Avel säsong?

När stoet brunstar och du anser tiden lagom för att få föl om ca 11 månader. Jätteolika beroende på ras, var du bor samt vilka ösnkemål du har som uppfödare på när du vill fölet ska komma.
Travhästar brukar allmänt betäckas före halvblod eftersom de bör vara tidiga på säsongen och väl förberedda för start - gärna redan som 2-åringar.
Halvblod brukar man nog gärna försöka passa in fölen till första gräset ungefär (olika beroende på landsända).
Generell tycker jag det verkar som att t ex islandshästar och ponnyer är lite senare - stämmer inte det?
Dvs för vissa redan i mars/april, men de allra flesta ston betäcks nog i maj skulle jag gissa. En del är senare pga sena fölningar.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 647
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel bytte häst och tog efter det säsongens femte pallplats i FEI Dressage World Cup. I Neumünster blev det en andraplats bakom...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter ATG Riders League är över för denna säsong och överst på pallen tog sig Rolf-Göran Bengtsson och Kajsa Björe, som tillsammans har fem...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp