attackerar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ankan80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 955
A

ankan80

har någon varit med om häst som attackerar när man har dom lös i ridhus ir padock :confused:

då hon lägger öronen bakåt och kommer springande emot en / eller vänder upp baken o sparkar! är när man har spö i handen och petar mot henne om hon inte vill gå fram...
även om man använder rep metod har provat det oxå???

vet tyvärr inte så mkt om hennes tidigare liv!!!

annars är hon världens snällaste lite bortskämd och har fått göra som hon vill (funderar på om det har med det att göra)

inga elaka svar nu tack för jag är inte helt borta inom hästhantering vill bara höra mig runt lite vad ni skulle gjort !!!

Sv: attackerar

Hej!
Jag skulle träna lite med hästen från backen med lina om jag va du. Övnigar som flytta bakdel, framdel, backa mm innan du släpper henne lös. Du måste va på det klara att du kan flytta henne från dej först. Finns risk att hon skadar dej annars...

Förlåt att jag skrattar men jag har en precis likadan Madam som anfaller mig i stallet, nyper mig i baken när jag mockar, "hugger" mig i näven eller armen och är allmänt hopplös men allt är bara på skoj och hon är så försiktig så hon inte ska skada mig. Hon har varit likadan sen hon kom för 16 år sen och nu är hon 23 med barnasinnet i behåll. Världens goaste men busig till tusen och kan även backa upp och ge mig en kick i baken lite försiktigt.:D Visst är hon bortskämd, men det är ju därför man skaffar djur, för att ha kul och skämma bort dom.

Det kan säkert vara din hästs grej också att gå till "anfall", min stannar nån decimeter från ansiktet på mig och pussas efter anfallet.:love:

Gör man ingen affär av det hela så blir det inget av det hela. Låt du hästen ha skoj bara hon inte försöker träffa dig eller bitas på allvar.

Om du bara smackar för att få henne framåt då? Eller vilket ljud du nu använder när du leder henne. Skippa spöet.

I det här läget skulle jag koncentrera mig på att hon skulle hålla den gångart jag vill, stanna när jag vill, ha det varv som jag vill. När det fungerar skulle jag introducera spöet om jag vill få mer punktpåverkan. Men nu till en början bara vanlig lydnad...Jag skulle gå fram till henne för att byta varv, visa vägen i det nya varvet så att det ska vara enkelt för henne att förstå vad jag vill.

Mycket korta pass och sluta när det går bra. Förutsatt att hon det fungerar med övningarna som Black- darling skrev om...

har longerat idag det gick mkt bättre lite sur blir hon när hon inte får som hon vill...
tränar mkt att gå och bara att hon ska lyssna på mig tror att det är det som behövs (ledarskap)
hon blir sur när hon inte får som hon vill..

antacken igår va inte nåt bus kan jag lova hon hade öronen bakåt och va allmänt sur(träligt om det skulle hända nåt)

blir träna att lyssna mer på smackning och komandon!!!!

(inte min häst så får nog prata lite med tjejen som har henne oxå kanske)

tack för tippsen!

Förlåt att jag skrattar men jag har en precis likadan Madam som anfaller mig i stallet, nyper mig i baken när jag mockar, "hugger" mig i näven eller armen och är allmänt hopplös men allt är bara på skoj och hon är så försiktig så hon inte ska skada mig. Hon har varit likadan sen hon kom för 16 år sen och nu är hon 23 med barnasinnet i behåll. Världens goaste men busig till tusen och kan även backa upp och ge mig en kick i baken lite försiktigt.:D Visst är hon bortskämd, men det är ju därför man skaffar djur, för att ha kul och skämma bort dom.

Det kan säkert vara din hästs grej också att gå till "anfall", min stannar nån decimeter från ansiktet på mig och pussas efter anfallet.:love:

Gör man ingen affär av det hela så blir det inget av det hela. Låt du hästen ha skoj bara hon inte försöker träffa dig eller bitas på allvar.

Själv skulle jag aldig accepterat att min häst anföll mig, hur bortskämd den än var :smirk: Tror inte heller riktigt på att den skulle anfalla någon på "skoj" :cool:

Själv skulle jag aldig accepterat att min häst anföll mig, hur bortskämd den än var :smirk: Tror inte heller riktigt på att den skulle anfalla någon på "skoj" :cool:

nej jag accepterar inte det heller blev så chockad när hon atackerade när jag petade lite med spöt

hästar får absolut inte bita eller sparka mot en:bow:

Jag har råkat ut för samma sak, och andra gången det hände var jag beredd, så jag kunde ha en strategi...
Detta är för mig helt oacceptabelt, och det jag gjorde var helt enkelt att göra mig stor, och vifta med repet jag hade i handen, så att hästen viker undan för att jag sedan skulle kunna driva den i det varv jag vill. Då berömmer jag.
Inte våld, utan tydlighet - så mycket som krävs. Nu räcker det med att jag säger nej, och höjer ena handen.

Fast du är nog ett unikum, som tycker att ett sådant beteende är skoj och acceptabelt :cool:

skulle inte låta nån häst göra så på skoj för en dag tar dom överhanden och då blir det farligt!!!!:eek:

min förra medryttarhäst var sådan.

en gång försökte hon faktiskt sparka skiten ur mig i boxen också. tack o lov var boxen för liten så att när hon vände upp rumpan mot mig stod vi i princip på varandra och jag fastklämd mellan henne o krubban- annars vet jag inte vad som hade hänt....

jag kan säga att hon fick smaka på sin egna medicin den gången. jag ställde mig så att hon inte kunde nå mig med sparkar (kastade mig alltså ur boxen så fort hon lättat på trycket med rumpan) o "kastade"/slog med grimman åt henne tills hon stod mot andra väggen och hade gett sig.

efter det gick hon aldrig till attack igen.

skulle inte låta nån häst göra så på skoj för en dag tar dom överhanden och då blir det farligt!!!!:eek:
Har hon inte tagit överhanden på dom 16 åren vi umgåtts så lär hon inte göra det sen heller. Troligen har hon inte haft det så kul där hon kom ifrån, hon var lite vilsen i tillvaron men här har hon mig som tryggheten i sitt liv och därför kan vi busa ganska respektlöst med varann utan att blodvite uppstår. Hon morrar värre än hon bits.:D

Har du funderat på join-up? Det finns massor av trådar om det, det skulle kunna var ngt för en sådan häst...

fast jag säger att ska man göra något sådant med en sån häst så bör man antingen vara jäkligt duktig eller ta hjälp av någon som är det.

annars kan det gå riktigt fel, antingen i form av att hästen går till attack på allvar och skadar en allvarligt, eller att man inte riktigt vet vad man gör och får hästen att än mer tro att den står över människan.

min förra medryttarhäst var sådan.

en gång försökte hon faktiskt sparka skiten ur mig i boxen också. tack o lov var boxen för liten så att när hon vände upp rumpan mot mig stod vi i princip på varandra och jag fastklämd mellan henne o krubban- annars vet jag inte vad som hade hänt....

jag kan säga att hon fick smaka på sin egna medicin den gången. jag ställde mig så att hon inte kunde nå mig med sparkar (kastade mig alltså ur boxen så fort hon lättat på trycket med rumpan) o "kastade"/slog med grimman åt henne tills hon stod mot andra väggen och hade gett sig.

efter det gick hon aldrig till attack igen.

fortsatte du rida hästen efter det där :crazy:

Tänk dig att du vore häst och kom till någon du inte känner. Denne viftar med rep och spö. Det är inte så man bygger ett harmoniskt förtroende!

Hitta små sätt och fina medel att lär känna din häst. Just därför att Du varken vet vad häsen har för minnen och vilken personlighet den är, så bör Du vara varsam.

Det låter som om du har en känslig häst som visar förakt mot Ditt beteende.
Är hästen känsligare än Dig? Fundera på Din egen framtoning!
Vem ser hästen Dig som? Är du en reko och kul kompis som den känner förtroende till?
Tidigare erfarenheter kan få hästar att ha lågt förtroende för människor, med all rätt.

Nu har du chansen att bli en riktig hästvän, som kan lära sig förstå hästen på dess villkor. Kliv in i din kropp och lyssna på ditt hjärta.
All lycka!

Hästens reaktioner kan vara ett sätt för att Du ska se hur Du behandlar den. Det är känsliga, levande individer vi hanterar.
Tänk på ditt eget ansvar.

Vi väljer själva om relationen till hästen ska vara harmonisk. ;)

annars är hon en super trevlig häst gnäggar efter mig när jag kommer / kommer till grinden när hon ser mig!!!
visar tydligt att jag är rätt okej att umgås med:bow:
bara då visade hon att hon inte gillade att man sa till henne har inte haft nåt spö i närheten sen dess och det har gått bra!!!

(tror att hon antagligen tycker väldigt illa om spöt..(+ att hon är bortskämd och försöker att slippa att jobba och blir sur och försöker komma undan)hon försöker ta över ledarskapet:devil:
men
ska jobba mkt från marken med henne tror att hon kan bli en underbar häst då oxå med lite försiktighet:bow:

har lyckats förut med andra hästar så det ska nog lösa sig:rofl:

Hej du måste visa att det e du som bestämmer.
trän Nh helt klart, å när du släpper henne så skicka henne i från dig bort från dei tänk att du har en zoon som hon inte får komma in i,
å sparkar hon så vänd henne i från dei du kan vända hur många ggr som helst tills du ser att hon lugnar sei, andvänd rep som din förlängda arm men kasta inte på henne bara mot henne.

å när du vänder ber du först om att nu flyttar du framdel in mot staketet lr va du nu har å lyssnar hon inte andvänder du repet å skickar det framför henne så hon måste vända.
Till slut kommer hon att förstå vad du vill å kmr att gå på en volt runt dei utan att fly över hela ridhuset:D

Tänk bara på din zon så så ska det nog gå bra va lungn men bestämd har gjort det här 1000 ggr med olika hästar å åldrar även ohanterad hingst från england, å det funkar men ja har ochså gått på Nh ridläger å lärt mei massor:)

Lycka till med din vän:)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 876
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 135
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur