Av en händelse

Återigen... cultural appropriation. Dvs det är inte ok att som icke-minoritet klä sig som en minoritet.

Eftersom det är din gammelmormors kläder och jag antar att att hon var same är det ok för dig att klä dig i dem även om jag misstänker att andra samer skulle bli lite förvånade om du inte är intresserad av samisk kultur och tillhörighet (men du kanske är det, vad vet jag).

Där börjar jag få lite problem med folks överreaktioner. Vem har rätt att bedöma om en person med samiskt påbrå är tillräckligt intresserad av samisk kultur och tillhörighet för att få använda sin släktings samiska kläder?
 
Där börjar jag få lite problem med folks överreaktioner. Vem har rätt att bedöma om en person med samiskt påbrå är tillräckligt intresserad av samisk kultur och tillhörighet för att få använda sin släktings samiska kläder?

Jag sa förvånad, inget annat. Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja använda en kolt om man inte är intresserad av samisk kultur och tillhörighet.

Använder man den endast i utklädningssyfte tycker jag att det är tveksamt, även om man är av samisk härkomst. Det går definitivt att problematisera.
 
Fast de som gör det har ju missuppfattat utklädnaden och vad cultural appropriation är. Det vill säga att de är ignoranta, inte överkänsliga.

Absolut. Men det tycker ju inte de. Ofta säger man ju att det är den som är enbart den som känner sig kränkt som kan bedlma om hen har blivit kränkt eller ej. D.v.s. det är personens upplevelse av situationen som bedömer om det är en kränkning och inte situationen i sig. Det låter fint och fungerar i de flesta fall men i såna här fall blir det bara fel.
 
Absolut. Men det tycker ju inte de. Ofta säger man ju att det är den som är enbart den som känner sig kränkt som kan bedlma om hen har blivit kränkt eller ej. D.v.s. det är personens upplevelse av situationen som bedömer om det är en kränkning och inte situationen i sig. Det låter fint och fungerar i de flesta fall men i såna här fall blir det bara fel.

Fast jag har (nästan) slutat bli upprörd över vad obildade puckon skriver/säger. Jag orkar liksom inte hetsa upp mig längre. I mångt och mycket har samhället gått åt helvete och jag hoppas bara det inte blir för illa innan jag dör. Kunskap och bildning är tydligen inte viktigt längre, utan hur många följare man har.

(sagt med en viss cynism och ironi samt en portion galghumor)
 
Jag sa förvånad, inget annat. Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja använda en kolt om man inte är intresserad av samisk kultur och tillhörighet.

Använder man den endast i utklädningssyfte tycker jag att det är tveksamt, även om man är av samisk härkomst. Det går definitivt att problematisera.

Man kanske inte alls är intresserad av samisk kultur och tillhörighet utan bara intresserad av att hedra sin släkting eller varför inte bara känna sig närmre sin släkting som kanske inte lever längre? Man kanske har sett sin släkting ha den på sig på högtider och vill också ha det vid samma typ av tillfällen. Men är i övrigt ointresserad av samisk kultur och tillhörighet.

Frågan ju också när ett plagg går från att vara en modedetalj till att vara en kulturell symbol som är förbjuden för utomstående att använda? Och vem som har rätten att sätta reglerna för vem som har rätt att använda plagget och vem som inte har det.
 
Man kanske inte alls är intresserad av samisk kultur och tillhörighet utan bara intresserad av att hedra sin släkting eller varför inte bara känna sig närmre sin släkting som kanske inte lever längre? Man kanske har sett sin släkting ha den på sig på högtider och vill också ha det vid samma typ av tillfällen. Men är i övrigt ointresserad av samisk kultur och tillhörighet.

Frågan ju också när ett plagg går från att vara en modedetalj till att vara en kulturell symbol som är förbjuden för utomstående att använda? Och vem som har rätten att sätta reglerna för vem som har rätt att använda plagget och vem som inte har det.

Som jag sa, det går att problematisera. Jag är egentligen inte intresserad av att diskutera saken som sådan utan visade bara på att det är svårt att rakt av säga om det är rätt eller fel.

Edit: Men en kolt är definitivt inte en "modedetalj".
 
När det gäller kläder kan jag hålla med. Anorak är ett annat exempel på plagg som borde bannlysas, i synnerhet de med pälskant som är direkt hämtat från inuiterna.
 
Till att börja med tror jag att den här tråden skulle må bra av en bättre rubrik! Nu råkade jag klicka på den just av en händelse ;)


En hel del av de som kommenterar är nog helt enkelt idioter, hopplösa fall eller ja rasister.

Men jag tror också att det i många fall handlar om ren okunskap i kombination med försvarsmekanism. Jag tror på riktigt att det är många som fortfarande på riktigt inte fattat varför man inte ska "klä ut sig till indian" på maskerad.

Att handlingen är rasistisk ändras ju såklart inte. Men jag tror många i grunden inte alls har de värderingarna utan helt enkelt inte fattat vad det innebär. Och att man "lekt indian" sen man var barn utan minsta ont uppsåt gör att försvarsmekanismerna om att man minsann inte alls gjort något fel går på högvarv.

Sen kan man ju tycka att folk måste ha bott under en sten för att ha missat de här diskussionerna de senaste åren. Det tycker jag också. Men uppenbarligen är stenar vanliga som bostad...

Jag har flera gånger med personer i min närhet tagit upp den här diskussionen. Den initiala reaktionen har flera gånger varit oförståelse och att man gör en stor sak av ingenting. Sen efter upprepade diskussioner och exempel har polletten äntligen trillat ner och de insett att de hade fel från första början.
 
Senast ändrad:
Tycker att överkänslighet är när folk börjar skrika blackface åt barn som klätt ut sig till pepparkaka eller liknande. När man målar sig med en färg som i vissa fall är en hudfärg men där intentionen är att man ska vara ett föremål som har en viss färg. I de fallen tycker jag det helt klart är överkänsligt.

Men har du faktiskt varit med om att folk har skrikit blackface åt barn som har klätt ut sig till pepparkaka? Eller är det bara något som det antas att folk gör?
 
Kan du ge exempel på "överkänsligheten"? Jag upplever inte att det är något utbrett utan snarast okänslighet som är ett problem.

Att kritisera blackface är inte ens i närheten av överkänsligt.

Det finns väldigt många exempel på överkänslighet, vet inte varför du begränsar diskussionen till blackface ?

Jag upplever absolut inte att okänslighet är det stora problemet idag, så vi är nog diametralt motsatta varann i våra synsätt.


Fast de som gör det har ju missuppfattat utklädnaden och vad cultural appropriation är. Det vill säga att de är ignoranta, inte överkänsliga.
vsv.
 
Jag kan håller med @Sezziyanen till viss del. Men i det här specifika fallet håller jag helt med de som tycker att det är förskräckligt att de där produkterna säljs! Hur tänkte de när de började sälja de där produkterna?? Någon har ju ändå godkänt dem vid nåt tillfälle.

Men det som den här tråden handlar om är ju ett solklart fall. Produkter som de här borde inte förekomma överhuvudtaget!

Jag gillar personligen inte heller just dessa produkter, tycker de är fjantiga och rätt plumpa. Känns inte som good business heller, direkt.

Jag håller dock absolut inte med om din sista mening. Eller vad menar du med borde inte få förekomma? Kanske jag missförstår.
 
Jag gillar personligen inte heller just dessa produkter, tycker de är fjantiga och rätt plumpa. Känns inte som good business heller, direkt.

Jag håller dock absolut inte med om din sista mening. Eller vad menar du med borde inte få förekomma? Kanske jag missförstår.

Jag tycker att de produkterna är otroligt problematiska och att det inte borde förekomma produkter med syfte att sminka sig som blackface eller liknande.
 
Vem gör detta menar du? Hur?

Alla som bara MÅSTE kalla chokladbollar för andra namn, eller prompt ska klä ut sina kids till native americans eller absolut bara inte kan låta bli att skriva att de "minsann inte tänker kalla nån för HEN". Hopplöst trångsynta personer alltså. Frekvent förekommande i vissa kommentarsfält på sociala medier, men tyvärr också i fikarum på arbetsplatser, i skolor, på klubbar med mera.
 
Det finns väldigt många exempel på överkänslighet, vet inte varför du begränsar diskussionen till blackface ?

Du får nog anstränga dig bättre än så. Eller tycker du tex att Black Lives Matter är en överkänslighetsreaktion? Plus att jag har inte alls begränsat diskussionen till blackface men nu var det ett av exemplen som togs upp av andra i tråden. Din läsförståelse vad gäller mina inlägg fallerar som vanligt.

Jag upplever absolut inte att okänslighet är det stora problemet idag, så vi är nog diametralt motsatta varann i våra synsätt.

Gudars ja. Till skillnad från dig har jag för länge sedan insett att jag tillhör en privilegierad majoritet och tassar försiktigt bla genom att inte tillskriva folk "överkänslighet".
 
Alla som bara MÅSTE kalla chokladbollar för andra namn, eller prompt ska klä ut sina kids till native americans eller absolut bara inte kan låta bli att skriva att de "minsann inte tänker kalla nån för HEN". Hopplöst trångsynta personer alltså. Frekvent förekommande i vissa kommentarsfält på sociala medier, men tyvärr också i fikarum på arbetsplatser, i skolor, på klubbar med mera.

Ok. Hur tänker du kring detta då?

Jag kallar chokladbollar för chokladbollar, ser ingen anledning att kalla dem nått annat. Tycker att problemet med barn som klär ut sig till cowboys&indianer är att det förhärligar extremt våld, död och krig. Kallar ingen för hen, ser det som helt onödigt.

Tror mig dock förstå den "jargong" du motsätter dig, och gillar oftast inte den själv heller. Men gillar heller inte den överreagerande motsidan.
 
Ok. Hur tänker du kring detta då?

Jag kallar chokladbollar för chokladbollar, ser ingen anledning att kalla dem nått annat. Tycker att problemet med barn som klär ut sig till cowboys&indianer är att det förhärligar extremt våld, död och krig. Kallar ingen för hen, ser det som helt onödigt.

Tror mig dock förstå den "jargong" du motsätter dig, och gillar oftast inte den själv heller. Men gillar heller inte den överreagerande motsidan.

Du får nog tala om vad du räknar som överreaktioner i frågan.
 
Du får nog anstränga dig bättre än så. Eller tycker du tex att Black Lives Matter är en överkänslighetsreaktion? Plus att jag har inte alls begränsat diskussionen till blackface men nu var det ett av exemplen som togs upp av andra i tråden. Din läsförståelse vad gäller mina inlägg fallerar som vanligt.

Gudars ja. Till skillnad från dig har jag för länge sedan insett att jag tillhör en privilegierad majoritet och tassar försiktigt bla genom att inte tillskriva folk "överkänslighet".

BLM har vissa bra poänger som rörelse. Har också många extremt stora problem i organisationen som sådan. Tror inte det finns tid och plats att gå in dessa detaljer i den här tråden, och är tveksam på om du vill lyssna på argument.

Som vanligt kör du med ad hominem, men det var väntat.

Ja, jag tänker aldrig "inse" det ideologiska mantrat. Men fortsätt med det du, om du så vill. Till skillnad från dig är jag för frihet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp