Bukefalos 28 år!

Automat och ekokörning

Philosophia

Trådstartare
Bilen är på verkstaden och vi har en ersättningsbil som är automat. Jag har kört med den i drygt 10 dagar och har fortfarande inte fått någon kläm på hur man ekokör en sådan bil.

Med vår snåldiesel (manuell) som står på verkstan så kör jag 0,1-0,2 l/mil snålare än angiven förbrukning - dessutom på kombinationen stadstrafik och motorväg. Med den här (bensinautomat) ligger jag 0,3 l/mil över den angivna förbrukningen! Framförallt drar den enormt mycket i stadstrafik. Jag upplever exempelvis att den lägger sig på onödigt låga växlar, särskilt när den är kall. Jag har försökt att använda det manuella läget, men då envisas den ändå med att växla ner hela tiden.

Det verkar således som att den körstil som är effektiv på vår nuvarande bil snarare är slösig på automaten. Min fundering är därför om det finns några tips på hur man kör en automat för att köra snålt. Nu ska vi bara ha just den här bilen en dag till, men eftersom nästa bil blir en automat så vill jag lära mig.
 
Bilen är på verkstaden och vi har en ersättningsbil som är automat. Jag har kört med den i drygt 10 dagar och har fortfarande inte fått någon kläm på hur man ekokör en sådan bil.

Med vår snåldiesel (manuell) som står på verkstan så kör jag 0,1-0,2 l/mil snålare än angiven förbrukning - dessutom på kombinationen stadstrafik och motorväg. Med den här (bensinautomat) ligger jag 0,3 l/mil över den angivna förbrukningen! Framförallt drar den enormt mycket i stadstrafik. Jag upplever exempelvis att den lägger sig på onödigt låga växlar, särskilt när den är kall. Jag har försökt att använda det manuella läget, men då envisas den ändå med att växla ner hela tiden.

Det verkar således som att den körstil som är effektiv på vår nuvarande bil snarare är slösig på automaten. Min fundering är därför om det finns några tips på hur man kör en automat för att köra snålt. Nu ska vi bara ha just den här bilen en dag till, men eftersom nästa bil blir en automat så vill jag lära mig.

Jag tänkte fel. På snåldieseln ligger jag 0,01-0,02 l/mil under (0,51-0,52 istället för angivna 0,53 l/mil). Något annat hade varit sensationellt.
 
Bilen är på verkstaden och vi har en ersättningsbil som är automat. Jag har kört med den i drygt 10 dagar och har fortfarande inte fått någon kläm på hur man ekokör en sådan bil.

Med vår snåldiesel (manuell) som står på verkstan så kör jag 0,1-0,2 l/mil snålare än angiven förbrukning - dessutom på kombinationen stadstrafik och motorväg. Med den här (bensinautomat) ligger jag 0,3 l/mil över den angivna förbrukningen! Framförallt drar den enormt mycket i stadstrafik. Jag upplever exempelvis att den lägger sig på onödigt låga växlar, särskilt när den är kall. Jag har försökt att använda det manuella läget, men då envisas den ändå med att växla ner hela tiden.

Det verkar således som att den körstil som är effektiv på vår nuvarande bil snarare är slösig på automaten. Min fundering är därför om det finns några tips på hur man kör en automat för att köra snålt. Nu ska vi bara ha just den här bilen en dag till, men eftersom nästa bil blir en automat så vill jag lära mig.

Att inte köra plattan i mattan samt att låta bilen motorbromsa själv lönar sig alltid. Varvmätaren bör alltid ligga på 2-2,2'k varv max.
Är det kallt så låt bilen värma upp på tomgång ett par minuter innan du börjar köra, typ medan du skrapar rutor eller tar en cigg eller så.
Använd motorvärmare om du kan :)

Jag har kört automat sedan jag flyttade från swe. Gillar't :D
 
Att inte köra plattan i mattan samt att låta bilen motorbromsa själv lönar sig alltid. Varvmätaren bör alltid ligga på 2-2,2'k varv max.
Är det kallt så låt bilen värma upp på tomgång ett par minuter innan du börjar köra, typ medan du skrapar rutor eller tar en cigg eller så.
Använd motorvärmare om du kan :)

Jag har kört automat sedan jag flyttade från swe. Gillar't :D
Man ska inte låta bilen gå på tomgång vid kallstart har jag lärt mig, det är bättre att börja köra direkt så katalysatorn kommer upp i rätt temperatur snabbare. Har jag lärt mig, men jag kan ha fel. :)
 
Man ska inte låta bilen gå på tomgång vid kallstart har jag lärt mig, det är bättre att börja köra direkt så katalysatorn kommer upp i rätt temperatur snabbare. Har jag lärt mig, men jag kan ha fel. :)

Det kanske är nya rön nu, jag har inte behövt kallstarta en bil sen jag flytta från sverige, så bäst att kolla upp det! :up:
 
Man ska inte låta bilen gå på tomgång vid kallstart har jag lärt mig, det är bättre att börja köra direkt så katalysatorn kommer upp i rätt temperatur snabbare. Har jag lärt mig, men jag kan ha fel. :)
Det jag lärt mig också. Kortare tid för att få upp arbetstemp i motorn temp när den belastas.
Tror båda skälen stämmer, det ena är bra för bilen det andra för miljön.
 
Att inte köra plattan i mattan samt att låta bilen motorbromsa själv lönar sig alltid. Varvmätaren bör alltid ligga på 2-2,2'k varv max.
Är det kallt så låt bilen värma upp på tomgång ett par minuter innan du börjar köra, typ medan du skrapar rutor eller tar en cigg eller så.
Använd motorvärmare om du kan :)

Jag har kört automat sedan jag flyttade från swe. Gillar't :D
Nja, plattan i mattan ska man använda sig av när man ska upp i hastighet. Ju snabbare du kommer upp i hastigheten du ska hålla desto bättre, du släpper ut mer genom att öka långsamt.

Sen ska man såklart hålla jämn hastighet så gott det går, gärna farthållare om det finns, samt helst inte bromsa/stanna alls.
 
Nja, plattan i mattan ska man använda sig av när man ska upp i hastighet. Ju snabbare du kommer upp i hastigheten du ska hålla desto bättre, du släpper ut mer genom att öka långsamt.

Sen ska man såklart hålla jämn hastighet så gott det går, gärna farthållare om det finns, samt helst inte bromsa/stanna alls.
Bensinsnålhet funkar inte på automat med plattan i mattan
 
Jag klarar mig bra bara tänka "Gasa så sällan som möjligt. Bromsa så sällan som möjligt". Dvs, hålla jämn hastighet, släpp gasen i god tid och låt bilen bromsa sig själv när man närmar sig ett rödljus, sitt inte "gasbromsgasbromsgasbroms!" utan vänta med att öka farten tills det går att göra det enkelt i ett svep och lägga sig på rätt hastighet för att sedan hålla den.
 
Bensinsnålhet funkar inte på automat med plattan i mattan
Säker? Visserligen bara kört dieselautomat, men med plattan i mattan kunde den hoppa växlar, till skillnad från om man gasade långsamt då den skulle växla upp flera gånger.
 
Det bensinsnålaste sättet man kunde köra bil förr i tiden, om man exempelvis ville snitta 70km/h, var att gasa upp allt man kunde till 90, och sedan släppa gasen och rulla på högsta växeln ned till 50, och sedan repetera cykeln med att gasa upp till 90 och rulla ned till 50 tills man nått sitt mål.

Drog absolut minst soppa till kostnaden av att man fick exakt noll vänner i trafiken.
 
Det bensinsnålaste sättet man kunde köra bil förr i tiden, om man exempelvis ville snitta 70km/h, var att gasa upp allt man kunde till 90, och sedan släppa gasen och rulla på högsta växeln ned till 50, och sedan repetera cykeln med att gasa upp till 90 och rulla ned till 50 tills man nått sitt mål.

Drog absolut minst soppa till kostnaden av att man fick exakt noll vänner i trafiken.

Den metoden verkar många gilla att använda på 2+1 vägar.
Full sula när det är tvåfiligt och skitnödigt långsamt när det blir enfiligt 😑
 
Jag kör väldigt mycket eco-driving med automat (förvisso diesel) både lastbil och personbil.
Plattan i mattan är inte alltid bra för att snabbt komma upp i hastighet, men något mer jämn högre gas brukar bli bäst. Lägger jag plattan i mattan på lastbilen, dieselförbrukningen ökar markant än om jag har en jämn högre gas. Lastbilens växellåda är programmerad att hoppa över växlar om jag ej kör i Power-läget (vilket innebär att då varvar den ut varenda växeln innan den växlar).
Personbilen är likadan den hoppar också växlar, även om det kanske inte är lika tydligt och istället för Power-läge har den Sport-läget. Så vissa likheter finns och jag använder i princip samma tänk som när jag kör lastbilen när jag sitter bakom ratten i personbilen, även om personbilen är ca 22 ton lättare (detta baserat på tjänstevikten enbart, med last snackar vi upp emot 62 ton lättare).

Försöker även undvika att stanna så mycket som möjligt, ett rödljus är ett rätt bra exempel har alltid en liten tävling med mig själv när jag närmar mig ett rödljus om det är rött. Det går ut på att rulla mot rödljuset och undvika att behöva stanna överhuvudtaget.
Likaså rondeller, försöker läsa av trafiken långt innan rondellen för att se vilken lucka jag kan ta för att undvika ett stopp.

Sedan brukar jag utnyttja nedförsbackar och rullar så bränsleförbrukningen ligger på 0 under den tiden. Likadant gör jag ibland när jag närmar mig korsningar/rondeller osv, släpper av gas/farthållare och låter bilen rulla fram och bromsar det sista om det behövs, med rätt planering kan man komma undan bromsen helt.
Däremot försöker jag komma ihåg att bromsa ibland också för annars kan skivorna rosta (gjorde det på min gamla bil när jag körde lite väl mycket eco-driving oops :o ).

Kör väldigt mycket med farthållaren, dock är det ej så lämpligt att använda farthållaren vintertid när det är modd, snö, is på vägarna i och med att farthållaren känner inte av halkan, den bara matar på vilket inte alltid är så bra i det läget.

Så visst går det att köra eco-driving med en automat, men som någon/några redan nämnt drar bensinbilarna mer än dieselbilarna.
Inser nu att det troligen låter lite luddigt, men för mig är det lite svårt att förklara hur jag gör i text, hade nästan varit lättare att visa. Men jag hoppas poängen gick igenom, annars får jag väl försöka förklara igen.
 
Senast ändrad:
Den metoden verkar många gilla att använda på 2+1 vägar.
Full sula när det är tvåfiligt och skitnödigt långsamt när det blir enfiligt 😑
Vet inte hur många gånger jag dragit x antal fula ramsor över sådana trafikanter, speciellt när jag sitter i lastbilen och kommer inte om. Det i kombination att de ej verkar kunna hålla jämn hastighet heller, även om de kör på det enfiliga. :arghh:
 
Att inte köra plattan i mattan samt att låta bilen motorbromsa själv lönar sig alltid. Varvmätaren bör alltid ligga på 2-2,2'k varv max.
Är det kallt så låt bilen värma upp på tomgång ett par minuter innan du börjar köra, typ medan du skrapar rutor eller tar en cigg eller så.
Använd motorvärmare om du kan :)

Jag har kört automat sedan jag flyttade från swe. Gillar't :D

Jo, så kör jag ju med dieseln, fast med lägre varvtal så klart. Och jag har försökt anamma samma körsätt på automaten. Men jag verkar inte lyckas med just den här bilen.

Det är väldigt svårt att hålla låga varvtal på den, särskilt i stadstrafik. Jag låter bilen rulla så mycket som möjligt, men det är som att den växlar ner onödigt mycket när jag gör det, för när jag ska accelerera igen, t.ex, efter ett fartgupp eller en korsning, så räcker det med att jag petar på pedalen så går motorn upp i 2500-3000 varv utan att jag får någon direkt accelerationskraft - vilket jag tolkar som att ettans växel är i trots att jag har lite rull.
 
Jag klarar mig bra bara tänka "Gasa så sällan som möjligt. Bromsa så sällan som möjligt". Dvs, hålla jämn hastighet, släpp gasen i god tid och låt bilen bromsa sig själv när man närmar sig ett rödljus, sitt inte "gasbromsgasbromsgasbroms!" utan vänta med att öka farten tills det går att göra det enkelt i ett svep och lägga sig på rätt hastighet för att sedan hålla den.

Men det hjälper inte. :arghh: Jag funderar nästan på om det är något fel på bilen (tur att den inte är min).
 
Jo, så kör jag ju med dieseln, fast med lägre varvtal så klart. Och jag har försökt anamma samma körsätt på automaten. Men jag verkar inte lyckas med just den här bilen.

Det är väldigt svårt att hålla låga varvtal på den, särskilt i stadstrafik. Jag låter bilen rulla så mycket som möjligt, men det är som att den växlar ner onödigt mycket när jag gör det, för när jag ska accelerera igen, t.ex, efter ett fartgupp eller en korsning, så räcker det med att jag petar på pedalen så går motorn upp i 2500-3000 varv utan att jag får någon direkt accelerationskraft - vilket jag tolkar som att ettans växel är i trots att jag har lite rull.
Om jag inte minns helt fel är det väldigt stor skillnad på bensin- kontra dieselmotorer, då dieselmotorn har bättre vridmoment (dvs orkar mer på låga varv) än en bensinmotor. Det skulle kunna förklara varför.
 
Jag kör väldigt mycket eco-driving med automat (förvisso diesel) både lastbil och personbil.
Plattan i mattan är inte alltid bra för att snabbt komma upp i hastighet, men något mer jämn högre gas brukar bli bäst. Lägger jag plattan i mattan på lastbilen, dieselförbrukningen ökar markant än om jag har en jämn högre gas. Lastbilens växellåda är programmerad att hoppa över växlar om jag ej kör i Power-läget (vilket innebär att då varvar den ut varenda växeln innan den växlar).
Personbilen är likadan den hoppar också växlar, även om det kanske inte är lika tydligt och istället för Power-läge har den Sport-läget. Så vissa likheter finns och jag använder i princip samma tänk som när jag kör lastbilen när jag sitter bakom ratten i personbilen, även om personbilen är ca 22 ton lättare (detta baserat på tjänstevikten enbart, med last snackar vi upp emot 62 ton lättare).

Försöker även undvika att stanna så mycket som möjligt, ett rödljus är ett rätt bra exempel har alltid en liten tävling med mig själv när jag närmar mig ett rödljus om det är rött. Det går ut på att rulla mot rödljuset och undvika att behöva stanna överhuvudtaget.
Likaså rondeller, försöker läsa av trafiken långt innan rondellen för att se vilken lucka jag kan ta för att undvika ett stopp.

Sedan brukar jag utnyttja nedförsbackar och rullar så bränsleförbrukningen ligger på 0 under den tiden. Likadant gör jag ibland när jag närmar mig korsningar/rondeller osv, släpper av gas/farthållare och låter bilen rulla fram och bromsar det sista om det behövs, med rätt planering kan man komma undan bromsen helt.
Däremot försöker jag komma ihåg att bromsa ibland också för annars kan skivorna rosta (gjorde det på min gamla bil när jag körde lite väl mycket eco-driving oops :o ).

Kör väldigt mycket med farthållaren, dock är det ej så lämpligt att använda farthållaren vintertid när det är modd, snö, is på vägarna i och med att farthållaren känner inte av halkan, den bara matar på vilket inte alltid är så bra i det läget.

Så visst går det att köra eco-driving med en automat, men som någon/några redan nämnt drar bensinbilarna mer än dieselbilarna.
Inser nu att det troligen låter lite luddigt, men för mig är det lite svårt att förklara hur jag gör i text, hade nästan varit lättare att visa. Men jag hoppas poängen gick igenom, annars får jag väl försöka förklara igen.

Tack för ett utförligt svar. Det verkar med andra ord vara samma sätt att tänka som när man kör manuellt.

En jättekorkad fråga dock. Kan det vara något jag gör som gör att bilen inte växlar/lägger sig i rätt växel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp