Bukefalos 28 år!

Automat och ekokörning

Jag har en automat, bensin. Den är galet törstig, hur jag än kör. Jag har frågat på någon verkstad någon gång, men dom säger att det är normalt.
 
Om jag inte minns helt fel är det väldigt stor skillnad på bensin- kontra dieselmotorer, då dieselmotorn har bättre vridmoment (dvs orkar mer på låga varv) än en bensinmotor. Det skulle kunna förklara varför.

Jo, det vet jag. Dieseln kan ju jobba på lägre varv. Men jag hör (inbillar jag mig kanske) att bilen låter ansträngd och borde gå på en lägre växel. Särskilt när jag ska iväg från stillastående. När jag kör manuellt så går bilen bara någon dryg meter innan jag lägger i tvåa för att sedan accelerera. Men automaten känns som att den nästan varvar motorn. På femtioväg får jag fisköra i 40 för att inte motorn ska jobba på högre än 2000 varv.
 
Tack för ett utförligt svar. Det verkar med andra ord vara samma sätt att tänka som när man kör manuellt.

En jättekorkad fråga dock. Kan det vara något jag gör som gör att bilen inte växlar/lägger sig i rätt växel?
Ingen orsak, har en tendens att "babbla iväg". :o

Svårt att säga, det kan skilja rätt mycket från automatlåda till automatlåda och hur de är programmerade osv. Jag är absolut ingen expert, men det är min gissning baserad på den kunskap/kännedom jag har.

Jag vet att automatlådan i lastbilen är programmerad så att den känner av hur chauffören kör och anpassar sig efter det, vilket kan bli lite tokigt när någon annan kört och sen kommer jag och den beter sig inte alls som den brukar i början. Nu tror jag inte fallet är så med din lånebil mer en parantes kanske.
 
Jag har en automat, bensin. Den är galet törstig, hur jag än kör. Jag har frågat på någon verkstad någon gång, men dom säger att det är normalt.

Det är så pass alltså? Vi ska köpa ny bil och har mer eller mindre bestämt oss för en plug-in-hybrid, el/bensin. Men det känns ju väldigt kontraproduktivt om bränsleförbrukningen kommer att vara skyhög när den inte kan gå på el, t.ex. på långresor.
 
Det är så pass alltså? Vi ska köpa ny bil och har mer eller mindre bestämt oss för en plug-in-hybrid, el/bensin. Men det känns ju väldigt kontraproduktivt om bränsleförbrukningen kommer att vara skyhög när den inte kan gå på el, t.ex. på långresor.
Min bil är från 2002, det går nog inte att jämföra med nyare bilar! Men jag hade tidigare en diesel, automat ungefär samma årsmodell och skillnaden var stor. Dagens motorer är nog betydligt mer effektiva får man hoppas.
 
Jo, det vet jag. Dieseln kan ju jobba på lägre varv. Men jag hör (inbillar jag mig kanske) att bilen låter ansträngd och borde gå på en lägre växel. Särskilt när jag ska iväg från stillastående. När jag kör manuellt så går bilen bara någon dryg meter innan jag lägger i tvåa för att sedan accelerera. Men automaten känns som att den nästan varvar motorn. På femtioväg får jag fisköra i 40 för att inte motorn ska jobba på högre än 2000 varv.
Jag kommer ihåg min gamla bil, en manuell växlad bensinare när jag skulle dra hästtransporten. När transporten var tom tyckte bilen det var jobbigt, när jag hade hästen i trodde jag nästan bilen skulle dö med tanke på hur den fick kämpa.
Nu har jag en diesel bil automat, samma transport i tomme bakom märktes inte ens, med hästen i var det nästan som bilen glatt sa "nämen å va kul, ska vi jobba lite nu".
Det var sån stor skillnad på dom. Jag vet att jag var lite skeptiskt till att köpa dieselbil pga skatten, men med tanke på hur lite de drar bränslemässigt.

Jag för en logg på mina bränslekostnader, för mig skiljer det va 8 000kr på ett år i skillnad mellan bensin och diesel där dieseln är den billigare. Så i nuläget skulle jag aldrig mer gå tillbaka till en bensinare, dels med tanke på bränslet och dels med tanke på styrkan.

Om jag inte missminner mig har jag för mig bensinaren låg på generellt högre varv än dieselbilen.
 
Långsökt svar men den står inte i sportläge eller något, om det finns?

Dieselautomataren jag kör har ett sådant och kör man på det går den på mycket högre (edit: skrev lägre tidigare men menar högre) varvtal. Å andra sidan får man en ganska bra acceleration då också...
 
Min bil är från 2002, det går nog inte att jämföra med nyare bilar! Men jag hade tidigare en diesel, automat ungefär samma årsmodell och skillnaden var stor. Dagens motorer är nog betydligt mer effektiva får man hoppas.

Den som vi har nu som ersättningsbil drar hutlösa 0,85 i snitt och det märks så klart att det är stadstrafiken som påverkar mest. Men vi körde till Västerås från Stockholm och den turen gick på 0,55 l/mil (helt okej för att vara bensin). Men snittet blir ju kusligt högt ändå.

Den är från 2018 och har gått drygt 1000 mil, så den borde dra mindre kan man tycka. Jag blir inte särskilt sugen på bensinmotor av den här bilen.
 
Långsökt svar men den står inte i sportläge eller något, om det finns?

Dieselautomataren jag kör har ett sådant och kör man på det går den på mycket högre (edit: skrev lägre tidigare men menar högre) varvtal. Å andra sidan får man en ganska bra acceleration då också...

Den står i ecoläge! :rofl:
 
Den som vi har nu som ersättningsbil drar hutlösa 0,85 i snitt och det märks så klart att det är stadstrafiken som påverkar mest. Men vi körde till Västerås från Stockholm och den turen gick på 0,55 l/mil (helt okej för att vara bensin). Men snittet blir ju kusligt högt ändå.

Den är från 2018 och har gått drygt 1000 mil, så den borde dra mindre kan man tycka. Jag blir inte särskilt sugen på bensinmotor av den här bilen.

Men 0,55 på en bensinare är ju inte dåligt. Min gamla bensinare från -02 drar typ 0,75 på landsväg om man kör som man ska (vilket jag kanske inte alltid gör... :angel:) och jag tycker det är väldigt bra förbrukning på en så gammal bil. Givetvis blir det högre när man är inne i stan, det märks ju direkt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Alltså, jag måste bara fråga hur sjutton ni ser vad ni förbrukar? Själv bara tankar jag och ser glad ut typ.
 
Alltså, jag måste bara fråga hur sjutton ni ser vad ni förbrukar? Själv bara tankar jag och ser glad ut typ.
Jag kan få fram i displayen hur mycket bränsle bilen drar för stunden, sen ser jag det via att jag loggar varje gång jag tankar hur långt bilen gått, hur många liter jag tankade och vad det kostade. :)

Kan även se medelförbrukningen via en app som är kopplad till bilen.
 
Alltså, jag måste bara fråga hur sjutton ni ser vad ni förbrukar? Själv bara tankar jag och ser glad ut typ.

Våra yngre bilar har en knapp för att se bränsleförbrukningen, på vår gamla bil från 1966 så får man räkna på vad man kör mellan tankningarna. Vår huvudbil är en SUV med V6 så jag kör alltid med bränsleförbrukningsknappen på för att hålla koll på att den inte slukar bensin. Den drar 1,0 till 1,1 på lugn körning, vilket innebär knappt inga stopp eller omkörningar. Den går inte att köra med tung högerfot, utan man måste tänka eco driving om man inte vill tanka fullt varje vecka.
 
Dags att bläddra lite i instruktionsboken ser jag :D
Det går även att räkna ut förbrukningen genom att nollställa trippmätaren vid tankning och vid nästa tankning(innan du nollar trippmätaren igen) så delar du antal tankade liter med antal körda mil = liter/mil ;)
Mätaren i bilen som visar medelförbrukning tycker jag ofta inte visar exakt förbrukning, i min bil brukar den stadigt ligga på 0,59 liter/mil men enligt exakt beräkning vid pumpen så pendlar förbrukningen mellan 0,58-0,61 beroende på årstid och körstil :)
 
Om låg bensinförbrukning är en issue, pumpa i lite mer luft i däcken än vad instruktionsboken säger. Visserligen försämrar det väghållningen något vintertid, men kör man ecodriving i övrigt är den försämringen enbart teoretisk.

På sommaren har jag inga hämningar att ligga över 2.5 bar med olastad bil då instruktionsbok ber om ynka 2.1
 
Men 0,55 på en bensinare är ju inte dåligt. Min gamla bensinare från -02 drar typ 0,75 på landsväg om man kör som man ska (vilket jag kanske inte alltid gör... :angel:) och jag tycker det är väldigt bra förbrukning på en så gammal bil. Givetvis blir det högre när man är inne i stan, det märks ju direkt.

Men det var på en resa. Den snittar drygt 0,8. Det tycker jag inte är acceptabelt på en bil som ska dra 0,56 i blandad körning. Dieselskrället håller sig ju till och med under angiven förbrukning. Men efter att ha googlat så har jag förstått att överkonsumtion på bensinare är ganska vanligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp