Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

vet inte om förra inlägget blev lite krångligt formulerat men kort sagt. Aktivera valpen och "jobba" med valpen i koppel. Säg inte till valpen när den vänder sig bort, låt bara kopplet själv tala om att "nu kommer du inte längre". Valpen har i detta läge 2 val- blir antingen tokig i kopplet och försöker slita sig. Eller fogar sig till kopplets längd och därmed lär sig leka, vara i din närhet till slut. Nån/några ggr/dag i början mkt korta stunder typ 10min inte mer. Detta är också en metod som KAN få bakslag då det är en situation där du indirekt tvingar valpen/hunden att foga sig nära dig. MEN belöningen blir ju att den har dig i andra änden av kopplet som har massor av bus skoj och gottis eller annat som valpen gillar. Eller så är faktiskt belöningen den att valpen får komma av kopplet när den varit duktig. Efter ett tag kan man ju lära in sitt,stanna kvar i samband med att man tar av kopplet. Hoppas ni förstår vart jag försöker komma....
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Mitt tips är att läsa boken Valpen av Mickie Gustafsson, samt kanske Kontaktkontraktet av Turid Rugaas.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Mitt tips är att läsa boken Valpen av Mickie Gustafsson, samt kanske Kontaktkontraktet av Turid Rugaas.

Pssst, det är Eva Bodfäldt som skrivit Kontaktkontraktet, och TS har sagt att hon läst den ;). Turid Ruugas har skrivit ex. Lugnande Signaler.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag är av övertygelsen att man kan forma fram mycket som inte finns där naturligt. Ponera att din valp inte får frukost, istället går du ut och sätter dig på en parkbänk och är supertråkig, lääänge. Om valpen så bara vrider på ett öra åt ditt håll så säger du Bra! Eller klickar (beroene på hur du gör, just i konstaktsituationer tycker jag att klicker är suverän oavsett träningmetod). Efter ett par promenader och några dagar, ökar kontakttagandet? Var tråkig, men se också till att valpenh har tråkigt så valpen kanske efter lång tid väljer dig och du får möjlighet att beöna med kalkonhals eller hjärta (vad nu valpen kan tänkas är lite mer värdefullt än frukosten). Har valpen massa roligt att kolla på eller roa sig mer så är chansen att den tar kontakt med dig mindre.

Jobba vidare på att bygga upp din status som viktig i valpens luv, men förutom det skulle jag ställa samma frågor som du ställer här till valpens uppfödare. Denna vet förmodligen hur BC valpar brukar vara
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Nu är kanske en vecka lite väl hårt att dömma ut en valp på. Men jag håller faktiskt med dig.
Varken djur eller människa mår bra av att leva i en relation som inte passar dom.
Det är lite lustigt att tex. hästar säljs och köps hit och dit utan att ngn gnäller. Men omställningen för dom är ju lika stor som för en hund. En häst är också ett flockdjur och har sin flock i hagen. Byte av hem innebär byte av flock. Precis som för en hund. Vist kan det vara lite förvirrande och jobbigt ngn vecka men dom vänjer sig snabbt!
Hellre en veckas förvirring och sedan ett nytt liv som passar hunden och ägaren bättre än 10 år med ständig känsla av att detta inte är så bra.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag håller med Lurv. Prata med uppfödaren, känn efter ett tag till men vänta inte en halv evighet om du redan nu känner att det inte känns rätt.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Låt valpen få tid på sig!

Som du beskriver henne hör man ju att hon är "orolig". Miljöombytet har nog tagit hårt på henne. Tycker defenitivt inte att du ska kräva det minsta av henne såhär tidigt! Det bryter bara ner henne. Du måste låta henne få ta den hon själv behöver. Du säger att föräldrarna till denna valp (båda två) är sociala trevliga hundar. Då torde denna valp också bli det, men som du ju säkert vet är BC en känslig, nervig ras väldigt ofta, och efter att du har haft valpen så kort tid så tycker jag att hon bara ska ha chans att VÄNJA sig vid sin nya miljö. Ha inga krav nu, älska hunden för den hon är IDAG, så kommer resten. Men ställ inga som helst krav, du märker ju att hon är väldigt osäker.

Lycka till!
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Fast där kan jag inte riktigt hålla med dig.
Jag anser inte att BC är en känslig och nervig ras.
Förarveka, ja. Men samtidigt en stor portion med egna beslutsfattanden.
Min är väldigt förarvek men samtidigt så är hon inte alls lika klängig som min andra. Min andra (rottweiler/amstaff) tar knappt ett steg utan att fråga mig hur hon ska göra. Ständig kontakt och extremt svår att få ifrån sig och att ta egna beslut.
BCn däremot har jag fått jobba för just kontakten. Hon vill helst hålla koll själv på allt och vill inte släppa allt ansvar till mig som förare. Men detta ser jag inte som negativt, speciellt inte i agilityn. Hon är otroligt hindersökande och lätt att skicka.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag håller med er lite, men samtidigt tvekar jag. Hon är 9 ½ v, tänk om hon kanske, kanske, kanske växer på sig och BLIR bra? Men när då? Förutom den här satans självständigheten har hon nästan allt jag behöver, tänkte jag säga: kamp, spring i benen, stabil, verkligen inget nervvrak. Men så spelar ju inte det någon roll om jag inte får möjlighet att använda det.

Det finns en liten notis, eller vad jag ska kalla det, om återköp i kontraktet där jag får lämna tillbaka henne och få en del av pengarna tillbaka. Att byta valp funkar inte, då dem skulle behålla en hanvalp men jag vill ha tik då min sheltie är en tik.

Att hon är osäker tvivlar jag på, hon är så fruktansvärt stabil och trygg i sig själv. Koppel och halsband, inga bekymmer, sitta själv i bur, inga bekymmer, skott, inga bekymmer etc.

Jag tror också att man kan forma fram väldigt mycket med bra träning, grejen är bara att det är så jag har fått gjort med min sheltie. Hon hade ingenting, väldigt självständig, ingen fart, inget engagemang i någonting. Hennes räddning blev att hon är tokig mat och jag kunde lätt belöna kontakt osv och nu, 5 år senare, börjar hon bli hyfsad. Hon kommer aldrig ta sig någonstans i tävlingssammanhang, men hon tycker numer att det är ganska roligt att träna med mig.

Poängen är bara att jag ville ha en hund där jag kunde få lite sådant "gratis" och kunna fokusera på den "roliga" träningen med spår, lydnad och agility utan att hela tiden behöva övertyga hunden om att det faktiskt är roligare hos mig än vid den där grästussen där borta. Därav mitt val på BC också, då jag i min (dröm-?) värld nästan fick det till en omöjlighet att få en såpass självständig individ igen. Det kändes som ett "säkert kort", så att säga. Jag vill inte lägga ner ytterligare 5 år på en likadan, om inte värre, hund när jag vet att det finns naturligt sociala, kontaktsökande och föriga individer där ute i stora vida världen.

Dock spelar det ingen roll om jag har godis, kamp, boll, snöre etc för det bryr hon sig inte om. Jag kan sitta 1,5 m ifrån henne, dra kampen i sicksack mönster framför tassarna på henne och hon kampar litegrann, men minsta belöning med eftergift så drar hon åt motsatt håll.

Brukar dem vara såhär pass självständiga?

Jag får prata med uppfödaren, det handlar ju ändå om att man ska leva tillsammans med hunden i förhoppningsvis många år framöver..
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Är du för mycket "på" kanske? Jag har haft tre hundar av självständig ras (italiensk vinthund och whippet). Den som jag skulle kalla för mest självständig blir helt ointresserad om jag försöker för mycket. Det är samma sak med okända som hälsar på henne. Är de "för glada" så vänder hon på klacken och går.

Tillägg: Det framkom inte riktigt, men vad jag skulle skriva var att alla tre har ogillat om jag har varit för mycket "på", men att en av dem har varit extra tydlig med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag vet inte, träffar hon nya människor är hon glad och öppen och hälsar gärna, vilket hon också gjorde mot mig första gången jag träffade henne hos uppfödaren. Nu är det mer som att hon "känner" mig och behöver inte bry sig mer. Jättekonstigt. Jag är inte på henne på det sättet heller, utan det är när hon ska rastas, klippa klor och naturligtvis några minuters lek om dagen. Man själv får ju inte en sådan där jättehög motivation att umgås med henne när hon inte bryr sig eller ger en en blick som det lyser "idiot!" om ;) Jag har aldrig sagt åt henne utan allt har gått lugnt och sansat till med mycket beröm och och utan tvång och grejer från min sida. Hon sover ju ganska mycket också, naturligtvis, så man hinner ju inte så mycket mer.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Pssst, det är Eva Bodfäldt som skrivit Kontaktkontraktet, och TS har sagt att hon läst den ;). Turid Ruugas har skrivit ex. Lugnande Signaler.

Ja så klart :o Jag rörde ihop det med den TS redan hade läst och den jag ville tipsa om - lugnande signaler.

Jag har inte läst tråden så noga, men ser att flera är inne på samma linje som jag - att valpen kan vara stressad och överaktiverad. En så liten valp behöver definitivt inte mer än mat, sömn göra ifrån sig. Det är så himla lätt att "börja i tid" med att träna kloklippning, gå i koppel, träffa folk osv att man glömmer att hela världen är ganska ny och att i princip allt är inlärning, aktivering och spännande.

Med en ny liten valp hemma brukar jag låta den få ett par veckor att lära känna huset och sin nya familj bara. Inget koppel, ingen klosax, inget bus initierat av mig utan bara att jag sitter på golvet tillsammans med den när den leker - ensam med en leksak eller med någon av de vuxna hundarna. Absolut inga bollar, kastlekar, kamp eller liknande med en så liten. Mycket närhet, somna tryggt i famnen, mysa osv. Helt enkelt att bygga en relation och att valpen ska se mig som sin nya ledare nu när mamman är ute ur bilden.

Din valp är bara 9 1/2 vecka och har redan provat på att leka med massor av saker, sitta i bur, ha halsband och koppel, skott, promenader, klippa klor, osv. Svårt utan att ha sett valpen men det som du tolkar som inga bekymmer tolkar jag som "stress" över en ny sitation som valpen ännu inte vet vad den ska göra av. Dessutom låter det lite som att "självständigheten" i själva verket är osäkerhet, både inför dig och inför alla nya situationer som valpen hamnar i. Stoppa ett tag, backa bandet och börja om som om det är dag 1 med din valp.

BC är ju en mycket aktiv ras som lätt stressar upp sig så det gäller att vara försiktig tror jag. Någon form av belöning finns alltid, det gäller "bara" att hitta vad din valp föredrar och som kan vara lämpligt (kanske inte at jaga en boll eller kampa om en trasa i ditt fall ;))
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Mycket närhet, somna tryggt i famnen, mysa osv. Helt enkelt att bygga en relation och att valpen ska se mig som sin nya ledare nu när mamman är ute ur bilden.

:) Två av mina valpar (den tredje var 18 veckor och för stor när jag fick hem henne) bar jag innanför jackan/tröjan de första veckorna. Det kanske kan kännas som ett fånigt tips, men jag har upplevt att det är väldigt kontaktskapande. Då blir man den som ger värme, hjärtslag, trygghet, mat och allt annat som en liten valp kan tänkas vilja ha.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Så har jag gjort med mina också. De har alltid fått vara nära, och när de var små hade vi även en viss mån av dagligt "tvångsgos", men också stunder av självständighet. Men de har till exempel alltid fått vara ifred om/när de har somnat någonstans, och vi har varit noga med att "ge både rötter och vingar", som det så poetiskt heter.

TS:
Jag tycker, som många andra, att du ska ge det lite tid.
Lek och busa och fåna dig med valpen. Var det roligaste som finns!
Och var det tryggaste och gosigaste som finns.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag lovar, hon är inte stressad för fem öre. Jag har haft hund hela mitt liv, mina föräldrar har haft hund hela sitt liv och vi rör oss bara i hundkretsar, så även om BC'n är väldigt mycket vallhund tror jag att den uttrycker stress som de flesta andra hundar. Hon ÄR verkligen stencool.

Och det där med kloklippning, koppel, bur etc, jag ber om ursäkt om jag har fått det att låta som att jag inte gör annat än fixar med henne. Hon har fått klorna klippta två gånger, vilket var avklarat på mindre än 5 min/gång, hon har haft halsband/koppel två senaste dagarna då vi gått en 50 - 100 m utanför tomtgränsen, skotten kommer från skjutbanan och är ingenting vi kan göra någonting åt, trots detta bryr hon sig inte ett skvatt och dem skjuter dagligen där uppe. Suttit i bur har hon också gjort några minuter ett par tre dagar utan knappt ett pip och resten av dem här 24 h som är på dygnet, ungefär 23 h 50 min som är kvar, äter, sover och rastar hon sig på :)
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Enligt veterinärbesiktningen är allt ua på henne, så det antar jag.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag lovar, hon är inte stressad för fem öre. Jag har haft hund hela mitt liv, mina föräldrar har haft hund hela sitt liv och vi rör oss bara i hundkretsar, så även om BC'n är väldigt mycket vallhund tror jag att den uttrycker stress som de flesta andra hundar. Hon ÄR verkligen stencool.

Min erfarenhet av border collie är att de är mycket speciella hundar. Vi är inne på vår andra BC nu och även om dessa två tikar har varit ganska olika varandra så har de samtidigt varit lika. Jag hade inte utgått från att en BC reagerar likadant som andra hundar. Det gör de naturligtvis många ggr men inte alltid. Jag tycker att det är en mkt trevlig hundras och har svårt att tänka mig att ha ngn annan. Men man måste tänka lite annorlunda när man tränar dem. Nu har båda våra varit mkt kontaktsökande och oerhört inriktade på sin förare så jag har nog inte ngt nytt tips att komma med. Nu är ju din hund så liten men ett av "problemen" med dem är ju att de lär sig så snabbt, de listar snabbt ut vad som förväntas av dem, nästan innan man vet det själv.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Hm låter märkligt tycker jag. Jag har haft en antal BC och lärde känna rasen efter att flera bekanta haft dom men har inte varit med eller hört någon som du beskriver din valp.
Det vanliga är ju att det aldrig går att få stopp på dom ist.
De kan vara speciella och so ras lite annorlunda eftersom de är avlade att valla så Självständig är dom och kan roa sig själva med men inte alls som du skriver?


Kankse kontakta en uppfödare eller någon som har får och se om du får ingång vallinstinkten och genom den få kontakt?
Eller ge valpen lite tid att välja att komma till dig, sätt dig på golvet/marken och pyssla med boll eller något utan att bry dig, lägg ut något gott som spår som leder till dig, springa och tjoa bort från valpen?
Du kan ju bara sätta dig och kela utan att kräva något, va bara go med valpen, känn igenom den, kan du hund massage?
 
Senast ändrad:
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag har två kelpies hemma och kan ju dela med mig av erfarenheterna med den ena. Han är inte lika extrem som du beskriver din valp, men ändå åt samma håll. Det finns i stort sett ingen belöning som han gillar, förutom att springa agility (tydligen extremt självbelönande för honom). Utöver det gillar han inte godis, bollar är kul i någon sekund typ, kamp är oftast helt ointressant... Du förstår.

Men det han har istället är samarbetsvilja och arbetsvilja, han vill jobba! Så jag har helt enkelt kört på och tränat och använt klicker/belöning för att markera rätt, även om jag vet att han knappast uppskattar godiset så mycket i sig självt som träningen. Skulle jag till exempel sluta träna skulle han inte äta godiset. Har du testat detta på din valp? Alltså om den vill träna/arbeta.

Nu kör jag mest tricks och agility, vill säga aktiva saker. Att belöna min hund i lydnaden och lyckas få honom att tycka att typ fotgående är kul är mer eller mindre omöjligt. Så jag försöker inte ens, jag har ingen större lust.
Men i agilityn, som är självbelönande är det inga problem att träna i timmar. Det svåra här blir ju att agilityn är roligare än belöningarna jag kan erbjuda, vilket betyder att det är lika kul att göra fel som rätt. Det krävs lite kreativitet för att lära in saker som att ta hela slalom och kontaktfält när man inte har en belöning att erbjuda.

Detsamma gäller vid vardagslydnaden. Jag har inte lyckats hitta något att beläna inkallningar med och har tvingats till en kompromiss mellan att "belöna" rätt med boll/godis och "bestraffa" fel genom att klart visa mitt missnöje. Det funkar inte att bara belöna rätt om man inte kan hitta något hunden verkligen vill ha, och hittills har jag inte lyckats.

Lite av mina funderingar. Som sagt, man får vara mer kreativ om man inte hittar belöningar och jobba på andra sätt. Det innebär dock inte att jag har gått över till att straffa hunden (med bestraffning i vardagslydnaden menar jag att jag hämtar hunden och ryter på honom/tar tag i nackskinnet, utan att skaka!!!).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: muppia
·
Övr. Hund X]En lättare border tik ganska liten växer sig inte så jätte stor. Som en mellan pudel i storlek. X]En lägenhet ej mitt i stan men...
Svar
14
· Visningar
1 689
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp