Att vara pank

Sonic76

Trådstartare
Jag vet att detta typ diskuterats förut men oj vad orden jag har inte råd alternativt jag är pank betyder olika.
För mig betyder det att jag knappt har pengar till mat
Vilket oftast är varje månad pga utmätning av lön
Men för andra betyder det att de inte kan köpa saker som kostar 1000kr eller mer
Hur ser ni på att vara pank??
 
Att vara pank tolkar jag som att alla ens pengar, inklusive ev buffert/sparkonto är slut.

Att inte ha råd kan (för mig) även innebära att man har pengarna men prioriterar att spara dem eller läggs dem på annat. Jag skulle t ex kunna säga att jag inte har råd med en ny matta, men mena att jag inte vill ta från mina buffertpengar till den.

Finns säkert fler olika tolkningar.
 
Att vara pank tolkar jag som att alla ens pengar, inklusive ev buffert/sparkonto är slut.

Att inte ha råd kan (för mig) även innebära att man har pengarna men prioriterar att spara dem eller läggs dem på annat. Jag skulle t ex kunna säga att jag inte har råd med en ny matta, men mena att jag inte vill ta från mina buffertpengar till den.

Finns säkert fler olika tolkningar.
Jag tänker precis likadant.
Så länge man utan problem har råd med nödvändigheter för en månad (mat, hygienartiklar, resor till och från jobb...) så kan jag inte se det som att man är pank.
 
Pank = inga pengar alls
Inte ha råd = ha en väldigt tight budget som inte medger något extra alls

Har man pengar "över", men hellre vill spara dem eller lägga dem på annat så använder man "är pank/har inte råd" helt fel enligt min mening.
Vad tycker du att man ska använda för ord om saker som inte ryms inom en "normal" budget?
 
"Jag har råd men jag vill inte använda mina pengar till det."
"Det går utanför min budget"
"Jag prioriterar annat just nu"

Typ.
Jag tänker att "inte ha råd" är just saker som går utanför budgeten. Oavsett om budgeten är stor eller liten eller hade kunnat se ut på ett annat sätt.

Var går annars gränsen mellan "har inte råd" och "prioriterar annat"? Kan "har inte råd" enbart användas av människor utan husdjur?
 
Jag tänker att "inte ha råd" är just saker som går utanför budgeten. Oavsett om budgeten är stor eller liten eller hade kunnat se ut på ett annat sätt.

Var går annars gränsen mellan "har inte råd" och "prioriterar annat"? Kan "har inte råd" enbart användas av människor utan husdjur?
Självklart inte, jag prioriterar ju t ex mina djur och renoveringen av huset före en massa resor så då har jag inte råd att resa så mycket.
 
Självklart inte, jag prioriterar ju t ex mina djur och renoveringen av huset före en massa resor så då har jag inte råd att resa så mycket.
Så tycker jag också att "har inte råd" kan användas. Även om man SKULLE ha haft råd om man prioriterat annorlunda, så har man de facto inte råd med X om alla pengar går till hästen. Däremot är det ju en helt annan sak att vara pank eller utfattig.
 
Så tycker jag också att "har inte råd" kan användas. Även om man SKULLE ha haft råd om man prioriterat annorlunda, så har man de facto inte råd med X om alla pengar går till hästen. Däremot är det ju en helt annan sak att vara pank eller utfattig.
Fast pank och utfattig kan man ju vara ändå när allt är betalt, bara att man valt att ha häst och att man är utfattig av den anledningen.
 
Så länge man har något kvar att sälja är man inte pank.

Har man saker att sälja, men inte pengar att göra något annat än överleva så har man inte råd. Man är inte pank.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 772
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 431
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp