Bukefalos 28 år!

Attackerande hästar

T

Tregly

Orkar inte förslara allt. Men min granne har 10 st hästar som går ute året om. 7 av dom är fd travare som används för turridning på somrarna (inga närmre frågor på det tack :) ) sen är det en shettis. Och ett korsningssto som har ett föl. Eller, ja nu är han 4 år..
Men mitt problem är att 4-åringen och en av travarna (en HÖG valack på 15 år) attackerar mej i hagen när jag ska ta ut någon av dom andra hästarna som är lägst i rang. Speciellt när jag ska hämta 4-åringens mamma som är svårfångad. Då måste jag ha med godis. Och när dom andra får syn på godis blir dom aggressiva. Vill inte måla upp en felaktig bild nu av hästarna och ni ser dom som djävular. Men ibland känns det så.
Den häst jag hämtar mest är en ny travare som kom i höstas och väldigt låg i rang. Nästan lägst. (före shettisen)
Om jag ska ta ut den hästen (som kommer fram till mej i hagen när jag ska hämta honom :laugh:) kommer 4-åringen och den stora valacken och attackerar hästen min häst. Numera har jag ett spö med mej in i hagen så att jag kan "slå" undan dom när dom attackerar. Tro inte att jag slår hästarna med spöt. Nejnej, aldrig att jag skulle vilja slå en häst! Men hur ska man annars göra när hästarna rusar emot mej och min häst?
Om jag kommer in i hagen och bara hälsar på alla hästarna (inte hämta någon häst) så är dom snälla. Men dom hästarna i lägre rang får inte komma och hälsa på mej. Hoppas nån kan hjälpa mej! :confused:
OBS: Att dela av hästarna så att dom "snälla" går i en hage går inte. inga närmre frågor om det tack.
/mvh Tregly :bump:
 
Sv: Attackerande hästar

Jag har vid flertalet gånger fått haft med mig longerpisk för att få undan hästar om inte kan låta bli en när man ska ut eller in med en häst av lägre rang. Och jag kan ärligt säga: JAG är högre i rang än dom i hagen och då ska dom låta bli mig och den jag har med mig och jag tänker försvara min position.. MED pisken.

EX: Jag har en 3åring (stor och grov 800kg) som blev kaxig när hon släpptes med två nya hästar i en av hagarna. Hon vände upp rumpan och hotade mig när jag gick in. Det tolererar jag inte. När hon slog upp rumpan och slog mot mig så hann jag före henne.. Hon har inte gjort om det..

När jag är i hagen så är det jag som är ledaren och man mopsar inte mot den..

*duckar, för nu kommer dom som säger att man inte ska slå en häst *
 
Sv: Attackerande hästar

*duckar, för nu kommer dom som säger att man inte ska slå en häst *

Kan inte annat än ge dig en eloge för det du gjort!
Att slå en häst är okey när det handlar om människors säkerhet! Aldrig annars!:bow::bow:
Hade gjort exakt samma sak i ditt läge, dessutom räcker det oftast med en smäll så fattar dom hästar är inte korkade bara instinktiva!
 
Sv: Attackerande hästar

Okej, tack för alla era svar :) Skönt att höra att jag inte gör fel då i alla fall.. Man känner sej rätt liten när man ska gå emellan en flock hästar för att hämta nån häst. Den stora valacken är ju läskigast. han sänker huvudet mot marken och stryker öronen bakåt. Sen vänder han baken till och ska sparka min häst som jag ska hämta. 4-åringen attackerar bara. Han rusar rakt mot mej och min häst.

-moa-: Dessa hästarna är väldigt täta och har bott tsm väldigt länge. Så dom är ju vana vid att bo i flock. Men bra att veta ;)
 
Sv: Attackerande hästar

Jag gör också som du, har med en pisk. Ibland räcker det att hojta till och gå emot, ibland behöver den värsta hästen en pisk då och då för att minnas.
 
Sv: Attackerande hästar

Jag har också gjort som du, fast det har räckt med att ta med ett vanligt spö och vifta med det. Någon gång har jag fått klatscha till en närgången häst på bogen.
 
Sv: Attackerande hästar

Numera har jag ett spö med mej in i hagen så att jag kan "slå" undan dom när dom attackerar. Tro inte att jag slår hästarna med spöt. Nejnej, aldrig att jag skulle vilja slå en häst!

Inte läst hela tråden, men jag tycker inte det är fel att ha pisk med sig ut. När min häst går ute med hela flocken kommer han till mig och gömmer sig bakom mig för han e väldigt låg i rang, det räcker med att vifta bort de andra men om pisk behövs tar jag med det och jag tvekar inte att rappa till om dom skulle komma för nära. Hästar skyddar varann, och ja skyddar den jag leder mot dom andra om jag behöver. Men det är väldigt sällan jag beöver en sån och allra minst när jag ska hämta någon.

Om min häst går ute med en ranglåg då jagar min häst bort den ranglåga och tycker njae...så får det inte gå till, hon e min. Dock slutar han ju om jag säger till honom, det hänger lite på vad man själv har för rang i flocken. Hästarna här hemma känner mig och vet vad jag går för så jag har inga större bekymmer, men ofta har man inte möjlighet att lära känna alla individer så ingående, eller vad man ska säga.

När man hämtar en häst från en flock ska man alltid ha uppsikt på de andra, och hellre en pisk än att man kommer i kläm eller blir ihjälsprungen. Jag tycker det du gör är helt rätt, om du går ut och hämtar en häst ska de andra respektera din yta och du har ansvar för att "skydda" hästen du leder.

Jag vet inte om det finns någon bättre lösning, om du blir en i flocken går det säkert bättre men det krävs ju att man umgås väldigt mycket med alla och ser hur alla beter sig. Jag känner mig trygg i flocken, vet att jag är respekterad och kan lita på var och en, jag känner dom som individer och respekterar deras styrkor och brister. Jag kan hämta och lämna vem som utan större bekymmer. Men om man inte har den möjligheten får man väl ta det lite som det e och försvara sin egen yta, för hästarna ska respektera den.
 
Sv: Attackerande hästar

I sådana lägen har jag också med en pisk, longerpisk (för jag vill korrigera INNAN hästen kommer så nära att det är dressyrpiskavstånd). Så snart hästen markerar mot mig (att jag ska flytta mig, att den hotar mig eller hästen jag står med, om den stökar runt när jag - ledaren - är i hagen) får den en rand.

Personligen vill jag hellre kväsa problemet (att hästen anser sig kunna berätta för mig vad jag ska göra och när) hellre än symptomen (att den kommer mot mig och är så nära att den hotar), så det gäller att läsa hästen och veta vad kroppsspråket (mitt och hästens) säger.
 
Sv: Attackerande hästar

Jag har också varit med om det, att någon annan häst jagar hästen jag går med i grimskaft. Men då vänder jag mig och hästen, sen jagar jag bort hästen som jagar oss. Om den fortsätter så kanske den behöver en lite smäll med ex. spö eller en liten spark på rumpan. Så gör hästar emot varandra.. och man ska inte vara rädd för att ge ett litet rapp med spöt. Tänk så hårt dem sparkar varandra i hagen !!
Det är aldrig okej för en häst att jaga eller hota mig eller någon annan häst om jag har den i grimskaft. Då får man helt enkelt jaga bort den "aggresiva" hästen tills den går iväg och låter oss vara ifred.
 
Sv: Attackerande hästar

*delvis kl*

Nu har jag dock en 4årig ardenner/fullblodskorsning som inte är så kul..

Hon sparkar för att träffa och det inte i sån situation att man kan ha med sig pisken. Igår skulle jag verka henne lite. Det gick bra en stund med frambenen, sen rätt som det är så vänder hon upp och slår för att träffa.. så nu longeras hon och ska minsann få veta att man INTE vänder upp och slår eller surar mot mig..
 
Sv: Attackerande hästar

*duckar, för nu kommer dom som säger att man inte ska slå en häst *

Ducka inte! Du försvarar ditt liv, och så länge det inte är mer våld än nöden kräver så är det befogat...800 kg hotande häst är icke att leka med!
 
Sv: Attackerande hästar

När jag är i hagen så är det jag som är ledaren och man mopsar inte mot den..

*duckar, för nu kommer dom som säger att man inte ska slå en häst *

:bow::bow: Precis såhär anser jag att alla ska tänka, om en häst hotar så ska man vara snabb med att tala om att det är inte okej beteende.

Ett så stort djur blir livsfarligt om man daltar med det...

Mvh Domino_s
 
Sv: Attackerande hästar

OKej, jätteskönt att höra :) För jag har ju funderat på om det verkligen hjälper med att slå till dom eller om dom bara blir sura på mej och blir värre. Men då vet jag att så är inte läget. ;)Tack så mkt för ditt svar. Det har hjälpt. :bow:
 
Sv: Attackerande hästar

Tycker också det är helt ok att försvara sig! Vi har en unghäst i hagen hos oss, han kommer alltid fram och ska "grejsa" med en. Inte alltid man vill det, puttar man då bort honom blir han oftast tjurig och vänder sin stora bak mot en och hotar! Då gäller det att man är snabbare än honom och är den som först "slår till"! Går inte att ha en häst som är på en i hagen hela tiden!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 041
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp