Avelssnack/uppdatering

Jag är här @Gabby_Ossi :) Det är verkligen inte ofta, men det händer.

Det är inte lätt att kortfattat reda ut begreppen, men ett litet försök.
Ponnyer med t ex för stora vita tecken, felaktig färg (isabellfärgade hingstar), om den är efter olicensierad hingst, eller om den har för hög procent Golden Wonder i härstamningen förs in i avdelning X av grundstamboken (registret), raskod 39-XX-9XXX. Dessa kan inte riksstambokföras och då stamboken är stängd gäller det alla ättlingar. Det räcker alltså att en ponny bak i stammen har ej tillåtna tecken så är ponnyn inte berättigad att föras in i huvudstamboken och få RNF-nummer, dvs kan ej bli godkänd hingst eller tilldelas avelsvärdesklass (gäller även ston). De får inte heller deltaga i Svenska New Forest-föreningens Riksutställning.

Men, ponnyn är fortfarande en New Forest, den får deltaga i alla ungponnyaktiviteter (3-årstest, kvalitetsbedömning, 5-6-championat arrangerade av SPAF), New Forestmästerskapen, utställningar arrangerade av regionala avelsföreningar, och alla "vanliga" tävlingar (SvRF) som New Forest. Jag avlar själv på ett sto som är registrerad i avdelning X, hennes mor "kastades ur" stamboken trots att hon var ELIT-premierad, och plötsligt lämnade hon inte längre stamboksberättigade avkommor. Det är inte lätt att hänga med i alla turer, och det är oerhört förödande för avelsarbete då regler tillkommer retroaktivt.

Om du skickar mig hästens namn/stam @sassiball så skall jag reda ut varför ponnyn är registrerad i avdelning X.

Hlsn Helena Grühb, Dimmans stuteri
Det gör jag gärna :) , kommer på pm nu.
 
Hur tycker ni att marknaden för föl och unghästar är nu? Får ni sålt?

Anledningen att jag frågar är för att mitt sto e. Homme d'honneur ue. Shiva du loup tyvärr började testa sin nya unga ryttarinna och jag fick därmed köpa tillbaka henne. Hon är 12 år, friskast i världen, hoppar fantastiskt MEN har inga höjdarresultat pga att hon alltid gjort att jag fått så ont i ryggen. Hon är liksom så stötig och liten. Älskar henne dock, därav att jag köpte tillbaka henne. Men efter en veckas ridning kan jag inte gå igen.
Nu är frågan om jag ska försöka hitta ett nytt hem eller låta henne gå i avel här hemma. Men har hon alls ngt i aveln att göra? Kommer avkommorna alls gå att sälja? Hennes mamma har gått 1,40 men hon själv har ju inga resultat alls. Tänker att hon ju har 84% fullblod i sig och hoppar jättebra och att avkommorna ändå kan bli fina om man hittar en lite mer kraftfull hingst. Men tvekar när jag tänker på att jag riskerar att stå där med osäljbara ryggmördare:p mitt andra sto är liksom mer självklart i aveln..
 
Hur tycker ni att marknaden för föl och unghästar är nu? Får ni sålt?

Anledningen att jag frågar är för att mitt sto e. Homme d'honneur ue. Shiva du loup tyvärr började testa sin nya unga ryttarinna och jag fick därmed köpa tillbaka henne. Hon är 12 år, friskast i världen, hoppar fantastiskt MEN har inga höjdarresultat pga att hon alltid gjort att jag fått så ont i ryggen. Hon är liksom så stötig och liten. Älskar henne dock, därav att jag köpte tillbaka henne. Men efter en veckas ridning kan jag inte gå igen.
Nu är frågan om jag ska försöka hitta ett nytt hem eller låta henne gå i avel här hemma. Men har hon alls ngt i aveln att göra? Kommer avkommorna alls gå att sälja? Hennes mamma har gått 1,40 men hon själv har ju inga resultat alls. Tänker att hon ju har 84% fullblod i sig och hoppar jättebra och att avkommorna ändå kan bli fina om man hittar en lite mer kraftfull hingst. Men tvekar när jag tänker på att jag riskerar att stå där med osäljbara ryggmördare:p mitt andra sto är liksom mer självklart i aveln..
Har själv två fullblod i aveln,gått sådär.En kastade sent förra året.Det andra stoet har jag en femåring efter som jag tycker såååå mkt om att jag inte har hjärta att sälja honomhan har blivit min ridhäst/tävlingshäst.Hennes andra avkomma en åring, sto har jag behållt för att se om hon är värd att avla vidare på.Så att sälja avkommer undan fullblod har gått sisådär haha.Men jag gillar att du har en Homme d`honneur märr till avel!
 
Har själv två fullblod i aveln,gått sådär.En kastade sent förra året.Det andra stoet har jag en femåring efter som jag tycker såååå mkt om att jag inte har hjärta att sälja honomhan har blivit min ridhäst/tävlingshäst.Hennes andra avkomma en åring, sto har jag behållt för att se om hon är värd att avla vidare på.Så att sälja avkommer undan fullblod har gått sisådär haha.Men jag gillar att du har en Homme d`honneur märr till avel!
Hahaha så full i skratt jag blev av ditt svar. Roligt att du genast sätter fingret på vad som är problem nummer 1. Hur säljer man en egen uppfödning? Har än så länge bara en och den skulle ju säljas om det var en hingst. Ångrade mig ca 1 sekund efter födseln och nu står det en liten tvåårig odåga i hagen. Det är ett av mina problem, att ska jag ha 2 ston i avel så kommer jag om fem år ha typ 10 hästar till, har inte råd!

Men man kanske skärper till sig efter några stycken?

Roligt att höra varför du är så förtjust i Homme d'honneur?
 
Hahaha så full i skratt jag blev av ditt svar. Roligt att du genast sätter fingret på vad som är problem nummer 1. Hur säljer man en egen uppfödning? Har än så länge bara en och den skulle ju säljas om det var en hingst. Ångrade mig ca 1 sekund efter födseln och nu står det en liten tvåårig odåga i hagen. Det är ett av mina problem, att ska jag ha 2 ston i avel så kommer jag om fem år ha typ 10 hästar till, har inte råd!

Men man kanske skärper till sig efter några stycken?

Roligt att höra varför du är så förtjust i Homme d'honneur?
Ja man får hoppas man kan skärpa till sig ;).I år ska jag dessutom låna ett sto och ta fram ett rent fullblod.
Jo kollade in Homme d`honneur till ett av mina ston men han hann trilla av pinn.En av få fullblodshingstar som ger gräshästar på lång distans.dessutom brukar de se hyfsade ut :)
 
Det står ju också
"Kan tilldelas hingst som uppfyller krav på mycket god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att avsevärt föra aveln framåt i åtminstone en disciplin i ett internationellt perspektiv. Produktion av hästar i svår klass är en förutsättning."

Men Balou du Rouet skulle kunna vara aktuell, han har ju Bianca som ligger bra till och är SWB. Heartbeat skulle också kunna vara på G.

På dressyrsidan tror jag Bocelli och Quaterback är de som är närmast. Kanske inte i år men framöver.

Jag tippade rätt om Heartbeat, han fick sitt Elit i år!

Heartbeat 1334
Heartbeat 1334 tilldelas Elit baserat på sin goda förärvning i hoppning. Heartbeats äldsta SWB-avkommor är födda 2007 och han har förärvt sig mycket väl på våra svenska ston. Hittills har en tredjedel av hans visade avkommor tilldelats diplom vid 3-årstest. 67 % av hans avkommor i tävlingsbar ålder är aktiva på tävlingsbanan, vilket är en ovanligt hög andel, särskilt för hingstar med relativt många avkommor. De svenskfödda avkommorna har producerat mycket goda resultat på tävlingsbanorna. Bland de mest framgångsrika finns Main Road (SWB), placerad internationell 160 med Shane Sweetnam, godkände sonen Hasard (SWB) 1245, placerad internationell 150 med Niklas Arvidsson och Lucky Lisa (SWB), placerad internationell 145 med Alexander Zetterman.

Även de unga avkommorna är framgångsrika. Senast vid Breeders Trophy 2017 dominerade Heartbeat-ättlingarna femårsfinalen där Herta Beata (SWB) vann, i gott sällskap med Tiger Rose (SWB) och Thelma Hästak (SWB) som kom 3:a respektive 4:a. T.o.m. 2017 hade Heartbeat 126 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar samt192 hopptävlande avkommor i åldern 4-10 år. Av dessa har hittills fem SWB-avkommor placeringar i internationell svår hoppning, varav ca hälften exporterades innan de kom upp i nationell svår klass. Heartbeats avelsindex för hoppning är 147 baserat på resultat fram t.o.m. 8 oktober 2017.

Nya A-hingstar:

A – Hopphingstar som varit stationerade i Sverige

Corporal VDL 1224
Corporal VDL 1224 tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Corporals äldsta SWB-avkommor är födda 2012. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 20 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå. Corporal VDL har 23 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 147.

Diamant de Revel 1217
Diamant de Revel 1217 tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Diamant de Revels äldsta SWB-avkommor är födda 2009. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 30 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå. Diamant de Revel har 19 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 133.

Saint Amour 1125
Saint Amour 1125 tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Saint Amours äldsta SWB-avkommor är födda 2006. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 34 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå, vilket utgör 69 % av Saint Amours avkommor. Det är en ovanligt hög andel tävlande avkommor. Saint Amour har 13 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 132.

Starkko 1200
Starkko 1200 tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Starkkos äldsta SWB-avkommor är födda 2011. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 11 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå. Starkko har 16 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 150.

A – Dressyrhingstar som varit stationerade i Sverige

Channon (SWB) 1082
Channon (SWB) tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Channon (SWB):s äldsta SWB-avkommor är födda 2006. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 19 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå, vilket utgör 40 % av Channons avkommor. Det är en hög andel tävlande avkommor för en dressyrhingst. Channon (SWB) har 18 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 132.

Sir Donnerhall II 1234
Sir Donnerhall II tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Sir Donnerhall II:s äldsta SWB-avkommor är födda 2004. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 12 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå. Sir Donnerhall II har 20 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 150.

Wladimir O.A. 1138
Wladimir O.A. tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Wladimir O.A.:s äldsta SWB-avkommor är födda 2008. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 22 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå. Dessa utgör 49% av Wladimir O.A.:s avkommor och är en ovanligt hög andel tävlande avkommor för en dressyrhingst. Wladimir O.A. har 14 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 157.

A – Hopphingstar, spermaimporter

Favorit Ask 95348
Favorit Ask 95348 tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Favorit Asks äldsta SWB-avkommor är födda 2011. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 27 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå, vilket utgör 73 % av Favorit Asks avkommor som är minst 4 år gamla. Det är en ovanligt hög andel tävlande avkommor. Favorit Ask har 18 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 132.

Kannan 95343
Kannan 95343 tilldelas A framförallt baserat på avkommornas goda resultat på tävling. Kannans äldsta SWB-avkommor är födda 2011. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 26 st avkommor placerat sig i hopptävling på minst regional nivå. Kannan har 23 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för hoppning är 141.

A – dressyrhingstar, spermaimporter

Belissimo M 95222
Belissimo M tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Belissimo M:s äldsta SWB-avkommor är födda 2005. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 23 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå. Belissimo M har 20 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 137.

Blue Hors Zack 95316
Blue Hors Zack tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Blue Hors Zack:s äldsta SWB-avkommor är födda 2009. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 49 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå. Blue Hors Zack har 65 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 132.

Riccione 95127
Riccione tilldelas A baserat på avkommornas goda resultat vid SWB:s unghästbedömningar och på tävling. Ricciones äldsta SWB-avkommor är födda 2004. Fram t.o.m. 8:e oktober 2017 har 16 st avkommor placerat sig i dressyrtävling på minst regional nivå. Riccione har 11 avkommor bedömda vid SWB:s unghästbedömningar. Hans avelsindex för dressyr är 152.
 
Jo minst men denna är väl troligen i första hand tänkt som tävlingshäst. F ö bekymrar det inte svenska AVN ett dugg vad vi redan har för blod resp saknar. I andra länder styr avelsledning upp sånt och tar medvetet in blod man bedömer behövs/passar aveln och köparna men det vågar ingen i Swb. Nån kan bli kränkt, konsensus är vad som gäller här. Vi har heller ingen förbesiktning värd namnet så regeln för framgångsrik avel "titta på många, välj de bästa" gäller inte heller. Undrar varje år hur länge bruksprovet överlever.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp