Av en händelse

tolerance.png
 
Jag har egentligen ingen åsikt vad gäller dreads... eftersom jag inte tillhör minoriteten som oftast förknippas med dreads. Men ja, det går absolut att problematisera dreads hos vita. Vad den diskussionen kan tänkas landa i vet jag inte. Vad jag vet är att jag verkligen inte har tolkningsföreträde i den diskussionen.

Jag har ingen aning om vad Stoorstålka är (har inte FB).
Jag känner att jag inte har någon åsikt i frågan dreads. Det var därför jag tog upp den, för att jag tycker det är svårt.

Stoorstålka https://shop.stoorstalka.com/en/start.html säljer samiska sjalar.

Ett par saker till jag tycker är svåra är tex Minnetonka, det har jag själv ett par och sist jag kollade var det inte inte mycket problem med dem. Men det kan ha ändrats.

Mukluk? Väldigt populära nu. Säljs av Timberland bland annat. För vidare över till Sorel, som väl kan ha varit inspirerade, mitt eget barn har haft Sorel.

Tennarbeten, det var en dam som gjorde tennarbeten som inte var av samiskt ursprung, det var kanske lättare att tolka som helt fel. Hittar inte artikeln igen.
 
Och byggnaderna i Afrika - vi har en spilra

Jag vill ha din källa på 50-90 miljoner
Är det för många eller för få tycker du ? De flesta sidor jag kan hitta uppger dessa nummer, bland annat University of Hawaii, History, såväl som "tidningar" som Vox, osv (just de har jag dock ingen aning vad de använder som källor, men jag tror inte de aktivt försöker hålla nere kolonialdödssiffran, dock).
 
Du är så ute och cyklar när du tror att Buke är min bubbla. Plus att jag skulle få medhåll i allt?! Tror inte det :laugh: Jag vet absolut saker där exempelvis @sjoberga och jag har mycket olika åsikter.

Jag har ingen aning om vad du famlar efter med "full av retorik".

Nej, jag förstår att du inte har en aning om det. Det är problemet med bubblan.
 
Jag känner att jag inte har någon åsikt i frågan dreads. Det var därför jag tog upp den, för att jag tycker det är svårt.

Stoorstålka https://shop.stoorstalka.com/en/start.html säljer samiska sjalar.

Ett par saker till jag tycker är svåra är tex Minnetonka, det har jag själv ett par och sist jag kollade var det inte inte mycket problem med dem. Men det kan ha ändrats.

Mukluk? Väldigt populära nu. Säljs av Timberland bland annat. För vidare över till Sorel, som väl kan ha varit inspirerade, mitt eget barn har haft Sorel.

Tennarbeten, det var en dam som gjorde tennarbeten som inte var av samiskt ursprung, det var kanske lättare att tolka som helt fel. Hittar inte artikeln igen.

Jag har väl ungefär samma åsikt där, det är inte jag som har tolkningsföreträde och det är definitivt saker som kan problematiseras.
 
Nej, jag förstår att du inte har en aning om det. Det är problemet med bubblan.

Men du... istället för att tillskriva mig saker som inte är sanna och som du inte har en aning om kan du väl komma med lite konkreta exempel på den ytterst enkla frågan vad du anser är "överkänslighet".

Med dina starka åsikter borde du klara av det.
 
Men du... istället för att tillskriva mig saker som inte är sanna och som du inte har en aning om kan du väl komma med lite konkreta exempel på den ytterst enkla frågan vad du anser är "överkänslighet".

Med dina starka åsikter borde du klara av det.

Du anser att de inte är sanna, jag delar inte din åsikt.

Vad menar du med mina "starka åsikter", om vadå?

Men okej, några exempel på "överkänslighet" som skapade sk "ramaskri" (bra dock om man känner till detaljer):
Shane Gillis anställning hos SNL,
Okej-tecken online.
Mjölk-emojis.
"Sexual preference"-debaklet.
Attackerna på Bret Weinstein.
James Damore (knappt nån läste vad han faktiskt skrivit, eller varför han skrev det).
Nicholas Sandmann-debaklet (aka "Video shows teens in MAGA hats surrounding Native American veteran.")

För att nämna några.
 
Du anser att de inte är sanna, jag delar inte din åsikt.

Vad menar du med mina "starka åsikter", om vadå?

Men okej, några exempel på "överkänslighet" som skapade sk "ramaskri" (bra dock om man känner till detaljer):
Shane Gillis anställning hos SNL,
Okej-tecken online.
Mjölk-emojis.
"Sexual preference"-debaklet.
Attackerna på Bret Weinstein.
James Damore (knappt nån läste vad han faktiskt skrivit, eller varför han skrev det).
Nicholas Sandmann-debaklet (aka "Video shows teens in MAGA hats surrounding Native American veteran.")

För att nämna några.
Vad innebär "sexual preference"-debaklet?
 
Skulle nog också kunna skratta åt det. Skarattat åt att dom tror att folk är så korkade så dom går på att det är ett misstag och inte att problemet går djupare än så i företaget.
Tror inte det minsta på misstag.
 
Men har du faktiskt varit med om att folk har skrikit blackface åt barn som har klätt ut sig till pepparkaka? Eller är det bara något som det antas att folk gör?
Ja, jag har varit med om att barn inte har fått klä ut sig till pepparkaksgubbar i luciatåget eftersom det ansetts rasistiskt.
 
Vad innebär "sexual preference"-debaklet?
Demokrater som är fejk-upprörda för att Amy Coney Barrett använde termen "sexual preference" i en utfrågning nu när hon är nominerad till SCOTUS. Väldigt långsökt, särskilt när deras egna högst uppsatta politiker använder termen utan vidare. Såklart en taktik till svartmålning, men funkade väl sådär.
 
Råkade jag se ett inlägg från Aftonbladet i ett stort socialt nätverk, Facebook. Det handlade om smink för utklädnad och företaget erkände att de gjort en tabbe med att sälja smink för att klä är sig till asiat respektive mörkhyad.

Det jag främst reagerar på är folks kommentarer på denna artikel. Av lite över 700 reaktioner så har 500 stycken tryck på skrattande gubbe.
Är inte det väldigt märkligt?
Känns som en obehaglig jargong. Eller är det jag som är känslig?

Någon här som har märkt liknande situationer/tillfällen?

Nu tycker jag att tråden hamnat rätt långt från trådstarten.

Nej, det är inte okej att sälja smink för blackface och liknande. Det är inte okej att göra kulturell identitet till en maskeraddräkt. Det är inte samma sak som att ha på sig sin mormors folkdräkt för att hylla henne.

Nej, du är inte överkänslig. Gråtskrattsmajlygubbarna är fast i det förflutna.
 
Jag har inte sett just det här inlägget ifråga, så det är möjligen möjligt att de skrattande gubbarna i det här fallet inte är ett sätt att ge uttryck för att det bara är ”PK-spektakel” och ett ”icke-problem”, men generellt undviker jag gärna sådana kommentarsfält på Facebook (och typ överallt i övrigt). Det tar ofta bara en sisådär två inlägg in i en tråd för att jag ska förlora hopp om mänskligheten. Jag kanske är en känslig jävel, men attityder och åsikter som sprids bakom mina medmänniskors skärmar påverkar mig verkligen in i själen.
Så kan det ju vara absolut men ändå verkar det som att en stor del av dessa inte skrattar för att de tyckte att företaget var klantigt utan för att reaktionerna var löjliga. Dvs de tycker inte att det var så farligt att sälja smink föreställande asiat vs mörk
 
Jag tycker inte det är fel i det här fallet för företaget att dra tillbaka produkterna / be om ursäkt som de vill, och som de gjorde.

Tycker heller inte det är fel att ha åsikten att man inte bryr sig (eller mer tydligt: om man tycker de ska få sälja det om de vill) om ett företag säljer dylika produkter. Personligen hade jag inte köpt eller använt produkten.

Anledningen till skratten, vad jag tror, är ett bakslag mot "överkänsligheten" som förekommer idag. Detta bakslag blir ofta också fjantigt och löjligt eftersom det slår mot ALLT, även det som är rätt vettigt att folk kan kritisera, i princip. Folk har extremt svårt för nyans eller nån som helst komplexitet i såna här "debatter".
Fast inte är det överkänsligt att reagera mot försäljning av dessa produkter? Till och med företaget insåg det sen och hade folk inte reagerat hade de inte tagit bort det ur sortimentet.
 
Så kan det ju vara absolut men ändå verkar det som att en stor del av dessa inte skrattar för att de tyckte att företaget var klantigt utan för att reaktionerna var löjliga. Dvs de tycker inte att det var så farligt att sälja smink föreställande asiat vs mörk

Ja, utan att då ha sett just det här inlägget ifråga är det ungefär så jag föreställer mig reaktionerna, utifrån hur det brukar se ut i dylika kommentarsfält.

Jag har i dag sett folk göra skrattemojis, skrika ”karma!” och allmänt göra sig löjliga över en död person (kopplat till någon nyhetsartikel i någon kvällstidning). Med sina profiler med namn, arbetsplatser etc. fullt synliga. Jag bara orkar inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp