jag kan bara säga att jag vågar inte skriva ett skit här......är nybörjare inom barock och det känns som om jag har ingenting här att skaffa.
lite trist :(
 
När jag började vara på barock för ett drygt halvår sedan var det lite likadant, men sedan har det varit bättre en period. Den senaste tiden har det dock gått utför med nivån på diskussionen igen tycker jag. En del RIKTIGT intressanta trådar har blivit helt förstörda av RENT JÄVLA GNÄLL vilket jag djupt beklagar. För många är detta det enda stället de kan få feedback på sin ridning (från en människa alltså :D )

Det allra tråkigaste tycker jag är att en del av de som jag upplever som intressanta debattörer i vanliga fall, inte kan stå emot att kasta paj tillbaks vid VARJE GIVET TILLFÄLLE och att ni bidrar till att förstöra stämningen här. Istället för ETT korkat surinlägg i en tråd har man plötsligt FYRA SIDOR!!! Med contrainlägg om vem som är dummast! Titta bara på 'vikt i handen-tråden'...

Så om vi som tycker detta är en bra ridstil, ett intressant sätt att få feedback och ett roligt tidsfördriv lär oss att IGNORERA SURA ANVÄNDARE istället för att svara upp mot varje tråkig kommentar, vad tror ni då skulle hända?
 
Så här lyder en "regel" i en diskussionsgrupp jag är med i, apropå tonen i inläggen. Bra formulerat tycker jag...

ATMOSPHERE
There is a strong code of proper etiquette on the list, and it is every contributing subscriber's responsibility to uphold that code of etiquette and set a good example for others on this list. Treat others how you would like to be treated. It is very important that each subscriber does his/her part to contribute to a healthy, helpful atmosphere. We are here to share information and thoughts, discuss in a friendly manner and to help each other. Please be supportive of others, especially those whom you disagree with.
 
Håller med! Boj slog verkligen huvudet på spiken.
Själv har jag lekt moderator några gånger och sagt ifrån, då jag tyckt att tonen var väl hård och sarkastisk. Jag är inne på Buke för att fråga, diskutera och få ny input, inte för att få höra att jag är en värdelös ryttare som inte borde ha häst.
Det finns destruktiv kritik och så finns det konstruktiv kritik, det kunde ju folk tänka på. Jag blir inte en bättre ryttare av att få höra att jag är en sopa.
Min häst har jag köpt efter säkert 25års drömmande om en egen häst och ingen ska komma och förstöra mitt hästägande med sina bittra, taskiga kommentarer. Jag älskar min häst och försöker göra mitt allra bästa för honom, det är därför jag är här inne och tjatar. :D Det har faktiskt hänt att jag dragit mig ur en tråd helt för att stoppa fortsatta taskigheter. Nu är jag inte den som ger upp så lätt inför sånna som bara vill förstöra, utan jag utgår ifrån att de försöker känna sig stora på andras bekostnad, vilket innebär att det är mest synd om DEM. :cool:
 
Tyvärr är det nog så att detta "fenomen" inte är begränsat till Barock-forumet.
Diskussioner spårar ur överallt på Buke och även om jag inte varit användare särskilt länge så får man allt oftare känslan av att varför anstränga sig att formulera ett inlägg, någon hittar ändå alltid något att klaga på/ medvetet/omedvetet misstolka och sedan är pajkastningen igång. Se bara t.ex. hur antalet trådar om travare ökat på sistone, det blev nödvändigt att rensa bort vissa trådar.
Mycket tråkigt alltihopa, men det bästa vi kan göra, som någon annan här föreslog, är nog ändå att lära oss ignorera uppenbart provocerande inlägg och föregå med gott exempel (vilket inte alltid är det lättaste när ämnet diskussionen handlar om ligger en nära om hjärtat).
 
Jag kan inte låta bli att undra hur hästarna till dessa människor mår, med tanke på hur människorna resonerar och uppför sig. En attityd är inte som en kostym, utan den är betydligt svårare att byta.

Är denna attityd ett bevis på att många av dagens hästägare blott har sina hästar som leksaker/fordon?
För om hästen är en kamrat som respekteras för sina fel och brister och uppskattas för sin lojalitet så borde vi väl rimligtvis se spår av detta på detta forum?
 
Fast jag tycker att dom "negativa" (ni vet vem ni är) ;) Visst skall vara kvar, Dom måste vara kvar då jag anser att det faktiskt behövs , visserligen behöver man ju inte kalla alla andra för inkompetenta idioter man kan faktiskt få fram sin synpunkt ändå även om den avviker från dom flesta andras här.
 
Jag har då inte lidit av några negativa inlägg. Alla har olika sätt att uttrycka sig på, och det ska dom få lov att ha, tycker jag.
Dom som har uppfört sig sämst är faktiskt dom som tar åt sig av kommentarerna, dom har kommit med många fula inlägg som har gjort att trådarna spårat ur. Man kan ju bara strunta i att kommentera det man inte gillar och svara i diskussionen istället.
 
Man kan ju bara strunta i att kommentera det man inte gillar och svara i diskussionen istället.

Håller med ovanstående, det är helt klart bästa sättet. :bow:

Rent beteendevetenskapligt så är det ju så att "bråkstakar" lever för uppmärksamhet. Får de ingen så är det inte roligt längre och då finns det två vägar att gå för dem, antingen blir de ännu mer provocerande eller så ger de upp och piper iväg någon annanstans där de kan få den efterlängtade uppmärksamheten/kicken.

Det är mycket sällan en "äkta bråkstake" ändrar sin attityd och verkligen lär sig något av alla tillrättavisningar de får. Det måste till något alldeles exceptionellt för att de ska ändra sig och det är mycket svårt (omöjligt :angel:) att klara av på ett diskussionsforum. De drivs helt enkelt av något annat än att få svar på sina frågor och/eller att diskutera frågeställningar. :smirk:

Själv ser jag dessa "tråk-inlägg" som irritationsmoment snarare än verkliga problem.

mvh Jessica
 
Som någon skrev är ju detta inte unikt för bara Barockforumet. Jag tittar in på NH mellan varven och det är precis samma visa där. Några som envisas med att köra sitt race och vägrar vara vidsynta.
Jag tror dock att konstruktiv kritik är nyttig och ger möjlighet till egen eftertanke, den sortens diskussioner får naturligtvis inte stoppas.
Men detta evinnerliga gnäll och allt nedrackande på sådant man inte håller med om - bara för sakens skull? - det är bara tjatigt och trist att läsa!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 273
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp