Hingstvalsfunderingar 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 473
Vi blev tillsagda att börja fråga Copilot mer saker på jobbet. Så jag funderade på vad jag ville veta… :sneaky:

Här kom svaret:

Det låter som att du har ett fantastiskt sto med en imponerande härstamning! För att välja en lämplig hingst är det viktigt att tänka på vilka egenskaper du vill förstärka hos fölet. Här är några förslag baserade på din stamtavla:

1. Hugo 179 har visat sig vara en framgångsrik avelshingst med goda resultat i både avel och tävling[1]. Om du vill behålla liknande egenskaper kan du överväga en hingst med liknande blodslinjer eller egenskaper.
  2. Knast Halsnaes 173 är känd för sin goda exteriör och prestation[2]. En hingst med liknande kvaliteter kan vara ett bra val om du vill förstärka dessa egenskaper.
  3. Sindarve Tulling 143 har också bidragit med starka gener[3]. Att välja en hingst som kompletterar dessa linjer kan ge ett balanserat och starkt föl.
Några hingstar att överväga kan vara:

• Cristall 203: En hingst med god exteriör och prestation, som har Knast Halsnaes 173 i sin härstamning[2].
  • Gaston 307: En hingst med starka gener och goda prestationer[3].
Det kan också vara bra att rådgöra med en erfaren avelsrådgivare eller veterinär för att få en mer skräddarsydd rekommendation baserat på ditt sto och dina mål. Lycka till med ditt avelsprojekt! 🐴

Synd att AI förespråkar inavel.:down:

Ni får jättegärna komma med tips om hingst till mitt sto e. Cosmeo ue. Clover Hill. Har gått 140 och hoppar med superteknik, smidig, kvick, högt i blod och fint avstamp, är 167 i mkh. Söker en välbeprövad hingst med många avkommor i sporten och gärna nån som inte lämnar allt för stora och långbenta föl då det förra (jättestora och långbenta) fick det lite trångt i magen. Vad har ni för erfarenhet av felaktiga benställningar? Om tidigare fölet haft problematik vid födsel, är risken då större att få det igen? Funderat lite på million dollar så ni får gärna dela med er av erfarenheter av honom!

Ni får jättegärna komma med tips om hingst till mitt sto e. Cosmeo ue. Clover Hill. Har gått 140 och hoppar med superteknik, smidig, kvick, högt i blod och fint avstamp, är 167 i mkh. Söker en välbeprövad hingst med många avkommor i sporten och gärna nån som inte lämnar allt för stora och långbenta föl då det förra (jättestora och långbenta) fick det lite trångt i magen. Vad har ni för erfarenhet av felaktiga benställningar? Om tidigare fölet haft problematik vid födsel, är risken då större att få det igen? Funderat lite på million dollar så ni får gärna dela med er av erfarenheter av honom!
Måste vara på färskt!

Vad för problematik pratar du om? Vissa saker nedärvs men svårt att svara på utan mer info. Million Dollar skulle säkert bli ett bra val. Gillar Plot Blue blodet och MD själv ska ha väldigt bra ridbarhet. Stoet behöver ha en bra front med honom tycker jag.

Vad för problematik pratar du om? Vissa saker nedärvs men svårt att svara på utan mer info. Million Dollar skulle säkert bli ett bra val. Gillar Plot Blue blodet och MD själv ska ha väldigt bra ridbarhet. Stoet behöver ha en bra front med honom tycker jag.
Tack för svar! Insåg att jag missade att skriva… Fölet kom ut Windswept i bakbenen.

Tack för svar! Insåg att jag missade att skriva… Fölet kom ut Windswept i bakbenen.
Hur illa var det? Många föl är ju lite ”mjuka” i benen och det rättar ju oftast till sig om man tar tag i det direkt tex med kort utevistelse/promenader på hårt underlag och mkt vila. Men samtidigt så får man ju inte utsätta för lidande om du förstår hur jag menar? Jag har haft ston som fått windswepta föl för att sen inte få det. Jag tycker lite en gång är ingen gång men två gånger är en vana så var det väldigt illa och nästa föl är lika illa så kanske det inte ska fortsätta liksom.

Jag får väl ta mig in här så! Eftersom jag bestämt mig för att ta föl på mitt sto. Och vill ha alla tips jag kan få på hingstar som ni tycker kompletterar henne ☺️

16år, ca 167+, nätt i typen, jätte lätt för läggningar, samt passage. Fantastiskt temperament. Behöver en hingst med bra framhovar. Vill inte ha en häst som blir över 175cm. Lagom är bäst.

E. Westpoint ee. Jazz ue. Goodtimes

Jag får väl ta mig in här så! Eftersom jag bestämt mig för att ta föl på mitt sto. Och vill ha alla tips jag kan få på hingstar som ni tycker kompletterar henne ☺️

16år, ca 167+, nätt i typen, jätte lätt för läggningar, samt passage. Fantastiskt temperament. Behöver en hingst med bra framhovar. Vill inte ha en häst som blir över 175cm. Lagom är bäst.

Ngt särskilt du skulle vilja förbättra? Egenskaper du uppskattar som du vill stärka mer eller ha kvar?

Vi blev tillsagda att börja fråga Copilot mer saker på jobbet. Så jag funderade på vad jag ville veta… :sneaky:

Här kom svaret:

Synd att AI förespråkar inavel.:down:
Jag testade ChatGPT och fick tips om en hingst som hade en väldigt spännande stam, hittade inte något om honom så jag frågade ChatGPT om mer info.
Svaret jag fick var att det inte gick att hitta en hingst med namnet utan det hade nog blivit en förväxling :laugh:

Tyckte jag läste någonstans att du skulle börja sent på säsongen. Då skulle jag börja med att se vilka hingstar som är tillgänglig lite längre. Vissa (främst utland) slutar redan första dagarna i augusti, medan vissa är igång till mitten av augusti. Sen även se vilka som låter dig ha avgiften tillgodo nästa år om det inte tar sig. Kanske även är att föredra en hingst som har språng+dräktighet för minska den ekonomiska risken.

Sen skulle jag nog fundera över möjligheten att börja tidigare. Mitten på juli (som det väl var..?) är väldigt sent och personligen hade jag inte börjat så sent.

@MattiZ förlåt om mitt inlägg blev negativt, det var inte meningen 🙈 Avel är jätte roligt, men dyrt och tidskrävande. Därför bra att iaf minska de ekonomiska riskerna lite 😊

Ingen fara! Tack för input, jag har tagit bort alla sista tävlingar, ger henne extra vilodagar nu och gör en koll på onsdag redan så planen är att försöka få henne dräktig innan jag åker 4Juli och blir hon inte de lämnar jag henne där så de kan fortsätta medan jag är borta 😅🙌 så dyrt men större chans till föl tänker jag ☺️

Ingen fara! Tack för input, jag har tagit bort alla sista tävlingar, ger henne extra vilodagar nu och gör en koll på onsdag redan så planen är att försöka få henne dräktig innan jag åker 4Juli och blir hon inte de lämnar jag henne där så de kan fortsätta medan jag är borta 😅🙌 så dyrt men större chans till föl tänker jag ☺️
Det låter klokt tycker jag 😊

Det låter klokt tycker jag 😊

Ska man satsa och ta en dyrare hingst direkt eller ska man välja en billigare? 😅 Kikar lite på Bon coeur men han är ju lite dyrare än de yngre hingstarna.

Men gillar också Severucci då jag gillar både stam och typen på honom. Hörde dock att Secret hästarna inte alltid får fantastisk benställning 🤔

Ska man satsa och ta en dyrare hingst direkt eller ska man välja en billigare? 😅 Kikar lite på Bon coeur men han är ju lite dyrare än de yngre hingstarna.

Men gillar också Severucci då jag gillar både stam och typen på honom. Hörde dock att Secret hästarna inte alltid får fantastisk benställning 🤔
Kostanden för hingst är det lilla i sammanhanget 😉 Snåla inte på hingsten utan ta det du vill ha (med vissa begränsningar kanske 😅). Det är mycket pengar, risk, tid och engagemang som går åt så välj något ”roligt”.

Kostanden för hingst är det lilla i sammanhanget 😉 Snåla inte på hingsten utan ta det du vill ha (med vissa begränsningar kanske 😅). Det är mycket pengar, risk, tid och engagemang som går åt så välj något ”roligt”.

De känns som båda är roliga 😂 båda har mkt jag gillar, hade gärna tagit en av varje 😁 gillar stammen mer på den yngre men uppskattar definitivt att Bon coeur har visat sig vara en som ger fina avkommor. Så de är ju en fördel.

De känns som båda är roliga 😂 båda har mkt jag gillar, hade gärna tagit en av varje 😁 gillar stammen mer på den yngre men uppskattar definitivt att Bon coeur har visat sig vara en som ger fina avkommor. Så de är ju en fördel.
Inte för att det hade hindrat mig, men Bon coeur står väl i Danmark i år…? Bara så du vet att det blir utlandsskick.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Gissar att jag inte är den första som misströstar och tycker den ekonomiska biten med hästar är jobbig ibland. Så skriver lite här...
Svar
15
· Visningar
2 591
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 253
Senast: Calmiche
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 948
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 777
Senast: MJLee
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur