Avel säsong?

När stoet brunstar och du anser tiden lagom för att få föl om ca 11 månader. Jätteolika beroende på ras, var du bor samt vilka ösnkemål du har som uppfödare på när du vill fölet ska komma.
Travhästar brukar allmänt betäckas före halvblod eftersom de bör vara tidiga på säsongen och väl förberedda för start - gärna redan som 2-åringar.
Halvblod brukar man nog gärna försöka passa in fölen till första gräset ungefär (olika beroende på landsända).
Generell tycker jag det verkar som att t ex islandshästar och ponnyer är lite senare - stämmer inte det?
Dvs för vissa redan i mars/april, men de allra flesta ston betäcks nog i maj skulle jag gissa. En del är senare pga sena fölningar.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: athena
·
Tjatter Någon mer som tittar? Vad tycker ni om säsongen? Vem hejar ni på?
Svar
7
· Visningar
375
Senast: Mirre
·
  • Artikel
Hästnyheter Hoppningens nationella superserie ATG Riders League, med stora prispengar och fartfyllda hoppningar, fortsätter även nästa säsong. Nu är...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej jag tänkte lära vovven att söka kantareller till nästa säsong. Skulle ni säga att det fungerar bra att lära in på torkade...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp