Att vara pank

Oj, vad kategoriskt och korrekt allt är i tråden :D. Jag kan absolut säga att jag är pank för att mitt CSN är slut, fastän jag sitter på en hel del pengar. Likaså kan jag säga att "fan jag vill verkligen göra X men har inte råd" fastän jag strikt taget har råd egentligen men inte vill lägga pengar på det.

Antar att jag inte är så himla korrekt jämt när jag pratar. Som vanligt står jag ut här på Buke eftersom alla verkar vara otroligt precisa i allt de säger :).
 
Oj, vad kategoriskt och korrekt allt är i tråden :D. Jag kan absolut säga att jag är pank för att mitt CSN är slut, fastän jag sitter på en hel del pengar. Likaså kan jag säga att "fan jag vill verkligen göra X men har inte råd" fastän jag strikt taget har råd egentligen men inte vill lägga pengar på det.

Antar att jag inte är så himla korrekt jämt när jag pratar. Som vanligt står jag ut här på Buke eftersom alla verkar vara otroligt precisa i allt de säger :).

Samma här. Säger att jag är pank när jag inte har råd med det jag har på spenderarkontot, räknar inte in sparpengar eventuell egendom or whatever.
 
Jag tänker att man är pank när man intr vet hur man ska ha råd med mat till nästa lön kommer.
Har jag pengar till mat men inget mer och inte vill röra sparpengarna brukar jag säga att det inte finns utrymme för det i budgeten den här månaden.

Vad gäller att sälja saker måste man både kunna undvara det och hitta någon som vill köpa. Många sitter på miljonbostäder och enligt mig kan de vara panka ändå eftersom en försäljning av bostaden inte löser den akuta krisen.
 
Jag menar att det i begreppet "inte har råd" ligger inbyggt en massa relativitet.
Det kan vara i förhållande till budget eller i förhållande till prioritetsordningen för andra utlägg som är viktigare/mer önskvärda/mer bråttom. Ifall man inte har preciserat sig tydligt om vilka ekonomiska bedömningar det är som leder fram till slutsatsen att man inte har råd så finns det - och ska finnas - tolkningsutrymme.
 
Alltså jag äger inget av värde
Visst kan jag sälja paddan men den är så gammal så jag kanske får 500kr
Löser denna månad men nästa då?
Jag får snarare betala för att bli av med mina saker
Det enda ”nya” är tvn som är en 10 år gammal modell köpt för 11/2 år sedan
Kanske får en 500 för den med
Allt annat jag äger är begagnat.
Så kommer der vara resten av mitt liv tyvärr
 
Jag vet att detta typ diskuterats förut men oj vad orden jag har inte råd alternativt jag är pank betyder olika.
För mig betyder det att jag knappt har pengar till mat
Vilket oftast är varje månad pga utmätning av lön
Men för andra betyder det att de inte kan köpa saker som kostar 1000kr eller mer
Hur ser ni på att vara pank??
Jag kan inte komma på när jag använde det ordet senast. Men om jag skulle höra det sägas skulle det nog vara på det sätt du beskriver det, att det knappt finns pengar till mat.
 
Jag kan nog med fog säga att jag var pank under några månader av mitt liv när jag var ung. Varför det var så tänker jag inte gå in på. Jag var ung, inga sparpengar , var utan inkomst under tre månader. Ägde inget av värde att sälja heller. Till slut åt jag havregrynsgröt tre gånger om dagen innan det löste sig. Så jag hade helt enkelt inga pengar förutom till den kostnad som gjorde att jag hade tak över huvudet vilket inte direkt var något annat än ett kyffe med kokvrå och dusch och toalett i källaren.
 
Så länge man har något kvar att sälja är man inte pank.

Har man saker att sälja, men inte pengar att göra något annat än överleva så har man inte råd. Man är inte pank.
Jag ser mig som pank just nu pga glapp mellan sjukskrivning och arbetslöshet... 6700 in i februari, något mer i mars.
Har saker jag skulle vilja sälja och som ligger ute på annons, men får inget napp... Så, nej att ha saker att sälja innebär inte att man har pengar att röra sig med.
 
Jag vet att detta typ diskuterats förut men oj vad orden jag har inte råd alternativt jag är pank betyder olika.
För mig betyder det att jag knappt har pengar till mat
Vilket oftast är varje månad pga utmätning av lön
Men för andra betyder det att de inte kan köpa saker som kostar 1000kr eller mer
Hur ser ni på att vara pank??
 
Oj, vad kategoriskt och korrekt allt är i tråden :D. Jag kan absolut säga att jag är pank för att mitt CSN är slut, fastän jag sitter på en hel del pengar. Likaså kan jag säga att "fan jag vill verkligen göra X men har inte råd" fastän jag strikt taget har råd egentligen men inte vill lägga pengar på det.

Antar att jag inte är så himla korrekt jämt när jag pratar. Som vanligt står jag ut här på Buke eftersom alla verkar vara otroligt precisa i allt de säger :).

Du tror inte att folk bara svarar ”korrekt” här? Alltså ett svar på frågan vad pank betyder.

Hade jag svarat på frågeställningen här hade jag svarat att pank betyder pank (dvs utan pengar) för att jag läste frågan som ”vad betyder pank”. Och pank betyder pank även för mig även om jag i det dagliga talet använder pank mycket mer lättvindigt med en flytande betydelse.

Eller nej. Just pank säger jag nog sällan faktiskt. Och just nu tycker jag att pank är ett sjukt konstigt ord. Låter konstigt också. Pank. :cautious:
 
Även om man har utmätning på lön så måste man enl KFM få ha pengar kvar till hyra, mat, resor till och från arbete, mediciner pga kronisk sjukdom osv. KFM brukar vara bra på att informera och kommunens budgetrådgivare också om sådan finnes.
 
Inte ha råd betraktar jag som ett väldigt relativt begrepp som egentligen kan användas till allt från - inget jag prioriterar nu, till att det verkligen inte finns en krona till övers.

Pank känns som snäppet krassare och då tänker jag nog att då finns det inte tillgängliga medel i någon stor utsträckning, alltså inte sparpengar heller. Men tycker inte det är något märkligt att det används lite slarvigt heller. Jag skulle nog kunna säga det om pengarna på vanliga kontot är slut och vi måste börja ta av besparingar för mat och löpande utgifter tex.
 
Jag har aldrig varit pank. Jag har varit helt utan pengar, men haft gratis boende och en pappa som alltid kunde låna mig pengar. Pank är för mig en riktig kris.

Bara för att man har 20k i buffert betyder det inte att man har råd att åka på en resa för 20k. Bufferten kan vara öronmärkt till "svårare tider" eller whatever. Så använder jag uttrycket.
 
Även om man har utmätning på lön så måste man enl KFM få ha pengar kvar till hyra, mat, resor till och från arbete, mediciner pga kronisk sjukdom osv. KFM brukar vara bra på att informera och kommunens budgetrådgivare också om sådan finnes.
Jag har haft utmätning på lön länge.
En bra månad har jag 2000 till mat och allt annat när jag betalat el hyra mobil och sånt
Jag får behålla 13000 men då ska jag betala underhåll på det med
Jag kommer ha mer över sommarhalvåret och ska då försöka spara ihop en buffert
Då jag har kallhyra på lägenheten
Så denna månad blir det 3772+2240
i bostadskostnad
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 276
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 913
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp