Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

*spinner vidare, trots ot*

Det ska väl motsvara den position många hundar tar när de är på alerten. Även staffarna ställs ju gärna upp så, och ser jag till min rottis så gör hon den posen många gånger varje promenad när hon ser något intressant, trots väldigt ”rakryggad” annars.

Har delat denna bild minst ett par gånger, men jag hinner så sällan huka mig och ta en bild utan att bli mer intressant själv 😂
Man får börja med någon som håller en lagom intressant pipleksak en bit bort under utställningar :D
 
Jag tänkte kvadrat som i skissen jag snabbt gjorde nedan:
Visa bifogad fil 111418
Man ser att det är lite tomrum i högra övre hörnet eftersom ryggen lutar nedåt. Men det är kanske inte en sådan kvadrat man/ni pratar om? 😅

Har du något foto på den amerikanska varianten du nämner?
Blev nyfiken då det är just det där med lite klena bakpartiet som jag undrade över. Men då har det alltså blivit så i vissa fall med boxern, intressant.

Det är precis den lutningen, men det bara är ett sätt att visa upp hunden :)
 
Ja, för de står i drag? Ställer sig hunden med bakbenen mer under sig så blir den rakare. Det är lätt sluttning på ryggen bara. Vinthundarna står ju oftast med benen mer rakt ner liksom.

Kraft till bakkärran är inte ett problem iaf..
Såhär ser de flesta dobbisar ut i "normalläge" liksom när man inte ber dem stå i drag:
89343030_10156567734931707_5710355437476380672_n.jpg

Det ser liksom ut såhär behind the scenes på utställningsbilderna: (Dåligt med springande men du ser hur ryggen ändras beroende på hur de står.)
Tack för tydlig bild och svar :up: det var det jag undrade då jag mest sett utställningsfoton på dobbar, därav jag blev nyfiken på om deras bakkärror blivit påverkade eller inte.
 
Jag tänkte kvadrat som i skissen jag snabbt gjorde nedan:
Visa bifogad fil 111418
Man ser att det är lite tomrum i högra övre hörnet eftersom ryggen lutar nedåt. Men det är kanske inte en sådan kvadrat man/ni pratar om? 😅

Ah! Nej man pratar om att höjden manke till mark ska vara samma som längden bröst till bakdel. Finns väldigt bra skisser och förklaringar här: https://www.worldwideboxer.com/ANATOMY.html

Där påpekas också att ryggen ska vara _rak_ men inte _plan_.


Har du något foto på den amerikanska varianten du nämner?
Blev nyfiken då det är just det där med lite klena bakpartiet som jag undrade över. Men då har det alltså blivit så i vissa fall med boxern, intressant.

Längst upp på den här sidan finns en amerikansk, en engelsk och en kontinental boxer: https://www.worldwideboxer.com/style1.html

Amerika har fokuserat på att standarden nämner elegans, Europa på att den nämner substans. Det ska vara båda delarna.
 
Det är precis den lutningen, men det bara är ett sätt att visa upp hunden :)
Ja det var just den lutningen jag funderade över.
Men nu undrar jag istället om man pratar om en annan kvadrat när man pratar om hundar som är formade i kvadrat eller rektangel etc? Inklusive benen? Då jag lyckades göra mig oförstådd först :o
 
Ah! Nej man pratar om att höjden manke till mark ska vara samma som längden bröst till bakdel. Finns väldigt bra skisser och förklaringar här: https://www.worldwideboxer.com/ANATOMY.html

Där påpekas också att ryggen ska vara _rak_ men inte _plan_.




Längst upp på den här sidan finns en amerikansk, en engelsk och en kontinental boxer: https://www.worldwideboxer.com/style1.html

Amerika har fokuserat på att standarden nämner elegans, Europa på att den nämner substans. Det ska vara båda delarna.
Ah, så kvadraten brukar innehålla benen alltså! Då förstår jag saken bättre, tack för tålamodet med mig alla :D:up:

Plan var bättre ord, det var det jag menade. För ryggarna är raka det håller jag med om, menade att de inte var plana.

Hur ligger den brittiska till tycker du? Ligger den mellan de två typerna? 🤔
 
Ah! Nej man pratar om att höjden manke till mark ska vara samma som längden bröst till bakdel. Finns väldigt bra skisser och förklaringar här: https://www.worldwideboxer.com/ANATOMY.html

Där påpekas också att ryggen ska vara _rak_ men inte _plan_.




Längst upp på den här sidan finns en amerikansk, en engelsk och en kontinental boxer: https://www.worldwideboxer.com/style1.html

Amerika har fokuserat på att standarden nämner elegans, Europa på att den nämner substans. Det ska vara båda delarna.

Plan är rätt ord, ja :)
 
Ah, så kvadraten brukar innehålla benen alltså! Då förstår jag saken bättre, tack för tålamodet med mig alla :D:up:

Plan var bättre ord, det var det jag menade. För ryggarna är raka det håller jag med om, menade att de inte var plana.

Hur ligger den brittiska till tycker du? Ligger den mellan de två typerna? 🤔

På vissa sätt, ja. Den är sällan så extremt typad i kroppen som vissa kontinentala hundar, men den tenderar till ett rundare, rynkigare huvud som ser dystert ut och även lite hängmatta i ryggen.
 
Loin är området med lumbar kotorna
Det engelska order för den uppdragna buklinjen är tuckup
Den hårt uppdragna buken finns hos de flesta vinthundsraserna, det är nog uråldrigt, tillkommet under avel för funktion, d v s jakt.

https://www.akc.org/expert-advice/dog-breeding/importance-of-tuck-up/
i
https://nationalpurebreddogday.com/tuck-up-what-is-it-and-how-do-you-find-it/

Här är en jättebra Facebookgrupp om form och funktion i alla raser. Gruppen använder Vägledningar som du hittar i gruppens meny. Det är kategorier helt enkelt. Det är bara att välja och vraka, du hittar det mesta du vill veta om varför en viss ras ska se ut på ett visst sätt där :-)
https://www.facebook.com/groups/caninecandc




Visa bifogad fil 111402
Det är klart, det står ju där på sidan :rofl: silly me! Det var jag som sökte envist efter något om "tuck up" området då det var det området som jag undrade över mest när jag skrev om getingmidjan. Men det verkar inte stå något om det på den sidan. Jag undrade ju över att de jag sett på moderna foton verkade ha mera uppdragna tuck ups än de på de vintage fotona. Men så verkade det fortfarande finnas några med lite den gamla formen av tuck up på @Red_Chili s moderna foton. Därav jag började undra om det var olika typer eller aveln som tycker bättre om det eller så är dagens vinthundar snabbare än förut? 🤔
 
Det är klart, det står ju där på sidan :rofl: silly me! Det var jag som sökte envist efter något om "tuck up" området då det var det området som jag undrade över mest när jag skrev om getingmidjan. Men det verkar inte stå något om det på den sidan. Jag undrade ju över att de jag sett på moderna foton verkade ha mera uppdragna tuck ups än de på de vintage fotona. Men så verkade det fortfarande finnas några med lite den gamla formen av tuck up på @Red_Chili s moderna foton. Därav jag började undra om det var olika typer eller aveln som tycker bättre om det eller så är dagens vinthundar snabbare än förut? 🤔
Jag tänker att vinthundar alltid sett ut så att de har en djup bröstkorg och smal midja allra minst så pass att det varit kännetecknande och särskiljande, och att det nu som då finns en del variation både bland individer inom raser och mellan raser, t.ex. om du jämför Irish Wolfhound och Azawakh. Det är ju funktionen som bestämmer formen och de har alltid använts i samma funktion. Sen är jag inte uppfödare eller avelsexpert men jag får intrycket av att fokus överlag är just på att bevara dessa raser särskilt som de är så pass gamla. Som jag förstått det – bland annat genom att läsa gamla vinthundstrådar här på Buke – finns det som sagt uppfödare som vill förstärka vissa drag för estetik inom Saluki-aveln, men jag tror de är få. Jag tror inte det går att prata om en den "gamla formen av tuck up". Med andra ord tror jag vinthundar är bland de hundar som förändrats allra minst i sin grundkonstruktion genom åren.
 
Jag tänker att vinthundar alltid sett ut så att de har en djup bröstkorg och smal midja allra minst så pass att det varit kännetecknande och särskiljande, och att det nu som då finns en del variation både bland individer inom raser och mellan raser, t.ex. om du jämför Irish Wolfhound och Azawakh. Det är ju funktionen som bestämmer formen och de har alltid använts i samma funktion. Sen är jag inte uppfödare eller avelsexpert men jag får intrycket av att fokus överlag är just på att bevara dessa raser särskilt som de är så pass gamla. Som jag förstått det – bland annat genom att läsa gamla vinthundstrådar här på Buke – finns det som sagt uppfödare som vill förstärka vissa drag för estetik inom Saluki-aveln, men jag tror de är få. Jag tror inte det går att prata om en den "gamla formen av tuck up". Med andra ord tror jag vinthundar är bland de hundar som förändrats allra minst i sin grundkonstruktion genom åren.
Väl värt att tänka på när man gör just en sådan jämförelse är att irländska varghunden inte är en idag ursprunglig ras, utan en återskapad där man korsat grand danois med raggiga "varghundsliknande" hundar. De varghundar vi har idag har alltså aldrig varit skapade för funktion och de har också (av vad jag kunnat se på bilder) ändrats en del i kropparna de senaste 30-40 åren pga utställningar osv.

När det gäller specifikt saluki så finns det absolut de som vill ändra dem, de som anser att salukis från ursprungsområdena "garanterat är blandraser" för att de "inte ser ut som renrasiga salukis" (dvs de som vinner i utställningsringarna idag) och vi som har hundar med COO-linjer, vi blir glada om våra hundar får VG på utställning. Då kan tilläggas att i princip alla salukis brukar få excellent på utställning.

Våra "urpsrungliga" salukis är för kvadratiska, inte tillräckligt vinklade och har inte tillräckligt "stor, flashig trav" enligt många domare (inte alla som tur är). Ta den ljusa, nyligen importerade tiken på bilden i mitt förra inlägg. Hon var en mycket duktig jakthund i Iran, m.a.o. fullt funktionell och inget i utseendet som inte passar in i rasstandarden. När hon ställdes ut i somras så fick hon också very good som kvalitetspris.
 
Jag tänkte kvadrat som i skissen jag snabbt gjorde nedan:
Visa bifogad fil 111418
Man ser att det är lite tomrum i högra övre hörnet eftersom ryggen lutar nedåt. Men det är kanske inte en sådan kvadrat man/ni pratar om? 😅

Har du något foto på den amerikanska varianten du nämner?
Blev nyfiken då det är just det där med lite klena bakpartiet som jag undrade över. Men då har det alltså blivit så i vissa fall med boxern, intressant.

Jag tänkte först att du menade att det var en kvadrat du ritat på bilden 😅 men insåg sedan att du förklarade något annat inlägg.
 
Väl värt att tänka på när man gör just en sådan jämförelse är att irländska varghunden inte är en idag ursprunglig ras, utan en återskapad där man korsat grand danois med raggiga "varghundsliknande" hundar. De varghundar vi har idag har alltså aldrig varit skapade för funktion och de har också (av vad jag kunnat se på bilder) ändrats en del i kropparna de senaste 30-40 åren pga utställningar osv.

Just ja! Det har jag visst både läst och glömt. Nu när du säger det rasslar det till nånstans i arkiven, men vet att jag typ förra veckan tänkte på det och undrade varför de ser ut så 🙃 Tar tillbaka den delen av mitt argument. Jämför med en annan ras tack 😂
 
Just ja! Det har jag visst både läst och glömt. Nu när du säger det rasslar det till nånstans i arkiven, men vet att jag typ förra veckan tänkte på det och undrade varför de ser ut så 🙃 Tar tillbaka den delen av mitt argument. Jämför med en annan ras tack 😂
Är ju rätt stor skillnad på azawakh och greyhound :)
 
Jag tänkte kvadrat som i skissen jag snabbt gjorde nedan:
Visa bifogad fil 111418
Man ser att det är lite tomrum i högra övre hörnet eftersom ryggen lutar nedåt. Men det är kanske inte en sådan kvadrat man/ni pratar om? 😅

Har du något foto på den amerikanska varianten du nämner?
Blev nyfiken då det är just det där med lite klena bakpartiet som jag undrade över. Men då har det alltså blivit så i vissa fall med boxern, intressant.

Förlåt, men bara måste påpeka att du skissat en rektangel, inte en kvadrat. :D
 
Väl värt att tänka på när man gör just en sådan jämförelse är att irländska varghunden inte är en idag ursprunglig ras, utan en återskapad där man korsat grand danois med raggiga "varghundsliknande" hundar. De varghundar vi har idag har alltså aldrig varit skapade för funktion och de har också (av vad jag kunnat se på bilder) ändrats en del i kropparna de senaste 30-40 åren pga utställningar osv.

När det gäller specifikt saluki så finns det absolut de som vill ändra dem, de som anser att salukis från ursprungsområdena "garanterat är blandraser" för att de "inte ser ut som renrasiga salukis" (dvs de som vinner i utställningsringarna idag) och vi som har hundar med COO-linjer, vi blir glada om våra hundar får VG på utställning. Då kan tilläggas att i princip alla salukis brukar få excellent på utställning.

Våra "urpsrungliga" salukis är för kvadratiska, inte tillräckligt vinklade och har inte tillräckligt "stor, flashig trav" enligt många domare (inte alla som tur är). Ta den ljusa, nyligen importerade tiken på bilden i mitt förra inlägg. Hon var en mycket duktig jakthund i Iran, m.a.o. fullt funktionell och inget i utseendet som inte passar in i rasstandarden. När hon ställdes ut i somras så fick hon också very good som kvalitetspris.
Låter ju bekant det där med att ta in nya hundar i rasen, att en del inte vill det 😅

Vad om den andra importerade unghunden? Jag tyckte att han liknande salukin på gamla foton mera så jag är nyfiken på om han har ställts ut också.
Vilken av de två är av lite mera ursprungliga drag?
 
Låter ju bekant det där med att ta in nya hundar i rasen, att en del inte vill det 😅

Vad om den andra importerade unghunden? Jag tyckte att han liknande salukin på gamla foton mera så jag är nyfiken på om han har ställts ut också.
Vilken av de två är av lite mera ursprungliga drag?
Med tanke på att båda är från jaktlinjer i Iran så är båda lika ursprungliga. De är bara olika typer, precis så som det ska vara :) Den importerade hanen tror jag har fått ett "good" någon gång. Brindle är här sedd som en "icke önskvärd färg" så de drar ner priset pga det också.
 
Jag tänker att vinthundar alltid sett ut så att de har en djup bröstkorg och smal midja allra minst så pass att det varit kännetecknande och särskiljande, och att det nu som då finns en del variation både bland individer inom raser och mellan raser, t.ex. om du jämför Irish Wolfhound och Azawakh. Det är ju funktionen som bestämmer formen och de har alltid använts i samma funktion. Sen är jag inte uppfödare eller avelsexpert men jag får intrycket av att fokus överlag är just på att bevara dessa raser särskilt som de är så pass gamla. Som jag förstått det – bland annat genom att läsa gamla vinthundstrådar här på Buke – finns det som sagt uppfödare som vill förstärka vissa drag för estetik inom Saluki-aveln, men jag tror de är få. Jag tror inte det går att prata om en den "gamla formen av tuck up". Med andra ord tror jag vinthundar är bland de hundar som förändrats allra minst i sin grundkonstruktion genom åren.
I det fotot som från början fick mig att ställa frågor så tycker jag ändå att man ser skillnader.
dog-breeds-100-years-ago-and-today-19-5fa2c4a0ed251__700.jpg

Nu förstår jag att den moderna hunden är dåligt musklad tack vare @Red_Chili , den äldre ryggen/höften ser bekant ut från de andra nya fotona jag sett :up: Men jag tycker fortfarande att det är skillnad på tuck up/midjan, tog med något gammalt foto på en greyhound i senare inlägg också, därav mina frågor.
Men jag vet inte om det beror på att hundarna blivit lättare för att bli snabbare på banan eller om det är ett slags mode.

Tyvärr kan jag inte kliva tillbaka i tiden med ett måttband och jämföra storlekarna runt tuck up hos flera hundar från dåtiden och de moderna. Det kanske hade jämnat ut sig ändå!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp