Av eller utav?

Milosari

Trådstartare
Är det vanligt att man byter ut av mot utav? Jag ser det gansla ofta när folk försöker skriva en förklarande text om sig själva, t ex på Facebook eller tinder. Men jag kan inte komma på att jag någonsin själv använder mig av utav, förutom i meningen ”det gick utav bara helvete” ;).

Är de ett ord som ni använder? Är det vanligare i vissa dialekter?
 
Är det vanligt att man byter ut av mot utav? Jag ser det gansla ofta när folk försöker skriva en förklarande text om sig själva, t ex på Facebook eller tinder. Men jag kan inte komma på att jag någonsin själv använder mig av utav, förutom i meningen ”det gick utav bara helvete” ;).

Är de ett ord som ni använder? Är det vanligare i vissa dialekter?
Det känns som det är äldre i och med att det finns i uttryck som "rent utav"? Så jag kollade
Det verkar talspråkligt?

Norstedts svenska ordbok (2 uppl 1988) säger "ej i formella sammanhang". Husguden Wessén nämner den inte alls.

Men SR skriver
"När ska man använda av och när ska man använda utav?

Det vanligaste är att man alltid använder av, åtminstone i skriftspråk. Utav antyder en talspråkligare stil. Utav kan alltid bytas ut mot av, men inte tvärtom. Av kan nämligen användas både som adverb och preposition, medan utav bara fungerar som preposition. Därför går båda bra som prepositioner, som i "jag visste vad jag gjorde trots påverkan av/utav såna här sömntabletter". Men när avär adverb, som i "ta av till höger" går utav inte att sätta in i stället.

Historiskt har utav bildats som en förlängning av av. Andra prepositioner som förlängts med ut- är uti, utur och utifrån."
 
Använder nog aldrig utav. Varför använda längre ord än nödvändigt?
Samma med våran och eran, vår och er räcker.
 
Är det vanligt att man byter ut av mot utav? Jag ser det gansla ofta när folk försöker skriva en förklarande text om sig själva, t ex på Facebook eller tinder. Men jag kan inte komma på att jag någonsin själv använder mig av utav, förutom i meningen ”det gick utav bara helvete” ;).

Är de ett ord som ni använder? Är det vanligare i vissa dialekter?
Jag ser det en hel del i text när personer som inte tycks vara särskilt vana att skriva ska formulera sig mer formellt. För mig blir det besynnerligt, eftersom jag upplever det som mer talspråkligt.
 
Jag stör mig också på att man, i tidningsartiklar (dagstidningen) ofta lägger in ordet "stycken" i meningar. "Fyra stycken killar", "Sju stycken bilar" osv osv. Ett helt onödigt ord anser jag och jag ser det hela tiden i vår lokala dagstidning.
 
Jag läste också SR-artikeln men de skriver ingenting om dialekter. Nu har jag funderat lite till och har insett att det faktiskt förekommer i vissa skånska dialekter (kanske främst Malmöitiska), och som flera redan konstaterat så används det ofta när personen vill vara mer formell.
 
Jag tror att en del tycker att det låter lite fackligt/fint just för att det är längre. Jag tillhörde den skaran själv under en rätt pretentiös period för ett gäng år sedan. Jag får också stoppa mig själv från att felanvända "vart" som i "Vart bor du" (när man frågar efter riktning/plats är det ju däremot korrekt).
 
"Språkvårdare under 1900-talet och tidigare språkriktighetsböcker har förespråkat formen av framför utav, liksom i allmänhet enkla prepositioner framför sammansatta" SAOL
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 164
Senast: Soapbubble
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 026
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp