Att vara pank

Fast pank och utfattig kan man ju vara ändå när allt är betalt, bara att man valt att ha häst och att man är utfattig av den anledningen.

Ja precis så. Här är omsättningen ganska hög (lantbruk) men vinsten/lönen extremt låg - ingen svälter men det finns heller inte något direkt kapital. Alltså är jag titt som tätt pank (inga tillgängliga pengar) men utan att vara fattig...
 
Hr fått avslag efter fyra överklaganden upp till högsta domstolen
De räknar på en löneökning som är taget ur luften
De räknar på vad jg skulle tjäna som lärare i Stockholm framöver och inte på en reell ökning i det jobb jag har nu.
De anser att jag kan bli skuldfri pm en tjugo år med en löneökning på 5000 om året
Bara CSN skulden ökar med 40000 om året
Och jag betalar med min utmätning ungefär 50000 om året på allla skulder

Det låter ju helt absurdt. Jag beklagar, det är ingen avundsvärd sits.
 
Hr fått avslag efter fyra överklaganden upp till högsta domstolen
De räknar på en löneökning som är taget ur luften
De räknar på vad jg skulle tjäna som lärare i Stockholm framöver och inte på en reell ökning i det jobb jag har nu.
De anser att jag kan bli skuldfri pm en tjugo år med en löneökning på 5000 om året
Bara CSN skulden ökar med 40000 om året
Och jag betalar med min utmätning ungefär 50000 om året på allla skulder

0,16% i ränta kan inte bli 40000 på ett år ens om man utbildat sig i fler år än 300. Det kräver 25 miljoner i studieskuld. Hänger inte med.
 
0,16% i ränta kan inte bli 40000 på ett år ens om man utbildat sig i fler år än 300. Det kräver 25 miljoner i studieskuld. Hänger inte med.
Om man inte betalar vilket jag inte kan så är grundskulden 1400kr*12 plus avgifter mm
Senaste jag fick från CSN var skulden från förra året 40000kr
 
533F7D69-3FC3-41BC-9A02-9AA8B5D7FC5A.png
 
Även om man har utmätning på lön så måste man enl KFM få ha pengar kvar till hyra, mat, resor till och från arbete, mediciner pga kronisk sjukdom osv. KFM brukar vara bra på att informera och kommunens budgetrådgivare också om sådan finnes.

Det här kanske är en jättedum (och irrelevant) fråga, men blev bara fundersam. Man ska få ha pengar kvar som täcker mediciner pga kronisk sjukdom, skriver du, men om man blir akut sjuk då? Akutbesök, inläggning ett dygn och en par olika tillfälliga mediciner kan ju lätt kosta en hel del om man inga pengar har. Eller ett akut tandläkarbesök typ för att dra ut en tand. "Får" man inte ha såna utgifter om man har utmätning? Hur gör man annars?
 
Det här kanske är en jättedum (och irrelevant) fråga, men blev bara fundersam. Man ska få ha pengar kvar som täcker mediciner pga kronisk sjukdom, skriver du, men om man blir akut sjuk då? Akutbesök, inläggning ett dygn och en par olika tillfälliga mediciner kan ju lätt kosta en hel del om man inga pengar har. Eller ett akut tandläkarbesök typ för att dra ut en tand. "Får" man inte ha såna utgifter om man har utmätning? Hur gör man annars?
Man får skita i hyran skicka in till kfm att få behålla mer pengar och sen leva på hoppet
 
Jag har två tänder som måste dras
Verkligen måste
Men jg vågar inte chansa på att inte få det betalt
Ska de bevilja i förskott måste jag få en kostnadsberäkning av tandläkaren och det kostar 1000kr bara det
 
Just nu behöver jag en ny säng
Jg fick en av en kollega när jag blev satt på gatan och min rygg pallar inte mer.
Men då måste jag ha läkarintyg för detta.
Så jag ska ringa läkaren sen och försöka ordna.
 
0,16% i ränta kan inte bli 40000 på ett år ens om man utbildat sig i fler år än 300. Det kräver 25 miljoner i studieskuld. Hänger inte med.
Jag skulle tro det är beloppet som förfaller till betalning och därmed hamnar hos KFM för utmätning det handlar om. "omöjligt att komma ikapp-beloppet" för indrivning som ökar med 40 000, inte grundskulden hos CSN.
 
Jag tror det är beloppet som förfaller till betalning och därmed hamnar hos KFM för utmätning det handlar om. "omöjligt att komma ikapp-beloppet" för indrivning som ökar med 40 000, inte grundskulden hos CSN.
Precis avgifter från föregående år mm ökar hela tiden
 
Fast pank och utfattig kan man ju vara ändå när allt är betalt, bara att man valt att ha häst och att man är utfattig av den anledningen.
Det tillståndet kallar jag inte för fattig. Däremot är jag rätt ofta lite lagom pank av just den anledningen. Men att först lägga flera tusen i månaden på sin häst, och sen säga att man är fattig. Nej, där går gränsen för mig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 950
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 557
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp