Bukefalos 28 år!

avdrag för felridning har jag rätt?

Maoam

Trådstartare
Om man lägger en volt efter startsignalen, på långsidan ska man få avdrag då? Jag hade inte påbörjat uppridningen utan fick startsignal när jag var på långsidan, fattade galopp, la en volt och vände sedan upp vid A. Enligt domaren så får man inte det utan man måste starta direkt efter startsignal. Ok tänkte jag kan ju vara bra att veta men sen började jag fundera, jag har gjort detta hur många gånger som helst och aldrig fått avdrag? Har ändå tävlat rätt många år nu men aldrig hört detta. Någon mer som varit med om detta?

Var ju så klart tvungen att kolla TR och där hittar jag att ritten/bedömningen påbörjas när ryttaren vänder upp vid A så då kan man väl inte få felridning om ritten inte har börjat? Det finns en del som tar upp vad man kan få avdrag för innan ritten påbörjats men här står det inget om att lägga en volt så jag är rätt säker på att jag har rätt? Ritten i sig var inte strålande så för poängen spelar det inte så stor roll men kan ju vara bra att veta vad som gäller i framtiden :)
 
:confused:
Vilket moment fick du avdrag på då, du hade ju inte börjat ännu??

Från TR
"Mom 227
Ryttare skall vara beredd att starta omgående efter startsignal.
Ritten startar när ryttaren, efter startsignal, rider in på medellinjen vid A"

Hittade ingen tidsangivelse, och "omgående" kan ju tolkas lite olika.
 
Finns ingen sån regel. Du har ju 45 sekunder på dig och under den tiden får du ju göra vad du vill, förutom att påbörja ritten två gånger då, så en volt i hörnet nere vid A ska man ju undvika tex.
 
Finns ingen sån regel. Du har ju 45 sekunder på dig och under den tiden får du ju göra vad du vill, förutom att påbörja ritten två gånger då, så en volt i hörnet nere vid A ska man ju undvika tex.

Jo det hittade jag också i TR, om man inte påbörjar ritten inom 45 sek efter startsignal så får man 2 p avdrag. Jag har faktiskt skrivit ngn gång då ryttare vänt upp vid A och sen voltat och börjat om och det har inte dömts som felridning så jag blev rätt förvånad men tänker ju att domaren har väl koll. Men de är ju bara människor de med, bara bra att ha koll om det händer igen. Jag lägger gärna en volt innan för att få koll och då är det ju bra om man vet att man får göra det :)
 
:confused:
Vilket moment fick du avdrag på då, du hade ju inte börjat ännu??

Från TR
"Mom 227
Ryttare skall vara beredd att starta omgående efter startsignal.
Ritten startar när ryttaren, efter startsignal, rider in på medellinjen vid A"

Hittade ingen tidsangivelse, och "omgående" kan ju tolkas lite olika.

Enligt domaren får man inte lägga en volt efter startsignalen då får man avdrag. Men jag hade ju inte påbörjat ritten, la en volt vid P och fortsatte på spåret och vände sedan upp vid A, då ska ju programmet börja vid A de som sker innan hör ju inte till ritten. Så har jag alltid trott att det var, men det verkar ju vara domaren som rört till det i detta fallet... :D
 
Jag hade absolut överklagat. Det är ju samma sak som att du är "utanför staketen" om du rider på en större arena. Vad som händer där, eller på framridningen, har ju inte med programmet att göra.
 
Jag har också fått -2 poäng för volt efter startsignal, gjorde en volt vid B i galopp, red upp till A och började. Domaren verkade inte ha reagerat över det först? Fick en sjua på inridningen som strukits över och sänkt till 6.a. Kommentaren rak inridning ersattes med "startar två gånger". Tycker det var ganska tydligt att jag inte gjorde en inridning från B till X, tyvärr hade pappa inte börjat filma än. Vad som var rätt/fel vet jag egentligen fortfarande inte.
 
Jag hade absolut överklagat. Det är ju samma sak som att du är "utanför staketen" om du rider på en större arena. Vad som händer där, eller på framridningen, har ju inte med programmet att göra.

Det tänker jag inte besvära mig med denna gång men i framtiden vet jag ju om det händer igen och då säger jag så klart ifrån. Domare är ju också människor som kan göra fel och de 2 poängen hade inte gjort så stor skillnad.
 
Jag har också fått -2 poäng för volt efter startsignal, gjorde en volt vid B i galopp, red upp till A och började. Domaren verkade inte ha reagerat över det först? Fick en sjua på inridningen som strukits över och sänkt till 6.a. Kommentaren rak inridning ersattes med "startar två gånger". Tycker det var ganska tydligt att jag inte gjorde en inridning från B till X, tyvärr hade pappa inte börjat filma än. Vad som var rätt/fel vet jag egentligen fortfarande inte.

Det borde du nog inte fått. Dessutom konstigt att domaren sänker poängen, om man rider fel väg i programmet t ex du lägger en volt på fel ställe så blåser domaren och så gör du om den på rätt ställe och det är volten som du gör då som betygsätts.
 
Jag orkar inte leta i TR nu, men jag har för mig att det i vart fall förut fanns en skrivning med innebörden att man efter startsignal inte fick passera medellinjen. Vilket gör att en volt som går över medellinjen i så fall skulle vara otillåten (men väl medveten om att alla gör det).

På den tiden jag tävlade (vilket är mga år sedan) så brukade jag faktiskt se till att ej passera m-linjen efter startsignal.

OBS dock att jag är osäker på om det verkligen har funnits/finns en sådan regel. Det kan mkt väl vara jag som på den tiden misstolkade någon info jag läst.
 
Jag orkar inte leta i TR nu, men jag har för mig att det i vart fall förut fanns en skrivning med innebörden att man efter startsignal inte fick passera medellinjen. Vilket gör att en volt som går över medellinjen i så fall skulle vara otillåten (men väl medveten om att alla gör det).

På den tiden jag tävlade (vilket är mga år sedan) så brukade jag faktiskt se till att ej passera m-linjen efter startsignal.

OBS dock att jag är osäker på om det verkligen har funnits/finns en sådan regel. Det kan mkt väl vara jag som på den tiden misstolkade någon info jag läst.
Finns ingen sån regel nu iaf. Jag gör nog det var och varannan gång, om jag råkar vara i fel varv när man får signalen tex.
 
Jag har också fått -2 poäng för volt efter startsignal, gjorde en volt vid B i galopp, red upp till A och började. Domaren verkade inte ha reagerat över det först? Fick en sjua på inridningen som strukits över och sänkt till 6.a. Kommentaren rak inridning ersattes med "startar två gånger". Tycker det var ganska tydligt att jag inte gjorde en inridning från B till X, tyvärr hade pappa inte börjat filma än. Vad som var rätt/fel vet jag egentligen fortfarande inte.

Kan inte en volt vid B ses/misstolkas som en slarvig uppridning? jag tänker om du börjar volten vid B lämnar du ju väggen/staketet efter B och det kanske kan se ut som en (iofs dålig) uppridning från domarens håll?
 
@Saigon Jag har aldrig under mina år som tävlande på allt från lokal till SM-nivå hört talas om en sådan regel? Däremot hade man förr 60 sekunder att starta som sedan drogs ner till 45 sekunder och nu är det väl "snarast" som gäller?
 
@Saigon Jag har aldrig under mina år som tävlande på allt från lokal till SM-nivå hört talas om en sådan regel? Däremot hade man förr 60 sekunder att starta som sedan drogs ner till 45 sekunder och nu är det väl "snarast" som gäller?

I TR står att om man inte startar inom 45 sek så får man -2 p det innebär ju att du i praktiken har 45 sek på dig.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Valle
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Exile
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 642
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp