Automatiskt stödhjul till transporten

alice

Trådstartare
Varför ska man gå på dessa nymodigheter? *muttrar* När jag köpte min nya fina transport valde jag att sätta på ett sk automatiskt stödhjul för det såg ju så himla smidigt ut utan spärren som håller upp hjulet. Allt var skitbra tills kölden kom....nu är det i princip omöjligt att utan våld att veva upp hjulet tillräckligt långt så det låser sig. Lika så när man ska veva ner stödhjulet, då är det inte säkert att det låser sig utan bara åker iväg så pinnen som hjulet sitter på går i marken istället för hjulet om man inte tittar på vad man sysslar med. Blir så trött....är ju jättenöjd (med vissa undantag) med transporten i övrigt. Det är bara den här lilla detaljen som är så irriterande eftersom får jag inte upp stödhjulet så det låser sig blir ju transporten helt obrukbar!

Hur har ni det som har sk automatiskt stödhjul? Går erat också skittungt vid uppvevning nu när det är vinter eller har jag fått ett måndagsexemplar?

//Alice

Sv: Automatiskt stödhjul till transporten

Vi har inte haft några problem med vårt stödhjul.

Om du smort det som man ska (viktigt att smörja det, samma som med t.ex. lås) så ska det fungera.

*Nyfiken* Vad annat är du mindre nöjd med?

hannibal skrev:
Vi har inte haft några problem med vårt stödhjul.

Om du smort det som man ska (viktigt att smörja det, samma som med t.ex. lås) så ska det fungera.

*Nyfiken* Vad annat är du mindre nöjd med?
Ah, det är där det felar som jag gissade! :o Nu kommer den typiska "tjejkommentaren"; Ojdå, det var det ingen som sa! :D Nä, men allvarligt! Det har jag faktist inte tänkt på och det var lite därför som jag inte ringde försäljaren direkt utan började här. ;) Jag anade att det kunde vara något sådant. Förvånar mig lite att inte sambon sagt något om det när han upptäckte att det var trögt att veva....

Får ta med sambon till stallet ikväll och be honom hjälpa mig att smörja samt kolla om hjulen är raka. Både jag och sambon tycker att de står åt alla håll!

Annat jag är mindre nöjd med...låsen på dörrarna! Jag bara väntar på den dagen då de packar ihop/går av, men jag ska försöka smörja upp dom och se om det blir bättre.
Bromsarna verkar inte heller ta som de ska trots att släpet är nybesiktigat (det har varit så hela tiden, ända sen inköp). Man känner aldrig, som på husvagnen som är lättare (!!), att de slår till på släpet och hjälper till att bromsa utan det är hela tiden bilen som bromsar. Har en gång, tidigare i höstas utan häst i, bromsat till rejält varpå hela ekipaget svajar till pga släpet bara bromsade på en (!) sida...

Sen något jag inte tänkte på i början...öglorna man låser handtagen till lämmen i...de är farligt nära ögonhöjd på min häst och vad händer om hon kastar sig...*ryser*

Men annars är det inte några stora grejor....Blir också mer och mer nöjd över färgvalet. :love:

//Alice

Fick du inte skötselanvisningarna vid köpet? Har för mig att det står där. Vi drog bara i fett i nippeln innan vintern och det fungerar bra. Vet inte om det strular med smörjningen för er nu när det redan frusit i den. Hörde en kompis med automatiskt stödhjul som skruvade isär det för att komma åt överallt.

Bromsarna låter helmysko! Jag skulle definitivt kolla med ÅF. Har inga problem med våra, mer än den gången jag råkat dra handbromsen o det blev rejält kallt...:o

Är det låsen som kärvar i dörrarna? Jag tycker själva handtaget på vår fungerar bra.

Fick du inte skötselanvisningarna vid köpet?
Jo, men det var ju längesen... :o ...efter flytten vet jag inte var den ligger! *harkel*

Vi drog bara i fett i nippeln innan vintern och det fungerar bra.
Nippeln? :o *känner sig grymt okunnig*

Vet inte om det strular med smörjningen för er nu när det redan frusit i den. Hörde en kompis med automatiskt stödhjul som skruvade isär det för att komma åt överallt.
Vet inte! Får stanna och köpa lite låsolja och trycka i och se vad som händer.

Bromsarna låter helmysko! Jag skulle definitivt kolla med ÅF. Har inga problem med våra, mer än den gången jag råkat dra handbromsen o det blev rejält kallt...:o
Ja, jag får ringa dom idag! Problemet är att jag är mitt uppe i lastträning och sen måste jag iväg den 4:e så jag har eg inte tid att lämna in trp ännu...men det måste ju kollas...helst innan den 4:e. GAH!!! Får se vad dom säger... *lyfter telefonluren och slår numret*
Handbromsen....den använder jag bara när jag ska koppla från! Då drar jag i den och när jag kopplat från, kört iväg bilen och lagt dit hjulstoppen släpper jag på den igen. :D Hjulstoppen är nog det allra bästa med släpet om man bortser från rullgardinen!

Är det låsen som kärvar i dörrarna? Jag tycker själva handtaget på vår fungerar bra.
Både dörrarna och ena handtaget på lämmen. Det vill inte komma tillräckligt långt ner utan rejäl styrka.
Det är ffa skötardörren som krånglar...sadelkammedörren fungerar bättre. Ska trycka i lite olja där också och se om det blir bättre.

//Alice

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka