Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

elfi

Trådstartare
Vad tycker ni om det?

Om ni t ex ska få tillbaka eran häst från fodervärd, tycker ni då att det är okej om fodervärden visar känslor (dvs gråter) när den lämnar tillbaka hästen till er?

Jag ska nu lämna tillbaka min foderhäst pga flytt och det är min familj som ska skjutsa hem henne och jag vet att då hon går ut ur transporten kommer jag bryta ihop, och känner att jag kanske inte ska följa med och säga hejdå till henne men det är bara jag som är van att lasta hästar i min familj så jag måste följa med. Men skulle ni tycka det var pinsamt om fodervärden började gråta när h*n lämnade över hästen? Skulle ni ha börjat gråta om ni skulle lämna åter en älskad foderhäst? Har ni börjat gråta inför hästägaren/blivande hästägaren/fodervärden när ni lämnat en häst?
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag skulle inte tycka det var konstigt. Man får ju känslor för hästarna om man har dem en period och jag skulle förstå om man gråter. Det är väl inte så konstigt, man kommer väl sakna sin foderhäst. Det behöver ju inte vara nåt negativt att gråta en skvätt då. Följ med du tycker jag!
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag har aldrig haft foderhäst eller lånat ut en häst. Men OM jag skulle göra det, då skulle jag faktiskt bli lite glad, för en fodervärd som gråter bryr sig om djuret och har troligen tagit mycket väl hand om det. Givetvis skulle jag även vara ledsen för fodervärdens skull, eftersom det är vansinnigt jobbigt att lämna ifrån sig någon man tycker mycket om. Men rent personligen skulle jag föredra en fodervärd som var förkrossad än en som lämnade tillbaka hästen, så som man lämnar tillbaka en sämre, lånad bok.

Tycker alltså absolut att du kan följa med och om ägaren inte har förståelse för att du är ledsen så är det en mycket märklig individ.

Hoppas allt går bra :)
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Det är väl självklart att du ska följa med, att man gråter när man lämnar någon man älskar är helt naturligt.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Det är väl bara bra att visa att man har tyckt om hästen!

Jag upplevde motsatsen när ägaren till en foderhäst jag hade skulle lämna honom till mig - hon grät helt hysteriskt så att det nästan blev lite jobbigt; jag visste ju att hon var glad att jag tog hand om honom men det kändes ändå lite konstigt. Efter att jag hade haft honom drygt ett år, så hjälpte jag till att skaffa en ny fodervärd (som jag kände lite) eftersom ägaren inte kunde ta tillbaka honom och då grät vi två tillsammans när han åkte; gick åt massor med näsdukar:D.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag grät alltid floder när jag satt av hästen efter avslutad avslutningsritt och skulle släppa honom i hagen, när jag var på ridläger.
Jag grät i telefon när jag ringde och berättade att jag ville sluta som medryttare på hästen jag red dec.-jan. 2007. (det funkade inte mellan oss).
Jag grät när min förrförra medryttarhäst såldes.
Min hästs förra ägare grät när jag köpte henne. Jag höll på att börja gråta jag också, för jag kunde föreställa mig hur det kändes att behöva sälja sin bästa vän.
Jag tycker inte att det är fel, det visar hur mycket hästen betytt...
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Min häst hämtade jag snabbt efter ett kontraktsbrott, fodervärdens dotter red min häst och hade henne som sin. När jag hämtade hästen syntes inte fodervärden till och dottern stod i hagen och var jätte ledsen, både jag och mina föräldrar som åkte med tyckte väldigt synd om tjejen och jag sa även till henne att jag tycker det är väldigt tråkigt att det blev såhär.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

När vi lämnade tillbaka min foderhäst efter ett år tillsammans grät jag som en fontän:D Självklart är det inget fel med det! Förstår inte problemet, man ska väl kunna visa att man tyckt om hästen.

I mars i år sålde vi även min älskade ponny efter 2 år tillsammans:( Då vi körde ner honom till sina nya ägare var jag lugn hela resan, inget gråtande.
Sista minuten jag fick ensam med honom i boxen innan vi skulle lämna honom och åka hem bröt jag dock ihop, det rev i hjärtat! Jag grät så att jag skakade och kunde knappt gå - mamma fick stödja mig hela vägen ut.
Och vad tror ni att hans nya ryttare gör? :love: Hon börjar också gråta och kramar mig medan hon lovar att hon ska ta hand om honom det bästa hon kan:cry:
- Han kunde inte ha fått det bättre!

Så gråt på hörrni! :D
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Självklart är det OK att visa känslor!!!! Har haft hästar utlånade vid ett par tillfällen, ena gången till en ridskola, och när jag hämtade min häst (167cm hög tävlingshäst, red bara av de duktigaste ryttarna) så stod alla barn och grät när jag lastade honom, jag kände mig som världens sämsta människa :cry::( (hästen var allas kelgris i stallet, eftersom han ÄLSKADE att bli ompysslad)

Ett par år senare hade jag en häst (samma...) utlånad på prov till en tjej i 2 veckor, men fick tillbaka honom pga att han markerade på ett framben vid vet.besiktning. Tjejen lastade ur hästen på min stallplan, ledde in honom i boxen och sprang sedan storgråtande iväg och satte sig i bilen igen. :( Led verkligen med henne då.

Har själv lämnat tillbaka ett par foderhästar, och även om jag inte har gråtit öppet så är det jättejobbigt (trots att det har varit mitt beslut att de ska tillbaka)
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

jag gråter nästan nu när jag läst tråden..hihi.. Massor av förväl som kommer tillbaka, och visst har jag gråtit..

Tycker precis som de andra i tråden, att gråta vid sådana tillfällen ger absolut inget negativt intryck. Dessutom kan det vara skönt för dig att ha varit med och lämnat hästen.

Du ska helt klart följa med, jag hade uppfattat det som mer konstigt att du inte var med och lämnade hästen, än att du bryter ihop och gråter, vilket är helt naturligt. :)
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Ja det är klart det är okej att vara ledsen. Jag hade nog nästan tyckt det var skönt som ägare om fodervärden var ledsen för då visar det väl ändå på att du älskat hästen och förhoppningsvis tagit väl hand om den.
Åk med och lämna den, de tär bäst både för din och deras skull.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag skulle gråta som en idiot om jag lämnade tillbaka min foderhäst just nu, vi har gått igenom så mycket och kommit varandra så nära under de sex åren jag har haft honom. Vette tusan om jag skulle palla det ens...

Om jag vore hästägare skulle jag inte alls tycka att det var konstigt om fodervärden grät/var ledsen när h*n lämnade hästen. Skulle nog ta det som ett tecken på att hästen varit väldigt älskad under tiden den var hos fodervärden, och det skulle kännas bra.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Min ponny står hos fodervärd nu och ska säljas till hösten då kommer nog jag, sambon och hela hans foderfamilj nog att störtgrina om inte karlarna lyckas vara manliga nog att hålla tebax tårarna.

Tycker bara det är bra att de blir ledsna det visar ju att de bryr sig om honom sen om de störtbölar eller kan hålla sig coola utåt spelar ju ingen roll. Vet att vi nbog är 3 st som störtbölar iaf.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Inget konstigt att gråta för det heller! Fodervärden har ju haft hästen som sin egen, lärt känna den och haft roligt ihop. Jag skulle också gråta om jag lånat häst som skulle lämnas tillbaka.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

När jag hade min foderhäst första gången och skulle lämna tillbaka henne var jag jätteledsen och grät massor. Det är ju helt förståligt man har hästen som sin egen och älskar den oftast som sin egen med. Jag fick till och med en kram av ägaren när dom kom och hämta henne, dom förtsod ju hur jobbigt det var för mig att vara i den sititaionen just då. Bara gråt på.
Nu hare jag dock tillbaka mitt skrälle igen:D:love: men gissa vem som kommer storböla om hon åker i höst...
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag och min kompis grät som vattenfontäner när vi lämnade tillbaka vår foderhäst för 3 år sedan. Ägaren + ägarens mamma grät också och kramade om oss och tackade oss för att ha gett deras häst det bästa året i hela hans liv :D
Jag grät mig till sömns i ungefär en vecka efter att han åkt. Idag har han det dock superbra, men jag kommer aldrig glömma den dagen han lämnade oss! Det var så sorgligt men ändå så fint på samma gång. Uh, jag börjar nästan gråta bara av att tänka på det!:p
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag är en tråkmåns som säger att det beror på personen.

Jag hämtade hem min nordsvensk, då var han smällfet och knappt riden alls. Tjejen var jätteledsen men vafan - hade hon ridit honom kanske jag inte hade hämtat hem honom?!
Så, jag lastade och åkte innan hon började storböla. För jag orkade inte tycka synd om henne.

Hade det varit en annan situation eller person så hade jag nog haft mer förståelse. Min nuvarande hästs ägare fällde nån tår när vi hämtade honom, det var ju bara att försöka vara snäll men samtidigt hård - vi måste ju åka, och hon har ju valt att sälja hästen på eget bevåg.
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Svarar alla:

Vilken tur att jag inte är ensam över att gråta vid återlämning av hästar.. Med förra foderpållen lastade vi in honom fort i ägarens transport och sen stack jag in i hans box med nuvarande pållen och grät ut ordentligt. Jag har aldrig gråtit inför ägaren, jag vill inte tycka att dom ska tro att jag är världens mes eller nåt, men hädanefter kommer det nog rinna några tårar när jag ska lämna tillbaka hästar.. :cry:

Jag kommer följa med, och som sagt jag kommer gråta när vi lastar ur denna speciella dam, för vi har fått en sån kontakt och jag tycker verkligen mkt om henne, satt och funderade ut om jag skulle köpa loss henne men det skulle aldrig fungera.. Förhoppningsvis tar ägaren allting bra, och jag hoppas hon tycker jag gjort ett bra jobb med en svår häst. Det känns så oerhört tungt just nu, men jag ska fixa så jag får hälsa på min lilla foderpålla ibland, hon är trots allt min lilla älskling :love:
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

har lämnat ifrån mig 2 foderhästar, lipade hur mkt som helst båda gångerna, första gången tog ägarna bara hästen och i stort sett struntade i mig, men andra gången fick jag kramar osv o de var jättesnälla:love:

Men gud va jobbigt det är, nu började jag gråta igen :cry:
 
Sv: Att visa känslor vid återlämning av foderhäst..

Jag började asböla inför transportgubben när jag lämnade Carissa i hans stall. Inge fel med det, såklart man blir ledsen över att lämna tillbaka/sälja sin vän - det hoppas jag i alla fall att alla vet.

När jag tar tillbaka lill-bebban skulle jag bli förvånad över om fv inte börjar gråta, skulle kännas så himla känslokallt på något vis... Typ "här har du tillbaka din ponny, hejdå!".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp