Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag är svag för allt som ser ut som en terrier eller schnauzer. Tycker även att många bullhundar är fina, framförallt tikarna.

Däremot är jag inget fan av spetsar eller hundar med mycket fluffig päls. Här även svårt för vinthundar (tycker att de ser för smala ut). Förutom Borzoi :love:. Har även svårt för border collie och Aussie, det är något med deras blick som jag tycker är obehagligt. Trubbnosar går också bort, i synnerhet fransk bulldog.
 
Med "det där" menar jag kläder på hund. Jag fattar att det finns raser med så tunn päls att de behöver hjälp att hålla värmen vintertid, men då är de ju inte så funktionella längre. Eller inte så funktionella i vårt klimat i alla fall. Och som jag sagt gillar jag det funktionella, hundar som kan göra det de var tänkta att göra från början och mår bra av det. Och som inte är avlade mot något annat, mer estetiskt mål.
Då gissar jag att du inte gillar långhåriga hundar eller flera av spetsarna heller? De fungerar tämligen dåligt i södra delarna av Sverige många gånger. Jag har tex haft flera i min nära bekantskapskrets med finsk lapphund. På somrarna när jag var ute och gick långpromenader utan problem så fick de raka hundarna på magarna och sedan hålla sig ute de svalare tiderna på dygnet, annars blev det för varmt. Det är väl få hundar som klarar alla årstider i Sverige lika bra, oavsett om de är långt ner i söder eller långt upp i norr?
 
Snygga raser är typ kvadratiska, atletiska ,och utan andra överdrifter, i form av ex vorsteh, jaktlabrador, kelpie, border collie.
Däremot är det något med kroppsformen/proportionen på korthårig collie och dobermann jag inte finner tilltalande trots att de eg passar in på ovan🫣

Sen finns det många (!) söta och fulsöta hundsorter som chihuahua, bichon havanaise, griffons, Berner sennen osv osv. De flesta som inte faller i första kategorin faller i denna grupp.

Mindre tilltalande är som sagt formen på ex kh collie/doberman, ’bullhundar/muskelhundar, rynkiga hundar, nakna hundar (!), de med hängande ögon, alltför spinkiga sköra hundar (italiensk vinthund ex). Gillar inte heller kortbenta avlånga hundar utseendemässigt men de kan ju ha sött huvud ändå 🤷‍♀️
 
En lagom dobermann är ju det vackraste som finns i min värld. Lagom storlek, atletisk med kort blank päls så alla muskler syns men ändå robust och tål en del. Tycker däremot inte om alla dobbisar, särskilt inte de som drar åt molosshållet.


819123-29638.jpg

92867757_10156694317691707_5686192819052478464_n.jpg
Skulle precis skriva det. En snygg, slank men kompakt dobermann är det snyggaste som finns i hundväg. Det tyckte jag även på den tiden jag aldrig någonsin kunde tänka mig att ha en egen. Jag kommer aldrig orka med en till även om jag drömmer om att plötsligt ha 200% mer energi och ork. Då hade jag köpt mig en tik.

Jag föredrar korthåriga hundar utan allt för extremt utseende. De får absolit inte vara tyngre än en rottis av bruksmodell och inte ha för korta ben eller nosar, svansar ska vara raka eller lite böjda. INGEN knorr. Öron ska vara mjuka så att man kan gosa med dom.
Men jag har en viss svaghet för raggiga typer också. Typ irländsk varghund.
Men finns nog bara en enda hundras jag ibland inbillar mig att jag skulle kunna köpa mest för att den är snygg och det är salukis faktisk. De där grizzle med fina tofsar på öronen...
 
Jag gillar också en härligt strävhårig ragghund, som exemplen i den andra tråden med varghund och hjorthund. Skägget är däremot inte så viktigt.
Förstår till exempel inte hur folk kan välja en krullig doodle istället för de där jättefina strävhåriga som kommer fram i samma korsning ibland. :heart
Ja! De fluffiga begriper jag mig inte på!
 
Jag tycker att pinschrar i olika storlekar är väldigt vackra, de är funktionella med vackra linjer och lätta utan att vara rangliga. Vackra finmejslade huvuden och fin päls och livfulla ögon. Även släthårstaxar.

Men en välskött, välavlad och sund hund är alltid en fröjd att se.
 
Alltså jag tycker de är direkt fula. Fattar inte att de kunnat bli en sån hajp. Funderar också på hur mycket skit de drar in efter en blöt skogspromenad. Smaken på utseende är uppenbarligen väldigt olika.
Fast du kan ju raka ned hunden så får du nog ungefär en likadan som i den första bilden. :) Jag förstår mest inte hur så många kan vilja ha det där extrajobbet när det finns ett val och att den sträv/rakhåriga varianten av korsningen är så mycket mindre poppis. Det är ju mycket mer funktionell!
 
Om japansk spets och mittelspitz var korthåriga, skulle de passa in då? 😊

Ja, jag tycker om raserna i personligheten och så men allt fluff och päls är något jag inte tycker om. Men folk gillar fluff så många sällskapsspetsar lär ju ha det :D När jag ville ha en mindre sällskapsspets som första egna hund så blev det ju en norsk lundehund.

F.ö med attraktivt utseende. Jag brukade ta med min lundis till vikinga- och medeltidsmässor och veckor. Jag kunde prata med en försäljare eller medverkande och oftast var det folk ifrån utlandet som kunde titta på min hund och säga, "ja, själv föredrar jag mer riktiga hundar, du vet, vikingahundar". Sa tillbaka att du står bokstavligt talat och ser på en. :grin: Många bland "reenaktörfolk" så är större lurvmonster som finsk lapphund och husky-liknande populära, en och annan västgötaspets, annars är det fluffmonster som gäller. Fluff är helt enkelt populärt generellt!
 
Senast ändrad:
Dansk spids verkar ha lite av samma temperament som norsk lundehund. Blev nyfiken på den själv.

Jag håller med, verkligen en nordisk spets åt sällskapshållet! Den är populär som familjehund och är inte helt i "fluffmonster"-kategorin. Det inmönstras fortfarande en del nya in i rasen och är väldigt frisk. :) Vet inte om några finns i Sverige dock.

En lagom dobermann är ju det vackraste som finns i min värld. Lagom storlek, atletisk med kort blank päls så alla muskler syns men ändå robust och tål en del. Tycker däremot inte om alla dobbisar, särskilt inte de som drar åt molosshållet.


819123-29638.jpg

92867757_10156694317691707_5686192819052478464_n.jpg

Jag tycker mig se en del dobermanns åt det kraftigare hållet med väldigt framåtstickande bröstkorg, eller är det mer en positionsgrej ute på utställning?
 
Håller med! Det här är den allra vackraste rasen enligt mig, smälter varje gång jag ser en😍 även vissa av vallhundsraserna. Tyvärr passar dom mig inte förövrigt så står i valpkö på en helt annan typ som jag också tycker är fin som tur är 😅 ibland tycker inte hjärna och hjärta samma om vissa saker

Lapphundsraserna är vackra, men två av tre är alldeles för mycket fluff och päls för mig. :D Blir den tredje för mig alltså!
 
Jag håller med, verkligen en nordisk spets åt sällskapshållet! Den är populär som familjehund och är inte helt i "fluffmonster"-kategorin. Det inmönstras fortfarande en del nya in i rasen och är väldigt frisk. :) Vet inte om några finns i Sverige dock.



Jag tycker mig se en del dobermanns åt det kraftigare hållet med väldigt framåtstickande bröstkorg, eller är det mer en positionsgrej ute på utställning?
Jag tycker också att dobbisen har lite väl mycket bröst rent estetiskt. Jag föredrar en mindre dramatisk siluett, men då börjar jag vara petig. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp