Australien cattle dog

Bukefalos 30 år!

trollskogen1

Trådstartare
Hej! Jag börjar bli sugen på en ACD. Jag har träffat några men har inplanerat träffar med kennel och andra personer som äger ACD. Är det någon här som har en? Förstår att det kräver en hel del men känns som en intressant och spännande ras som passar mitt liv!

Jag har ingen men är en drömras för mig långt framåt i tiden när barnen är stora! Spännande att du planerar skaffa en. Hoppas någon här kan bolla med dig och lycka till. ☺️

Har ingen egen ACD men sett en del på olika hundaktiviteter. De har tyvärr en del rädslor (sociala, ljud mm.) så man går vara väldigt noga med mentaliteten. De verkar överlag sakna det driv som iaf jag vill se i en arbetande hund. Inte många som meriteras i annat än utställning eller gör ens MT. Hur de är i vardagen vet jag inte men kan tänka mig att man får räkna med en del skärpa.

Jag kommer inte köpa en igen!
De är lättlärda, men mkt svårmotiverade, tänk lite som en katt. (jag fattar vad du vill, men jag har inte lust just nu)
Ska man ha en hund till tävling så blir det ett nej för mig. Jag vill ha en hund med driv som vill jobba MED mig i alla läge.
Det är därför du har mallen va? ;) (För visst har du en malle också? :idea:.)

Nu levde min bara i 9 månader men fruktansvärd att leva med, lätt till stress i vardagen, förstörde allt i sin väg (väggar, dörrar m.m.) och kunde inte hålla klykan en sekund. Hade han kunnat hade han bott under mitt skinn. Hans syster var likadan, så vet inte om jag fick ett måndagsexemplar eller om det var andra saker som grundade sig i detta.
Min var mycket lättlärd, förig och lätt att motivera i arbete, i mitt tycke i alla fall men jag är också van med raser som är betydligt mer svårmotiverade med mindre förarkänsla. Stenhård i skallen med noll självbevarelsedrift, har bl.a. försökt springa genom rutor, hoppa från balkonger och listan fortsätter.
Vågade inte köpa en till efter min gick bort, dels för hälsoläget som jag har förstått i efterhand kan vara svajigt och att mentaliteten varierar en del beroende på vad man anser är önskvärda egenskaper. Tyckte annars att rasen var i en behändig storlek om man önskar en mindre brukshund, vilket var anledningen från början jag köpte en ACD.
Älskade att träna med den hunden men hatade att leva med den. Men som sagt, jag kan bara ha haft otur och fått en väldigt jobbig individ. 😅

Har ingen erfarenhet av ACD i Sverige men blir typ chockad över era erfarenheter. 😳 Jag har bott i Australien och en kompis jag pluggade med där hade två stycken som var helt otroligt härliga hundar. Träffade även andra som hade dessa hundar där också. Mycket driv, roliga, velcreodogs, ville jobba med en men var också påhittiga och kunde göra bus. Mycket energi. Inte alls stressiga eller destruktiva. 😥

Nu levde min bara i 9 månader men fruktansvärd att leva med, lätt till stress i vardagen, förstörde allt i sin väg (väggar, dörrar m.m.) och kunde inte hålla klykan en sekund. Hade han kunnat hade han bott under mitt skinn. Hans syster var likadan, så vet inte om jag fick ett måndagsexemplar eller om det var andra saker som grundade sig i detta.
Min var mycket lättlärd, förig och lätt att motivera i arbete, i mitt tycke i alla fall men jag är också van med raser som är betydligt mer svårmotiverade med mindre förarkänsla. Stenhård i skallen med noll självbevarelsedrift, har bl.a. försökt springa genom rutor, hoppa från balkonger och listan fortsätter.
Vågade inte köpa en till efter min gick bort, dels för hälsoläget som jag har förstått i efterhand kan vara svajigt och att mentaliteten varierar en del beroende på vad man anser är önskvärda egenskaper. Tyckte annars att rasen var i en behändig storlek om man önskar en mindre brukshund, vilket var anledningen från början jag köpte en ACD.
Älskade att träna med den hunden men hatade att leva med den. Men som sagt, jag kan bara ha haft otur och fått en väldigt jobbig individ. 😅
Tack för att du delar med dig! Ja den ska ju vara en tränings/gårds hund och tycker precis som du att storleken är en fördel!
Är det HD/ED du tänker på? Jag förstår att det är svårt att hitta rätt speciellt när rasen är så pass liten!

Kanske kelpie är ett "mjukare" alternativ? Man vill ju verkligen att det ska vara en ras som passar in om tex skulle få barn om några år!

Kanske kelpie är ett "mjukare" alternativ? Man vill ju verkligen att det ska vara en ras som passar in om tex skulle få barn om några år!

Definitivt lättare att hitta en vettig kelpie men det är också en betydligt mer energisk ras. Lätt att tänka att det är två liknande raser men från det jag sett är de rätt olika. Särskilt i energi och "kvickhet" men också i socialitet. Kelpies ska gilla alla människor.

Jag har själv kelpie sen 14 år och de är och ska enligt mig vara arbetande hundar. Jag kör främst bruks med mina. De vill jobba och får de göra det regelbundet samt får ordentlig motion så gott som dagligen är de ofta oerhört trevliga och enkla hundar.

Vissa kelpies passar inte att bo med barn men för de flesta fungerar det bra.

Viktigt att kolla upp hela kullar samt linjer gällande hälsa, mentalitet och arbetsförmåga.

Hej! Jag börjar bli sugen på en ACD. Jag har träffat några men har inplanerat träffar med kennel och andra personer som äger ACD. Är det någon här som har en? Förstår att det kräver en hel del men känns som en intressant och spännande ras som passar mitt liv!
Jag har inte men jag hade en bästa vän som hade en sån när jag var ung. Den var typ impulsiv inte så mycket mer.
Väldigt opersonlig hund i mina ögon, svår att ha kontakt med.
Upplevde heller aldrig att den var så rolig att träna trots att hon försökte men att hitta på egna grejer som att klättra över höga staket och jaga ifatt människor tyckte den var roligt.
Hon skaffade schäfer sen.

Liknande trådar

• Framtida hundras?
  • Rasval: Vad passar?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Ska jag välja en ny ras eller inte.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka