Avancerad datorhjälp behövs

Alexandra_W

Trådstartare
Min dator mår synnerligen obra.

Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från kameran. Stoppade i kamerans minneskort i läsaren. Men inget hände. Konstigt. Så jaja, jag får starta om den tänkte jag. Bara det att den inte reagerade på det. Gick via startmenyn och avsluta. Ingen respons. Provade ctrl-alt-del men ingen respons. Gick fint att surfa osv, bara inte stänga av eller logga ur.

Så, bara stänga av med powerknappen. Stänger av. Sätter på den igen och startar som den ska. Kommer upp att den laddar XP - och sen blir det bara en svart skärm och ett felmeddelande:

lsass.exe gick ej att initiera korrekt (0x0000005) och sen valet att trycka okej för att avbryta som enda val. KLickar okej, samma ruta kommer upp igen, klickar okej. Skärmen svart med muspekarpilen kvar dock. (och ja det är Lsass, inte Isass)

Stängde av, provade starta i felsäkert läge - samma visa.
Stänger av, provar starta med senast fungerande konfiguration - samma visa.
Körde chkdsk /r i återställningskontrollen, hjälper inte.

Provar reparera XP med hjälp av skiva. Det går bra tills den vill starta om för att slutföra, för efter omstart - svarta skärmen.

Okej, provar att återställa till fabriksinställningar. Resultatet blir att datorn muttrar om att den inte hittar floppydisk vid uppstarta (no shit - den har ingen), och att felmeddelandet försvinner. Dock så är den svarta skärmen kvar.

Där någonstans blev jag närmast desperat. Tillslut installerar jag XP igen, men under namnet /Windows2.

Det går utmärkt, jag kommer in på det nya, rena XP och inser till min lycka att jag om jag starta med 'nya' XP kommer in på 'gamla' XP och når mina bilder. Samt dokument (förutom att de inte kan öppnas då office inte finns i 'nya' än). Tappat mail och grejer verkar det som, eller kan de finnas någonstans, hur/var?

Tappar en förbannad massa drivrutiner och så med, men har iaf börjat få ordning på det.

Men VAD ska jag göra åt svartskärmsproblemet? Just nu ligger alltså dubbla versioner av XP installerade. Den ursprungliga under /windows - den vill jag gärna rädda/komma åt. Samt en XP under /windows2 - som jag kommer åt men som är helt ren och ny.

HJÄLP?
 
Sv: Avancerad datorhjälp behövs

Ett enkelt test iom du kommer åt gamla versionen av windows är du går in i gamla /windows/system32 och döper om lsass.exe till lsass.exe.gammal. Sedan kopierar du in lsass.exe från /windows2/system32 till /windows/system32 och ser om det kan hjälpa.
 
Sv: Avancerad datorhjälp behövs

Den gick inte på det tyvärr, inte ens när jag tog bort den omdöpta 'gamla' lsass. Så antagligen är något mer knas, frågan är bara vad..
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Min laptop har börjat beteé sig konstigt.. oftast kommer det upp felmeddelande från internet explorer.. och att sidan måste...
Svar
1
· Visningar
2 217
Senast: Stalker
·
R
IT & mobiler Hejsan,jag har en bärbar dator med inbyggd webbkamera & då jag hade förra MSN,så kom det upp en ruta med "CyberLink...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Tjôta
·
IT & mobiler Har köpt en ny dator och byggt ihop, inga problem! Installerat windows xp o allt är klart. Spelat lite och surfat lite på den, inga...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Vi har två datorer. En laptop som alltid har krånglat och nu är hos datordoktorn för den stänger av sig hela tiden. Den andra är en...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp