Bukefalos 28 år!

Automat och ekokörning

Om låg bensinförbrukning är en issue, pumpa i lite mer luft i däcken än vad instruktionsboken säger. Visserligen försämrar det väghållningen något vintertid, men kör man ecodriving i övrigt är den försämringen enbart teoretisk.

På sommaren har jag inga hämningar att ligga över 2.5 bar med olastad bil då instruktionsbok ber om ynka 2.1

Men det är ju ingen skillnad om det är en automat eller inte (eller diesel eller bensin, för den delen).
 
Men det var på en resa. Den snittar drygt 0,8. Det tycker jag inte är acceptabelt på en bil som ska dra 0,56 i blandad körning. Dieselskrället håller sig ju till och med under angiven förbrukning. Men efter att ha googlat så har jag förstått att överkonsumtion på bensinare är ganska vanligt.

Ganska vanligt? Det "normala" skulle jag säga, tror inte det finns många bilmärken som drar lika lite IRL som tillverkaren påstår.

Åtminstone förr var automater alltid törstigare, det var därför få märken hade miljöbilar med automatlåda. Skulle man ha miljöbil var det oftast manuell som gällde. Men det var 2012, kan ju hänt en hel del sen dess.
 
Ganska vanligt? Det "normala" skulle jag säga, tror inte det finns många bilmärken som drar lika lite IRL som tillverkaren påstår.

Åtminstone förr var automater alltid törstigare, det var därför få märken hade miljöbilar med automatlåda. Skulle man ha miljöbil var det oftast manuell som gällde. Men det var 2012, kan ju hänt en hel del sen dess.

Det stämmer säkert. Jag vågade inte dra allt för långtgående slutsatser baserat på min googling. :)
 
Har bara automat dieslar och de är inte särskilt törstiga tycker jag som jag kört manuell bensin innan
kört till göteborg från Karlskrona under 0,6 och då legat lite över korrekt hastighet hela vägen och då är det en bil med 215 hästar så det är en klös under huven
 
Men det är ju ingen skillnad om det är en automat eller inte (eller diesel eller bensin, för den delen).
Nej, men skulle jag gjort en egen tråd för detta tips, skulle större delen av den vinsten försvinna i andra förluster.
Och ja, jag kunde använt det vidare ordet 'bränsleförbrukning'. Men lät helt enkelt bli.
 
Det går även att räkna ut förbrukningen genom att nollställa trippmätaren vid tankning och vid nästa tankning(innan du nollar trippmätaren igen) så delar du antal tankade liter med antal körda mil = liter/mil ;)
Mätaren i bilen som visar medelförbrukning tycker jag ofta inte visar exakt förbrukning, i min bil brukar den stadigt ligga på 0,59 liter/mil men enligt exakt beräkning vid pumpen så pendlar förbrukningen mellan 0,58-0,61 beroende på årstid och körstil :)
Kräver inte det att man tankar exakt lika mycket varje gång man tankar, dvs gör likadant varje gång man tankar? Kom på det där nu.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kräver inte det att man tankar exakt lika mycket varje gång man tankar, dvs gör likadant varje gång man tankar? Kom på det där nu.
Nej. Det som krävs är att du räknar från en mätarställning som avläses vid full tank till en annan mätarställning som också avläses vid full tank.
Antal liter du tankat totalt under den perioden delat med antal körda mil under samma period.
 
Nej, men skulle jag gjort en egen tråd för detta tips, skulle större delen av den vinsten försvinna i andra förluster.
Och ja, jag kunde använt det vidare ordet 'bränsleförbrukning'. Men lät helt enkelt bli.

Ok, då ber jag om ursäkt. Jag hade missat att någon efterfrågade tips om ekokörning i allmänhet. :)
 
Det som väldigt ofta glöms bort är att det aldrig går att spara mer på totalförbrukningen än den resa man inte gör!
Det är väldigt lätt att stirra på en sak, dvs förbrukningen per mil - men igentligen, det som gör hål i plånboen, är det man får köpa bränsle för. Drar tex. en bil mer dl mer per mil jämfört med småbilen men man väljer att låta bli att åka en gång av fem färre gånger så ska man inte ha dåligt samvete.
Tänker man lika med hur man kör dessutom - gör tex en omkörning mindre för att det helt enkelt inte nyttar något till, så är man rätt snart hemma där med. Gör liksom inte något i tid att köra lita saktare för att någon framför har anpasat hastigheten - kan ju tillochmed vara rimligt med tanke på väglag och sikt eller för all del lokalkännedom med viltstråk mm.
Automat eller inte ska inte vara avgörande idag - men håller det för lättare att veta vad man gör med en manuell låda. Fast det är nog mest en vanesak!
Detta med Ecodriving som företeelse handlar så mycket mer än om bara bränsleekonomi och väldigt mycket handlar om sunt förnuft och borde inte behöva ha namn om sig på utrikiska för att vara en norm vad gäller betéende i trafiken.
 
Det som väldigt ofta glöms bort är att det aldrig går att spara mer på totalförbrukningen än den resa man inte gör!
Det är väldigt lätt att stirra på en sak, dvs förbrukningen per mil - men igentligen, det som gör hål i plånboen, är det man får köpa bränsle för. Drar tex. en bil mer dl mer per mil jämfört med småbilen men man väljer att låta bli att åka en gång av fem färre gånger så ska man inte ha dåligt samvete.
Tänker man lika med hur man kör dessutom - gör tex en omkörning mindre för att det helt enkelt inte nyttar något till, så är man rätt snart hemma där med. Gör liksom inte något i tid att köra lita saktare för att någon framför har anpasat hastigheten - kan ju tillochmed vara rimligt med tanke på väglag och sikt eller för all del lokalkännedom med viltstråk mm.
Automat eller inte ska inte vara avgörande idag - men håller det för lättare att veta vad man gör med en manuell låda. Fast det är nog mest en vanesak!
Detta med Ecodriving som företeelse handlar så mycket mer än om bara bränsleekonomi och väldigt mycket handlar om sunt förnuft och borde inte behöva ha namn om sig på utrikiska för att vara en norm vad gäller betéende i trafiken.
Hette det inte mjuk körning förr?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nej. Det som krävs är att du räknar från en mätarställning som avläses vid full tank till en annan mätarställning som också avläses vid full tank.
Antal liter du tankat totalt under den perioden delat med antal körda mil under samma period.
Då borde det funka likadant med att använda trippmätaren och nollställa den efter varje tanking, eller tänker jag fel? 🤔
 
Yes, det är så jag gör :up: Ska man däremot lägga in förbrukningssiffrorna i en app så tror jag det blir enklare att räkna ut körsträcka med mätarställningen
Varför använda appar när det går minst lika smidigt att använda ett excel dokument. 😅🙈
Med lastbilarna brukar vi mata in mätarställningen vid varje tankning dock. Nåväl, så länge det funkar så är det upp till var och en hur man väljer att göra det. 😜
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Man måste lära sig ”sin bil”.
De beter sig lite olika (ingen jätteskillnad men har man som sport att köra bränslesnålt märks det).
Men A och O är ju planering och gott avstånd så man slipper bromsa.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men det var på en resa. Den snittar drygt 0,8. Det tycker jag inte är acceptabelt på en bil som ska dra 0,56 i blandad körning. Dieselskrället håller sig ju till och med under angiven förbrukning. Men efter att ha googlat så har jag förstått att överkonsumtion på bensinare är ganska vanligt.

Min Audi (A6 3.2 FSI) från 04 ligger på 0.8, så jag håller med om att det låter mycket på en ny bil.
 
Min fundering är därför om det finns några tips på hur man kör en automat för att köra snålt.
Det du beskriver med 0,8 l/mil i snitt känns högt för en ny bil. Jag funderar på om det kan handla om bilindividen snarare än bara skillnaden man/aut.

Min Passat sedan 140 hk Bluemotion diesel med manuell växellåda kör jag på ca 0,52 blandad körning, kan komma ner till 0,39 på motorväg. En närstående har en Passat kombi 170 hk Bluemotion diesel med DSG automat, lika gammal som min, den drar ca 0,6 blandad körning men h*n kör klart hårdare än jag. Så i det fallet är skillnaden mellan manuell och automat marginell, imho.
 
Det är så pass alltså? Vi ska köpa ny bil och har mer eller mindre bestämt oss för en plug-in-hybrid, el/bensin. Men det känns ju väldigt kontraproduktivt om bränsleförbrukningen kommer att vara skyhög när den inte kan gå på el, t.ex. på långresor.

Vi pratade nyligen om sonens Chevy Volt, den gar 18 km per liter pa ren bensin korning. Om man strikt haller sig till el gar den 45 km per equivalent mpe ... dessutom utvinner man el varje gang man kor pa bensin.
Om jag inte missminner mig ar Prius och Volt ganska lika i prestanda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp