Sv: Autism
Jag har själv inte några barn men har jobbat med autistiska barn i åldrarna 6-21 år.
Min första tanke som slår mej är att ni kommer få förändra hela erat liv. Barn med autism(även vuxna så klart) behöver en väldigt välplanerad vardag, många klarar inte av spontana saker(ibland så enkla saker som att ni tar en annan väg till affären än vad ni brukar göra) och det får dom att må dåligt.
Men, sen finns det dom som visst klarar av ett mindre styrt liv där man kan vara spontan till viss del.
Det finns så mycket att säga om just autism för det skiljer sej självklart från individ till individ men jag kan säga att något jag tyckte funkade bra för alla barn(det var en stor varriation på barnens diagnos) var att jobba efter bilder(har glömt just nu vad det heter) och att konsekvent följa bilderna man satt upp för dagens eller kanske veckans planering, det kan verka tråkigt för oss men för dom så är det ett stort stöd i deras vardag. Vissa klarade av att få en bild på "välja" där några olika alternativ fanns att välja på tex kolla på film, rita, gå ut och gunga osv medans vissa bara följde den planering vi satt upp(det inkluderar då allt som toabesök, tandborstning, skola, hur man ska åka till skolan, myskväll med godis och läsk osv.
Vissa behövde "skolas" in på nya saker, tex en ny utflykt fotades innan och barnet som skulle med fick kolla på alla bilderna för att sen kunna förbereda sej någon dag innan utflykten skulle infalla.
Det var ett super kul jobb och det gav mej enormt mycket men det krävdes en hel del från oss personal och jag kan säga att alla som kom som nya inte alltid kunde stanna pga att dom inte hade rätt inställning kring det hela och tog barnen för mycket som friska vilket rubbade deras liv i vardagen.
Så när rätt personal var på plats och följde våran arbetsplan så flöt allt på mycket bra och barnen mådde oxå bra(trots att vi som inte har autism kanske skulle uppfatta det som ett tråkigt liv).
Jag saknar barnen men när jag tänker tillbaka så var det skönt att få gå hem efter jobbet och leva ett "normalt" liv.
Jag har inte någon som helst aning om hur gammalt barnet är, vad för diagnos det har osv men jag själv skulle aldrig ta på mej något sådant på heltid då jag vet hur mycket som krävs från en själv och omgivningen(vilken man inte alltid kan påverka).
Skulle jag få ett eget barn med autism skulle jag börja direkt med att jobba på det sättet vi jobbade på men sen oxå inse att man behöver avlasting som förälder och inte vara rädd för att lämna bort mitt barn på korttidshem några dagar i veckan, alt låta det flytta permanent till ett bra hem för autistiska barn beroende på hur autistiskt det skulle vara.
Hoppas ni får bra svar här och kan fatta ett beslut som ni tror kommer passa ER. Lycka till