Bukefalos 28 år!

Avelsråd från fölbedömningar

Cat_and_rat

Trådstartare
Både i år och förra året så granskades fölen (och deras mödrar) till de nygodkända hingstarna extra för att göra en bedömning av hur de förvärver sig.
Är det någon som läst något om hur det gick?
En del hingstar har haft många föl till bedömning (tänker på Ampere, Bellagio, Sir Oldenburg t ex) så något borde finnas nedskrivet eller?
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Spännande.
Jag har letat på ASVHs hemsida under avelsrådgivning men har inte hittat något.
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Ja jag har för mig det också, men det var ju förra årets. Nyhetsbreven verkar inte ens komma längre?
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Men förra året var jag medlem, jag kan inte minnas några avelsråd utifrån fölbedömningarna i nyhetsbreven?
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Jag har dem inte kvar tyvärr, min dator kraschade i somras... jag kan ha drömt det förvisso men jag tror det är sant :p.
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Nu har jag tittat egenom nyhetsbrev 10 t o m 19 från 2011 och där finns inget om det. I nr 10 står det: Från och med i år inför vi något nytt. Vi har för avsikt att testa om det går att använda våra ordinarie fölbedömningar för att få en första uppfattning av nya hingstars förärvning. Därför kommer vi att titta lite extra noga på föl efter hingstar som var i avel för första gången 2010. Fölbedömningarna kommer att gå till precis som vanligt, men resultaten kommer eventuellt att kunna användas för att komplettera de användningsråd som skrevs i samband med hingstarnas godkännande 2010.
Jag får kolla igen i avelsråden, jag kanske var slarvig.
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Ja, det fanns alltså inte i förra årets nyhetsbrev. Så du måste ha drömt...men det kanske finns i något av årets?
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Det finns i nyhetsbrev nr 4 från i år.

"Förra året, 2011, gjorde ASVH på försök en uppföljning av nygodkända hingstars första fölårgång. Eftersom vårt land är långt
var tanken att samla in protokoll från befintliga regionala fölbedömningar istället för att samla alla föl efter en hingst på samma
ställe, eller skicka runt samma domarteam över hela landet.
Protokoll för föl efter hingstar nygodkända 2010 samlades in, tillsammans med ett enklare protokoll som beskrev modern till
samma föl. Det var 47 hingstar som betäckte sin första säsong 2010. För att få en något sånär givande bild av en hingsts förärvning
beslöts att minst 15 föl skulle ligga till grund för utvärderingen av varje hingst. Endast 4 av de 47 nya hingstarna kom upp i 15
bedömda föl, vars protokoll skickades in till ASVH. Det var Cabachon 1216, Cohiba 1198, Conaisseur 1193 och Sir Oldenburg 1212.
Ytterligare en hingst, Bellagio 1195, hade egentligen tillräckligt många bedömda föl, men tillräckligt många protokoll kom inte ASVH
till handa från de regionala fölbedömningarna. Från varje protokoll noterades domarens skriftliga kommentarer, samt betyget för
varje egenskap. All information om mödrarna till fölen noterades också. Både den som kom från de förenklade stoprotokollen som
domarna använde vid fölbedömningen, samt ev. tidigare information som fanns i ASVH:s databas. Den sammanfattande texten
för de fyra hingstar som fått ihop tillräckligt många bedömda avkommor stämdes av med ASVH:s domare vid domarkursen i mars.

Cabachon 1216
ASVH fick in protokoll för 17 av Cabachons 98 registrerade föl 2011.
Mödrarna till dessa föl var i princip uteslutande hoppstammade ston.
Välutvecklade, långlinjerade och flera ädla föl med tydlig könsprägel
både hos sto- och hingstföl. Oftast med vackra huvuden och välformade
halsar. Välmusklade kors med varierande längd och lutning där både
korta/långa samt plana/sluttande förekommer. Flera välbenade föl
med markerade ledgångar även om några är täta och något intåade.
Taktmässig, energisk skritt som hos några föl kunde vara mer vägvinnande.
Överlag lätta och taktmässiga rörelser i trav, dock hos flera föl korta och
oelastiska. Vägvinnande, rytmiska och energiska rörelser i galopp som
hos några föl kunde vara mer elastiska. Poängmässigt ligger Cabachons
fölgrupp något över medeltalet för de flesta bedömningsgrupper utom
trav där poängen är klart under medeltalet. Bedömningen för särskilt
typ och extremiteter är positiv.

Cohiba 1198
ASVH fick in protokoll för 18 av Cohibas 69 registrerade föl 2011. Till
skillnad från Cabachon 1216 fanns det också en del dressyrstammade
ston bland mödrarna till Cohibas föl. I de flesta fall välutvecklade
långlinjerade föl där flera också är ädla. Stofölen är överlag feminina.
Överlag vackra huvuden och en majoritet välformade välansatta halsar,
dock några raka. Överlag välmusklade och ofta sluttande kors. Flera
välbenade korrekta föl både fram och bak och ofta med markerade
ledgångar. Ofta taktmässig, ren skritt som hos några föl kunde vara
mer engagerad. Taktmässiga, lätta rörelser i trav, några även med
god spänst, och några i lite framvikt. Överlag rytmiska, vägvinnande
rörelser i galopp med god balans och energi. Poängmässigt ligger
Cohibas föl över medeltalet i bedömningen för galopp och klart över
medeltalet för extremiteter.

Conaisseur 1193
ASVH fick in protokoll för 23 av Connaisseurs 66 registrerade föl 2011.
Mödrarna till dessa var i princip uteslutande dressyrstammade ston. I de
flesta fal välutvecklade föl med goda proportioner dock något varierande
i typ och konstitution. Nästan alla hade vackra och uttrycksfulla huvuden,
ofta med välansatta, välformade halsar med god resning, även om det
förekommer något breda och låga halsansättningar och något branta
bogar. Överlag välmusklade kors som dock skiljer sig något åt i längd
och lutning. En hel del föl har anmärkningar på extremiteterna där
tåtrång fram samt något vinklade hasar är vanligast förekommande.
Avkommegruppens medelpoäng för benställningar ligger dock totalt
sett mycket nära medeltalet. Flertalet föl har avspänd, taktmässig och
rörlig skritt. De flesta har lätt, taktmässig trav som i några fall även är
spänstig och schwungfull. Galoppen är överlag rytmisk med god balans,
i flera fall väl undersatt men kunde i vissa fall vara lite mer elastisk. Det
föreligger ganska stora variationer mellan de olika fölens bedömningar i
avkommegruppen. Connaisseurs föl ligger över medeltalet i poängen för
skritt och trav.

Sir Oldenburg 1212
ASVH fick in protokoll för 26 av Sir Oldenburgs 86 registrerade föl 2011. Mödrarna till dessa
var av blandad kvalité, men i genomsnitt anas en lägre kvalité än stomaterialet för de tre andra
hingstarna. Ofta välutvecklade och flera ädla föl, överlag med vackra huvuden, väl ansatta
och välformade halsar, liggande bog och djup bål. Många stoföl är feminina. Korsen är ofta
välformade och ganska ofta långa och/eller sluttande. En hel del anmärkningar på frambensstället
förekommer där intåad i olika grad är relativt vanligt samt parallellförskjuten/ej korrekt inskening
förekommer på några. Överlag korrekta benställningar bak. Avkommegruppens medelpoäng för
benställningar ligger dock totalt sett endast lite under medeltalet. Fölen skrittar ofta avspänt,
rent och taktmässigt. Traven är oftast lätt och taktmässig men kunde hos några föl ha mer
elasticitet. Galoppen är oftast rytmisk, vägvinnande och energisk men kunde hos vissa föl vara
mer elastisk. Poängmässigt ligger Sir Oldenburgs fölgrupp ligger över medel i bedömningen för
huvud/hals/bål och även något över medel för trav.


Användningsråd utifrån föluppföljningen begränsar sig av naturliga skäl till exteriör och grundgångarter.
Cabachon: Kan förbättra typ och i viss mån benställning. Ingen gångartsförbättrare, gäller i synnerhet trav.
Cohiba: Kan användas för att ge linjer, förbättra galopp och extremiteter.
Connaisseur: Kan användas för att förbättra skritt och trav.
Sir Oldenburg: Kan användas för att förbättra huvud-hals-bålparti, särskilt framparti, samt i viss mån trav.

Slutsatser projektet
Vi kunde konstatera att resultaten från de regionala fölbedömningarna är användbara för en tidig uppföljning av nya hingstar. Det
är dock mycket få hingstar som på ett år får ihop tillräckligt många bedömda föl för att det ska gå att göra en tillförlitlig uppföljning.
Med nuvarande bedömningsprotokoll är uppföljningsarbetet mycket tids- och resurskrävande och frågan är om det ger så mycket
information så att det är värt kostnaden i tid och arbete.
Införandet av ett linjärt bedömningsprotokoll (beskrivande bedömning) som är lättare att koda av och sammanställa digitalt skulle
naturligtvis underlätta betydligt i uppföljningsarbetet. Det kommer dock inte vara klart att använda förrän till nästa års bedömningar.
ASVH kommer under våren att ta ställning till om det blir någon fortsatt uppföljning av föl till nygodkända hingstar under 2012, eller
om projektet fortsätter 2013, då de linjära bedömningsprotokollen kommer att kunna användas.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Och inte jag heller som visste att jag skulle ha det någonstans, man är ju hamster:p
 
Sv: Avelsråd från fölbedömningar

Och jag kan ju tillägga (har inte läst nyhetsbrevet ännu) att man gjorde detta även 2012.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 746
Senast: Masse
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
995
Senast: Trasten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 590
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp