Bukefalos 28 år!

Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag håller med, verkligen en nordisk spets åt sällskapshållet! Den är populär som familjehund och är inte helt i "fluffmonster"-kategorin. Det inmönstras fortfarande en del nya in i rasen och är väldigt frisk. :) Vet inte om några finns i Sverige dock.



Jag tycker mig se en del dobermanns åt det kraftigare hållet med väldigt framåtstickande bröstkorg, eller är det mer en positionsgrej ute på utställning?

Tror det är mycket positioneringen där också, som med boxer. Men jag gillar ett rejält förbröst, även om det inte ska gå till överdrift. Vid en naturligt alert uppställning och lite framvikt vill jag ha det ungefär så här:

276141317_10158580989607747_8508172179520324989_n.jpg


Dock skulle en engelsk eller amerikansk boxerdomare förfasa sig över rygglinjen, de vill ha en fyrkantig uppställning med väldigt lätt sluttning.
 
Jag tycker också att dobbisen har lite väl mycket bröst rent estetiskt. Jag föredrar en mindre dramatisk siluett, men då börjar jag vara petig. :D

Helt klart, dobermannen ska ju vara slank och inte vara för dramatisk i siluetten. Vissa amerikanare verkar kalla den mer biffigare och med mer bröstkorg dobermannen för "europeisk" och det är lite fel för rasstandarden är väl samma? :confused:
 
Helt klart, dobermannen ska ju vara slank och inte vara för dramatisk i siluetten. Vissa amerikanare verkar kalla den mer biffigare och med mer bröstkorg dobermannen för "europeisk" och det är lite fel för rasstandarden är väl samma? :confused:

Fast i rasstandarden står det "Bröstet skall ha god bredd och ett utpräglat förbröst." Så jag antar att det ska synas tydligt.
 
Helt klart, dobermannen ska ju vara slank och inte vara för dramatisk i siluetten. Vissa amerikanare verkar kalla den mer biffigare och med mer bröstkorg dobermannen för "europeisk" och det är lite fel för rasstandarden är väl samma? :confused:
Fast dobbisen Har ju liksom en dramatisk, explosiv och kraftfull siluett oavsett typ. Jag föredrar en mer low key utstrålning hos min hund helt enkelt, även om dobbisen kan vara snygg. :D
 
Förstår vad du menar! Och jag förstår att man kan ha som önskemål att inte behöva täcka sin hund alls. Tycker också det är viktigt att skaffa rätt hund för sitt klimat.

Men i och med vintisarnas syfte så behöver ju många av dem täckas under vissa delar av året även i de regioner de kommer ifrån (beroende på hur långt tillbaka i historien man vill gå, men tänker t.ex. Whippet & Greyhound), just på grund av att de är funktionella, i allra högsta grad. Det handlar inte bara om päls utan underhudsfett. Nu kommer ju visserligen Azawakhen från Västafrika, och jag personligen skulle kanske inte skaffa en sådan om jag bodde t.ex. i Norrland. Men att ha vintisar såhär i södra Sverige och dra på dem ett täcke under vissa årstider har jag inga problem med.
Ja, jag tycker ju på något sätt att man varken ska skaffa polarhund i Spanien eller nakenhund i Sibirien för att dra det till extremerna. Personligen vill jag också gärna slippa täcken och ha en hund som glatt följer med på aktiviteter oavsett väder och årstid utan att jag specifikt måste tänka på att skydda den. Men kan också förstå att ni med vinthundar bara sätter på täcke efter väder och så är det inte mer med det. Hundarna har det ju säkert bäst så. Måste bara fråga vad gäller underhudsfett: BEHÖVER de vara så smala? Alltså jag fattar ju att de är smäckert byggda, men en del kan man räkna revbenen på, ”ska” det vara så?
 
Ja, jag tycker ju på något sätt att man varken ska skaffa polarhund i Spanien eller nakenhund i Sibirien för att dra det till extremerna. Personligen vill jag också gärna slippa täcken och ha en hund som glatt följer med på aktiviteter oavsett väder och årstid utan att jag specifikt måste tänka på att skydda den. Men kan också förstå att ni med vinthundar bara sätter på täcke efter väder och så är det inte mer med det. Hundarna har det ju säkert bäst så. Måste bara fråga vad gäller underhudsfett: BEHÖVER de vara så smala? Alltså jag fattar ju att de är smäckert byggda, men en del kan man räkna revbenen på, ”ska” det vara så?
Ja revbenen ska synas på en vinthund. Om de inte syns är hunden överviktig.
 
Då gissar jag att du inte gillar långhåriga hundar eller flera av spetsarna heller? De fungerar tämligen dåligt i södra delarna av Sverige många gånger. Jag har tex haft flera i min nära bekantskapskrets med finsk lapphund. På somrarna när jag var ute och gick långpromenader utan problem så fick de raka hundarna på magarna och sedan hålla sig ute de svalare tiderna på dygnet, annars blev det för varmt. Det är väl få hundar som klarar alla årstider i Sverige lika bra, oavsett om de är långt ner i söder eller långt upp i norr?
Tror jag skrev redan i mitt första inlägg att jag inte gillar överdrivet mycket päls, nej… av både funktionella och estetiska skäl! Men med det sagt så har jag ju själv en spets! 🤣 Han är isländsk fårhund och har en helt fantastisk päls, väldigt funktionell. Inte helt oväntat gillar han ”isländskt väder” bäst, dvs vinter, vår och höst - då är han gärna ute många timmar oavsett om det är storm, ösregn eller tio grader kallt! Har aldrig varit med om att han fryser eller blir blöt in på skinnet av väder. Sommaren funkar också helt okej, men han blir klart lugnare och söker kyla/skugga från 25+ ungefär. Lyckligtvis älskar han att badas varma dagar blir det stranden!

Vill också förtydliga att jag inte har något emot vinthundar, ogillar bara fenomenet kläder på hund.
 
Tror jag skrev redan i mitt första inlägg att jag inte gillar överdrivet mycket päls, nej… av både funktionella och estetiska skäl! Men med det sagt så har jag ju själv en spets! 🤣 Han är isländsk fårhund och har en helt fantastisk päls, väldigt funktionell. Inte helt oväntat gillar han ”isländskt väder” bäst, dvs vinter, vår och höst - då är han gärna ute många timmar oavsett om det är storm, ösregn eller tio grader kallt! Har aldrig varit med om att han fryser eller blir blöt in på skinnet av väder. Sommaren funkar också helt okej, men han blir klart lugnare och söker kyla/skugga från 25+ ungefär. Lyckligtvis älskar han att badas varma dagar blir det stranden!

Vill också förtydliga att jag inte har något emot vinthundar, ogillar bara fenomenet kläder på hund.
Jag har numera kläder på min shiba också. Hon blir tretton år i år och om det är blötsnö och snålblåst eller hemskt tvära tempskiftningar blir hon kall ibland, trots en himla effektiv funkispäls.
 
Ja, jag tycker ju på något sätt att man varken ska skaffa polarhund i Spanien eller nakenhund i Sibirien för att dra det till extremerna. Personligen vill jag också gärna slippa täcken och ha en hund som glatt följer med på aktiviteter oavsett väder och årstid utan att jag specifikt måste tänka på att skydda den. Men kan också förstå att ni med vinthundar bara sätter på täcke efter väder och så är det inte mer med det. Hundarna har det ju säkert bäst så. Måste bara fråga vad gäller underhudsfett: BEHÖVER de vara så smala? Alltså jag fattar ju att de är smäckert byggda, men en del kan man räkna revbenen på, ”ska” det vara så?
Ja, det är så det ska vara ☺️ Hela deras kropp är utformad för extrem löparprestation, vissa över lite kortare och andra över lite längre sträckor, men principen är densamma. Så skinn, ben och muskler är nästan det de ska bestå av för att kunna prestera så. Hos vissa raser är det även vinklarna som bidrar till att de ser extra smala ut. Whippets tycker jag är bland de som naturligt ser rundare ut jämfört med andra vintisar. Klart även en vinthund kan vara för smal, men det är främst om muskler saknas som jag börjar fundera på om hunden inte får tillräckligt med mat. Tänker att man kan jämföra lite med hur mänskliga topp-atleter ser ut.
 
Jag håller med, verkligen en nordisk spets åt sällskapshållet! Den är populär som familjehund och är inte helt i "fluffmonster"-kategorin. Det inmönstras fortfarande en del nya in i rasen och är väldigt frisk. :) Vet inte om några finns i Sverige dock.
Enligt skk så finns det 4 danska spids i Sverige, och inga uppfödare än. Lite tråkigt men det är inte så långt till Danmark, jag gillade verkligen att den inte ska ha någon utpräglad jaktinsikt :up: känns sällsynt bland spetsarna ibland.

Lade just märke till att köpahund.se, som har ett par ord som ska beskriva rasen kort under namnet, har skrivit bl.a. "alltid tjusig" :rofl:
 
Senast ändrad:
  • Haha
Reactions: Sel
Fast dobbisen Har ju liksom en dramatisk, explosiv och kraftfull siluett oavsett typ. Jag föredrar en mer low key utstrålning hos min hund helt enkelt, även om dobbisen kan vara snygg. :D
Jag håller med dig, de bröstar sig lite helt enkelt :angel: *badum-tss*
 
Ja, jag tycker ju på något sätt att man varken ska skaffa polarhund i Spanien eller nakenhund i Sibirien för att dra det till extremerna. Personligen vill jag också gärna slippa täcken och ha en hund som glatt följer med på aktiviteter oavsett väder och årstid utan att jag specifikt måste tänka på att skydda den. Men kan också förstå att ni med vinthundar bara sätter på täcke efter väder och så är det inte mer med det. Hundarna har det ju säkert bäst så. Måste bara fråga vad gäller underhudsfett: BEHÖVER de vara så smala? Alltså jag fattar ju att de är smäckert byggda, men en del kan man räkna revbenen på, ”ska” det vara så?
Jag funderade lite på samma sak efter ha sett den här bilden :o
dog-breeds-100-years-ago-and-today-19-5fa2c4a0ed251__700.jpg

Alltså jag fattar att rasen har ändrats genom åren, plus att den nedre kanske är för smal och den övre lite tjock, jag vet inte. Men jag föredrar den övre lite grann om man bara jämför dessa två foton. Dock kanske den moderna är ett dåligt exemplar att jämföra med. 🤔
Just här var det saluki men jag tänker rent allmänt bland vinthundar också.

Men jag googlade lite på gamla foton av greyhounds och de verkar vara ganska lika de moderna faktiskt.
abd0a486a4286aed56afe9c798d0da58--dog-pictures-dog-photos.jpg

Ska vara från ca 1880.

Det jag märker är att midjan verkar ha blivit mera av en getingmidja även om bröstkorgen är av samma storlek. Antingen har det med vikten att göra eller så har det varit den smaken inom aveln? Dvs man avlat mot smalare midja?
 
Jag funderade lite på samma sak efter ha sett den här bilden :o
dog-breeds-100-years-ago-and-today-19-5fa2c4a0ed251__700.jpg

Alltså jag fattar att rasen har ändrats genom åren, plus att den nedre kanske är för smal och den övre lite tjock, jag vet inte. Men jag föredrar den övre lite grann om man bara jämför dessa två foton. Dock kanske den moderna är ett dåligt exemplar att jämföra med. 🤔
Just här var det saluki men jag tänker rent allmänt bland vinthundar också.

Men jag googlade lite på gamla foton av greyhounds och de verkar vara ganska lika de moderna faktiskt.
abd0a486a4286aed56afe9c798d0da58--dog-pictures-dog-photos.jpg

Ska vara från ca 1880.

Det jag märker är att midjan verkar ha blivit mera av en getingmidja även om bröstkorgen är av samma storlek. Antingen har det med vikten att göra eller så har det varit den smaken inom aveln? Dvs man avlat mot smalare midja?
Tror @Red_Chili kan ge väldigt bra svar om hur Salukin förändrats respektive inte förändrats på senare tid (om hon har lust såklart). Jag ser det som en delvis fraggel-ifiering av rasen 😂

Vinthundstypen/någon slags form av greyhound/Saluki är ju en extremt gammal hundtyp, vissa påstår den äldsta domesticerade. Vi snackar alltså många tusen år. Och som jag har förstått det har de förändrats extremt lite sedan dess. I konsten kryllar det av vintisar med tillhörande getingmidjor, synliga revben och biffiga muskler 😁 (Bilden längst ner till höger visar f.ö. nästan fotorealistiskt hur min vardag ser ut.)
0A737EC5-5053-4456-B4B3-1092A84F04C0.jpeg
 
Tror @Red_Chili kan ge väldigt bra svar om hur Salukin förändrats respektive inte förändrats på senare tid (om hon har lust såklart). Jag ser det som en delvis fraggel-ifiering av rasen 😂

Vinthundstypen/någon slags form av greyhound/Saluki är ju en extremt gammal hundtyp, vissa påstår den äldsta domesticerade. Vi snackar alltså många tusen år. Och som jag har förstått det har de förändrats extremt lite sedan dess. I konsten kryllar det av vintisar med tillhörande getingmidjor, synliga revben och biffiga muskler 😁 (Bilden längst ner till höger visar f.ö. nästan fotorealistiskt hur min vardag ser ut.)
Visa bifogad fil 111375
Problemet med målningar är dock att de inte behöver vara realistiska. Utan kan lika gärna föreställa den tidens ideal. Tittar man på målade porträtt så kan man nog förstå att de personerna inte riktigt såg ut sådär 😅 Man överdrev gärna vissa drag och så fanns det moden som alla ville ha på sina porträtt, jag är ganska säker på att de hade samma idéer om sina djur.
Därav jag jämför mellan foton då det är det mera objektiva sättet att se på skillnaderna mellan två hundar. (Numera kan man dock ändra i foton också men jag räknar kallt med att det var svårare före i tiden ;))

Tillägg: Vad menar du med fraggel-ifiering förresten? Känner inte igen det ordet trots att mobilen gör det :o
 
Problemet med målningar är dock att de inte behöver vara realistiska. Utan kan lika gärna föreställa den tidens ideal. Tittar man på målade porträtt så kan man nog förstå att de personerna inte riktigt såg ut sådär 😅 Man överdrev gärna vissa drag och så fanns det moden som alla ville ha på sina porträtt, jag är ganska säker på att de hade samma idéer om sina djur.
Därav jag jämför mellan foton då det är det mera objektiva sättet att se på skillnaderna mellan två hundar. (Numera kan man dock ändra i foton också men jag räknar kallt med att det var svårare före i tiden ;))

Tillägg: Vad menar du med fraggel-ifiering förresten? Känner inte igen det ordet trots att mobilen gör det :o
Absolut, ingen hund är ju en tvådimensionell stiliserad guldfigur 😄 Därför lade jag in flera olika exempel, eftersom man kan urskilja det konstanta genom de olika medierna, konst- och idéhistoriska perioderna, länderna, idealen, etc. Och det är svårt att hitta foton från tiden innan kameran uppfanns :D

Fraggel-ordet är min egen uppfinning. Nu tror jag som sagt att andra här på forumet kan förklara detta bättre, men jag ger det ett snabbt försök. Vissa uppfödare avlar på senare år en Salukityp som är mer extrem i vissa drag, mindre funktionell, mer baserad på estetik. Längre hår, långsmalare, mer extrema vinklar. Påminner mig om Fraggeln längst till höger här:
030CD2E8-F595-4D73-AF6C-773DC07AA3A7.jpeg
 
Jag brukade ta med min lundis till vikinga- och medeltidsmässor och veckor. Jag kunde prata med en försäljare eller medverkande och oftast var det folk ifrån utlandet som kunde titta på min hund och säga, "ja, själv föredrar jag mer riktiga hundar, du vet, vikingahundar". Sa tillbaka att du står bokstavligt talat och ser på en. :grin:
Jag hade garvat häcken av mig, snacka om att inte ha koll! :rofl:

Varför skulle en viking velat ha ett fluffmonster eller en extrem draghund? :D
 
Jag tycker mig se en del dobermanns åt det kraftigare hållet med väldigt framåtstickande bröstkorg, eller är det mer en positionsgrej ute på utställning?
Det är både och. Ammo har ett rätt platt förbröst men kan få fram det betydligt mer i vissa positioner - men man avlar även på extrema förbröst i vissa linjer. Vissa ser ut som att de skulle hoppa in med förbröstet först om de hade försökt ta sig över hinder.. Inte vackert imo men dessa känns inte jätte eftertraktade. Man vill ha tyngre hundar i ringen än vad jag gillar men kanske inte så extrema. Men med det sagt - de ska ha ett framträdande förbröst och det är delvis därför de ställs i drag.

Använder Ammo som exempel för att visa lite hur det ändrar sig beroende på position:
106108692_10156913535346707_4079448653878940370_n.jpg

42600460_10155412042186707_2193421183678939136_n.jpg

13988129_10153571783076707_8929177151402714259_o.jpg
12828277_10153230804236707_5441126579291355733_o.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp