avelsrätt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare malört
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 732
M

malört

Jag har köpt en hund där jag har skrivit på att uppfödaren har avelsrätt på den med en kull. nu skall den paras och min undran är.
Får man som hundägare nån ersättning,

Vad är brukligt. vad skall man tänka på.? :confused:

Sv: avelsrätt

Tik eller hane?

Nej, du får ingen ersättning, eftersom praxis är att man skär ner på det ursprungliga priset, när man skriver in avelsrätt/foderavtal i kontraktet.

Halvfoder, då tar man bort halva priset.
Helfoder, då är hunde gratis i "inköp".
Avelsrätt, då tas en viss % av priset, minns dock inte hur mycket just nu.

Den enda ersättningen du möjligtvis kan få är exempelvis om DU åker iväg med hanen/tiken för att para/bli parad, och på så sätt bekostar resan och liknande. Det är uppfödarens utgifter, eftersom det är uppfödarens parning/kull.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 716
Senast: Zoya
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 113
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka