en bostadsrätt till sina vuxna barn är ju en fantastisk möjlighet som tyvärr inte är alla förunnat, och den bistra verkligheten för många är att det där jobbet kanske inte är en reell möjlighet om en inte har möjlighet till bostad eller annan möjlighet till att ta sig till det där jobbet - då får man kanske ändra sina planer i livet. Verkligheten liksom.
Men det är väl ingen i tråden som förnekat att det är privilegierat?
 
@Sonic76 du kan inte skicka dina bilder till din tandläkare och säga att du behöver dra två tänder? Så slipper du gå dit och få ett kostnadsförslag?
 
@Sonic76 du kan inte skicka dina bilder till din tandläkare och säga att du behöver dra två tänder? Så slipper du gå dit och få ett kostnadsförslag?
Nope för jag har ingen tandläkare här
Folktandvården har fullt upp och det är
Lååååång väntetid
Privattandläkarna säger bara att så kan man inte göra för man behöver röntga mm
 
Jag vet att detta typ diskuterats förut men oj vad orden jag har inte råd alternativt jag är pank betyder olika.
För mig betyder det att jag knappt har pengar till mat
Vilket oftast är varje månad pga utmätning av lön
Men för andra betyder det att de inte kan köpa saker som kostar 1000kr eller mer
Hur ser ni på att vara pank??
Det beror helt på i vilket sammanhang jag säger det. Jag sa nåt liknande häromdagen, då innebar det främst att jag inte hade råd/prioriterade den utgiften vi diskuterade då. Däremot anser jag mig inte ha slut på pengar i allmänhet så jag skulle ju inte säga det i ett sammanhang ang ifall jag kan få mat på bordet tex.
 
@Sonic76 du kan inte skicka dina bilder till din tandläkare och säga att du behöver dra två tänder? Så slipper du gå dit och få ett kostnadsförslag?
Nope för jag har ingen tandläkare här
Folktandvården har fullt upp och det är
Lååååång väntetid
Privattandläkarna säger bara att så kan man inte göra för man behöver röntga mm
Privattandläkarna vill ju tjäna pengar såklart, jag går själv till en och undrar ibland.. :cautious:
Men samtidigt kan jag förstå, man kan ju inte se hur rötterna ser ut på ett foto. Om skadan går djupt ned och kanske t.o.m ned i käkbenet så kan det bli rejält dyrare än vad man trodde först. Jag säger inte att det kommer hända dig, men jag tror att de vill inte uttala sig alltför säkert utifall det är värre (eller bättre) än vad det ser ut. Mycket av tanden syns ju inte pga tandköttet.
 
Privattandläkarna vill ju tjäna pengar såklart, jag går själv till en och undrar ibland.. :cautious:
Men samtidigt kan jag förstå, man kan ju inte se hur rötterna ser ut på ett foto. Om skadan går djupt ned och kanske t.o.m ned i käkbenet så kan det bli rejält dyrare än vad man trodde först. Jag säger inte att det kommer hända dig, men jag tror att de vill inte uttala sig alltför säkert utifall det är värre (eller bättre) än vad det ser ut. Mycket av tanden syns ju inte pga tandköttet.
Ja och den ena tanden är ju nere i tandköttet så den är svår att fota
 
Ja och den ena tanden är ju nere i tandköttet så den är svår att fota

Den kostnaden, för kostnadsförslaget bör du nog prata med soc om. Det kan ju hända att du kan få hjälp därifrån med den slanten, för ju längre tid som går med tandskador, desto större risk för ytterligare komplikationer som kan bli ännu mer kostsamma och om de är de som ändå ska skjuta till pengar(?) för själva behandlingen så ligger det ju även i deras intresse att få det undersökt och åtgärdat så fort som möjligt.
 
Den kostnaden, för kostnadsförslaget bör du nog prata med soc om. Det kan ju hända att du kan få hjälp därifrån med den slanten, för ju längre tid som går med tandskador, desto större risk för ytterligare komplikationer som kan bli ännu mer kostsamma och om de är de som ändå ska skjuta till pengar(?) för själva behandlingen så ligger det ju även i deras intresse att få det undersökt och åtgärdat så fort som möjligt.
Haha soc hjälper inte
Jag har ju över existensnivå
Och har jobb
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 276
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 524
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp