Automatisk grindöppnare?

evis

Trådstartare
Detta verkar ju vara en djungel också :eek:

Jag söker alltså en automatisk grindöppnare, men snurrar in mej i denna djungel. Vilka är bäst? Vad har NI för någon? (HUR gör man en sådan här tråd utan att det blir "reklam"?)

Hittade bland annat en som ej kräver elektrisk installation - någon som har en sån sort?

Många frågor!

Sv: Automatisk grindöppnare?

hej!
min man gjorde en fiffig installation förförra vintern, med grindar som var stängde med magnetlås. En timer bryter strömmen, och vips åker grinden upp. Fjädern hade vi satt längre bort på tråden, så att den "drog" tråden genom isolatorn, när låset släppte.

Hästarna lär sig klockan väldigt snabbt!! och att de inte ska stå för nära...

Förra vintern införde vi lösdrift och fri tillgång, så nu har vi inga grindar längre, hästarna har fri tillgång till grovfoder dygnet runt.

vart kan man köpa dessa grindar? sorry OT men bara hört talas om, inte lyckats hitta.. du får gärna pm:a om du vill

Det finns flera leverantörer, bland annat:

http://www.feed-x.se/
http://hem.passagen.se/skogsper/grind/index.html
http://www.galaxia.nu/

Generellt kan man säga att de är dyra i förhållande till vad man får (personlig åsikt). Marknaden är tyvärr inte så stor och verkar inte heller vara speciellt priskänslig.

Att slippa gå upp och ge hästarna frukost kl. 06 tycker jag är en stor vinst. För att inte tala om hur trevligt det är att kunna komma ut i stallet, och ridhästarna är mätta och glada och man kan rida när man vill på morgonen utan att vänta på att hästen ska äta först.

Många stressar för att kunna ge lunch mitt på dagen, eller anlitar någon annan att göra det. Det slipper man.

Ska du bort någon speciell tid på kvällen, är det bara att komma dit lite tidigare, och senare ges ändå hästarna kvällmat via apparaten den vanliga tiden.

Jag tycker det ger en STOR vinst.

Jag har en som inte behöver varken el eller batterier eftersom jag kom fram till att det är det allra bästa. Batterier funka ändå inte när det är -35 och vad händer när det blir strömavbrott om man har en som kräver el? Åtminstone vi har strömavbrott alltid ibland. Min grinöppnare kommer från ett av företagen som det länkades till i ett annat inlägg, du kan ju spana själv vilken det är. Fast det kanske blev reklam nu iaf?

Den funkar utmärkt sedan jag klippte bort två sidor på en glasslåda och skruvade fast den inuti lådan på stolpen. Annars kommer det vatten in i den när det regnar och så fryser det och hindrar mekaniken om det blir minusgrader. Då får man skruva bort den och ta in och tina.

Hästarna lär sig snabbt hur det funkar och håller sig en bit ifrån grinden för att inte få den på sig. Enda nackdelen är att man måste ha två grindöppnare om man vill ha två grindtrådar. Knivigt alltså om man har hästar i väldigt olika storlekar, en liten kan ju smita under. Då får man kanske kompromissa, på vintern blir det ju iaf lägre pga snön.

Vi har också en mekanisk (av samma fabrikat). Det jag vänder mig emot är att det är så pass mycket "gör-det-själv" över produkten. Jag hade för det priset förväntat mig en mer kundanpassad lösning. Det blev mycket extra pyssel med att trä nya trådar i stället för den ursprungliga...

I övrigt är vi hyfsat nöjda, begränsad bredd på grindöppningen dock.

Min kostade 1100 med frakt om jag inte minns fel. Ett helt ok pris enligt mig om man jämför med en med batteri för 3000 som ändå fryser ihop 1 december.

Jag har kvar det ursprungliga elrepet och har inte sett någon anledning att byta. Har ditt gått av?

Jag har kvar det ursprungliga elrepet och har inte sett någon anledning att byta. Har ditt gått av?
Nej, men det var en vanlig lina som man fick byta ut själv mot medföljande elrep. Borde också gå att utforma ett handtag som glider lättare mot marken. Hänt ibland att det fastnat i en grästuva...

Min är solcellsdriven, och behöver inte laddas eller bytas batteríer i.
Jag håller med om att det borde medfölja skyddande låda för apparaten, så hästarna inte skadar eller biter på den. Har själv fått bygga in den i låda, och skaffat elastiskt elrep, som släpper, och hamnar lagom bit från grindöppningen.
Annars funkar den över förväntan. I alla väder och temperaturer.

Har satt repet på ca 70 cm, och det funkar på både shettis och halvblod. Har det inte att göra med hur stark el du har på repet?
(och förstås hur stor eller liten shettisen är ;) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 058
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka